Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Masutus - 23.08.2016, 09:14:31
-
740 vuosimallia 1991 täristää liikkeelle lähtiessä kytkintä nostaessa. Välillä ei täristä ollenkaan ja välillä niin rajusti, että joutuu painamaan kytkimen uudestaan pohjaan ja lähtemään todella varovasti liikkeelle. Vaihteisto M47 ja perässä ei lukkoa. Vastikään kuului jostain takaa myös huolestuttava paukkuva ääni tärinän yhteydessä. Tiedä sitten kuuluiko se tärinän vai sen itse vian takia...
Vauhtiin päästessä ei mitään ongelmia.
Mistä alkaa etsimään vikaa? Mitä vaihtoehtoja vialle olisi? Kytkin, kardaani, perä?
-
Käy nyt ihan ekana kattomassa auton alla ettei ole vaan löystynyt mitään.
-
Kytkin.
-
Paineasetelma loppunsa eellä, perä väljänä.
-
Ristinivel sökö?
-
Pääsen vasta viikonloppuna paremmin auton alle, mutta ei siellä ainakaan vilkaisulla mitään epänormaalia näy. Ilmottelen vian selvittyä mikä sen aiheutti. Taitaa mennä korjaamo hommiks, koska itellä ei oo mahiksia tehdä ainakaan kytkin remppaa vaikka kiinnostusta olis opetella tekemään niin paljon itse kuin vain mahdollista :P
-
Voisiko kardaanin väsähtänyt tukilaakeri aiheuttaa voimansiirron välysten kera moista?
-
Jännä kun välillä tuntuu toimivan niinkuin mitään ei olisikaan, riippuu päivästä. Tänäänkin oon ajellut vähän eikä mitään ongelmaa ollut. Voiko olla, että kytkinlevy ja/tai kytkinlevyn jouset vaan lyöpyy niin, että se aiheuttaa tuollaista? Ei kytkin tosin ainakaan luista.
-
Onko nestekytkin vai vaijerilla?
-
Onko nestekytkin vai vaijerilla?
Hyvä kysymys, en kyllä tiedä :D voiko sen tietää jostain?
-
740 vuosimallia 1991 täristää liikkeelle lähtiessä kytkintä nostaessa. Välillä ei täristä ollenkaan ja välillä niin rajusti, että joutuu painamaan kytkimen uudestaan pohjaan ja lähtemään todella varovasti liikkeelle. Vaihteisto M47 ja perässä ei lukkoa. Vastikään kuului jostain takaa myös huolestuttava paukkuva ääni tärinän yhteydessä. Tiedä sitten kuuluiko se tärinän vai sen itse vian takia...
Vauhtiin päästessä ei mitään ongelmia.
Mistä alkaa etsimään vikaa? Mitä vaihtoehtoja vialle olisi? Kytkin, kardaani, perä?
kytkin se ravistaa,ootko huomannut että ois kostealla ilmalla/kylmänä rajunpaa?ja kun lämpenee niin loppuu?mulla ainakin on just näin ja kolina ja pauke tulee sen ravistuksen takia,välillä se on parempi ja välillä huonompi.
-
Hyvä kysymys, en kyllä tiedä :D voiko sen tietää jostain?
veikkaan että nestekytkin,katso moottoritilan puolelta kuljettajan puolelta meneekö kytkinhaarukan luokse letku?
-
Hyvä kysymys, en kyllä tiedä :D voiko sen tietää jostain?
Meneekö vaijeri vai letku kytkinkäpälään?
-
kytkin se ravistaa,ootko huomannut että ois kostealla ilmalla/kylmänä rajunpaa?ja kun lämpenee niin loppuu?mulla ainakin on just näin ja kolina ja pauke tulee sen ravistuksen takia,välillä se on parempi ja välillä huonompi.
Voipi olla, että on kosteella tehnyt useemmin. Monesti aamulla lähtiissä ravistanut ja parkkiksella on autot usein kunnon aamukasteessa. Toisaalta, on se kyllä ihan lämpimäksi ajettunakin tehnyt sitä.
veikkaan että nestekytkin,katso moottoritilan puolelta kuljettajan puolelta meneekö kytkinhaarukan luokse letku?
Okei, täytyy tarkistaa kun pääsen töistä.
-
Nestekytkin kai siellä on, jos oikeeta letkua katoin. Moottorihuoneessa en nähnyt mitään, mutta kurkein auton alle kuskin kohdalta ja joku letku tuli kabiinista päin ja meni vaihdelaatikkoon.
-
Minulla samat oireet johtuivat kytkimen väärästä säädöstä. Vaijeritoiminen kytkin minulla, kun säädön sai kohdalleen niin oireet katosivat. Myös luistoa esiintyi ylämäessä nelosella ja tämäkin vaiva poistui säädöllä.
-
Kokeile kerran luistattaa kytkintä isolla vaihteella paikallaan ns reilulla kaasulla pari sekuntia, tuntuu hiukan julmalta ja pieni haju on merkki tempun onnistumisesta, sitten opettelee ajamaan sillain että kierrosluvun ollessa 1000rpm tai enempi niin jalka on kokonaan irti kytkinpolkimelta, näin yleensä loppuu ravistelu tarvikekytkimistä. On jossain määrin omituisuus tosi monissa kytkimissä...
-
Viikonloppuna tutkittiin auton alta, eikä sielä kyllä mitään löysää tai rikkinäistä näkynyt. Kytkin siis lienee vian aiheuttaja, mutta en nyt ainakaan ihan vielä ala viemään tuota korjaamolle, kun suurimman osan ajasta toimii kuitenkin normaalisti. Täytyy seurata sitä ja toimia jos alkaa ravistaa useammin.
Kokeile kerran luistattaa kytkintä isolla vaihteella paikallaan ns reilulla kaasulla pari sekuntia, tuntuu hiukan julmalta ja pieni haju on merkki tempun onnistumisesta, sitten opettelee ajamaan sillain että kierrosluvun ollessa 1000rpm tai enempi niin jalka on kokonaan irti kytkinpolkimelta, näin yleensä loppuu ravistelu tarvikekytkimistä. On jossain määrin omituisuus tosi monissa kytkimissä...
Mikä tässä on jujuna? Eli mitä laatikossa tapahtuu tuolloin?
-
Viikonloppuna tutkittiin auton alta, eikä sielä kyllä mitään löysää tai rikkinäistä näkynyt. Kytkin siis lienee vian aiheuttaja, mutta en nyt ainakaan ihan vielä ala viemään tuota korjaamolle, kun suurimman osan ajasta toimii kuitenkin normaalisti. Täytyy seurata sitä ja toimia jos alkaa ravistaa useammin.
Mikä tässä on jujuna? Eli mitä laatikossa tapahtuu tuolloin?
Polttaa lasittumat poies kytkimen pinnasta, ei askissa tapahdu mitään. On koko lailla paljon kytkimiä missä noita ongelmia on.
-
Useampi ravistava tai ulahteleva kytkin on korjaantunut noin.
Varoituksena että jos on lopuillaan oleva kytkin niin voi alkaa luistamaan. Tosin silloin kytkimenvaihto on ihan oikea ratkaisu
-
Tuus joku päivä käymään. Repästään loota alas ja katsotaan tilanne.
Tätä ei viitsi parkkipaikalla hoitaa :juhau: Tai voi jos on tarpeeksi jerkkua käsissä että saa avattua pultit hardykiekon perästä -mulla ei ole. Pulttimopo kätevin tuohon :D
-
Ajattelin nyt kokeilla tästä ketjusta, kun on semmosia pieniä ravistusoireita. Eli kyseessä 740 -90 AW-lootalla.
Kun takapenkillä on kyytiläisiä, niin juristaa pienillä nopeuksilla kiihdyttäessä. Ilman kuormaa takana ei mitään ongelmaa. Onko tullut vastaan jotakin vastaavaa?
-
Voisi olla kardaanin väärä kulma, sattuuko olemaan löysät tai matalat jouset takana?