Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tertsi- - 28.08.2016, 19:25:15

Otsikko: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 28.08.2016, 19:25:15
1994 850, 2,5L 20V vapari bensa, nelivaihteinen automaatti, ajettu karkeasti 350tkm.

Maantieajon jälkeen vaikuttaisi että turbiinilukko pysyy jääräpäisesti päällä, pysähtyessä tuntuu irrottavan vasta juuri ennen kun kone ehtii sammua, joskus sammuukin. Välillä suuremmista nopeuksista tultaessa kylänmaisemiin tuntuu myös että laatikko ei halua vaihtaa pienemmälle. Jos ajelee vain taajamanopeuksia, ongelmaa ei ilmene.

Voiko tuon lukon jotenkin deaktivoida kokeillakseen että johtuuko ongelmat siitä vai jostain muusta? Laatikkoöljy tuoksahtaa hieman huonolle, on kuitenkin vielä suht terveen punaista. Mahtaisiko lootaöljyn vaihto auttaa tuohon, vaihteet kuitenkin vaihtuu ihan nätisti kun vika ei ole päällä?
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: laatikkovika - 28.08.2016, 19:58:14
Voisi olla vaihteiston nopeustunnistinvika.
Syttyykö abs valo koskaan?
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 28.08.2016, 20:09:57
ABS-valo syttyy ja sammuu kuten kuuluu joo. Onko toi nopeustunnistin muuta kun laatikon ohjaukselle? Nopeusmittari kuitenkin toimii.
Vaihteiston vikakoodien lukemisen vois tietysti koittaa, tosin jostain syystä se diagnostiikkalaite ei toiminut ainakaan moottorikoodien kohdalla. Vaikka nappia painoi niin ledi paloi sen aikaa kun nappi oli pohjassa, ei vilkutellut edes sitä 1-1-1...
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 29.08.2016, 16:06:31
Laatikkopuolen diagnostiikka toimi, 1-1-1 näytti. Onko tuolle solenoidille omaa liitintä jonka voisi kokeeksi irrottaa?
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: aprilli - 29.08.2016, 19:45:22
Pari asiaa tulee mieleen:

 - Kuten laatikkovika sanoi niin nopeustiedossa voi olla jotain häikkää. Tosin näiden pitäis aika herkästi aiheuttaa vikakoodia ja sen että lukko ei mene ollenkaan päälle jos anturitiedot on mitä sattuu.
 - Jarruvalon kytkimen liittimessä voi olla kontaktihäiriötä. Lukon pitäis aueta samantien kun jarrua painaa. Liitin auki ja putsaus?
 - Toinen mikä aiheuttaa lukon pysymistä päällä on laatikkoöljyn liian korkea lämpötila/lämpöanturin vika.

Ite putsaisin ton jarruvalon kytkimen liittimen ja vaihtaisin/vaihdattaisin öljyt siihen.
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 29.08.2016, 20:40:27
Kävinpä oikein kokeilemassa että mitä kaikkea tuo laatikko tekee. Se nyt ainakin varmistui että ongelmat aiheuttaa juurikin tuo lukon jämähtäminen päälle.

Jos nopeutta ei koko lenkillä nostanut niin korkealle että lukko kytkeytyisi, ongelmia ei havaittavissa.

Lukko kytkeytyy nätisti tasakaasulla jossain 70-80km/h välillä ja mikäli vika ei ole päällä niin irrottaa kun painaa kevyesti jarrua tai nostaa kaasun ylös. Kaiketi myös kaasua reilusti lisättäessä, ei tullut kokeiltua.

Kun vika on päällä, lukko ei irtoa jarrulla eikä kaasun nostamisella. jossain 60km/h vauhdissa sain lukon irtoamaan kun vuoron perään tuikki kaasua ja jarrua.

Onko tuolle solkulle oma katkaisijansa jarrupolkimella vai onko se jarruvalokatkaisijan yhteydessä? Sieltähän sen saisi kätevästi huijattua olemaan kytkeytymättä kun vaan löytää oikeat johdot. Saisi auton edes jotenkin käyttökelpoiseksi. Ei sillä hirveästi maantieajoa kerry niin lukko ei tällä haavaa ole pakollinen.

Saako tuommosta solkkua vaihdettua kohtuu helposti? Laatikossa ei yhtäkkiä näkynyt mitään käteviä huoltoluukkuja, joutuuko askin irrottamaan?
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: laatikkovika - 30.08.2016, 09:13:32
En muuta osaa sanoa mutta yhdessä omassa 850 vika oli tuo että veti turbiinin lukkoon ihan taajamanopeuksissa. Vaihteli vaihteita miten sattui, pikkuvaihteella (L) ajaessa ei niinkään ongelmaa, eikä maantienopeuksissa.
Risteykseen tullessa jos joutui pysähtymään niin moottori sammui, paitsi jos painoi vasemmalla jalalla jarrua ja polkaisi kaasua niin lukitus vapautui.
Oireet olivat pahimmoillaan vaihteiston ollessa vielä kylmä.

Jos solenoidia alat vaihtamaan, se tapahtuu etuosan luukun kautta, luukku pois niin venttiilipöytä paljastuu. Vaihteistoa ei tarvitse irroittaa autosta.

Tässä tapauksessa vika poistui nopeustunnistimen vaihdolla.
En sano että auttaa tapauksessasi mutta oireet ovat kovin samanlaisia.
Ps. Ei antanut mitään koodia vaihteistolle.
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 30.08.2016, 17:37:31
Annoin ohjeen että pitää mittarinopeuden alle 70km/h niin lukon ei pitäisi kytkeä, mutta jotain hidasta ajoneuvoa ohittaessa vauhti oli kai sitten noussut tarpeeksi ja lukko päällä. Ei irronnut kyläajossa ja oli vaikea ajaa. Hain äsken auton omalle tontille ja lukko oli jumissa jo valmiiksi, heti huomasi kun laatikko vaihtoi kakkoselle. Onnuin isommalle tielle ja tulin hetken kaasu pohjassa, lukko irtosi. Sitten hiljaksiin kotiin ettei lukko taas kytke ja nyt pitäisi lähteä etsimään oikeita johtoja vaikkapa jarrupolkimen juurelta, josko saisi jallitettua laatikon luulemaan että jarrua painetaan koko ajan.

En usko että on nopeusanturivika, koska jos nopeus pysyy selvästi alle ton 70 niin lukko ei kytkeydy. Myöskään jarrupolkimen katkaisijaa en epäilisi, lukko kun toimii välillä aivan oikein. Vastaa kaasun nostoon, jarruun ja nopeuden muuttumiseen. Ehkä solenoidi vaan jumittaa ja kovassa kiihdytyksessä lisääntynyt öljynpaine avaa sen?
Otsikko: Vs: '94 850 turbiinilukko oikuttelee
Kirjoitti: Tertsi- - 30.08.2016, 20:57:32
Yksinpuhelu jatkuu  ;D

Kirjottelen tässä väliaikaisratkaisun mikäli joku painii samankaltaisten ongelmien kanssa ja auto pitäisi saada kiireesti ajoon.

http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-automatic-transmission-diagnosis-wiring-diagram/

Tuolta sivun puolivälin jälkeen tulee kohta TRANSAXLE CONNECTOR TERMINAL IDENTIFICATION jossa esitetään laatikon päällä olevan liittimen nastajärjestys. Liittimen sai esille purkamalla ilmanputsarin kotelon kokonaisuudessaan pois. Nasta 23 kerrotaan olevan turbiinilukon solenoidin, tutkin yleismittarin ja nuppineulan avulla mikä auton johtosarjasta tulevista johdoista menee tuohon liittimen nastaan 23. Muistaakseni se oli ruskea mustalla raidalla, mutta tämä lienee jokaisen syytä tarkistaa itse. Hiukan kylmäsi nappasta ehjästä johtosarjasta naru poikki, mutta koeajolla sain onnekseni todeta että laatikko toimii hyvin eikä kytke turbiinilukkoa päälle missään vaiheessa.

Jatkoa ajatellen taidan tehdä tuosta katkaistusta johdosta hieman pidemmän ja laittaa katkaisijan väliin. Sitten kun aikaa on, SL-solenoidi vaihtoon ja jos vika poistuu niin hyvä. Jos ei poistu niin katkaisijasta solenoidi jälleen pois käytöstä ja miettimään seuraavaa siirtoa.