Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Akxu - 06.09.2016, 18:08:54
-
Mikähän mahtaa olla vikana kun kesken matkanteon yhtäkkiä 100km/h ajosta kaikki meni kerralla pimeeks paitsi radio?
- Moottori sammui, ei käynnisty ollenkaan.
- Yksikään lamppu ei pala, ei myöskään hätävilkut. Radiossa toimii tosin näytön taustavalo ja musiikki kuuluu.
- Mittaristot pimeänä, keskuslukot ym. pimeänä.
Tähän mennessä tutkiskeltu: Kaikki sulakkeet on ehjiä. myös takaluukussa olevat 40A sulakkeet ja konehuoneen sulakerasian alapuolella olevat 60A "pääsulakkeet".
- Akku on uusi ja virtaa riittää.
- Virtalukonpohja tuntuisi toimivan, sillä radio sammuu 0-asennossa, ja konehuoneesta kuuluu naks kun yrittää käynnistää, eli jotain ihan pientä eloa on tuon radion lisäksi. Reissu meni hieman koomiseksi kun tuumin että helvettiäkös tuolla radiolla tekee tässä vaiheessa. Mutta onneksi hinausapu ei ollut tällä kertaa kaukana.
- OBD lukija ei saa mitään dataa ulos, mutta virta tulee liittimeen.
-
Akku oikosulussa? Kokeille eri akulla
-
Akku oikosulussa? Kokeille eri akulla
Kiitti vastauksesta! Kävin roplaamassa akkua. vajaa 12,6V oli jännitettä. Muistaakseni hyvä akku pitäisi olla lähempänä 14V. (13,8V)
Eniten tässä nyt kyllä ihmetyttää se että pistin kengät takaisin kiinni (oli tuolla ainakin tunnin irrallaan niin kabiiniin ainakin palasi valot). Olisiko kenties joku CEM sekoamassa lopullisesti tms? Ahdistaisi vaan ajatus tuosta kun tulee ajeltua melkoisen pitkiä siivuja tuolla värkillä ja usein vieläpä yöaikaan.
Ed. Se että nuo virrat hävisi kertalyönnistä niin hieman arveluttaa. Muutama vuosi aiemmin tuosta meni laturin regulaattori, mutta se kyllä kävi hyvin selväksi että sähkö on loppumassa piakkoin. Tässä tapauksessa ei ollut minkäänlaista ennakkovaroitusta.
-
Onko kaapeli kunnolla kiinni akussa? Uudessa akussa kannattaa vähän sitä pintaa karhentaa ennen kun laittaa navat kiinni. Itse teen näin ainakin varalta.
-
Onko kaapeli kunnolla kiinni akussa? Uudessa akussa kannattaa vähän sitä pintaa karhentaa ennen kun laittaa navat kiinni. Itse teen näin ainakin varalta.
Kiitos myös ToniJH vinkistä! Rassailen nuo kengät ja navat. Puhtailta kyllä näyttivät ainakin ja tiukasti kiinni. Tiedä sitten jos tuossa akussa tosiaan on joku valmistusvika että pamauttaa ittensä oikariin/sähköttömäksi kesken matkan. Eikä ole mokoma kuin muutaman kuukauden vanha.
-
No, tuossa sulakkeiden tarkastusmaratoonin ja piuhojen räpellyksen yhteydessä tämä nyt sitten lähti toimimaan itsekseen. En siis varsinaisesti tietoisesti korjannut mitään tuota akun räpläystä ja napojen rassausta lukuunottamatta. Tietty akun kenkä oli irti ainakin tunnin ajan.
Tosin mittaritaulu oli joulukuusi hetken aikaa. OBD portista pamahti perään parisenkymmentä vikakoodia, herjaili airbageista, abs:stä ja ties vaikka mistä. Eli CEM oli ainakin sekaisin. Nollauksilla palasi taas ruotuun pl. yhtä tiedossa olevaa sähkölukkovikaa.
Kiitos Tuomas-89 ja ToniJH avusta! -H-
-
No, tuossa sulakkeiden tarkastusmaratoonin ja piuhojen räpellyksen yhteydessä tämä nyt sitten lähti toimimaan itsekseen. En siis varsinaisesti tietoisesti korjannut mitään tuota akun räpläystä ja napojen rassausta lukuunottamatta. Tietty akun kenkä oli irti ainakin tunnin ajan.
Tosin mittaritaulu oli joulukuusi hetken aikaa. OBD portista pamahti perään parisenkymmentä vikakoodia, herjaili airbageista, abs:stä ja ties vaikka mistä. Eli CEM oli ainakin sekaisin. Nollauksilla palasi taas ruotuun pl. yhtä tiedossa olevaa sähkölukkovikaa.
Kiitos Tuomas-89 ja ToniJH avusta! -H-
Eip mitn, pääasia et sait sen ajokuntoon. Kyllä nää sähköhelvetit on mukavia kaikkine härpäkkeineen :D
-
Eip mitn, pääasia et sait sen ajokuntoon. Kyllä nää sähköhelvetit on mukavia kaikkine härpäkkeineen :D
Täältä kyllä saa aina parhaat vinkit ongelmaan kuin ongelmaan! -H- No niin tuntuu olevan. Joulukuusi taulussa jo vaikkei oo vielä ees joulu! ;D
-
Täältä kyllä saa aina parhaat vinkit ongelmaan kuin ongelmaan! -H- No niin tuntuu olevan. Joulukuusi taulussa jo vaikkei oo vielä ees joulu! ;D
Nii, on tätä kautta tullu muutamat ongelmat saatua ratkottua jos ei tietoa ole muualta ennen sitä löytyny. :)
-
Mulla ainaki on autossa jotain boksivikaa, melko pitkälti samat oireet mutta kesken ajon ei ole vielä sammunut. Sercapilta veikkasivat abs-boksia tai cemmiä. Akunkengän kun käyttää irti niin toimii aina jonkin aikaa.
-
Mulla ainaki on autossa jotain boksivikaa, melko pitkälti samat oireet mutta kesken ajon ei ole vielä sammunut. Sercapilta veikkasivat abs-boksia tai cemmiä. Akunkengän kun käyttää irti niin toimii aina jonkin aikaa.
Kiitos vastauksesta! Ongelma tuli heti tänään takaisin. Akku ja sen liitännät on nyt kyllä tiptop, joten ei ole siitä kiinni mitä tuossa aiemmin oli spekuloitu. Se että akku oli eilen irti niin täsmää kyllä mainitsemaasi "viankorjaukseen".
Radio kyllä soi taas mutta kaikki muu enemmän ja vähemmän pimeänä :'(
Löysin täältä tämän postauksen, ja alkaa kuulostaa juurikin cem-ongelmilta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=532.0
Tuon cem-boksin vaihtaminen ei kuulosta kyllä sitten yhtään miellyttävältä projektilta, ainakaan mitä tulee hintoihin ja tuohon uudelleenkoodaamiseen jne.
Ed. No on se kumma. akun jännite oli tippunut merkittävästi yön aikana. Olisikohan se sittenkin syypäänä koko hommaan? :D
Kauhee arpominen. No ilmoittelen lopputuloksen! ;D
-
- Herjat airbageista ja abs:stä tuli takaisin.
- "Vanha" akku testattu Boschin testerillä 2 kertaa irrallaan. Molemmat testit OK
(12,90V Mitattu 689EN(A) Arvo 640EN(A), = "Akku kunnossa").
- Ostin kuitenkin uuden akun tästä huolimatta varmuuden vuoksi. Mutta sama homma. No tota joo, seuraavaksi purkamaan siis CEM. :idiot2:
Update: Iltapuhteina cem irroitettu ja purettu. Ei ainakaan näkynyt olevan kosteuskorrosiota että olisi mistään vettä päätynyt tuon sisään (ilmeisesti tämäkin on mahdollista että jostain putkesta tai kattoluukusta on päässyt vettä tuonne)
(https://s21.postimg.org/wshkv4mcz/volvo_cem_size.jpg) (https://postimg.org/image/wshkv4mcz/)
Tinalin vähänkin kylmäjuotoksen näköiset paikat uusiksi. Tuo suojalakka on melkoisen raivostuttavaa tavaraa, mutta lähtee kuoriutumaan kuumailmapuhaltimella. Arvelisin että tuossa ainakin muutama kohta oli missä oli murtunut juotos.
Parin kilometrin testilenkki ja toistaiseksi ei ongelma vielä uusiutunut. Seuraavaksi sama homma sitten abs-yksikölle jos ei muu auta. 8)
-
Minun volvon abs boksista löyty ainaki ihan murtuneita juotoksia, lähinnä liittimien juotoksista. Ne tinaamalla ainakin abs vika poistui, mutta muut ongelmat jäivät. Sercapilla tosiaan meinasivat että voi silti olla vielä vikaa abs-boksissa vaikka se maallikosta hullulta kuulostaakin että abs-boksin viat voisivat aiheuttaa tuollaisia oireita.
-
Minun volvon abs boksista löyty ainaki ihan murtuneita juotoksia, lähinnä liittimien juotoksista. Ne tinaamalla ainakin abs vika poistui, mutta muut ongelmat jäivät. Sercapilla tosiaan meinasivat että voi silti olla vielä vikaa abs-boksissa vaikka se maallikosta hullulta kuulostaakin että abs-boksin viat voisivat aiheuttaa tuollaisia oireita.
Aivan, lueskelinkin tuosta jostain viestiketjusta että näin voi olla asian laita että se abs yksikkö voi sekoittaa cem:in aivan kuten totesit :) Sen takia tää homma nyt tietty vähän kuumotteleekin.
Revin tuossa kyllä jo pelihousuja valmiiksi kun katselin senkin boksin hintaa että mitä kustantaa. On meinaan romuttamollakin melkoisen suolainen. (Tiedä sitten mitä järkeä olisi käytettyä palikkaa laittaa tilalle kun sama ongelma olisi kuitenkin todennäköisesti edessä piakkoinkin). Uuden hinta oli melkoisen hikeä pukkaavaan kuuloinen. Ja tässä tapauksessa kun ei oikein voi olla varma mistä johtuu, niin molempien boksien uusinta ei ihan sovi jo muutenkin valmiiksi köyhän volvoilijan budjettiin ;D
Tuokin boksi olisi mukava tietysti korjailla itse, mutta se pirun boksi pitäisi vetää dremelillä auki kun se ei vissiin ole mitään "avattavaa mallia" :-\ Ei oikein kiinnostaisi parsia semmoista muovikoteloa kasaan MacGyver meiningillä syistä että ensinnäkin siitä tulee sitten pirun ruman näköinen hässäkkä ja saako sitä sitten enää kunnolla lämpötilavaihtelu- ja vesitiiviiksi ym. kun se on kuitenkin siellä konehuoneen puolella asustelemassa :juhau: Tietty jos sen uittas epoksissa tms.. no pitää tutkailla asiaa! :)
Ed: Ongelma jatkuu. Tuommoiset 12 tuntia toimii kaikki ja sitten sekoaa taas. Akun irroittaminen auttaa ja tällä resetillä toimii taasen sen 12 tuntia. Ihme helvetti. Tykkäisköhän katsuri jos tämmöseen värkkiin tunkis jonkun tappikoneen ja sähköt vaikka 200-sarjalaisesta? ;D
-
Minun volvon abs boksista löyty ainaki ihan murtuneita juotoksia, lähinnä liittimien juotoksista. Ne tinaamalla ainakin abs vika poistui, mutta muut ongelmat jäivät. Sercapilla tosiaan meinasivat että voi silti olla vielä vikaa abs-boksissa vaikka se maallikosta hullulta kuulostaakin että abs-boksin viat voisivat aiheuttaa tuollaisia oireita.
Kiitti muuten vinkistä tuon Sercapin suhteen longjohn! -H- Olin tuossa sinne yhteyksissä ja sain ihan kohtuulliselta kuulostavan tarjouksen molempien boksien vaihdosta/korjauksesta. :)
Ed: Mikä controlboksi on paskana? Suoritamme arvonnan!: ;D Noh, ei ainakaan RTI tai GSM moduuli kun ei ole moisia lisävarusteita, mutta vaihtoehtoja jää kevyesti muutama :2funny:
(https://s18.postimg.org/hdu31pc05/volvoboksit.jpg) (https://postimg.org/image/hdu31pc05/)
-
Juu eipä mittään. Yritettään pärjätä näitten kans. Ei oo aina niin helppoa...
-
Noniin.
Paikalliset purkaamot metsästettynä nämä boksit kuulemma kyllä tekee kauppansa ::)
Pitäsköhän näitä hamstata enemmänkin jonnekin tallin nurkkiin tulevaisuutta ajatellen vai pistää suosiolla pirssi myyntiin? :'(
Kiinnostaisi kyllä tuommoinen joku V70 II 8)
-
Tähän sen verran päivitystä että sercapin hinnoittelu ei nyt pärjännyt sille mitä sain Ruotsista suoraan.
Ensiviikolla Volvolla (Joensuun Avain Vaunu) koodaus uuteen boksiin ja katotaan miten menee :)
Joensuun Avain vaunun henkilökunta on aikakin puheluiden perustella pirun asiallista.
-
Rottelo tuli kuntoon! P> :sundaydriver: :3/4 jättää sen:
Elikkäs kyllä se CEM oli loppujen lopuksi syyllinen tähän settiin. Kannattaa muuten ottaa kaikki avaimet mukaan että Vidalla saa koodattua ajoneston enempään kuin yhteen avaimeen. Itsehän en tätä muistanut. :)
Avain Vaunulla asiallista palvelua myöskin. -H-
-
mitä tuli koko lysti maksamaan?
-
mitä tuli koko lysti maksamaan?
Kallein osuus oli tuo itse CEM. Volvolla uusi 1100€, Sercapilla 375€ ( http://www.sercap.fi/category/259/muut-ohjainlaitteet )
Itse löysin yhden käytetyn boksin alle 300€ Ruotsista, mutta se edellytti koodaamista, joten hommasta tuli kokonaisuudessaan jokseenkin samassa hintaluokassa kuin Sercap:in vaihtoehto, jossa koodi on siirretty vanhasta uuteen. Se että jos on tuommoinen vanhasta uuteen kopioitu koodi ja/tai korjattu yksikkö niin säästyy reissulta Volvolle. Luovuttaja-autosta pelastettu CEM ei myöskään toimi semmoisenaan vaan sen muisti pitää ensin tyhjentää ajoneuvokohtaisen datan vuoksi (ajonesto jne.)
Volvon hinta CEM pelkälle koodaamiselle oli reilun 100€. (säästin tässä hieman töissä kun vaihdoin yksikön itse).
Sercapillakin näkyy olevan tuo mahdollisuus koodin kopioinnille vanhasta, tai sitten tuo "tehdastila", joka vaatii auton viemistä paikan päälle. Pelkkien CEM moduulien kanssa Volvolla käynti ei onnistu.
Jos laivalippuja ja muita hinaushässäköitä ei lasketa hintaan mukaan niin selvisin pyöreästi 400€ hintaan tästä hommasta.
-
Ite löysin ebaysta "uuden" cemmin ja maksoi rahteineen n. 80€. Toivottavasti on ehjä...ainakin mainostivat että testattu ja ehjä. Siihen sercapin hommat lisäksi niin 200€ tulee hinnaksi. Toivottavasti tulee tuolla kuntoon.
-
Ite löysin ebaysta "uuden" cemmin ja maksoi rahteineen n. 80€. Toivottavasti on ehjä...ainakin mainostivat että testattu ja ehjä. Siihen sercapin hommat lisäksi niin 200€ tulee hinnaksi. Toivottavasti tulee tuolla kuntoon.
Erittäin hyvän kuuloinen diili! Itse tilasin viimeksi ebaysta mersuun airbag moduulin ja oli ihan toimiva värkki. Myyjäpalautteet kertoo aika paljon että niitä kyllä kannattaa vilkuilla tuolla O0
-
Jep, kyllä sieltä löytää aika paljon parempaan hintaan tavaraa verrattuna vaikka Suomen purkaamoihin. Kerranki ostin "uuden" radion ebaysta ja makso n. 70€, suomessa ja ruottissaki purkaamoilla monta sataa...
-
Itsellä täsmälleen samankuuloisia ongelmia ja autona 1998 S80 2.9.
Yleensä palaa pelkkä lambda mutta välillä on melkoinen joulukuusi jonkin aikaa ja sitten ongelmat poistuvat yleensä itsestään, paitsi lambdavalo.
Lambdavalokin itseasiassa poistuu jos vikakoodit nollaa, mutta tulee yleensä takaisin 30min päästä.
Kävin sinisellä lukemassa vikakoodit ennen ja jälkeen nollauksen. Alla listaa.
Mitäs käytäs korjaamaan??
(https://s13.postimg.org/69u5sa1cz/Volvo_ennen_nollausta.png) (https://postimg.org/image/69u5sa1cz/)
(https://s17.postimg.org/gbtyk8wt7/Volvo_nollauksen_j_lkeen.png) (https://postimg.org/image/gbtyk8wt7/)
-
Itsellä täsmälleen samankuuloisia ongelmia ja autona 1998 S80 2.9.
Yleensä palaa pelkkä lambda mutta välillä on melkoinen joulukuusi jonkin aikaa ja sitten ongelmat poistuvat yleensä itsestään, paitsi lambdavalo.
Lambdavalokin itseasiassa poistuu jos vikakoodit nollaa, mutta tulee yleensä takaisin 30min päästä.
Kävin sinisellä lukemassa vikakoodit ennen ja jälkeen nollauksen. Alla listaa.
Mitäs käytäs korjaamaan??
(https://s13.postimg.org/69u5sa1cz/Volvo_ennen_nollausta.png) (https://postimg.org/image/69u5sa1cz/)
(https://s17.postimg.org/gbtyk8wt7/Volvo_nollauksen_j_lkeen.png) (https://postimg.org/image/gbtyk8wt7/)
No jopas on vikakoodeja pukannut :-\
Tuon kytkinpolkimen anturi on todella helppo ainakin vaihtaa / korjata. Se löytyy siitä kytkinpolkimen kupeesta, ja ei välttämättä tarvitse edes irroittaa sitä jalkatilan suojapaneelia. Lähtee nätisti irti ilman minkäännäköisiä työkaluja. Liitin vain irti, ja anturi on molemmista päistä semmoisilla muovisilla pallonivelillä kiinni, ja lähtee varovaisesti nykäisemällä irti.
Volvo osanumero tuolle on: 9472979. Itse ainakin ottaisin sen vanhan ensin irti ja tutkiskelisin, voi meinaan lähteä toimimaan pelkällä puhdistamisella.
-
Itsellä täsmälleen samankuuloisia ongelmia ja autona 1998 S80 2.9.
Yleensä palaa pelkkä lambda mutta välillä on melkoinen joulukuusi jonkin aikaa ja sitten ongelmat poistuvat yleensä itsestään, paitsi lambdavalo.
Lambdavalokin itseasiassa poistuu jos vikakoodit nollaa, mutta tulee yleensä takaisin 30min päästä.
Kävin sinisellä lukemassa vikakoodit ennen ja jälkeen nollauksen. Alla listaa.
Mitäs käytäs korjaamaan??
ABS yksiköstä lähtisin liikkeelle.
(https://s13.postimg.org/69u5sa1cz/Volvo_ennen_nollausta.png) (https://postimg.org/image/69u5sa1cz/)
(https://s17.postimg.org/gbtyk8wt7/Volvo_nollauksen_j_lkeen.png) (https://postimg.org/image/gbtyk8wt7/)
-
No jopas on vikakoodeja pukannut :-\
Tuon kytkinpolkimen anturi on todella helppo ainakin vaihtaa / korjata. Se löytyy siitä kytkinpolkimen kupeesta, ja ei välttämättä tarvitse edes irroittaa sitä jalkatilan suojapaneelia. Lähtee nätisti irti ilman minkäännäköisiä työkaluja. Liitin vain irti, ja anturi on molemmista päistä semmoisilla muovisilla pallonivelillä kiinni, ja lähtee varovaisesti nykäisemällä irti.
Volvo osanumero tuolle on: 9472979. Itse ainakin ottaisin sen vanhan ensin irti ja tutkiskelisin, voi meinaan lähteä toimimaan pelkällä puhdistamisella.
Jep aika nasevasti on tekemistä :D. Itseasiassa cruise ei toimi ja olen ymmärtänyt että kytkinpolkimen asentoanturi on useasti syypää tähän. Pitänee aloittaa tästä, sekä abs-moduulin juotoksien tarkistamisesta.
CEM moduulin käytin jo irti ja katsoin nopsaan sisälle että ainakaan vettä tai muuta likaa ei näyttänyt olevan. Toki voi silti olla viallinen. Harmillisen paksu suojalakka päällä niin ei huokuttanut käydä kolvilla tökkimään.