Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvesteri - 25.08.2016, 12:13:36
-
Ehkä tymä kysymys, mutta kysytään silti: kuinkas kauan moottorin pitäisi olla sammutettuna start/stopin ollessa käytössä? Nykyisellä autolla kone sammuu liikennevaloissa normaalisti, mutta käynnistyy itsekseen ennen kuin valot vaihtuvat. Vaimon Skodillac pysyy sammuneena aina siihen asti, kun jalan nostaa jarrulta. Tuumailin, että mahtaako olla ominaisuus vai onko akku yms. menossa vanhaksi.
-
Omassa v70:sessä myös saattaa käynnistyä ennen valojen vaihtumista.. joten taitaa olla ominaisuus.
-
Itsellä tekee S60 tuota samaa. Jenkkiforumeilla mennyt paljon akkuja ja vähillä kilometreillä S/S:sta.
-
Itsellä on v70 D4 -13 vajaat 340 tkm ajettuna. Siinä tuntuu vaihtelevan melko paljon tuo kauanko kone pysyy sammuneena valoissa. Välillä jaksaa olla koko valojen ajan sammuneena, ja välillä ei sammu ollenkaan, tai käynnistyy omia aikojaan ennen jarrun nostamista. Aika pitkä listahan noita s/s toimintaan vaikuttavia parametreja ja tilanteita tuntui manuaalissa olevan lueteltu siihen millä logiikalla auto päättää s/s käytöstä.
-
Vaikuttaako ilmastointi siihen? Jos se toteaa että tarvitaan viilennystä? ???
-
Vaikuttaa sekin. Niin lämmön kuin viilennyksen tarve.
-
Sovitaan sitten, että kyseessä on ominaisuus. Auto kyllä ilmoittaa välillä valikosta lataavansa akkua ja siksi S/S ei ole käytössä. Mutta yleensä tuota ilmoitusta ei tule. Murhehdin jo auton luulevan, että akku on tyhjänä - mutta onneksi näin ei taida olla. Kelitkin ovat olleet alle 20-asteen, joten jäähdytystarpeesti tuskin on kyse.
-
Silloin kun tuo ilmoitus tulee, niin sillä kertaa se on akusta kiinni. Tuohon vaikuttaa sen miljoona eri asiaa kuskin turvavyöstä lähtien. Oma pysyy punaisten valojen ajan sammuksissa, jos on ajettu sen verran että kone on lämmin ja sisätilat halutussa lämmössä.