Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjk - 06.08.2011, 16:48:08

Otsikko: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: sjk - 06.08.2011, 16:48:08
Autona siis S60 2.4T  automaatti -01 205 tkm ajettuna ja ongelmana on siis auton nykäisy liikkeelle lähdössä.

Siis kylmä moottori käyntiin, jonka jälkeen ajan muutaman sadan metrin ja pysähdyn risteykseen ja liikkeelle lähdössä kaasua normaalisti painaessa ei tapahdu hetkeen mitään, sitten nykäisy ja liikkeelle muuten normaalisti. Nykäisy on sen verran voimakas, ettei sitä voi olla tuntematta.  Tuota nykimistä on nyt ollut varmaankin 2-3 krt /viikko, eli ei edes joka päivä.

Muutenkin tuo kone on koko ajan tehnyt sitä, että kun kylmänä lähtee liikkeelle ja kiihdyttää, niin noin 40 km/h nopeudessa kierrokset nousevat turhankin korkeaksi (olisiko noin 3500) ja vasta sitten vaihtaa vaihdetta isommalle, jolloin tuntuu myös nykäisy vaihteenvaihdon aikana, muuten laatikko toimii aivan normaalisti, kun moottorin lämpö nousee normaaliksi.

Onko tämä vain kylmän moottorin ominaisuus vai onko muillakin ollut samanlaista ongelmaa?

Laatikon öljynvaihdosta ei tietoa, kun ei ole mitään merkintää ainakaan huoltokirjassa.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: hejasverige - 06.08.2011, 19:48:01
oisko se neutralcontrol??

eli laittaa vapaalle ja sit nostat jalan jarrulta ja painat kaasua niin laitaa pykälän päälle josta se nykäisy??
en tiedä onko se vika vai ominaisuus
itse teen niin että kun pysähdyn ja jos ehtii se neutralcontrol  mennä päälle niin nostan jalan jarrulta ja kun tunnen että menee pykälä takas päälle niin vasta sitten painan kaasua jolloin sitä nykäisyä ei tule

muuten kolahtaa vaihde kierroksilta päälle jolloin nykäisee
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: jleino - 06.08.2011, 21:05:41
Toisaalta se nc:nkin vaihteen päälle kytkeminen nykäyttää joskus voimakkaammin, kun jarrun löysää ja odottaa "millon saa painaa kaasua. Taidan kytketyttää sen kyllä joskus pois toiminnasta
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Teutori - 06.08.2011, 22:53:23
Joo, tuo NC kannattaa ehdottomasti poistattaa, on ärsyttävä kapistus muuten kohtuullisessa kulkineessa  8)
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: janerikki - 07.08.2011, 12:27:02
Toi on normaalia, että kylmällä koneella automaatti vaihtaa isommalle vaihteelle vasta korkeammilla kierroksilla. Katti lämpiää nopeammin ja päästöjä saadaan pienemmiksi.

Omastakin autosta on toi Neutral Control poistettu ja toimii nykimättä. Kaasua voi painaa heti kun nostaa jalan jarrulta ja auto lähtee pehmeesti liikkeelle. Suosittelen poistamaan sen Neutral Controlin  ;)
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: sjk - 11.08.2011, 18:59:12
No hyvä, että selvisi tämäkin ominaisuus eikä siis ongelma, eikä tästä tarvitse olla siis mitenkään huolissaan.

Mitenkäs sen neutral controlin saa kytkettyä pois päältä, jos siltä alkaa jossain vaiheessa tuntumaan?
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: TapioR - 11.08.2011, 19:00:47
No hyvä, että selvisi tämäkin ominaisuus eikä siis ongelma, eikä tästä tarvitse olla siis mitenkään huolissaan.

Mitenkäs sen neutral controlin saa kytkettyä pois päältä, jos siltä alkaa jossain vaiheessa tuntumaan?
Merkkiliikkeessä ohjelmoituttamalla.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 11.08.2011, 19:37:45
Minkälaista veloitusta ton nc:n poistosta on merkkiliikkeet ottaneet? Tuli tässä mieleen, että voisi tuon omastakin poistattaa.

Miten muuten vaikutukset kulutukseen kaupunkiajossa? Ei kai tuota ihan turhan takia kuitenkaan ole suunniteltu?
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: hejasverige - 11.08.2011, 19:46:45
Itse mietin samaa

olis kiva kuulla mihin hintaan niitä ohjelmoitu pois
ei varmaan kukaan täällä tammisaaressa ole poistattanu sitä?
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Säppo - 11.08.2011, 20:17:07
Olikohan tuon nc:n poisto jotain 40 - 50 e tai jotain sinne päin.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Teutori - 12.08.2011, 14:40:46


Miten muuten vaikutukset kulutukseen kaupunkiajossa? Ei kai tuota ihan turhan takia kuitenkaan ole suunniteltu?
Vaikutukset kulutukseen on minimaaliset.
Auton käytös paranee tuon poiston jälkeen huomattavasti ( ei paukauta vaihdetta päälle hätäseen lähdettäessä 3500 kierroksen kohdalla  ;) ) joten säästöä ajatellen, mitä sen polttoaineen kulutuksella on väliä jos se desin nousee, kunhan tomaatti, ja muut lelut kestää, ja lähtee sivistyneesti liikkeelle.

No tuota kulutusta en ole mitenkään mitannut, mutta sivistyneemmältä auto vaikuttaa, kun tuon NC:n poistaa.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: aalmgren - 14.08.2011, 23:20:11
neutral control??
Tuossa jo selvitettiin suurinpiirtein nc:n toiminta mutta muistan lukeneeni (volvon asiakaslehti tai vastaava muun merkin) tästä automaattivaihteiston "uudesta" kaupunkikulutusta/päästöjä vähentävästä ominaisuudesta vasta vuoden sisällä.  Eli missä volvon vuosimalleissa nc on käytössä? Omassa xc70 vm06. en sitä ainakaan tunnista tai sitten vaan lähden "liian" rauhallisesti liikkeelle...
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Stonehenge - 15.08.2011, 19:29:50
neutral control??
Tuossa jo selvitettiin suurinpiirtein nc:n toiminta mutta muistan lukeneeni (volvon asiakaslehti tai vastaava muun merkin) tästä automaattivaihteiston "uudesta" kaupunkikulutusta/päästöjä vähentävästä ominaisuudesta vasta vuoden sisällä.  Eli missä volvon vuosimalleissa nc on käytössä? Omassa xc70 vm06. en sitä ainakaan tunnista tai sitten vaan lähden "liian" rauhallisesti liikkeelle...

Ei tuota toimintoa ole omassa 07 vuoden kakkoskoppasessa veeseiskakympissäkään...
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Säppo - 15.08.2011, 19:51:09
Olikos se jotenkin niin, että nc oli alkuun V70 II:ssa, mutta jäi pois faceliftin myötä.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: D5GT - 15.08.2011, 20:51:55
Ainakin ekoissa facelift -05 V70 D5:ssa oli, oman toimitus oli -04 syksyllä. Ohjelmoitiin melko nopsaan pois..
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Mikiis - 15.08.2011, 21:29:11
Lainaus

    Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.

    Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...

    Venttiilipöydän varaosahinta merkkiliikkeessä on noin 1500€, mutta ulkomailta tilaamalla saa samaisen uuden osan alle 600€ (hinta syyskuussa 2010). Lisäksi tarvitaan vielä tiivistesarja (Volvo #274470, 14€), JWS-3309 -luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä n. 9l (Mobil 3309; 108€), sekä tiivistesilikonia.

    Vaihtoon löytyy kattava ohjeistus kuvineen Volvo Cross Country Resources.com -sivustolta (tosin englanniksi), mutta tässä muutama huomio vielä lisäksi:

        * Parempi tapa auton nostamiseen on käyttää tukevia pukkeja etuapurungon takakiinnityksen takapuolella olevaa palkkia vasten: Näin ei auton paino ole tuon löysättävän apurungon varassa, eikä kiinnityspisteet siirry paikaltaan.
        * Moottorin voi tukea myös alhaaltapäin öljypohjaa vasten. Tällöin tosin tarvitaan toinenkin tunkki. Toki lokasuojien väliin voi laittaa 2x4" lankun, johon moottorin tukee nostopisteistään. Ei tarvita siis tuota erikoistyökalua moottorin tuentaan.
        * Jäähdytinnesteitä ei tarvitse laskea pois.
        * Vaihteiston öljynjäähdyttimen letkut kannattaa irroittaa vaihteiston päästä: Tällöin ei tarvitse uusia jäähdyttimen puolen muovisokkia.
        * Apurunkoa laskiessa tulee varoa laskemasta sitä liikaa: Vaarana on, että vasemman vetoakselin sisä- tai ulkonivel karkaa pesästään. Jos näin kuitenkin kävi, että akseli muljahti, ei autoa tule liikuttaa yhtään ennen nivelen purkamista: Vaarana on, että nivelen laakerin neulat irtoavat, tai nivel kasautuu väärin jolloin auton liikkuessa se saattaa hajota.
        * Uusi venttiilikoneisto saattaa vaatia muutaman johdon jatkamisen. Uusia johtosarjoja on saatavilla, mutta vanhoja johtimia voi jatkaa johdonpätkillä, kunnollisilla puristettavilla jatkoliittimillä, ja lämmitettävällä kutistesukalla. Tosin roskia ei saa joutua vaihteiston sisään!
        * Kun venttiilikoneiston öljykansi on irti, kannattaa siihen porata samalla reiät säätöä varten. Reiät tehdään oheisen kuvan mukaisiin paikkoihin esim. 8mm poralla ja tulppaamalla ne tiivistesilikonilla tiivistetyillä koritulpilla.

Mulla ainaskin oireet viitta kovasti tähän.Ja myös moottorinkumityynyt pitää tarkistaa.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: eki_j - 17.08.2011, 20:11:06
Tosiaan tuo vaihteiston ohjelmiston päivitys kannattaa käydä teettämässä, sillä lähtee tuo neutral control pois, ja muutenkin vaihteiden vaihtoihin liittyviä juttuja on hienosäädelty. Ja ne öljyt kannattaa vaihdattaa myös.

Itse olen myös samanlaisen laatikon kanssa ottanut hartiapainia: Päivitettiin ohjelmisto, vaihdettiin öljyt, vaihdettiin venttiilikoneisto, ja nyt ollaan tässä vaiheessa:
(http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=407&otsikko=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=407)

Sisuskalut siis levällään, ja vikoina tähän mennessä löytynyt pari O-rengasta poikki, ja pääakselin puslat lopussa... Oli sitten siitä taaemmasta aurinkopyörästä lähteneet puslat liikkeelle, että eipä ollut ihan turhaa hommaa...
(http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=403&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=403) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=408&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=408)

Ja tuossahan siis oli tuota samaista lähdöissä tapahtuvaa nykäisyä, mutta myös 1-2 vaihto luisti reilummin kaasutellessa ja ihmeellistä räminää kuului laatikosta... :P
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Masked Jackal - 17.08.2011, 22:55:27
Olikohan tuon nc:n poisto jotain 40 - 50 e tai jotain sinne päin.

Itse softa maksaa n.20e ja työveloitus on sitten korjaamon omaa hinnoittelua. Tota NC poisto -sovelluksen latausta minäkin koittasin nyt ihan ensihätään.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: sjk - 04.12.2011, 12:34:55
Tulihan ne lootan öljytkin tässä vaihdettua vihdoinkin ja osa ongelmasta hävisi sen myötä.

Vanhat öljyt olivat kyllä melkoisen mustat, eli kaipasivat kyllä vaihtoa. Varmaankin alkuperäiset olivat. Eli vaihtaa nyt pehmeämmin, eikä ole sellaista kovaa nykäisyä enää liikkeelle lähtiessä ja vaihteenvaihdon aikana. Tarvitsee varmaankin jossakin välissä vielä poistaa tuo neutral control, niin meno todennäköisesti paranee entisestään.  :pomo:
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 21.04.2012, 07:36:14
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Teutori - 21.04.2012, 16:32:48
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?
Kokeilehan niin, että ajat normaalisti noin 50km/h himmaa kaasua, ja sitten polkaset, jos tässä kohtaa kolahtaa, niin satavarmaan on napapultti löysällä, ja ei muuta kun uutta ostamaan.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 23.04.2012, 20:47:37
Kokeilehan niin, että ajat normaalisti noin 50km/h himmaa kaasua, ja sitten polkaset, jos tässä kohtaa kolahtaa, niin satavarmaan on napapultti löysällä, ja ei muuta kun uutta ostamaan.

Ei tee noin, mutta nyt kun seurasin tarkemmin, aina kun löysään kaasun ja päästät "vapaalle", hetken päästä oikean etupyörän suunnalta alkaa kuulua tasaista naputusta joka häviää heti jos painaa kaasua tai jarrua.

Tässä kesärenkaita vaihdellessa huomasin, että napapultti saattoi olla hieman löysällä. Volvon erittäin epävirallisen teknisen puhelinpalvelun ( :D ) neuvon perusteella napapultin momentti on 35Nm + 90 astetta. Kiristin sitä tarkkaan kalibroidun momenttikäsivarteni avulla hieman.

Tuo napapultti tuskin liittyy mitenkään tuohon vaihteiston viiveeseen ja siitä seuraavaan kolahdukseen, mutta tuohon muuhun naputukseen kenties. Lähden pienelle koeajolle, seurataan tilannetta.

Tuo kytkentäviive ja kolahdus on kyllä vahvasti sidoksissa siihen, lähdetäänkö autolla liikkeelle "kylmästä" vai onko autolla jo ajettu hetken aikaa. Kylmänä tosiaan toimii hienosti, lämpimänä viive kasvaa ja kolahdus/nykäisy voimistuu.

Tietysti tuo voisi olla liittyväinen öljyihinkin, vaikkei öljyjen vaihto tuota mihinkään suuntaan muuttanutkaan.

No, seurataan tilannetta ja tapahtuuko muutoksia suuntaan tai toiseen.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 23.04.2012, 22:18:00
Jatkanpa yksinpuhelua: joko em. napapultin kiristys tai sitten vaihto kesärenkaisiin ylipäätään vei pois tuon kaasua höllätessä kuuluneen pienen naputuksen, mistä edellä kirjoitin.

Vaihteen kytkeytymisen viive / kolahdus ei muuttunut mihinkään, tosin voi olla että hieman pehmeni tuo kolahdus, tosin vaikea on arvioida täsmällisesti.

Tein kuitenkin hieman lisää havaintoja, kylmänä tosiaan tuota ei esiinny lainkaan, mutta kolahduksen/nykäisyn voimakkuus ja esiintyminen ylipäätään vaihtelee. Samoin myös vaihteen kytkeytymisen viive joka on selkeästi yhteydessä myös kolahduksen voimakkuuteen: mitä pidempi viive sitä kovempi kolahdus. Kokeilin tätä parkkipaikalla ajelemalla ja vaihtelemalla N-D-N-D...
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Nortti - 24.04.2012, 11:29:14
Pieni naputus voi tulla kuluneesta vetoakselin nivelestä. Samoin kolahdus voi johtua aivan samasta. Olen uteliaisuuttani avannut monta vanhaa niveltä ja aika monessa vanhemmassa se rasva on joko lähes kadonnut tai ainakin kuivunut seinämille tai suojakumiin. Sitten laakerit tai kuulat ovatkinkin kuluneet nopeasti. Mm. oikean vetoakselin tripod-nivelessä olen huomannut että kuivuttuaan kolme laakeria ovat jumiutuneet ja alkaneet pyöriä sisäliitoksesta. Sitten siihen tulee nopeasti löysää. Olisikin hintansatienaava huolto jos lisäisi uudet rasvat ainakin vanhempiin autoihin.

Tuosta "luokitukset täyttävästä öljystä" en osaa sanoa mitään, mutta minua on ainoastaan kerran päästy pettämään myymällä automaattiin "luokitukset täyttävää öljyä". Ostan aina joko alkuperäistä tai mobil3309 öljyä. Kokeiluni kesti noin 300 km ja sitten oli pakko vaihtaa. Sen jälkeenkin meni pitkään ennenkuin laatikko tuntui taas priimalta. Oli kaiketi kytkinpinnat kyllästyneet tuolla väärällä öljyllä. Laatikko oli uudempi 6-vaihteinen, mutta samat säännöt pätevät 5-vaihteisenkin öljyyn. Oireena siis olivat terävät vaihdot jotka tuntuivat epämiellyttäviltä.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 24.04.2012, 11:38:44
Pieni naputus voi tulla kuluneesta vetoakselin nivelestä. Samoin kolahdus voi johtua aivan samasta. Olen uteliaisuuttani avannut monta vanhaa niveltä ja aika monessa vanhemmassa se rasva on joko lähes kadonnut tai ainakin kuivunut seinämille tai suojakumiin. Sitten laakerit tai kuulat ovatkinkin kuluneet nopeasti. Mm. oikean vetoakselin tripod-nivelessä olen huomannut että kuivuttuaan kolme laakeria ovat jumiutuneet ja alkaneet pyöriä sisäliitoksesta. Sitten siihen tulee nopeasti löysää. Olisikin hintansatienaava huolto jos lisäisi uudet rasvat ainakin vanhempiin autoihin.

Tämä voisi olla kokeilun arvoinen juttu. Sen verran jo tein, että suojakumit sinänsä näyttivät olevan kunnossa, mutta eipä tuo tietenkään mitään auta jos ne rasvat kuitenkin ovat jo kuivuneet / kadonneet suojakumiin.

Pitääpä ottaa jossain sopivassa ajankohdassa asiakseen noiden nivelien rasvaaminen.

Lainaus
Tuosta "luokitukset täyttävästä öljystä" en osaa sanoa mitään, mutta minua on ainoastaan kerran päästy pettämään myymällä automaattiin "luokitukset täyttävää öljyä". Ostan aina joko alkuperäistä tai mobil3309 öljyä. Kokeiluni kesti noin 300 km ja sitten oli pakko vaihtaa. Sen jälkeenkin meni pitkään ennenkuin laatikko tuntui taas priimalta. Oli kaiketi kytkinpinnat kyllästyneet tuolla väärällä öljyllä. Laatikko oli uudempi 6-vaihteinen, mutta samat säännöt pätevät 5-vaihteisenkin öljyyn. Oireena siis olivat terävät vaihdot jotka tuntuivat epämiellyttäviltä.

Olin kyllä lueskellut monia tarinoita öljyistä ja ihan tietoisena mahdollisista riskeistä valitsin tuon öljyn. Minusta tuntuu periaatteessa hieman ihmeelliseltä, että vain Mobil (eikös Volvo-pakattu öljy ole myös tuota Mobilia) osaisi tehdä tuohon muissakin autoissa käytettyyn japanilaiseen laatikkoon sopivaa öljyä. Minusta jos tunnettu öljymerkki (Valvoline tässä tapauksessa) kertoo, että heidän tuotteensa täyttää vaaditun JWS 3309 luokituksen, olisi outoa jos tuo öljy ei sitten sopisikaan laatikkoon.

Omassa tapauksessa siis öljynvaihdon jälkeen vaihdot muuttuivat paljon pehmeämmiksi ja miellyttävämmiksi. Vain tuo vaihteen kytkeytymisen viive ja siihen liittyvä kolahdus jäi.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: revote - 24.04.2012, 15:57:33
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?

Kuulosti aivan samalta kuin meidän auton oireet. Kone lämmennyt, olen hetken parkissa (P) ja nappaat D:n päälle niin menee hetken aikaa että vaihde kytkeytyy päälle, ja se kytkeytyy päälle niin että koko autossa tuntuu selvä nytkäys.

Tähän olisi mukava saada selvyys. Meidän totterolla ajettu noin 211tkm. Laatikon öljyt on vaihdettu jotain 20-30tkm sitten.

EDIT: lisään listalle sen, että vaihdot 2-3-4 tapahtuvat nekin joskus nytkähdellen, kuin kuminauhasta vetäisi ja päästäisi yht äkkiä irti. Pienempään vaihtaessa nytkähtää siinäkin, mutta vain hivenen (vaihteet tuntuvat kuin "pykäliltä" jotka laatikko käy läpi)
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Nortti - 25.04.2012, 17:23:01
En ehkä lähtisi öljyä vaihtamaan. Ihan teoriassa kuitenkin on sellainen mahdollisuus että vaikka kitka ym ominaisuudet ovat samoja niin viskositeetti vaikkapa lämpimällä öljyllä on hiukan eri. Ei noista aina ole takeita. Sen mitä tässä soffalla maaten kännykällä nopeasti netistä löysin, on atf3309:n viskositeetti 100 asteessa 7.2cst ja tuo valvolinen viskositeetti 100 asteessa on 6.11cst. En tiedä mitä tuo ero tarkoittaisi käytännössä, mutta jokatapauksessa vaihteiston ohjelma on kalibroitu tuota alkuperäistä varten. Voi tosiaan olla että ei tuolla erolla ole mitään havaittavaa vaikutusta.

Kun laittaa googleen "not for Volvo 5-speed transmissions valvoline" niin tulee jonkinverran erilaisia kommentteja.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 07.05.2012, 13:58:57
Tässä muuten pieni videonpätkä reilun viikon takaa jonka olisi tarkoitus kuvata tuota viivettä ja nykäisyä:

http://tinypic.com/r/4q1yrs/6

Kännykällä kuvattu, mutta tuosta saanee selvän. Kahteen kertaan siis vaihdan N -> D, viiveen huomaa ja nykäyksen/kolahduksen voimaa voi arvioida ton limsapullon heilahduksesta.

Viikonloppuna vaihdoin tuohon Volvooni vuotavan tehostajan. Sen jälkeen tuo viive ja nykäisy on ollut selvästi pienempi. En kyllä oikein ymmärrä, miten nämä voisivat liittyä toisiinsa, joten tässä vaiheessa oletan, että kyse on havaintoharhasta. Reilun vuorokauden oli tietysti akunkenkä irti autosta, joten kaikki sellaiset yksiköt nollautuivat jotka tuolla konstilla ylipäänsä nollautuvat. Ja tietysti se alipainevuoto loppui, mutta ei kai laatikolla ja alipainevuodolla ole mitään tekemistä keskenään?
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Fact0ry - 07.05.2012, 20:27:09
Kyllä tuo aika pahalta vaikuttaa. Itselläni 180tkm ajettu aski ei nykäise lämpimänä yhtään ja veto menee päälle lähes välittömästi. Joskus talvella -25 asteessa ilman esilämmitystä oli viive pahimmillaan miltei tuota luokkaa kun tuossa tuo toinen kokeilu mutta ei se silti tuollaista määrää potkaissut vedon päälle menossa.

http://www.youtube.com/watch?v=cfCmEHV3Zv4
Tossa videossa näyttäisi olevan XC70:ssä vastaava vika mutta hieman pahempana.

Nuo oireet näin asiaa mielenkiinnosta tutkineena vaikuttaisivat hieman siltä, että venttiilikoneisto takertelee ja/tai on väljistynyt. Kylmänä paremmin toimiminen viittaa juuri siihen, sillä paksumpi öljy antaa hieman anteeksi koneiston väljyyttä eikä paineet pääse karkaamaan niin helposti. Mikäli annat asian olla ja jatkat ajoa, niin ennen pitkää lopputulema on sama kuin eki_j:llä yllä eli askista kuluu osia ja uusi venttiilikoneistokaan ei pelasta tilannetta. Uudella venttiilikoneistolla vasta hillitysti potkivan askin voinee vielä pelastaa ilman muita vaurioita.

En kyllä usko, että tuota voi korjata mitenkään muuten kuin venttiilikoneiston vaihdolla. Sopeutusajon tekeminenkään tuskin korjaa noin isoa kytkeytymisen epätarkkuutta.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 07.05.2012, 20:45:23
Se laatikon sopeutuksen nollaus (vai mikä se nyt on... :) ) tehtiin tässä taannoin. Ei vaikutusta.

Ja tosiaan tuo arveluni kolahtelun vähenemisestä oli näköharhaa. Kyllä viive ja kolahdus on edelleen läsnä kun iltasella ajelulla kävin. Tuntuu vaan olevan kovin satunnaista että koska kolahtaa ja koska ei. Paitsi siis että kylmänä ei kolahda.

Venttiilikoneiston vaihtoon en taida toistaiseksi alkaa. Pelkkä osan hinta lienee yli tonnin? Tuolla autolla tulee suht. vähän ajoa vuodessa, alle kymppitonni. Jos tuo laatikko kestää pari vuotta, niin purkulaatikkojen hinnat alkaa olla sellaisella tasolla että vaihdan sitten mielummin koko laatikon.

Seuraan kuitenkin hetken tilannetta, mieleen tulisi myös vaihtoehto, että vaihtelisi öljyt uudestaan jossain lähitulevaisuudessa? Ja jos laatikko vaikuttaa tuhoon tuomitulta joka tapauksessa, ei joidenkin huuhteluaineiden (forte tms.) kokeilu tai yritys ostaa lisäaikaa öljyn lisäaineilla tms. ole välttämättä poissuljettu.
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Fact0ry - 07.05.2012, 22:31:25
Siis en puhunut mistään sopeutuksen nollauksesta, vaan sopeutusajosta jossa aski laitetaan sopeutusmoodiin testerillä ja autolla ajetaan tiettyä sykliä, jolloin aski säätää vaihtamisaikoja ym. Tällöin aski on oltava kuuma ja mittariston kolmion vilkahtelu kertoo adaptaation onnistumisesta ko-vaihdolla.

http://forums.t5d5.org/topic/10207-failure-to-complete-aw55-50adaption-procedure/
Tuossa jotain enkuksi. Tuo siis edellyttää, että testerillä laitetaan adaptaatio-moodi päälle ja autoa EI sammuteta tämän jälkeen. Adaptaatiomoodi loppuu kun auto sammutetaan.
Tuossa kyllä puhutaan että korjaisi juuri "harsh garage shifts" mutta tuo sinulla esiintyvä kytkeytymisen viive viittaa juuri paineen karkailuun. Pelkkä pieni potku viittaisi enemmän sitten adaptaatio ongelmiin.

Venttiilikoneisto maksanee muistaakseni jotain 1500 rahaa sinisellä, ulkomailta taisi saada alle tonnillakin. Hankala sanoa miten nopeasti nuo oireet sitten pahenee... Voi olla että melko piankin alkaa aski luistamaan ja sitten käy näin: http://www.youtube.com/watch?v=gyqG9f-b8sw (katso vaikka 1:15 eteenpäin niin tulee aika pian ensimmäinen luisto vastaan ja sen jälkeen vielä hieman pahempaa luistoa)

En jotenkin jaksa uskoa öljynvaihtojen ja lisäaineiden tehoon. Jos solenoidit ovat väljät niin ei sitä millään korjata. En spotannut ylhäältä, mutta vaihdoit ilmeisesti huuhtelemalla öljyt hiljattain?

Disclaimer: Yo. jutut perustuu lukupuheisiin ja omaan ajatustyöhön, ei sentään ihan omakohtaisiin kokemuksiin :)
Otsikko: Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
Kirjoitti: Taavi.H - 07.05.2012, 22:49:28
Siis en puhunut mistään sopeutuksen nollauksesta, vaan sopeutusajosta jossa aski laitetaan sopeutusmoodiin testerillä ja autolla ajetaan tiettyä sykliä, jolloin aski säätää vaihtamisaikoja ym. Tällöin aski on oltava kuuma ja mittariston kolmion vilkahtelu kertoo adaptaation onnistumisesta ko-vaihdolla.

http://forums.t5d5.org/topic/10207-failure-to-complete-aw55-50adaption-procedure/
Tuossa jotain enkuksi. Tuo siis edellyttää, että testerillä laitetaan adaptaatio-moodi päälle ja autoa EI sammuteta tämän jälkeen. Adaptaatiomoodi loppuu kun auto sammutetaan.
Tuossa kyllä puhutaan että korjaisi juuri "harsh garage shifts" mutta tuo sinulla esiintyvä kytkeytymisen viive viittaa juuri paineen karkailuun. Pelkkä pieni potku viittaisi enemmän sitten adaptaatio ongelmiin.

Ok, itsellä kun ei ollut tarkkaa tietoa noiden menettelyjen nimistä, niin oletin että tarkoitit tuota sopeutuksen nollausta.

Lainaus
Venttiilikoneisto maksanee muistaakseni jotain 1500 rahaa sinisellä, ulkomailta taisi saada alle tonnillakin.

Näin muistelinkin hintoja. Joka tapauksessa aika kova raha laittaa johonkin 7-8 tonnin autoon. Tuolla rahalla saa kuitenkin vain "puoliksi uuden" laatikon.

Lainaus
En jotenkin jaksa uskoa öljynvaihtojen ja lisäaineiden tehoon. Jos solenoidit ovat väljät niin ei sitä millään korjata. En spotannut ylhäältä, mutta vaihdoit ilmeisesti huuhtelemalla öljyt hiljattain?

Disclaimer: Yo. jutut perustuu lukupuheisiin ja omaan ajatustyöhön, ei sentään ihan omakohtaisiin kokemuksiin :)

En minäkään erityisesti liputa minkään lisäaineiden puolesta, mutta jos solenoidit takertelevat, voisi uudet öljynvaihdot auttaa puhdistamaan laatikkoa vielä ja tällä voisi olla positiivinen vaikutus asiaan. Öljyt vaihdettiin huuhtelemalla tietenkin.

Jos kyseessä olisi jokusen vuoden uudempi auto ja reilusti päälle kympin arvoinen, varmaan olisin jo puuhaamassa tuota venttiilikoneiston vaihtoa. Purkaamoilla tällä hetkellä pyörii laatikkojen hinnat 1000-2000 haarukassa, tällä foorumilla taatusti pyörii lähitulevaisuudessa purkulaatikoita myös. Jos laatikko alkaa luistamaan pahasti, seuraava siirto on sitten laatikon vaihto.

Tuossa mahdollisessa öljyjen uusintavaihdossa on myös se takana, että haluaisin mielenkiinnosta saada selville, onko öljyillä ja öljyillä eroa.