Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Wason - 04.08.2011, 18:49:07
-
Elikkä: Volvo 740 B230K pierburgin kaasarilla oleva yksilö, ja onko polttoaineen siirtopumpun merkki nyt sofabex? Tuossa pitkään jo raaka polttoaineen haju haissut pellin alla enkä vikaa löytynyt, kun välillä ei haissut lainkaan. Nyt yks päivä kylmän koneen starttasin, konepelti auki ja huomasin että per**le sehän kusee ilmeisesti siirtopumpun välistä oikeen suihkuna raakaa polttoainetta konehuoneeseen (ilmeisesti välillä?). Ja yksi siirtopumpuista näytti olevan kaasuttimen alla tai lähempänä keulaa, lohkossa kiinni. Vai olenko täysin väärässä? Ja toisena vikana, kun leijuttaa nyt tyhjäkäyntikierroksia 1500-1700 paikkeilla, eli imuvuoto ilmeisesti TAI siirtopumpun välistä kusee ainetta niin paljon pihalle, että kone saa juuri siksi enemmän ilmaa suhteessa bensaa, jolloin kierrosten leijuminen ilmenee. Kertokaa työ kokeneemmat mitä lähteä tsekkaamaan, vaiko uutta tiivistettä pumppuun vaiko uusi pumppu?
-Daniel
-
Ei ole erikseen siirtopumppua vaan siinä se ainoa bensapumppu on lohkon kyljessä. Halvin tapa on hommata käytetty bensapumppu, uuden hintaa ei pysty tähän väliin muistamaan mutta joitain kymppejä se on. Sama käy kaikista kaasarikoneista 200/700-sarjalaisista. Kunhan saat sen vaihdettua niin kannattaa alkaa katselemaan joutokäyntiä. Jos imuvuotoja ei löydy(melkein yleisin on kaasarin ja imusarjan välistä), koittaa joutokäyntiruuvia joka on kaasarin koneen puoleisella sivulla oleva iso talttapääruuvi. Ja tietysti sytkäennakko ois hyvä katsoa.
-
Menee nyt "wanha merimies muistelee"... Tämä 230K malli oli kaasutinverioista se edistyksellisin ja muistelisin että sytytysennakkokin säätyi automaattisesti polttoaineen suihkutusmoottorien tapaisesti, eli sitä ei kaiketi voinut säätää. Lueskelin joskus korjausoppaasta, mutta autoa minulla ei ole ollut (tosin vähältä piti, mutta GLT tuli kun halvalla sain :)).
-
Aivan, selvä peli. Täytyykin lähteä metsästämään pumppua seuraavaksi. Kiitoksia teille molemmille! 8)
-
Tuossa lienee silti se hallijakajallinen sytkäjärjestelmä, joka on myös k-jettikoneen kanssa, eli sytkän säätö siihen on ihan tehtävissä siltikin, vaikka sitä boksi ohjaa. Vuosimallista riippuen joko kaasupolkimella tai kaasuvivuston seassa on rajakytkin, joka haistelee, painetaanko kaasua (ollenkaan). Tämän kuuluu naksahtaa heti kun kaasua painetaan, ja johdot tarttis olla ehjät(tämä lähinnä jos, ja luultavasti kun se on konehuoneessa). Tällöin sytkäennakon säätö menee "perusasetukseen", jolle tulisi säätää arvoksi 12 astetta ihan perinteisesti jakajaa kääntämällä, boksi ohjaa sitten kaasua painettaessa sytkää.
-
Tuossa lienee silti se hallijakajallinen sytkäjärjestelmä, joka on myös k-jettikoneen kanssa, eli sytkän säätö siihen on ihan tehtävissä siltikin, vaikka sitä boksi ohjaa.
Niin on.