Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: 1518964 - 22.08.2016, 16:15:24

Otsikko: V50 1,6d käyntihäiriö? nykii välillä alta 2k kierroksilla.
Kirjoitti: 1518964 - 22.08.2016, 16:15:24
Diesel alkanut välillä nypyttämään. Veto katkeaa pieneksi hetkeksi. Pitääkö vikaa lähteä hakemaan kaasupolkimen päästä vai jostain päin konehuonetta?

Itselle tuli ensimmäisenä tunne että kaasupolkimen potikka on kulunut alusta sen verran, että ei saa tietoa polkimen asennosta. Vähät voimat tuntuu olevan tallella, joten toiveissa olisi ettei kyse ole turbosta. Missä järjestyksessä lähden tutkimaan? Autolla on ajeltu tuon 150tkm.
Otsikko: Vs: V50 1,6d käyntihäiriö? nykii välillä alta 2k kierroksilla.
Kirjoitti: Leo - 22.08.2016, 17:50:58
Itellä 163 tkm ajettu ja hieman nyki aiemmin. Tänään vaihdoin suuttimen pohjatiivisteen ku puski jo pakokaasua suuttimen juuresta. Nyt ei ainakaan nykinyt.
Otsikko: Vs: V50 1,6d käyntihäiriö? nykii välillä alta 2k kierroksilla.
Kirjoitti: 1518964 - 23.08.2016, 10:02:48
Täytyypä nostella muovit pois ja katsella niiden alle. Onko kuvaa tai varaosanumeroa tuolle tiivisteelle? Oliko millainen homma askarrella?
Otsikko: Vs: V50 1,6d käyntihäiriö? nykii välillä alta 2k kierroksilla.
Kirjoitti: Leo - 23.08.2016, 23:18:24
Täytyypä nostella muovit pois ja katsella niiden alle. Onko kuvaa tai varaosanumeroa tuolle tiivisteelle? Oliko millainen homma askarrella?
Hain alkuperäisen pohjatiivisteen Wetteriltä ja oli numerolla 30777404. Googleen tuo numero niin löytyy räjäytyskuvaa. Reilu tunti meni ja eniten aikaa vei kun yritti saada pohjalle juuttunutta tiivistettä irti. Lopulta paineilmaa ohuen letkun avulla sai tiivisteen irtoamaan.

Suuttimen rungon puhdistin teräsharjalla ja Valvolinen egr-cleanerilla. Suuttimen reikä samaisella aineella ja harso meisselin ympärillä ja pyörittelin enimmät karstat pois.
Otsikko: Leo
Kirjoitti: Leo - 26.11.2016, 20:14:25
Nyt on tehnyt oma auto siten että kun käy tyhjäkäyntiä 10 minuuttia tai kauemmin niin sen jälkeen kun lähtee ajamaan niin nykii järkyttävän paljon eikä ota kierroksia kunnolla. Kunhan saa koneen kierrokset nousemaan yli 3 tonnin niin sitten alkaa kulkemaan ja jos oikein katsoin niin putkesta pöläytti vähän reilummasti. Onko tuo nyt sitten egr vikaa vai dpf?
Otsikko: Vs: Leo
Kirjoitti: volvotdi - 27.11.2016, 00:04:39
Nyt on tehnyt oma auto siten että kun käy tyhjäkäyntiä 10 minuuttia tai kauemmin niin sen jälkeen kun lähtee ajamaan niin nykii järkyttävän paljon eikä ota kierroksia kunnolla. Kunhan saa koneen kierrokset nousemaan yli 3 tonnin niin sitten alkaa kulkemaan ja jos oikein katsoin niin putkesta pöläytti vähän reilummasti. Onko tuo nyt sitten egr vikaa vai dpf?

Jos noista vaihtoehdoista pitää valita niin EGR, mutta epäilen sitäkin. Jotain alipainevuotoa turbon ohjauksessa...
Otsikko: Leo
Kirjoitti: Leo - 27.11.2016, 00:32:17
Jos noista vaihtoehdoista pitää valita niin EGR, mutta epäilen sitäkin. Jotain alipainevuotoa turbon ohjauksessa...
Mutta miksi tekee sen vain silloin kun on pitkään käynyt tyhjäkäyntiä. Normaalisti ei nyi ollenkaan.
Otsikko: Vs: Leo
Kirjoitti: volvotdi - 27.11.2016, 01:29:28
Mutta miksi tekee sen vain silloin kun on pitkään käynyt tyhjäkäyntiä. Normaalisti ei nyi ollenkaan.

Siis nykiikö alle 3t kierroksen vai ei vaan tapahdu mitään?
Otsikko: Leo
Kirjoitti: Leo - 27.11.2016, 02:44:27
Siis nykiikö alle 3t kierroksen vai ei vaan tapahdu mitään?
Eli siis aina jos jättää auton tyhjäkäynnille vähintään 10 minuutiksi niin tämän jälkeen kun lähtee ajamaan nykii tosissaan. Kunhan autolle saa annettua kierroksia ja kiihdytettyä nykiminen loppuu. Normaalissa ajossa ei nykimistä tapahdu, mutta joskus auto saattaa etenkin talvella ruksuttaa tovin tyhjäkäynnillä niin sen jälkeen on aina hetken todella nykivää menoa.
Otsikko: Vs: V50 1,6d käyntihäiriö? nykii välillä alta 2k kierroksilla.
Kirjoitti: volvotdi - 27.11.2016, 16:07:17
Erikoinen tapaus, ei tule muuta mieleen kuin, että jostain polttoainejärjestelmä saa ilmaa ja käynti tasaantuu kun ilma poistu korkeamman polttoaineenpaineen johdosta. Mutta vain talvella? Voisko siellä jäätyä jokin, polttoaineen lämmityksessä jokin ongelma. Määränsäädin korkeapainepumpussa jumii, mutta se tekisi sitä kesälläkin... Kai se EGR:kin voisi olla, mutta sen eliminointi vian hausta vaatisi uuden ohjelman tai uuden osan. Siinä jotain mitä itse tutkailisin.