Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: keklol - 29.08.2016, 08:29:17

Otsikko: V70 2.4 125kW maksimi ilmamäärä
Kirjoitti: keklol - 29.08.2016, 08:29:17
Auto on V70 mk2 2007, 2.4 bensa vapari, 125kW, automaatti, ajettu noin 149tkm.

Korjaamolla on muutamaan kertaan luettu Volvon vikakoodi, "rajoitettu vääntömomentti", en valitettavasti muista tarkkaa koodia. Vikakoodeja oli sen verran monta, että niitä taitaa tulla melkein joka ajolla. Varoitusvalo ei kuitenkaan syty.

Intouduin viikonloppuna tutkimaan asiaa OBD-lukijan kanssa. Erityisesti maffin antamat arvot pistivät silmään.

Täydessä kiihdytyksessä en saanut maffin lukemaa ilmamäärää nousemaan yli 100 g/s. Jos oikein ymmärsin, tuosta voisi karkeasti laskea moottorin hevosvoimat, 1.25*100 = 125, mikä on selvästi vähemmän kuin 170hv = 125kW.

Millaisia lukemia tuon maffin pitäisi antaa ehjällä autolla?

Ja jos tuo 100 g/s on liian pieni, mistähän se voisi johtua?

Toinen autosta löytyvä vikakoodi on ecm-4201, kertoo katalysaattorin heikosta toiminnasta.

 

Otsikko: Vs: V70 2.4 125kW maksimi ilmamäärä
Kirjoitti: ToniJH - 29.08.2016, 11:46:51

Toinen autosta löytyvä vikakoodi on ecm-4201, kertoo katalysaattorin heikosta toiminnasta.
Tuossa keskustelua tuosta viasta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52586.0
Otsikko: Vs: V70 2.4 125kW maksimi ilmamäärä
Kirjoitti: keklol - 29.08.2016, 12:58:19
Tuossa keskustelua tuosta viasta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52586.0

Tuota vikakoodia varten tilasin jo lambdan jatkoholkin. Sitä en osaa sanoa, voiko tuo katalysaattorin tilanne vaikuttaa maffin lukemiin. Kai periaatteessa, jos katalysaattori on ihan tukossa ja ilma ei kulje.
Otsikko: Vs: V70 2.4 125kW maksimi ilmamäärä
Kirjoitti: ToniJH - 29.08.2016, 13:52:19
Tuota vikakoodia varten tilasin jo lambdan jatkoholkin. Sitä en osaa sanoa, voiko tuo katalysaattorin tilanne vaikuttaa maffin lukemiin. Kai periaatteessa, jos katalysaattori on ihan tukossa ja ilma ei kulje.
Kyllä itse sain mk1 v70 yhen katin hajotettua viallisella lambda anturilla, heitti arvoja vissiin häränpyllyä liiaks, eli poltti liian rikkaalla ja se mikä pakoputkeen meni, varmaan aiheutti sen tukkeutumisen ja hajoamisen sitten lopulta. No uus katti ja lambda ja ongelmat katosi.
Otsikko: Vs: V70 2.4 125kW maksimi ilmamäärä
Kirjoitti: keklol - 30.08.2016, 13:26:54
Olisiko kellään tietoa noista normaaleista ilmamäärä lukemista?

Itse löysin tuollaiset ohjearvot kuormittamattomalle moottorille:
http://workshop-manuals.com/volvo/v70/l5-2.4l_vin_61_b5244s/powertrain_management/sensors_and_switches_powertrain_management/sensors_and_switches_computers_and_control_systems/air_flow_meter/sensor/component_information/specifications/