Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Japperi - 24.08.2016, 12:59:07
-
Onko kukaan vaihtanu vetarin stefaa automaattiin vasemmalle puolelle, huomasin moottoriöljyn vaihdossa että on alkanu tihkumaan laatikkkoöljyä pohjamuovin päälle. Mahtaneeko olla kuin työläs? Kottura on s80 2,4D -08
-
Mikähän mahtaa olla rempan hinta kun vasen vetarin stefa hikoilee täälläkin. Auto v70 2.4d 2009 manuaali.
-
Saakohan tuon vetoakselin irti ilman että sieltä valuu laatikkoöljyjä pihalle. Auton siis ollessa kallelleen tunkattuna??
-
Onko näihin kysymyksiin kellään vastausta? Lähteekö kuskin puolen vetari vetämällä irti vai onko siellä lukkosokka? Pitääkö kiiloilla kammeta irti?
Vaihdelaatikon Stefa vuotaa kuskin puolelta. Onko mahdollista vaihtaa ulkokautta?
XC70 2.4D4 -14
-
On lukkosokka ja vetari tulee kampeamalla ulos. Ulkokautta vaihtuu stefa.
-
Tämä outo nakutus riivaa meidän XC70. Aina kun kaasun löysää alkaa tuo naputus. Jarruttaessa ja kääntäessä vaimenee. Mitä porukka mieltä onko vetari vai kardaani? Kummastakaan en saa käsin heiluttamalla välystä, mutta jokin siellä on pielessä.
Tässä video. Ääni alkaa 10s jälkeen.
https://youtube.com/shorts/pPU41QmopeQ?feature=share
-
Vetarin pultti löysällä mahdollisesti
-
Välykset yleensä löytyy kun otat kaveriksi vaikka rengasraudan, harvemmin pelkällä käsivoimin noita löytyykään.
-
Voikohan väljä booriholkki tollasta naputusta tehdä? Täytyy tänään tunnustella kardaania onko klappia
-
Eihän tuo enää oo naputusta vaan jumputusta. :D
Mulla äänestä tulee mieleen kardaani, vois luulla istuvansa vanhassa viallisessa seitensatkussa.
Jos siis ei olis videoo ollenkaan ja kysyttäis mikä ääni?
Suomeksi siis ääni kardaanin tukilaakerille/ kumille.
-
Ääni vaan selkeästi tulee etupäästä, ei täristä eikä ravista ja Jarruttaessa loppuu.
-
Noniin. Tämäkin tuli kuntoon. Uusittiin vetarit eteen ja booriholkki. Ei naputa enää. Holkki oli aivan loppu. Ihme että kytki enää nelivetoa päälle.
(https://i.ibb.co/6wrMWmz/DSC-0989.jpg) (https://ibb.co/6wrMWmz)
Kulmavaihde asentajan mukaan äärimmäisen työläs irrotettava näissä kolmoskorin XC70:ssa. Apurunkoa joutuu löysäämään ja moottoria vetämään eteenpäin, sekä turbon kyljestä se mötikkä irti.
-
Noniin. Tämäkin tuli kuntoon. Uusittiin vetarit eteen ja booriholkki. Ei naputa enää. Holkki oli aivan loppu. Ihme että kytki enää nelivetoa päälle.
(https://i.ibb.co/6wrMWmz/DSC-0989.jpg) (https://ibb.co/6wrMWmz)
Kulmavaihde asentajan mukaan äärimmäisen työläs irrotettava näissä kolmoskorin XC70:ssa. Apurunkoa joutuu löysäämään ja moottoria vetämään eteenpäin, sekä turbon kyljestä se mötikkä irti.
Neliveto pelaa niin kauan, kun holkissa ja akselissa on hampaita jäljellä. Jos akseli pääsee pyörähtämään tyhjää holkin sisällä, menee boorit molemmista sileäksi ja pääsee kulmavaihteen kunnostushommiin.
-
Itsellä kävi silleen että kun vaihdoin vetoakselin vasemmalle niin sen takaisin laitto ilmeisesti vauriotti tuota vaihdelaatikon stefaa ja se alkoi vuotamaan no ei siinä vaihdoin uuden stefan mutta eipä auttanut sekään edelleen vuotaa vähän :( . Vetoakseli on tässä todella tiukka laittaa takaisin ja epäilen että olen saanut stefan hajoitettua kun olen akselia paikallen työntänyt. Taisin käyttää kuminuijaa apuna käsin painamalla ei vaan mene ainakaan tällä lukkorenkaalla.
Onko kellään jippoa tuohon vetoakselin takaisin laittoon?
Kyllästyttää tosin jo sen verran että voi olla että vien pajalle vaihdettavaksi.
-
Holkki on monesti kuitenkin loppujen lopuksi paremmassa kunnossa kuin sen perän boorit. Monesti ne perän boorit näyttää ehjältä mutta kun katsoo sinne syvemmälle niin booreista ole paljoakaan jäljellä.
-
Holkki on monesti kuitenkin loppujen lopuksi paremmassa kunnossa kuin sen perän boorit. Monesti ne perän boorit näyttää ehjältä mutta kun katsoo sinne syvemmälle niin booreista ole paljoakaan jäljellä.
Booriholkissa on lukkorengasura, niin sen takia kulmavaihteen akselin pään boorit on täysin koskemattomat.
Jotta tuossa typerässä booriholkkivirityksessä olisi jotain järkeä, pitäisi nimen omaan holkin kulua eikä akseleiden. Mutta kuten tiedetään, jos booriholkki pyörähtää tyhjää, menee aina myös akseli uusiksi.
-
Tuosta holkista tulee mieleen 360 mallin kardaanin ja vaihteiston välinen halkaistu booriliitin joka kiristettiin parilla ruuvilla tiukaksi. :facepalm:
On tullut vaihdettua vaihteisto/ perä tuon holkin takia possuvolvoon. Totaalihölmö systeemi.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76258.0
Booriholkkipa tuokin. :D
-
No kaksi vuotta on nyt päästelty samalla autolla tuon holkkiremontin jälkeen. Akselille ei silloin tehty mitään, kun asentajan mukaan oli ehjä.
Vielä kun tuonne saisi rasvaa työnnettyä väliin, niin ois ikuinen.