Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Netu - 06.09.2016, 12:00:31
-
Terve,
tämä asia on kynnetty jo läpi varmaan satoja kerta täällä. Etsin useita vaihtoehtoja ja päädyin seuraavaan kolmeen joista en osaa valita.
1. Special Tuning Harinen
2. Turbotec ( Mika Karala )
3. Rica ohjelmisto vaikka Atehon kautta, muitakin toimijoita ketkä laittaa Rican ohjelmistoa voi suositella aivan vapaasti.
Jos päädyn Harisen tai Karalan ohjelmistoihin niin ne käydään sitten laittamassa pääkallopaikalla.
Kyseisessä asiassa hieman arveluttaa voimansiirron kestävyys. Tietääkseni autossani on hyvin pitkälle sama kone ku esim D5, onko kuinka paljon samaa voimansiirron osissa? Vaihdelaatikko? Kaksoismassapyörä? Kytkin?
tässä autowikistä löydetyt moottoritiedot
Dieselmoottorit
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
2.4 D R5 2401 cm3 93 kW (126 hv) @ 4000 r/min 300 Nm @ 2250 r/min
2.4 D R5 2401 cm3 96 kW (131 hv) @ 4000 r/min 280 Nm @ 1750 r/min
2.4 D R5 D5244T 2401 cm3 120 kW (163 hv) @ 4000 r/min 340 Nm @ 2750 r/min
2.4 D5 R5 2401 cm3 136 kW (185 hv) @ 4000 r/min 400 Nm @ 2750 r/min
Eli itsellä käytössä tämä 93kW versio. Siihen saa Rican, Harisen tai Karalan ohjelmistoilla 205hv / 430 - 460 Nm vääntöä.
Kysymys siis kuuluu kuinka lähelle oma koneeni on sama kuin volvon D5 kone, sama ahdin niissä ainakin on? Tarkoituksena myös poistaa DPF-suodatin. Kestääkö kone kun siitä otetaan irti 205 hv + 79 hv, ja + 130 - 160 Nm lisää vääntöä? Mitä alkaa hajoamaan ekana? Mistä kannattaa pitää erityistä huolta?
Mielelläni haluaisin myös kuulla ihan aitoja mielipitetä Harisen ja Karalan toiminnasta vaikuttaa omaan silmään hyvin ammattimaiselta. Myös haluaisin kuulla miksi niin monet pitävät täällä Rican ohjelmistoa todella hyvänä.
On varmasti kyselty näitä asioita tuhansia kertoja pahoittelut siitä mutta en millään löytänyt kunnollista lankaa jossa tämä käydään läpi näiden 3 osalta.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille jos niitä tulee yhtään P>
-
Optimoiautosi, toimii.
-
Optimoiautosi, toimii.
Löytyykö ihan oman käden kokemusta? Jos löytyy minkälaisen auton lastutit? Mitä oli vakio ja mitä lastun jälkeen? Onko ilmennyt mitään teknisiä vikoja tai onko jotain tarvinnut tarkkailla? Ja jos saisi vielä noin suurinpirteen kilsat ennen ja jälkeen? :)
-
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.
-
Löytyykö ihan oman käden kokemusta? Jos löytyy minkälaisen auton lastutit? Mitä oli vakio ja mitä lastun jälkeen? Onko ilmennyt mitään teknisiä vikoja tai onko jotain tarvinnut tarkkailla? Ja jos saisi vielä noin suurinpirteen kilsat ennen ja jälkeen? :)
Laitoin yv_tä
-
Laitoin yv_tä
No ei tullut YV:tä mutta ilmeisesti lukee tuossa ylempänä foorumilla. Kiitoksia vastauksesta!
-
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.
En tee enää optimoiautosi alla softia Tampereella kun aloin ymmärtämään tavan millä tehonlisäys on saatu aikaan ja se kun ei ollut heillä oikea tapa. Teen nykyään itse ohjelmat ja annan kyllä mielelläni tarjouksen.
Itse asiaan, tuo 130hv on vastaus Bemarin fleet-malleille eli päästöt ja verot alas ja näin leasing riveihin saatiin myös isoja Volvoja. Tekniikaltaan siis samoja isoveljiensä kanssa. Itse laitan syöttöjä 85mm, jolloin ulos tulee 230hv ja väännöt kun rajaa 480Nm niin hyvä tulee. DPF saa jäädä, mutta EGR häipyy.
-
Harinen ja Karala siitä hyviä että auton toteutuneen tehomuutoksen näkee oikeasti kun ajetaan dynamometrissa ennen ja jälkeen. :)
-
Harinen ja Karala siitä hyviä että auton toteutuneen tehomuutoksen näkee oikeasti kun ajetaan dynamometrissa ennen ja jälkeen. :)
Joo olen samaa mieltä tästä asiasta, vieläpä hyvän tarjouksen jälkeen Harisen ja Karalan vaihtoehtoja on todella paha sulkea pois. Tietääkseni ovat aika tunnettuja ja hyvällä maineelle toimivia virityspajoja. Kuuntelen kyllä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja sekä onko kellään ilmennyt ongelmia kahden huippupajan suhteen?
-
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.
Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia
-
Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia
No se on vähän keneltä kysyy. Arvostettu ja tunnettu Karala saa esim. 530d 231hv bemarista enintään 258hv ja minä penkitettynä ja DPF paikoillaan 320hv ja 700Nm, säälittävää. Mika ei juuri enää itse tee ja Harinen ratsastaa isänsä maineella ja poika on tehnyt ohjelmia vain muutaman vuoden, se siitä kokemuksesta. Penkki on hyvä plussa jos tehdään muutoksia tekniikkaan, kuten suuttimet, turbo, nokat, koska silloin ei ristiin laskeminen onnistu eikä testerin näyttämät suureet sinällään pidä paikkaansa, muuten penkki on epätarkempi kuin laskenta.
Tuossa pohdintaan tiedosto, josta selviää, että 126hv versio on identtinen 185hv verson kanssa, olkaa hyvät: https://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Theory.pdf
-
Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia
Voi olla että sinne on työnnetty sitten enemmän tehoa tai luvattu enemmän mitä todellisuus vastaa. Jos tuo tieto pitää paikkansa että D5 ahdin jaksaa nipinnapin vaan 210hp uutena niin ei paljoa herätä luottoa 8 vuotta vanha ahdin. Tietääkseni tässä on kuitenkin täysin sama ahdin ku D5:ssa. Monet ohjelmoijat ovat lupailleet jopa 230-250hv ja yli +500Nm vääntöä. Mikä omaankin korvaan kuulostaa aika typerältä kun oma kone tullut tehtaalta ulos 126hv ja 300Nm tehoilla. Mikähän tässä koneessa mahtaa puristaa koska eräs ohjelmointipaja lupasi tälle vakion D5 tehot Rican ohjelmistolla, eli 185hv ja 400Nm vääntöä.
-
Voi olla että sinne on työnnetty sitten enemmän tehoa tai luvattu enemmän mitä todellisuus vastaa. Jos tuo tieto pitää paikkansa että D5 ahdin jaksaa nipinnapin vaan 210hp uutena niin ei paljoa herätä luottoa 8 vuotta vanha ahdin. Tietääkseni tässä on kuitenkin täysin sama ahdin ku D5:ssa. Monet ohjelmoijat ovat lupailleet jopa 230-250hv ja yli +500Nm vääntöä. Mikä omaankin korvaan kuulostaa aika typerältä kun oma kone tullut tehtaalta ulos 126hv ja 300Nm tehoilla. Mikähän tässä koneessa mahtaa puristaa koska eräs ohjelmointipaja lupasi tälle vakion D5 tehot Rican ohjelmistolla, eli 185hv ja 400Nm vääntöä.
Vanha turbo jos on kunnossa niin tuottaa saman ilmamäärän kuin uusikin, muuten tiedossa on vikatila tai mahdotonta savutusta. Ahdot noissa laitan 1,6bar vähintään.
Syy miksi lupailevat vain 185hv on kun eivät perehdy ohjelmaan yhtään ja kun suutinkarttaan törkätään maksimit niin se antaa tuon verran. Ohjelmaa voi jatkojalostaa jos osaa...
-
Tuossa pohdintaan tiedosto, josta selviää, että 126hv versio on identtinen 185hv verson kanssa, olkaa hyvät: https://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Theory.pdf
En tuota linkkiä avannu, mutta voimansiirto on eri. Tuossa mopoimmassa on 5 vaihteinen laatikko. Kone on sama.
-
En tuota linkkiä avannu, mutta voimansiirto on eri. Tuossa mopoimmassa on 5 vaihteinen laatikko. Kone on sama.
Joo tämä laatikkoasia olikin selvillä. Se hieman harmittaa mutta en tiedä aiheutuuko siitä ongelmia. Kuinkahan helppoa tuohon olisi laittaa 6 vaihteinen laatikko? Isokin projekti?
Hyvää keskustelua saatu aikaiseksi kiitän kaikki osallistuneita.
-
Voi olla että sinne on työnnetty sitten enemmän tehoa tai luvattu enemmän mitä todellisuus vastaa. Jos tuo tieto pitää paikkansa että D5 ahdin jaksaa nipinnapin vaan 210hp uutena niin ei paljoa herätä luottoa 8 vuotta vanha ahdin. Tietääkseni tässä on kuitenkin täysin sama ahdin ku D5:ssa. Monet ohjelmoijat ovat lupailleet jopa 230-250hv ja yli +500Nm vääntöä. Mikä omaankin korvaan kuulostaa aika typerältä kun oma kone tullut tehtaalta ulos 126hv ja 300Nm tehoilla. Mikähän tässä koneessa mahtaa puristaa koska eräs ohjelmointipaja lupasi tälle vakion D5 tehot Rican ohjelmistolla, eli 185hv ja 400Nm vääntöä.
täytyy huomioida se että tuo mihin kirjoitin niin kyseessä on mustakoppainen D5 (163hp ja 2,4d 131hp alle 06vm tuosta uudemmat asia erikseen kun on 200-250hp softalla esim
-
Sen verran selvisi että tässä mun omassa S60 2.4D classicis on voimansiirron kannalta ongelma. 93kW versio taitaa olla ainut jossa on pienempi kytkin ja 5 pykälän laatikko. Saattaa kait olla jossain 96kW versioissakin en ole varma. Mutta suurin osa lastuttajista on sitä mieltä jotka ovat perehtyneet volvoon että kytkimen kannalta ei kannata ottaa enempää irti kuin vain tämä 185hv / 400Nm. Onhan sekin toki huomattava tehonlisäys, harmitamaan vähän jäi että juuri tämä yksilö on pienellä kytkimellä ja laatikolla. :/
-
Eikös tuo laatikko ole sama 5-vaihteinen M56 kuin näissä vanhemmissakin dieseleissä? En ole kuullut/lukenut että niitä olisi voimalla rikki saatu? Kytkimestä ei ole mitään käsitystä mutta jos alkaa luistelemaan niin vahvempaa pakettia paikalleen niin pitää. Kyllä mä ottaisin vaan saman tien "kaikki irti"-ohjelman kuten volvotdi kirjoitti. Muuta väittävät taitavat olla niitä jotka vaan ajaa valmiin softan sisään ja ymmärrys loppuu siihen.
-
Eikös tuo laatikko ole sama 5-vaihteinen M56 kuin näissä vanhemmissakin dieseleissä? En ole kuullut/lukenut että niitä olisi voimalla rikki saatu? Kytkimestä ei ole mitään käsitystä mutta jos alkaa luistelemaan niin vahvempaa pakettia paikalleen niin pitää. Kyllä mä ottaisin vaan saman tien "kaikki irti"-ohjelman kuten volvotdi kirjoitti. Muuta väittävät taitavat olla niitä jotka vaan ajaa valmiin softan sisään ja ymmärrys loppuu siihen.
Oisko näin?
Ainakin hollannissa asusteleva Ruul tms... Entinen Polestar ohjelmoija sanoi ettei kannata ottaa enempää irti tai kytkin levii.
editoin vielä sen verran että, hän on tämän Rica ohjelmiston takana.
-
Oisko näin?
Ainakin hollannissa asusteleva Ruul tms... Entinen Polestar ohjelmoija sanoi ettei kannata ottaa enempää irti tai kytkin levii.
kytkin voi alkaa luistamaan ja joillakin kaksoismassa alkanut ääntämään mutta itse ottaisin kaikki irti ja laittaisi voimansiirtoon vahvempaa osaa kun alkaa pettämään :)
-
kytkin voi alkaa luistamaan ja joillakin kaksoismassa alkanut ääntämään mutta itse ottaisin kaikki irti ja laittaisi voimansiirtoon vahvempaa osaa kun alkaa pettämään :)
kaksoinmassaa ja kytkintä kun laittaa vahvempaa tilalle siitä ei tuu kovin edullista :'(
-
Eihä noista aina kaikkia tehoa tarvi ottaa, eihän tiellä aina bemareita ole. :2funny:
-
kaksoinmassaa ja kytkintä kun laittaa vahvempaa tilalle siitä ei tuu kovin edullista :'(
Eikös D5 ja tuo 2.4D ole sama vp? Jos on niin tästä (http://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202113) vp:tä tilalle. Sitten joku kiva asetelma ja kytkin kylkeen :) touhutonnilla pärjää? ???
-
Eikös D5 ja tuo 2.4D ole sama vp? Jos on niin tästä (http://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202113) vp:tä tilalle. Sitten joku kiva asetelma ja kytkin kylkeen :) touhutonnilla pärjää? ???
Kovalla pyörällä kuuleman mukaan laatikko tykkää kyttyrää. Ja miksi tuollaista laittaa jos alkuperäisellä kaksoismassalla ja kytkinpaketilla ajellaan yli 600nm väännöillä, partsforvolvoonlinelta saa stage 3 asti kytkinpakettia jos meinaa luistella.
-
Kovalla pyörällä kuuleman mukaan laatikko tykkää kyttyrää. Ja miksi tuollaista laittaa jos alkuperäisellä kaksoismassalla ja kytkinpaketilla ajellaan yli 600nm väännöillä, partsforvolvoonlinelta saa stage 3 asti kytkinpakettia jos meinaa luistella.
Joo kyllä tähän saa kuuleman mukaan munkin kyseiseen volvoon sellasta n. 220-230hv ja väännöt sinne 460-480 aluueelle eikä nyt pitäisi kovin pahasti kärsiä jos sitä ei revitä tahalteen rikki. Eise lopulta kuulosta kovin pahalta. Kytkin, VP yms kuluvaa osaa heittää sit muutaman touhutonnin vai mitä 8)
-
Eihä noista aina kaikkia tehoa tarvi ottaa, eihän tiellä aina bemareita ole. :2funny:
noi BiltemaMotorWorkshopit vituttaa välil tuolla tiellä niin paljon et kyl niist ohi pitää mennä :2funny:
-
Kovalla pyörällä kuuleman mukaan laatikko tykkää kyttyrää. Ja miksi tuollaista laittaa jos alkuperäisellä kaksoismassalla ja kytkinpaketilla ajellaan yli 600nm väännöillä, partsforvolvoonlinelta saa stage 3 asti kytkinpakettia jos meinaa luistella.
miks laatikko tykkää kyttyrää kovalla pyörällä?
-
Vitosessa värinät on kovempia kuin nelosessa tai kutosessa. En muista oliko tämä enemmän tdi:n ongelma kuin d5:n, viisaammat kertokoon. Tuolla ainakin oli jotain puhetta asiasta jos jaksaa selata: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.0) ja tuossa ihan muuten mielenkiintoinen topikki jos et ole vielä huomannut: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21990.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21990.0)