Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: soherrys - 05.08.2011, 08:02:41
-
Moro!
Tarvitsisi vähän apuja tuon automaattilootan kanssa!!!
Auto on S80 2.4 bensa automaatti vm2001 ja 330tkm tuli juuri mittariin. vaihteisto on AW55-50SN
Ongelmana on vaihteiston nykiminen,eli jos laitan esim D lle ja aijon lähteä liikkeelle menee noin 2-3sekuntia ennenkuin loota laittaa pykälän silmään.Ja tämä nykiminen ei ole mitään pientä vaan melko tympeä vika.Nykimistä tapahtuu myös muilla vaihteilla välillä,varsinkin jos "vedättää"autoa kunnolla.
Vaihteistoon tehtiin huuhtelu,mutta ei muuttunut käytös miksikään.
Pakki toimii normaalisti ja vaihteisto toimii muutenkin suht hyvin,mutta melkoisella viivellä menee vaihteet päälle
-
Saakohan sitä "vapaavaihdetta" kytkettyä pois päältä kotikonstein.Sille oli nimikin,mutta ei tule mieleen.
Kuulin joltain autoasentajalta vinkin että pitäs putsata joku hydrauliventtiili homma,mutta missä semmonen on ja kuinka se tehdään ?
Kertokaa toki mitkä tekijät vaikuttavat vaihteiston toimintaan,tarkoitan siis mikä antaa käskyn laittaa vaihteen päälle ja pois päältä.Veikkaan ongelman olevan siinä.Kunnolla kun polkasee tuntuu siltä että loota ei osaa päättää minkävaihteen lyösilmään.
-
Onkos öljyt vaihdettu milloin viimeksi laatikkoon?
Jos ei, niin kannattaa viedä osaavalle pajalle öljynvaihtoon.
-
Saakohan sitä "vapaavaihdetta" kytkettyä pois päältä kotikonstein.Sille oli nimikin,mutta ei tule mieleen.
Kuulin joltain autoasentajalta vinkin että pitäs putsata joku hydrauliventtiili homma,mutta missä semmonen on ja kuinka se tehdään ?
Kertokaa toki mitkä tekijät vaikuttavat vaihteiston toimintaan,tarkoitan siis mikä antaa käskyn laittaa vaihteen päälle ja pois päältä.Veikkaan ongelman olevan siinä.Kunnolla kun polkasee tuntuu siltä että loota ei osaa päättää minkävaihteen lyösilmään.
Neutral control on varmaan se mitä haet, sen saa poistettua ohjelmoimalla volvon testerillä.
Vaihteistossa on hydraulikoneisto jossa on nippu sähkösolenoideja, jotka ohjaa paineet oikean suuruisina ja oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan.
Vaihteistoa ohjaa vaihteiston ohjainlaite (tietokone)
Vaihteiston ohjainlaite taasen käyttää omia, sekä muilta ohjainlaitteilta saamiaan tietoja vaihteen valinnassa, käytettävässä paineessa jne. jne.
Ainakin moottorin ja jarrujen ohjainlaitteelta, sekä keskusohjainlaitteelta tulee sellaista dataa, jota vaihteisto käyttää arpoakseen oikean vaihteen.
-
Onkos öljyt vaihdettu milloin viimeksi laatikkoon?
Jos ei, niin kannattaa viedä osaavalle pajalle öljynvaihtoon.
Vaihteisto huuhdeltiin noin 200km sitten Mobil ATF 3309 öljyllä (12L)
Seuraavaksi täytynee käydä vikakoodit luetuttamassa
Vaihteistossa on hydraulikoneisto jossa on nippu sähkösolenoideja, jotka ohjaa paineet oikean suuruisina ja oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan
Missä tämä hydraulikoneisto sijaitsee?Pääseekö siihen käsiksi purkamatta koko autoa?
Mukavasti puuhaa tiedossa jos joutuu nuo purkamaan :idiot2:
EDIT:
That selenoid is located inside the side cover of the gearbox. This means to gain access to that, a lot needs to be removed like
- ACL housing, air pipes & hoses
- torque rods
- front wheels, front suspension & splash guards
- pipes, subframes, engine mounts
- lowering the engine
- also gasket needs to be replaced when taking it off
Täytynee selvittää tämä vaihteisto ongelma ihan tossissaan,kun tuntuu että joka paikassa keskustellaan volvon vaihteisto ongelmista,mutta harvemmin löytyy samasta topicista ratkaisu siihen ongelmaan ;D
PS.anteeksi tietämättömyyteni volvon suhteen,mutta siirryin vasta 2 pyöräisistä 4pyöräisiin joten ei ole tietämystä näistä vehkeistä :o
-
Hyraulikoneisto sijaitsee vaihteistossa etupuolella metallikopan sisässä, metallikoppa on osa öljytilaa, joten jos sitä lähtee aukaisemaan, niin täytyy tiivistää kiinnitettäessä ja lisätä vaihteistoon öljyä.
Mitähän siinä varmaan jotain apurunkoa olisi ehkä hyvä vähän irroitella, niin saa tilaa värkkäillä, en muista mitä piti purkaa sellaista mikä on välttämätöntä, että saa venttiilikoneiston avattua, mutta mitä enemmän purkaa tavaraa pois, sitä enemmän tilaa on :)
-
Hyraulikoneisto sijaitsee vaihteistossa etupuolella metallikopan sisässä, metallikoppa on osa öljytilaa, joten jos sitä lähtee aukaisemaan, niin täytyy tiivistää kiinnitettäessä ja lisätä vaihteistoon öljyä.
Mitähän siinä varmaan jotain apurunkoa olisi ehkä hyvä vähän irroitella, niin saa tilaa värkkäillä, en muista mitä piti purkaa sellaista mikä on välttämätöntä, että saa venttiilikoneiston avattua, mutta mitä enemmän purkaa tavaraa pois, sitä enemmän tilaa on :)
Pystysköhön nuo nykyiset öljyt laittamaan vielä uudelleen takaisin kun ei niillä ole ajettu vielä mitään, jos kerran joutunee laskemaan öljyt pois...Persehän siinä repee kun joka viikko saa öljyä ostella :buck2:
-
Voi ne, kunhan ei tule mitään metallisilppua mukana ::)
-
Noo, en tiedä sitten että onko se kovin järkevää laittaa niitä vanhoja sinne uudelleen, noi ongelmat kun johtunee joko likaisuudesta tai sitten kuluneisuudesta..
Ainakin ennen takaisin laittoa kannattaisi suodattaa öljy tosi tiheän suodattimen läpi.
En nyt osaa sanoa, että kuinka tiheän suodattimen läpi, mutta sellaisen, että mahdolliset metallihileet ainakin suodattuisi.
-
Voi ne, kunhan ei tule mitään metallisilppua mukana ::)
Luulis ainakin että ei parinsadan kilometrin aikana pitäs kovin paskaiset olla,toki silmämääräinen tarkistus ja jonkin suodattimen läpi varulta
Kävin tuossa aikasemmin päivällä yhden irakilaisen asentajan juttusilla joka on ikänsä vaihdelootia korjannut ja tuli siihen lopputulokseen että; ensin vikakoodit luettava läpi(kokeiltiin 2 eri lukulaitetta)mutta ei tunnistanut juuri meikäläisen autoa :'( Eli siis wetterille mentävä.
Sitten tutkimaan solenoidit.Sanoi myös että joskus voi vetarissa olla väljää jolloin auto nykii,mutta oma autoni saattaa nykäistä myös ajonaikana isompaa vaihtaessa mutta kuitenkin vetopäällä jatkuvasti
-
Ja jos solenoidipöytä on tiensä päässä niin se öljy ole enää minkäänlainen kuluerä...
uus pyötä 700-1500e mistä nyt sattuu löytää... plus töihin kunnon nosturil saapi varata aika lail päivän
-
Ja jos solenoidipöytä on tiensä päässä niin se öljy ole enää minkäänlainen kuluerä...
Sitä tässä kauhulla pelkäänkin :buck2:
-
vikakoodit luetutin wetterillä ja eipä ollutkaan vikoja päällä.seuraavaksi sitten sen hydraulikan pariin
-
wetterillä epäilivät mekaanista vikaa,mutta sitä pidän viimeisenä vaihtoehtona.
Korjaaja ensimmäinen kommentti: "Joo uus laatikko pitää tilata että saapi toimimaan" :2funny: teki mieli sanoa että puhalla mul**uus
Hitto kun yhteensä 4 obd testerillä katottiin meikäläisen autoa niin ainoastaan wetterin kone tunnisti.Kävin perusautokorjaamoita läpi ja yhessä oli ainakin jokun bochin langaton testeri.BSR testeri jäi kokeilematta kun ei ollut semmosta korjaajaa paikalla joka sitä olisi osannut käyttää :2funny: Oisin meinaan tilannut itelle semmosen jos tietäisin että se toimii...
-
Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka Volvon tietokoneohjattu automaattivaihteisto nykii vaihtaessaan, niin vikakoodeja ei välttämättä tule ollenkaan. Niinkuin Miksu aiemmin sanoi,
niin nykiminen johtuu todennäköisesti laatikon sisäisestä likaisuudesta ja/tai kuluneisuudesta. Kannattaisi varmaankin käyttää autoa automaattivaihteistojen korjaamiseen erikoistuneessa
pajassa arvioitavana.
-
Tervehdys !
En ole nyt aivan varma, mutta tuo öljy ???. Sanovat käyttöohjeessa että käy mutta kun viimeksi olen jutellut asentajien kanssa niin sanovat että sinne laatikkoon ei käy mikään muu kun volvon oma öljy. Laatikko alkaa sekoilemaan kun sinne yrittää tyrkyttää jotain muuta kamaa. Tarkistappa asia viisaammilta ennen kuin uhraat rahaa muihin osiin. :)
Vaihteisto huuhdeltiin noin 200km sitten Mobil ATF 3309 öljyllä (12L)
Seuraavaksi täytynee käydä vikakoodit luetuttamassa
Missä tämä hydraulikoneisto sijaitsee?Pääseekö siihen käsiksi purkamatta koko autoa?
Mukavasti puuhaa tiedossa jos joutuu nuo purkamaan :idiot2:
EDIT:
That selenoid is located inside the side cover of the gearbox. This means to gain access to that, a lot needs to be removed like
- ACL housing, air pipes & hoses
- torque rods
- front wheels, front suspension & splash guards
- pipes, subframes, engine mounts
- lowering the engine
- also gasket needs to be replaced when taking it off
Täytynee selvittää tämä vaihteisto ongelma ihan tossissaan,kun tuntuu että joka paikassa keskustellaan volvon vaihteisto ongelmista,mutta harvemmin löytyy samasta topicista ratkaisu siihen ongelmaan ;D
PS.anteeksi tietämättömyyteni volvon suhteen,mutta siirryin vasta 2 pyöräisistä 4pyöräisiin joten ei ole tietämystä näistä vehkeistä :o
-
Vanhaa tietoa. Viime vuosina on saatu Suomessakin myyntiin myös muita JWS3309-speksin täyttäviä öljyjä. Ensimmäisenä tuli juurikin Mobil ATF3309.
-
Vahvan essonbaari/tornihuhun mukaan Volvon oma öljy on samaa ainetta eri pullossa kun tuo Mobil ATF 3309
-
Huomenta !
Vai ovat löytäneet vastaavan/saman kaman vihdoinkin. No olisi kiva kuulla mikä on lopputulos tähänkin tarinaan kun homma on ohi.
Onko moni vaihtanut jo näitä "uusia" öljyjä laatikkoon. Infoa miten toimii. Olen itse tällänen vanha jäärä ::) enkä usko mitään ennen kuin sen itse varmasti totean. :pomo:
-
Vai ovat löytäneet vastaavan/saman kaman vihdoinkin. No olisi kiva kuulla mikä on lopputulos tähänkin tarinaan kun homma on ohi.
Onko moni vaihtanut jo näitä "uusia" öljyjä laatikkoon. Infoa miten toimii. Olen itse tällänen vanha jäärä ::) enkä usko mitään ennen kuin sen itse varmasti totean. :pomo:
Kyllä tuota Mobilin öljyä on vaihdeltu jo muutaman vuoden ajan näihin Aisin-Warnerin laatikoihin, myös Volvoihin erikoistuneiden ei-merkkihuoltojen toimesta.
Jos haluat kuitenkin itse varmasti todeta asian, siinähän ei ole oikein muuta tietä kuin vaihtaa ne omaan ja kokeilla. :)
-
tohon esson baarin kuttuun eli vain volvon omaa öljyä
jos nyt ihan oikein olen asian ymmärtänyt niin tämä aisin warnerin laatikko ei todellakaan ole mikään volvon oma latikko eli sitä on muissakin merkeissä ja niihin tuskin tungetaan sitä VOLVON OMAA ÖLJYÄ???
sama tarina silloin kun omistin voyagerin ja luin ccof sivuilta juttua niin vain chryslerin omaa öljyä saa käyttää muuten brakaa laatikko välittömästi.
omaani oli vaihdettu valtuutetulla korjaamolla valvoline ölpät lootaan ja sitä siellä oli vuosien ajan tehty eikä se laatikko siitä miksikään mennyt.
broidi teetti laatikko rempan ammattilaisella josta sai lootaan takuun ja sieltä tuli taas jotain muuta öljyä
tuskin oli antanu mitään muuta kun chryslerin omaa jos ei olis toiminu hyvin jollain muulla kun kerran oli itse vastuussa siitä laatikon toiminnasta.
eikä se chryslerikään sitä öljyä itse tee.
-
tohon esson baarin kuttuun eli vain volvon omaa öljyä
jos nyt ihan oikein olen asian ymmärtänyt niin tämä aisin warnerin laatikko ei todellakaan ole mikään volvon oma latikko eli sitä on muissakin merkeissä ja niihin tuskin tungetaan sitä VOLVON OMAA ÖLJYÄ???
Jep, mutta tämä AW55-50 laatikko on kyllä keskimääräistä 80- tai 90-luvun automaattilaatikkoa tarkempi siitä, mitä öljyä sinne laitetaan. Pitää täyttää se JWS3309 luokitus.
Tuon luokituksen täyttää siis moni muukin öljy kuin vain Volvon öljy, mutta mitä tahansa Dexron III -tavaraa ei kannata tuonne laittaa.
-
joo ilman muuta asia näin on
luokitukset pitää olla kohdallaan muuten tulee ongelmia.
kiva olis tietää mistä se volvon "oma" öljy lopulta tulee
-
Hyvin on pelannu oma S60T5, kävi juuri askin vaihdossa kun entinen sanoi sopimuksen irti ;D Laatikkoon laitettiin Mobil atf 3309 öljyt, viikon oon sillä ajellu ja toimii erittäin hyvin. Entisessä askissa oli samanlaisia oireita alkuun kuin tämä viestiketjun aloittajalla, sitten pahenivat nii että alkoi luistattamaan oikein kunnolla tärinän säestämänä...loota hajos 191000tk. :'(
-
eikös kukaan kunnosta näitä lootia?
-
täytynee tässä joku päivä nostaa auto ilmaan ja purkaa tuota askia. Josko sieltä ongelma löytyis :pomo:
Mutta edelleen vahva tunne että vika viittaa siihen neutral controlin toimintaan
-
Jos nykii vaihtaessakin, ei sillä ongelmalla pitäisi olla mitään tekemistä neutral controlin kanssa. Eihän se nc ajon aikana vaikuta millään tavalla. ???
Vaikka eihän tuo AW:n aski nyt muutenkaan mikään kaikkein sulavakäytöksisin ole, varsinkaan kakkoselta kolmoselle vaihtessa.
-
Nyt löyty hyvää tietoa tiivistetysti,toki onhan tästä moni sanonut että venttilipöydän joudut luultavasti uusimaan,mutta tässä on selvitetty vähän tarkemmin
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.
Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...
Venttiilipöydän varaosahinta merkkiliikkeessä on noin 1500€, mutta ulkomailta tilaamalla saa samaisen uuden osan alle 600€ (hinta syyskuussa 2010). Lisäksi tarvitaan vielä tiivistesarja (Volvo #274470, 14€), JWS-3309 -luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä n. 9l (Mobil 3309; 108€), sekä tiivistesilikonia.
Vaihtoon löytyy kattava ohjeistus kuvineen Volvo Cross Country Resources.com -sivustolta (tosin englanniksi), mutta tässä muutama huomio vielä lisäksi:
* Parempi tapa auton nostamiseen on käyttää tukevia pukkeja etuapurungon takakiinnityksen takapuolella olevaa palkkia vasten: Näin ei auton paino ole tuon löysättävän apurungon varassa, eikä kiinnityspisteet siirry paikaltaan.
* Moottorin voi tukea myös alhaaltapäin öljypohjaa vasten. Tällöin tosin tarvitaan toinenkin tunkki. Toki lokasuojien väliin voi laittaa 2x4" lankun, johon moottorin tukee nostopisteistään. Ei tarvita siis tuota erikoistyökalua moottorin tuentaan.
* Jäähdytinnesteitä ei tarvitse laskea pois.
* Vaihteiston öljynjäähdyttimen letkut kannattaa irroittaa vaihteiston päästä: Tällöin ei tarvitse uusia jäähdyttimen puolen muovisokkia.
* Apurunkoa laskiessa tulee varoa laskemasta sitä liikaa: Vaarana on, että vasemman vetoakselin sisä- tai ulkonivel karkaa pesästään. Jos näin kuitenkin kävi, että akseli muljahti, ei autoa tule liikuttaa yhtään ennen nivelen purkamista: Vaarana on, että nivelen laakerin neulat irtoavat, tai nivel kasautuu väärin jolloin auton liikkuessa se saattaa hajota.
* Uusi venttiilikoneisto saattaa vaatia muutaman johdon jatkamisen. Uusia johtosarjoja on saatavilla, mutta vanhoja johtimia voi jatkaa johdonpätkillä, kunnollisilla puristettavilla jatkoliittimillä, ja lämmitettävällä kutistesukalla. Tosin roskia ei saa joutua vaihteiston sisään!
* Kun venttiilikoneiston öljykansi on irti, kannattaa siihen porata samalla reiät säätöä varten. Reiät tehdään oheisen kuvan mukaisiin paikkoihin esim. 8mm poralla ja tulppaamalla ne tiivistesilikonilla tiivistetyillä koritulpilla.
(http://i8.aijaa.com/b/00722/8491886.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007228491886.jpg)
-
Tovi taas viime kirjoituksesta,mutta päivittelempä vähän.
Venttiilipöytään kurkattiin tuossa pariviikkoa taaksepäin ja käytettiin solenoidit irti pöydästä ja putsattiin ne.Tarkoitus oli siis vain kurkata ja ottaa tyyppitiedot siitä samalla.Eipä siellä mitään erikoista löytynyt joten lyötiin se nippuun ja autokäyntiin.Luonnollisestikkin samat oireilut kuin aikaisemmin,koska mitään erikoisempaa ei tehty,vain putsattiin ne kolme solenoidia.
Mutta päätin viime perjantaina vaihtaa moottoriöljyt+suodatin sekä polttoaine suodattimen.Polttoaine suodatin oli sen näköinen,että ei varmaan ollut vaihdettu koskaan.Uusi 25e tarvikesuodatin paikalleen ja öljyt moottoriin.Tuli siinä myös sitten tutkittua konehuonetta ja sulakerasiasta tarkastelin sulakkeita sekä myöskin heiluttelin niitä.Noh siinä sitten pistin auton tulille ja lähdin ajelulle....Nyt ei ole 2 päivään vaihdeloota temppuillut pätkääkään :idiot2:
Täytyy sanoa, että tuli vähän semmonen mitä v***ua olo :buck2:
Eli askin oireilut oli seuraavat:
2-3sekunnnin viive kun vaihde laitettiin D asentoon tai (4,3,L) Pakki kuitenkin meni normaalisti päälle.
"Kick downissa" vaihteisto arpo ,että mitä tekisi seuraavaksi.Ei siis osannut päättää vaihtaako pienempää vai antaako olla senhetkisen vaihteen päällä. Joskus myös jäätyi kierrokset paikalleen hetkeksi
monesti mutkaan tultaessa jos nosti jalan kaasulta hetkeksi ja alkoi taas kaasuttamaan niin kone nosti kieroksia,mutta vaihde saattoi mennä vasta yli 3tuhannen jälkeen päälle,josta seurauksena melkoinen nykäisy.
-
Hieman mietityttää tuo polttoaine suodatin homma...Kuten en myöskään oikeen usko tuohon sulakkeiden heilutteluun,mutta mitä noita volvon sähköjä tutkinut,niin hapettumia näkyy melko useassa paikassa.Kyseessä kuitenkin 01 mallin auto
-
Mulla tuli vastaan samanlainen ongelma päivityksen jälkeen, kun kukaan ei puhunut vaihteiston ns mukavuusohjemasta joka mukauttaa ajon 300km sisällä kyseisestä päivityksestä. Asuntovaunua kun lähdin sitten heti veteleen niin kuinkas ollakkaan ilman vaunua perässä automaatti vaihtoi miten sattu ja juuri tuollaisia nykimisiä essiintyi.... mukavuusohjelman (tms) nollauksen jälkeen kyseinen ongelma poistui!!!
-
Miten tuo mukavuusohjelman nollaus tapahtuu?
Onko joku sulake mikä otetaan pois ja mistä se löytyy?
-
Miten tuo mukavuusohjelman nollaus tapahtuu?
Onko joku sulake mikä otetaan pois ja mistä se löytyy?
Termi lienee mukautuvuus. Eli laatikko oppii jonkin sata kilometria ja yrittää mukautua sen jälkeen eri ajotilanteisiin.
Joissain laatikoissa oli jokin kikka kolmonen, millä sai sen muistin tyhjättyä ja mukautuvuuden alkamaan alusta.
Oli jokin pakille-vapaalle-pakille riittävän monta kertaa peräkkäin niin nollautui (älä käytä tuota, se ei ole se oikea ohje!).
-
Joissain laatikoissa oli jokin kikka kolmonen, millä sai sen muistin tyhjättyä ja mukautuvuuden alkamaan alusta.
Joo ja tässä vaihteistossa: Vidalla sopeutuvuustietojen nollaus+ vaihteisto sopeutustilaan ja ohjeiden mukaan sopeutuvuusajo.
-
Auto on myyty eteenpäin aikaa sitten,mutta kuulin huhuja että laatikkoon olisi opetettu kaikki vaihteet uusiksi.Eli täydellinen nollaus ja kuulemma toimii 99%.
-
sopeutuvuustietojen nollauksen voi suorittaa joillakin vikakoodin lukulaitteilla (turvallisesti)