Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Sharedoc - 05.09.2016, 20:36:11
-
B200F: Pystyykö nokkahihnaa vaihtamaan avaamatta kampiakselin pään kuningaspulttia jos särkee alemman suojakotelon esim peltisaksilla leikkaa sen auki?
-
No.. voooi ::).
Silloin kannattaa pitää huolta että yhtään muovinpalasta ei jää sinne jotka voisivat mennä nokkahihnan väliin. Muovit voi olla kovia koppuroita eivätkä mitenkään siististi leikkaudu. Sen jälkeen koita olla saamatta kiviä hihnan väliin hiekkateillä.
Mutta miksi ???? Ei ole todellakaan vaikeimpia kampuran pultteja. Jos ei ole lukitustyökalua, startilla auki ja kiinni jarrua vasten.
-
Ja jos ei halua starttia käyttää, niin riittää kun laittaa räikän kiinni pulttiin ja räikän päähän kunnon "jatkovarsi". Itse olen käyttänyt noin metrin pituista rautaputkea. Lähtee nätisti auki.
-
joo en mäkään lähtis rikkomalla korjaamaan ehjää ;)
-
Automaattivaihteinen auto...
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8483.msg168534#msg168534
Tuolla neuvotaan purkamaan siinä tapauksessa startti irti automaatissa ja lukitsemaan vauhtipyörä jotenkin?
-
Startin irrroitus on vielä tympeämpi tehdä pihalla parkkiruudussa kuin kuningaspultin avaus...
-
Jos vain suinkin pääset jonnekkin hitsaamaan niin tee lukitustyökalu hihnapyörälle. Sopiva rinkula johon hitsaa pari isoa hammasta ja pitkän varren.
-
Jos kaikki auton huoltoon liittyvä on tympeätä puuhaa, älä vaihda.
Ajat hihnan loppuun ja sen petettyä myyt jollekkin volvoharrastajalle markalla, jonka jälkeen ostat Corollan...
En tiedä missä asut, mutta arvelisin tälläkin foorumilla olevan henkilöitä jotka voivat tarpeen vaatiessa lainata sitä lukitustyökalua.
-
B200F: Pystyykö nokkahihnaa vaihtamaan avaamatta kampiakselin pään kuningaspulttia jos särkee alemman suojakotelon esim peltisaksilla leikkaa sen auki?
Onnistuu.
-
Jos vain suinkin pääset jonnekkin hitsaamaan niin tee lukitustyökalu hihnapyörälle. Sopiva rinkula johon hitsaa pari isoa hammasta ja pitkän varren.
Mä tein työkalun seuraavasti. Piirsin hihnapyörän koloista 12mm vahvaan lattarautaan muodot. Porasin 10mm reiät joihin laitoin riittävän pitkät pultit, hitsasin kannoista lattaan kiinni. Pulttien sisäkehälle hitsasin putken tukemaan pultteja. Tuli aika jämäkkä. :juhau: Varsi on varmaan neljän millin seinämällä olevaa turvakaideputkea, pituus ainakin metrin, taitaa olla lähempänä 1,5 metriä.
-
Hihna on jo ajettu loppuun koskapa jako sekosi...
-
Ei riitä pelkkä hihnan vaihto. Käytättää kannen irti ja venoja vaihtoon. Hyvällä tuurilla jos on tyhjäkäynnillä seonnut saattaa olla vain vena tai pari mutkalla.
Starttia helpompi on irrottaa lohkon alla oleva tuki, jossa laatikko on kahdella pultilla kiinni.
-
B200F koneessa on pattimännät ja kolahtaa venttiiliin vakio nokallakkin. :-\
-
Pystyykö automaattivaihteisessa lukitsemaan kampiakselin alakautta vetolevyn pulttien kohdalta? Nehän täytyy saada irroitettua turbiinista silloin kun automaattilaatikkoa irroitetaan että joku reikä siellä täytyy olla.
-
Juu siellä on sellanen kuunsirpin mallinen valukappale joka lähtee irti.
Ite en koskaan käyttäny mitään lukituskalua omassa automaatti vinokone kombossa. Aina aukes. Joko lyömällä tai akkupulttipyssyllä
-
Sen pultin saa auki myös starttimoottorilla. Avain nojaamaan runkopalkkiin ja pieni pyöräytys startilla.
Vetolevyn puolelta se yllämainittu, neljällä pultilla kiinni oleva kuunsirppi irti ja kampeaa sorkkaraudalla hammaskehän ja turbiinikotelon välistä niin ei kyĺlä pyöri.
-
Kiitos, eiköhän näillä eväillä saada kuningaspultti auki ja kiinni ettei tarvi särkeä hammashihnan alasuojaa.
-
B200F koneessa on pattimännät ja kolahtaa venttiiliin vakio nokallakkin. :-\
muistelisin että b200k:ssa on pattimukit ja b200f on kuopalla. Yhet tollaset b200f männät reilu vuos sitte sorvasin tasaseks ja reunoilta tavaraa lähti..kun taas varmuudella b200k:n purin, oli tuossa pattimukit.
-
muistelisin että b200k:ssa on pattimukit ja b200f on kuopalla. Yhet tollaset b200f männät reilu vuos sitte sorvasin tasaseks ja reunoilta tavaraa lähti..kun taas varmuudella b200k:n purin, oli tuossa pattimukit.
B200K, E ja F on kaikki samoilla rutuilla ja männillä.
-
Liekkö sitte vuosimalleissa eroja.
Mulla oli 360 b200f ja tuossa ainakin männät oli kuopalla.
240 b200k -86 ja pattimännät.
Tietysti voi olla että joku on männät vaihtanut jompaankumpaan
-
240 parts catalog antaa 2 eri mäntää b200k:hon 272114 b200k 91/93 Octane ja 272106 b200k/e 97/98 Octane. En tiedä mikä ero näillä on, että onko toinen patilla ja toinen kuopalla vai molemmat kuopalla.
-
240 parts catalog antaa 2 eri mäntää b200k:hon 272114 b200k 91/93 Octane ja 272106 b200k/e 97/98 Octane. En tiedä mikä ero näillä on, että onko toinen patilla ja toinen kuopalla vai molemmat kuopalla.
272106 on pattipää.
-
272106 on pattipää.
Okei. Tästä männästä en silloin löytänyt pikaisella haulla kuvaa. Toisesta 272114 kylläkin ja se mäntä on kuopalla :)