Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: nostokurki - 07.09.2016, 20:33:54

Otsikko: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 07.09.2016, 20:33:54
Potilaana -87 240 GL, tekniikkana B200K ja M47.

Ongelmat alkoi ensimmäisellä pidemmällä reissulla n. 150km yhtämittaisen ajon jälkeen. Teräviä nykäisyjä tasakaasulla. Tyhjäkäyntiä pyöri ongelmitta ja kaasuun vastasi niinkuin pitikin, mutta ajossa nykii ja pätkii riippumatta kaasun asennosta.

Ensimmäisenä sytkäosat vaihtoon, nyt on kaikki puolaa ja jakajan anturia lukuunottamatta vaihdettu, ei vaikutusta. Välillä toimi pätkimättä, nyt taas pätkii. Jakaja ei ole väljä, ja ajoituslampulla en saanut selvää pätkiikö sytytys vai Bilteman ajoituslamppu... Sytkän ajoitus ei kuitenkaan vaella itsekseen.

Seuraavaksi uusin bensapumpun ja suodattimen, ei vaikutusta.

Viikonloppuna käytin kaasuttimen irtaallaan, purin osiksi, käytin ultraäänipesurissa ja puhaltelin paineilmalla kanavat varmasti auki. Kasaan pistin uudella korjaussarjalla. Läppäakselit on tiukat runkoon, ei vedä ilmaa välistä. Bakeliitin alapuolinen tiiviste oli hieman revennyt, se tuli uusittua samalla. Ei vaikutusta.

Nyt pätkiminen on mennyt sellaiseksi, että ajon lisäksi välillä pätkii pahasti tyhjäkäynnilläkin, jopa siihen asti että auto sammuu jos ei kerkeä antaa kaasua ennen sitä. Kaasulta päästäessä auto käy välillä hyvää tyhjäkäyntiä ja välillä sammuu ihan suoraan kierroksilta laskiessa. Myös tyhjäkäynnillä auto välillä pysyy pitkät tovit, ja yhtäkkiä tiputtaa kierrokset ja sammuu.

Imuvuotoja ei löytynyt, kaikki letkut on uusittu.

Vinkkejä?  ???
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Retro - 08.09.2016, 08:36:48
 Siinä vasemmassa sisälokasuojassa lähellä akkua on sytytysmoduli jota myös syttykiveksi kutsutaan (mm Motonet 10-8003 ) jos et ole uusinut, niin siinä yksi "tyypillinen" vika sytytyshäiriöihin.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 08.09.2016, 18:08:05
Syttykivi uusittu, ei vaikutusta. Koitin myös uudella tarvikepuolalla, ei vaikutusta. Huomenna tulee uusi orkkispuola, mutta epäilen ettei vika poistu vieläkään...

Otin nyt ihan videotakin tuosta ongelmasta: https://www.youtube.com/watch?v=AWSL-H2xNuw
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: HarPes - 08.09.2016, 20:36:26
Jotenkin viittaa bensapuolen ongelmaan...ja pumöpuun/bensaputkistoon. Kun se saa kaasua niin käyttää kaasarista bensat pois eikä kerkii tulla uutta tilalle. .. jos kaasari ok niin tsekkaa pumpun tuotto ja bensaputki tankista asti. Siinä lienee ihan mekaaninen pumppu.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 08.09.2016, 21:34:28
Pumppu on jo uusittu, ja läpinäkyvän suodattimen mukaan bensaakin pitäisi kyllä saada. Tosin suodatin ei näytä tulevan täyteen, vaan ehkä 1/3 on bensaa tilavuudesta. Luulisi ilman poistuvan välistä, kun suodatin on kuitenkin pystysuuntaan asennettu.

Nyt koeajolla vahvistui bensapuolen ongelmaksi, ei vedä enää ollenkaan ilman ryyppyä. Pitänee koittaa puhaltaa paineilmalla imuletku tankilta puhtaaksi.

Saisi alkaa jo vika pikkuhiljaa löytymään, kesäautoon pitäisi vaihtaa kardaanin tukikumi eikä sellaista näy enää maa päällään kantavan...
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Retro - 09.09.2016, 14:11:32
Itsellä oli kerran tapaus jossa tankista lähtevä putki oli ruostunut haperoksi ja osittain puhki ja siten oireili bensansaannin kanssa. Takakontista  löytyy n.20 x 20cm galvanoitu peitepelti jonka alla tosi ruostepesä letkuliitoksineen. Tuokin kannattanee zekata.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Pyssy - 09.09.2016, 14:29:52
Terävä pätkiminen (yksi sylinteri ei yhden kerran sytytä) johtuu yleensä sytytyksestä, varsinkin kaasutinkoneessa.  Polttoainepuolen aiheuttamat pätkäisyt ovat loivempia ja pitempikestoisia. 

Onko ihan kaikki suurjänniteosat vaihdettu?  Tulpat, tulpanjohdot, puolanjohto, jakajan kansi, pyörijä.

Sytytysjärjestelmän pienjännitepuolen kaikki sähköliitokset voisi tutkia ja puhdistaa.

Mainittu jakajan anturi on epäiltyjen listalla.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 09.09.2016, 16:51:41
Imuputki puhallettu paineilmalla, auki on. Kaikki syttyosat hall-anturia lukuunottamatta on vaihdettu. Bensapumppu vaihdettu alkuperäiseen. Bensaa tulee ongelmitta. Imusarja irroitettu, ei merkkejä vuodosta, tiiviste ehjä. Puristukset huonoimmassa sylinterissä 14bar ja parhaassa 15bar. Imuventtiileissä hieman karstaa, mutta ei hälyttävästi. Ei tuhise imupuolelle päin, kun työntää paineilmaa sylintereihin.

Pyörittelin autoa, kun taas sammui tyhjäkäynniltä varoittamatta. Saman tien otin kaasuttimen kannen pois, ja kohokammioissa oli oikea määrä bensaa.

On hemmetti vie mystinen homma.

Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Huikkoster - 09.09.2016, 18:32:27
Tuo kuulostaa niin tutusti imusarjan tiivisteeltä. Mutta imuvuotoja ei ollut? ???
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 09.09.2016, 18:38:16
Ei löytynyt jarrukliinerillä eikä purkamalla, tiivisteet oli ehjiä ja letkut on kaikki uusittu.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 10.09.2016, 21:16:53
Tänään vaihdoin jakajan, imusarjan tiivisteen sekä kaasuttimen. Pätkiminen loppui, tyhjäkäyntiä pyörii normaalisti ja perusajossakin toimii. Pätkiminen todennäköisesti johtui viallisesta hall-anturista.

Mutta isommalla kuormalla nykii edelleen, kuin menisi laihalle. Tämäkin vaihtelee, välillä vetää puhtaasti ylös asti ja välillä nykiminen alkaa heti kun kaasua on yli 1/3. Ihan kuin bensansaannissa olisi edelleen jotain häikkää. Bensansuodatin kuitenkin pysyy suht täytenä koko ajan eikä sinne tule sakkaa.

Millähän tuota ongelmaa lähtisi poissulkemaan seuraavaksi? Vielä olisi pari kaasutinta, millä koittaa, mutta olisiko jotain näppärää keinoa sulkea bensapumpun ympäristön ongelmat pois laskuista?
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: 240 - 10.09.2016, 21:24:49
Huoltoasemalle päästömittaukseen ja kaasari siellä säätöihin.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: lassii - 10.09.2016, 23:27:42
Näis solexin kaasareissa on myös ollu sitä vikaa (miksei myös muissa kaasareissa), että läppäakseli kuluu väljäks ja imee sieltä ilmaa. Tää nyt tuli mieleen. Jos ei imuvuotoo oo löytyny ja bensaa saa niin sitten jää jäljelle sytkäpuoli.

Tulpanjohdot voi mitata huvikseen. Jos sielä kipinä hyppii johdon ulkopuolella niin siinä voi olla yks vikakohde.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Panssarivaunu - 11.09.2016, 08:23:08
Onkk tankissa alipainetta? Kokeile ajaa korkki raollaan
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 11.09.2016, 12:29:13
Pitää varmaan yrittää etsiä huoltis, joka vielä tuollaista toimintaa tekisi. Nykykorjaamot ei tahdo kaasarivehkeille tehdä yleensä mitään.

Kaasarin akselit tuntuu kyllä ihan tiukilta molemmat, entisenä koneistajana sanoisin että yli 0.1mm välyksen kyllä tunnistaisin :)

Sytkäosat on nyt kaikki vaihdettu uusiin, paitsi jakaja on vaihdettu toimivasta autosta.

Tankissa on ylipaine, jos korkkia ei pidä raollaan, siksi ajan aina korkki hieman auki.

Tankin pohjasihti (jos siellä sellainen on) voisi tietysti olla hieman tukkoinen, ja päästää vain välillä kunnolla bensaa läpi. Pitänee käyttää tankkilaitetta auki, jos se ilman väkivaltaa suostuu lähtemään.

Ainiin, pistin tuon vanhan jakajan osiksi, ja siellä päällisin puolin kaikki ok. Hall-anturi on tyypiltään HKZ101, ja sitä saa edelleen uutena esim. eBaysta järkihinnalla, vaatii tosin juotoksen vanhaan liittimeen ja itse anturin niittauksen pohjalevyyn, mutta ihan mahdollinen vaihtaa joka tapauksessa. Tämä huomio siksi, että en ainakaan itse googlellakaan löytänyt oikein mitään tietoa tuon jakajan anturin tyypistä.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: D`Artagnan - 11.09.2016, 14:24:00
Tankkilaitteen päässä on pohjasihti, kyllä.
Kaasuttimessa olevan sihdin olet varmasti myös puhdistanut/tarkistanut?
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 11.09.2016, 16:14:28
Tankkilaite tarkastettu, putkissa ei vuotoja ja pohjasihti ihan puhdas. Kaasuttimen pikkusihti tarkastettu myös, kunnossa.

Testasin alkuperäisellä kaasuttimella, siinä ainakin on joku isompi vika. Ei pyöri ilman ryyppyä ollenkaan ja ryyppy päälläkin pyöriminen on melkoista rykimistä. Pitänee vielä uudemman kerran koittaa purkaa se ja tutkia mitä se on syönyt, joku kanavahan siellä on väkisinkin tukossa kun se ei enää sillä tykkää pyöriä.

Vaihdoin myös bakeliitin toiseen, jonka hioin lasin päällä suoraksi ja molemmin puolin laitoin kumikorkista leikatut tiivisteet, ei vaikutusta. Liekkilukon alipaineletkunkin koitin tukkia, mutta käynti meni selvästi rikkaalle.

Tuossa nyt paikoillaan olevassa kaasuttimessa on kyllä havaittavissa pieni väljyys akselissa. Tyhjäkäyntiä pyörii todella nätisti, sanoisinko että virheettömästi. Alakierroksilla vetää hyvin. Noin 2500-4000rpm veto on nykivää, siitä ylöspäin taas tuntuu olevan potkua niinkuin pitääkin. Moottoritievauhdissa on aivan sama missä asennossa kaasu on, ei kiihdy eikä hidastu, nykiminen vain muuttuu (paitsi jos päästää täysin ylös tai painaa pohjaan asti).

Mutta nyt tuolla sentään pystyy taas ajamaan, missään vaiheessa veto ei lopu enää kokonaan...
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 11.09.2016, 19:57:08
En malttanut lopettaa rassailua, purin vielä alkuperäisen kaasuttimen ja käytin ultrassa+puhaltelin paineilmalla kanavat puhtaaksi. Ei vaan pyöri kunnolla tuolla kaasuttimella, en käsitä että mikä sieltä on voinut niin pahasti särkyä. Tyhjäkäyntiä ei käy ollenkaan ilman ryyppyä.

No, sitten tutkailin osakasaa ja sieltähän löytyi vielä yksi kaasutin, johon vaihdoin kaasuvivuston liitäntäosan että se sopi tuohon kokoonpanoon. Ja sillähän tuo auto rupesi sitten pelaamaan. Tyhjäkäynti palasi perinteiseksi (eli välillä nykäisee "tyhjää"), mutta ajossa auto toimii juuri niinkuin pitääkin :) ja nyt yläkierroksillakin on ihan eri tavalla voimaa kuin aikaisemmin. Saa nähdä mitä tuo tekee pidemmän ajon jälkeen, mutta näin 10km testilenkin jälkeen vaikuttaa hyvältä.

Eli tässä vaiheessa uskallan todeta, että pätkiminen johtui viallisesta hall-anturista ja käyntihäiriöt kaasuttimesta, vaikka kummassakaan ei selvää näkyvää tai mitattavissa olevaa vikaa ollut.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Retro - 12.09.2016, 08:36:06
Parhaat onnittelut  :)

Sen verran vielä, että tuo kaasuttimen tukkeutuminen (ilmeisesti) on mahdollista vaikka nykyisiset suodattimet ovat niin tehokkaita ettei pieninkään hiukkanen pääse lävitse ?
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Panssarivaunu - 12.09.2016, 20:23:15
Nykyiset suodattimet.. Ei oo kummoset suodattimet kaasari koneissa..
Ja vaikka ois bensa hartsiintunu jonnekkin kaasarin käytäviin...?

K-jet on muuten aika hyvä..
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: s73 - 12.09.2016, 21:11:50
Parhaat onnittelut  :)

Sen verran vielä, että tuo kaasuttimen tukkeutuminen (ilmeisesti) on mahdollista vaikka nykyisiset suodattimet ovat niin tehokkaita ettei pieninkään hiukkanen pääse lävitse ?
Vaihdat paperisuodattimen 10tkm. välein ja ajat 98 bensalla.


Ei suodatin varma ole, vaihtamatta jätetyn suodattimen takia ilmestyi kaaasarin pohjalle ruskeita jyviä ja oli käyntihäiriötä.
Suodattimen vaihdolla vika korjaantui.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Pyssy - 13.09.2016, 16:39:09
...
Ja vaikka ois bensa hartsiintunu jonnekkin kaasarin käytäviin...?
...

Ruskeata hartsia ja valkoista hienoa jauhoa löytyy kaasuttimesta melkein aina, kun sen purkaa.

Kaasutin pitäisi viiden vuoden välein huolellisesti puhdistaa kahdesta paikasta.  Ulkoa ja sisältä.

Kierteellä varustettujen osien kanssa pitää olla tarkkana.  Jos ei sormivoimin aukea, jätä kiinni.  Suuttimien ja muitten erikoiskierteitten korjaamiseen ei mistään löydy Helicoilia.  Uutta kaasuttimen runkoa ei saa mistään.  Käytetty korkkaa samasta paikasta.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Retro - 14.09.2016, 14:26:41
Vaihdat paperisuodattimen 10tkm. välein ja ajat 98 bensalla.

OK,
 
kaasari ja ruiskukoneessa tietenkin eroa bensapuolessa, mainittakoon kuitenkin että itsellä ajossa vm 87 B200E koneella oleva auto jonka ostin v 99 ajettu silloin n 250t nyt mittarissa 464400 koko aikana bensasuodatinta ei ole vaihdettu ( muita suodattimia kuitenkin säännöllisesti ) ei mitään käyntihäiriöitä koko aikana, vaikka olen ajanut 95E besalla kaikki kilometrit. Olisihan tuo suodatin ehkä syytä uusia, mutta en nyt tiedä miksi siirtyä 98 oktaaniseen ? 
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 15.09.2016, 11:05:20
Nykiminen alkoi uudestaan, tosin paljon lievempänä mutta silti itseäni häiritsevänä.

Vaihdoin 20tkm sitten kunnostetun kannen kaikkine tiivisteineen, sekä jakopään hilut yksin tein kun olivat kaikki valmiina odottelemassa asennusta.

Nykiminen loppui ja nyt pyörii tyhjäkäyntiäkin ilman mitään "normaaleja" yskäisyjä. Olisiko ollut orastava venttiilivika, kannessa ei näkynyt halkeamia eikä tiivisteessäkään ollut vuodon merkkejä.

Jos oikein noheva olisi, niin voisi vielä käyttää yhden irtokaasuttimen jossain pajalla kunnostettavana niin olisi sitten viimeisen päälle kaikki. Kokemuksia kaasutinhuolloista?
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: Kaziganth - 15.09.2016, 11:06:17
Nykiminen alkoi uudestaan, tosin paljon lievempänä mutta silti itseäni häiritsevänä.

Vaihdoin 20tkm sitten kunnostetun kannen kaikkine tiivisteineen, sekä jakopään hilut yksin tein kun olivat kaikki valmiina odottelemassa asennusta.

Nykiminen loppui ja nyt pyörii tyhjäkäyntiäkin ilman mitään "normaaleja" yskäisyjä. Olisiko ollut orastava venttiilivika, kannessa ei näkynyt halkeamia eikä tiivisteessäkään ollut vuodon merkkejä.

Jos oikein noheva olisi, niin voisi vielä käyttää yhden irtokaasuttimen jossain pajalla kunnostettavana niin olisi sitten viimeisen päälle kaikki. Kokemuksia kaasutinhuolloista?
Yhden solexin olen saanut kaasutinhuollosta tilatulla sarjalla elvytettyä, mutten ole kyllä huollattanut missään.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: D`Artagnan - 15.09.2016, 16:33:35
^Sama homma. 415tkm kohdalla huolsin kaasuttimen uusimalla siihen kohon, kaikki tiivisteet, kalvot sekä venttiilin. Tämän jälkeen koho oikealle tasolle huoltokirjan mukaan sekä seos- ja tyhjäkäyntiruuvit ohjekirjan mukaan säätöihinsä. Helvetin hyvin on nyt kaksi vuotta huollon jälkeen toiminut ja saanut hyvät arvot katsastuksessa.
Kyllähän noiden päälle varmasti vielä osaajiakin löytyy, varmaan ihan pikkuverstaistakin. Itsekin vein sen silloin aluksi säädettäväksi paikallisen huoltoaseman korjaamoon jossa laittoivat sen siihen kuntoon että pystyi ylipäätään ajamaan. Tosin se oli turha keikka koska vika oli juopossa kohossa jonka jälkeen jouduin itse laittamaan säädöt. Ne osuivatkin niin hyvin kohdilleen ettei sen jälkeen ole tarvinnut koskea.
Otsikko: Vs: 240 nykii ja pätkii
Kirjoitti: nostokurki - 22.09.2016, 21:17:08
Tilasin tänään uuden hall-anturin alkuperäiseen jakajaan, pitää vaihdella se paikoilleen kunhan saapuu. Ompahan sitten yksi varmasti toimiva jakaja hyllyssä, eli tuo mikä nyt on paikoillaan :)

Huomasin myös että kaasuttimen kiinnityspultit olivat aika löysällä kun kone oli lämmin. Kiristelin ne varovasti uudelleen, toivoa sopii ettei bakeliitti halkea kun kone taas jäähtyy :D samoten imusarjan ja venttiilikopan pultit ja mutterit olivat "sormimomentissa" kun moottori oli lämmin. Kiristelin niitäkin vähän.

Nyt kun kone on tiivistelty uudelleen, uskalsin jopa puhdistella konehuoneenkin niin näkee jos jostain alkaa taas tihkumaan. Ja näyttäähän tuo nyt lajinsa siistimmältä noin.

(http://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudempia+sekalaisia/2016/IMG_20160922_164402.jpg/small)