Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kkuula - 03.09.2016, 08:40:09

Otsikko: s80 TDI vm00 automaattivaihteisto?
Kirjoitti: kkuula - 03.09.2016, 08:40:09
Jotenkin ei tahtonut googlella löytää tietoa nii kysytään täälä..

Eli mikä automaattivaihteisto tuossa s80 tdi vm 2000 on?  Onko sama 4-vaihteinen mitä oli v70 tdi 98-00?
Mitä öljyä ko. s80  vaihteisto käyttää?  Onnistuuko öljynvaihtohuuhtelu öljynjäähdyttimen putken kautta kuten onnistui v70 volvossa?

Edit: Kysellääs hieman lisää.. Onnistuuko näihin vetokoukun asennus kuin helposti? lähinnä kuinka iso homma on johtosarjan kytkemisessä ja tarviiko koodausta konpuutteripuolella?
Otsikko: Vs: s80 TDI vm00 automaattivaihteisto?
Kirjoitti: Taavi.H - 03.09.2016, 11:24:07
TDI-koneen perässä on aina mekaanisesti sama 4v laatikko. Sähköisen ohjauksen kanssa on eroja.
Otsikko: Vs: s80 TDI vm00 automaattivaihteisto?
Kirjoitti: Lankku - 03.09.2016, 12:53:27
Anturit vaihtamalla käy ristiin. En muista pitikö vaihteen asentotunnistin vaihtaa myös. Isän autoon aikanaan vastaavan vaihdon tein. Vaihdekepistä jää pienimmän vaihteen asento pois, muuten ei eroa.
Otsikko: Vs: s80 TDI vm00 automaattivaihteisto?
Kirjoitti: kkuula - 03.09.2016, 15:45:40
Juu nyt on öljyt vaihdettu ja ne vanhat liejut oli jo ihan tummanruskeaa kuralientä, edellisestä vaihdosta noin 80tkm. Silloin 80tkm sitten tähän autoon oli vaihdettu tai kunnostettu vaihteisto. Vaihteistohan oli AW50-42 mistä onkin jo itelläkin vuosien kokemus ja ollee riittävästi huollettuna virittämättömissä melko huoleton. Tosin käytökseltään jo hieman vanhahtava.

Tähän vaihteistoonhan menee dextron III öljy ja hyvä niin kun on halpaa ja huuhtelussa menee noin 10-12l

Vaihteistoöljynjäähdyttimelle tuleva putki on pikaliittimellä jäähdyttimessä kiinni. Tässä se putki on jähdytyksen paluuputki ja huuhtelua varten pitää poistoputki kiinnittää jäähdyttimen päätyyn. Itse tuuppasin jäähdyttimen liittimeen 12mm putkea teipillä kiinni. Huuhdoin noin 11l parilitraa kerrallaan ulos ja samanverran tikunputkesta uutta takaisin. Vanhat öljyt oli todellakin häijynnäköistä lientä niin pitänee varmaan huuhtoa vaihteisto parin-kolmenkymmentuhannen jälkeen uusiksi.

Sitten tuo vetokoukku.. ei kellään ole sellaisen jälkiasennuksesta s80 kokemuksia?

Moottoriöljyt tähän on huoltokirjan mukaan vaihdettu 20tkm välein ja pitäsin sitä tälle moottorille ehkä turhan pitkähkönä vaihtovälinä. Jatkossa vaihtuu kympin välein. Edellisen v70 TDI:n ajoin 400->500tkm ja siinä moottorin öljynkulutus väheni ja käytännössä vaihtovälillä ei tarvinnut öljyä lisätä, alkuun tartti 0,5-1l lisätä vaihtovälillä.

Edit: vetokoukun asennuksesta löytyikin mukavasti juttua, nyt vain etsimään käytetty koukku jostain. :)