Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Kenderr - 28.08.2016, 20:55:53
-
Uusi auto itsellä, lähtee huonosti käyntiin. Nyt on alkanut tekemään sitä ettei lähde ekalla sahauksella käyntiin.
Tokalla lähtee tosin aina, melko huonosti silloinkin. Ilmeisesti yleinen vika.
Tyhjäkäynti normaali ja tehot tallella. ajettu 319tkm.
En tiedä liittyykö jotenkin asiaan, mutta kun laittelin helmoja kuntoon, niin tankin puolella haisi bensa vahvasti.
Ilmeisesti bensanpaineensäätimessä ollut näissä vaivaa....
-
Bensapumppu
-
Bensapumppu
Selvä pyy, startatessa tuntuu siltä kuin ei saisi bensaa. Pumpusta tosin kuuluu ääni kun laittaa virrat päälle.
-
Aamulla lähti hyvin käyntiin, sammuttelin ja starttasin muutaman kerran ei ongelmia. Ei ollut myöskään vikakoodeja.
Äskön vasta 3:lla käyntiin. Oli ovi auki kun starttasin, vahva bensantuoksu jälleen...
Mistä tietää ettei ole ongelmia paineensäätimen kanssa?
-
Bensapaineen pystyy mittaamaan suuttimien jakoputkessa olevasta "rengasventtiilistä", ihan rengaspainemittarilla. Sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä muistaakseni 2.5-3bar luokkaa, jos paineensäädin on ehjä. Tuo voimakas bensahaju viittaisi johonkin vuotoon tankin luona, joko tankkilaite vuotaa takapenkin alta tai letku hajonnut pohjasta, vuotava bensasuodattimen liitos. Sieltä ei pitäisi ehjässä autossa hajua tulla.
-
Bensapaineen pystyy mittaamaan suuttimien jakoputkessa olevasta "rengasventtiilistä", ihan rengaspainemittarilla. Sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä muistaakseni 2.5-3bar luokkaa, jos paineensäädin on ehjä. Tuo voimakas bensahaju viittaisi johonkin vuotoon tankin luona, joko tankkilaite vuotaa takapenkin alta tai letku hajonnut pohjasta, vuotava bensasuodattimen liitos. Sieltä ei pitäisi ehjässä autossa hajua tulla.
Paineet kunnossa. oli juuri tuossa 2,5-3bar. laitoin käyntiin ja kuulostelin bensapumppua, ihan niin kuin vähän "ujeltaisi" kun auto käynnissä... Pitää tutkia tuota vuoto hommaa. Tuntuu tosin kun starttaa että ei saa bensaa/saa likaa...
-
Kannattaa takapenkin alta katsoa ne pikaliittimet ja alapuolelta bensasuodattimen liitokset/letkut.
-
Kannattaa takapenkin alta katsoa ne pikaliittimet ja alapuolelta bensasuodattimen liitokset/letkut.
Selvä homma. pitää tarkistaa lähipäivinä!
-
Otin eilen pukeilta alas auton. Oli seisonut muutaman päivän, lähti käyntiin kuin palmun alta.
Kävin kaupassa. Heti kun lämmin kone , niin saa sahata.
-
Pitääkö bensapumpun lähteä aina päälle kun laittaa avaimen 2- asentoon?
-
Eikös se vaan hörähdä kolmeks sekunniks päälle, kun syttyvirrat kytketään.
-
Eikös se vaan hörähdä kolmeks sekunniks päälle, kun syttyvirrat kytketään.
Niin sen ilmeisesti pitäis, ei tee joka kerta.Starttailin vähän väliä äskön. Pidin käynnissä ja sammutin ja starttasin uudelleen. Läheskään joka kerta ei kuulunut pumpun ääntä kun käänsi virta-avaimesta. Kattelin myös bensapumpun liitokset, kaikki näyttäs olevan kunnossa.
-
Bensapumpun releet on näissä ihan luokatonta kuraa. Tinaruttovaivaa. Korjattavissa juottamalla tinaukset uusiks, tai uutta relettä kehiin. N.50€ siniseltä
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
-
Bensapumpun releet on näissä ihan luokatonta kuraa. Tinaruttovaivaa. Korjattavissa juottamalla tinaukset uusiks, tai uutta relettä kehiin. N.50€ siniseltä
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Selvä pyy olinkin lukenut jostain... Mites tunnistaa rikkimenneen releen, tai vajaa kuntoisen?
-
Eihän se pumppu pyöri kuin ensimmäisellä virran käännöllä, jos heti perään käyttää virrat pois ja kääntää takaisin niin pumppu ei aina silloin käy, koska järjestelmässä on painetta tarpeeksi. Pumppu käy vain sen aikaa että bensapaine nousee ja sammuu sen jälkeen.
-
Eihän se pumppu pyöri kuin ensimmäisellä virran käännöllä, jos heti perään käyttää virrat pois ja kääntää takaisin niin pumppu ei aina silloin käy, koska järjestelmässä on painetta tarpeeksi. Pumppu käy vain sen aikaa että bensapaine nousee ja sammuu sen jälkeen.
Ok, jotain tuollaista järkeilinkin.
-
Selvä pyy olinkin lukenut jostain... Mites tunnistaa rikkimenneen releen, tai vajaa kuntoisen?
Avaa sen ja katsoo luupilla tinaukset läpi.
Tuolla Matin sivuilla on hyviä kuvia:
http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/
Tuossa kuvassa numero 3 on semmosta mitä näiss esiintyy. Ei välttämättä noin rajuina, mutta pienemmätkin syöpymät pätkii.
http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/huono_juotos8.jpg
-
Katselin tänään miltä puolat näyttää. Toisessa oli enemmän murtumia "tuttiosassa" ja toisessa vähemmän. Eli molemmat menee uusiks...
-
Puolat vaihdettu. Tulpanjohdot olivat väärät. Pitää hankkia toiset. Toiseen puolaan menevä "klipsi" näyttää huonolta...
Ei huomattavaa muutosta käynnistykseen, puolien vaihdolla.