Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mushinico - 12.09.2016, 23:34:21
-
Uutena dieselnoviisina kysyisin, että mitenkä käytät polttoainelämmitintä autossasi? Kuinka herkästi päälle ennen lähtöä (päteekö alle 5 asteen "nyrkkisääntö"), kuinka kauan lämmitin käy ennen lähtöä ja pidätkö lämmitintä päällä vielä ajon aikana?
Onko muuten kannattavaa hommata akkulaturi (kiinteä) jolla saa tolpasta ladattua akkua esim töissä ja kotona (kotona kahden tunnin ajastin), pitkääkö tuo laturi huolet loitolla akun varauksesta?
-
Itse olin samassa tilanteessa edellisen auton kanssa ja sen konetta lämmitin samoin kun bensaa. Nollan nurkilla rupesin käyttämään webastoa. Nuilla keleillä jo 10min käyttö saa koneen melko lämpöiseksi samoin kun kunnon pakkasilla moottori ei paljoa yli 15 minuuttia tarvi. Loppu on sitten omaa mukavuuden halua ja sisätilojen lämmitystä.
Automaatti käyttöä en pitänyt päällä kuin kaikista kovimmilla pakkasilla. Tuosta on täällä paljon juttua, että lyhyet käyttö ajat karstoittaa webaston ja ongelmia saattaa olla tiedossa.
Yleisesti nuita huoltavat suosittelevat väh. 15min käyttöä kerrallaan, että se polttaa kunnolla.
Tuon laturin laitatin itse edelliseen autoon ja nykyiseenkin se on tulossa.
Kyllä se mielenrauhaa antaa ja melko surutta itse käytin lämmitintä ilman ongelmia.
-
Jos ajat aina saman verran kuin lämmität niin laturia ei välttämättä tarvita. Ei siitä kuitenkaan mitään haittaa ole. Alle +5 tulee itse käytettyä ja tosiaan tuolla kelillä riittää 10 min mutta lämmitintä kannattaa käyttää vähintään 15...20 min niin ehtii polttaa kunnolla eikä karstotu. Ajon aikainen lämmitys riippuu vähän autosta, joissakin ei tarvitse ja joissakin pakko käyttää että pysyy lämmin.
-
Ok. Minulla on tyyliin 20min työmatka, joten melko pientä on ajo. Pakkasilla tuskin akkukaan kovin kivasti latautuu noilla ajoilla (kylmä akku). Mites kun jos lämmittimen ajastaa, niin silloinhan ei tiedä kauanko se on päällä, kun sehän menee itsekseen päälle ja lopettaa toiminnan siihen kellonlyömään kun on aseteltu?
Millainen laturi muuten kannattaa hommata? Volvolta (Bilia) pyytävät 575€ asennettuna. taisi olla 6 A laturi.
-
lopettaa toiminnan siihen kellonlyömään kun on aseteltu?
Juuri näin. Ja kannattaa jonkun verran laittaa aikaa myöhäsemmäksi (5...10 min) mitä on lähdössä koska tuo Volvon oma lämmitin lähtee suht aikasin käyntiin ulkolämpötilaan nähden. Tietty makuasia...
-
Motonetista Benetton 7A, oliko 89e. hyvin pelannu.
-
Motonetista Benetton 7A, oliko 89e. hyvin pelannu.
lähteekö lataamaan kun laittaa vaan johdon rasiaan?
-
Joo, siinä on muisti ohjelma. Pitää tietysti alkuun asettaa lataus päälle. Ollu käytössä 3-4v. 45-5516 motonetin numero
-
Joo, siinä on muisti ohjelma. Pitää tietysti alkuun asettaa lataus päälle. Ollu käytössä 3-4v. 45-5516 motonetin numero
Siis joka kerta kun laittaa pistokkeen seinään tai tolppaan?
Jos niin, ei jatkoon, liian työlästä.
-
Ei tarvi joka kerta laittaa, siinä muisti toiminta, joka jatkaa edellisestä toiminnasta.
-
Ei tarvi joka kerta laittaa, siinä muisti toiminta, joka jatkaa edellisestä toiminnasta.
Asennutan todennäköisesti jossakin liikkeessä (tyliin AD...mitä lie olemassa). Joku DEFA 1210 tmv. Jos saa tyyliin 200-300€ max asennettuna. Volvon laite on Calix.
Ilmeisesti tässä autossa tuo asennetaan niin, että miinusnapa kytketään runkoon, ei akun napaan suoraan.
Kun noita volvon asennusohjeita lukaisi, niin jumalauta, voiko enää vaikeammin laturin asentaa?
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-491704/2014
-
Joo tuo s&t systeemi tekee ylipäätään koko latauksesta monimutkaisempaa ja akun vaihdosta ym jutuista.
-
Joo tuo s&t systeemi tekee ylipäätään koko latauksesta monimutkaisempaa ja akun vaihdosta ym jutuista.
Mikä S&T systeemi? Koitin katsella tarjouksia tmv pk-seudulla näistä asennuksista, mutta aika nihkeesti löytyy. Saa vinkata paikkoja (pk-seutu), jossa noita asennellaan.
-
Start&Stop. Se joka sammuttaa auton liikennevaloihin pysähtyessä.
-
Start&Stop. Se joka sammuttaa auton liikennevaloihin pysähtyessä.
No se ei koske onneksi tätä autoa (ei ole tässä). Noissa st-autoissa on tosiaan kaksi akkua. Heittelin tarjouskyselyjä muutamiin liikkeisiin, katsotaan mitä tarjoavat.
-
Tarjouksia tuli muutama:
Calix 5A 320€
Calix 7A 390€ (sama kuin Volvolla)
Defa 4A 290€
Defa 10A 420€
Kaikki hinnat asennettuna.
Riittäisiköhän tuo 5A kun kuitenkin töissä pystyn latailemaan sen 8h kerralla. Pitäisi varmaan riittää jopa 4A jos saa kauemmin kuin 2h latailla kerralla. Tosin ei tuo hintaero 320/390 niin paljoa ole.
Kurkistin komehuoneeseen niim ei kateeksi käy asennus (saatanan ahdasta). Olen kiittänyt itseäni niiin usein että vaihdoin 2v työuran jälkeen sähköpuolelle autohommista.
-
No nyt on parhaat tarjoukset tulleet. 300€ Calix 5A ja 360€ Calix 7A. Vielä en ole päättänyt kumman otan, mutta jompi kumpi. 10 A Deafasta on turha maksaa 60€ enmmän, kun tuskin niitä 5-3 lisäampeeria tarvitse.
Mietin vain, kuinkahan ammattitaitoisesti osaavat eri liikkeissä asennella noita. En haluaisi että ottavat akkua irti (kuittaukset Volvolla muutoin) ja kait älyävät kytkeä oikeiaan paikkaan miinusjohdot jne. Ja sitten vielä että mihkähän lätkäisevät ulkopistokkeen johdolle. Täytynee varmaan neuvotella liikkeessä.
Kuittaako Volvo noita akunvaihdosta johtuvia ilmoituksia tmv ilman korvausta?
-
No nyt on parhaat tarjoukset tulleet. 300€ Calix 5A ja 360€ Calix 7A. Vielä en ole päättänyt kumman otan, mutta jompi kumpi. 10 A Deafasta on turha maksaa 60€ enmmän, kun tuskin niitä 5-3 lisäampeeria tarvitse.
Mietin vain, kuinkahan ammattitaitoisesti osaavat eri liikkeissä asennella noita. En haluaisi että ottavat akkua irti (kuittaukset Volvolla muutoin) ja kait älyävät kytkeä oikeiaan paikkaan miinusjohdot jne. Ja sitten vielä että mihkähän lätkäisevät ulkopistokkeen johdolle. Täytynee varmaan neuvotella liikkeessä.
Kuittaako Volvo noita akunvaihdosta johtuvia ilmoituksia tmv ilman korvausta?
Itse asensin omaani calixin 7A laturin, asennuksessa meni aikaa noin tunti ja akkua ei tarvitse irroittaa. Itselläni laturi ilmansuodattimen vieressä kiinni, maajohto auton orkkis maadoituspisteessä ja plussajohto volvon ohjeessa mainitussa paikassa. Kuskin puolen umpion ottaa pois paikaltaan niin helppo laitella kaikki paikoilleen ja pistokkeen laitoin tuohon puskurissa olevaan irroitettavaan mustaan "ilmanotto" paikkaan.
-
Itse asensin omaani calixin 7A laturin, asennuksessa meni aikaa noin tunti ja akkua ei tarvitse irroittaa. Itselläni laturi ilmansuodattimen vieressä kiinni, maajohto auton orkkis maadoituspisteessä ja plussajohto volvon ohjeessa mainitussa paikassa. Kuskin puolen umpion ottaa pois paikaltaan niin helppo laitella kaikki paikoilleen ja pistokkeen laitoin tuohon puskurissa olevaan irroitettavaan mustaan "ilmanotto" paikkaan.
Et viitsisi napata paria kuvaa, varsinkin siitä pistokkeen paikasta? Olisi kiva nähdä millainen tulee. Plussajohto laitoit siis sinne johki sulakerasiaan, ei akun napaan kiinni?
-
Et viitsisi napata paria kuvaa, varsinkin siitä pistokkeen paikasta? Olisi kiva nähdä millainen tulee. Plussajohto laitoit siis sinne johki sulakerasiaan, ei akun napaan kiinni?
Kuvat laitettu maililla tulemaan. Tosiaan plussajohto ei tule suoraan akkuun kiinni vaan kuten ohjeessakin niin sulakerasiassa on sille paikka (kuva99 ohjeesta).
-
Kuvat laitettu maililla tulemaan. Tosiaan plussajohto ei tule suoraan akkuun kiinni vaan kuten ohjeessakin niin sulakerasiassa on sille paikka (kuva99 ohjeesta).
Oliko tuossa plusnavassakin jotakin älyä, vai miksi siihen ei voi kytkeä suoraan? Miinusnavassahan on se mittaus, mutta että myös plussa olisi jotenkin "herkkä".
-
Noh. En nyt ihan tyytyväinen ollut asennuksen jälkeen. Aika hätäseen vedetty plussapiuha ja ei ole viety tuon sulkakerasian läpiviennistä, vaan siitä välistä kylmästi. Nyt kotelon reuna tietty painaa johtoa ja ajan myötä tuo menisi poikki. Muutan itse sen läpiviennin läpi.
Itse laturi on ihan jees paikassa, mutta sekin nähtävästi nippusiteillä kiinni. Aika jämptisti näytti kyllä olevan kun kokeilin sitä heilutella. Mutta täytyy vielä katsoa tarkemmin. Vähän sellanen fiilis, että miksi maksan asennuksesta jos se on tuota luokkaa.
Töpseli on ihan ok, mutta sekin turhan sivussa tuolta alareunan nurkasta. Se nyt kuitenkin on ihan jees siinä. Mitä mieltä te olette kuvien perusteella jäljestä?
(https://c1.staticflickr.com/9/8099/29244655264_e746dbbd06_h.jpg)
(https://c3.staticflickr.com/9/8463/29758194442_be82620434_h.jpg)
(https://c7.staticflickr.com/9/8136/29244655334_f66150e40a_h.jpg)
(https://c2.staticflickr.com/6/5780/29871906545_87772eb9e8_z.jpg)
-
Piuha on melkoinen viritys kyllä. Töpseli on ihan hyvässä paikassa mun mielestä. Itse laturin toisaalta saa nyt pois tarvittaessa ja vaikka auton vaihdon yhteydessä jätettyä itselle.
Itse, kun laitatin edelliseen autooni laturin yhdellä tämän foorumin yhteistyökumppaneista niin päälle päin ei näkynyt mitään merkkiä koko laturista paitsi töpseli ja senkin paikka kysyttiin multa.
-
Piuha on melkoinen viritys kyllä. Töpseli on ihan hyvässä paikassa mun mielestä. Itse laturin toisaalta saa nyt pois tarvittaessa ja vaikka auton vaihdon yhteydessä jätettyä itselle.
Itse, kun laitatin edelliseen autooni laturin yhdellä tämän foorumin yhteistyökumppaneista niin päälle päin ei näkynyt mitään merkkiä koko laturista paitsi töpseli ja senkin paikka kysyttiin multa.
Jep. Tuolla toisella foorumillakin oli vastaavia kommentteja. Olen samaa mieltä. Piuhan muutan itse oikein ja muutoin saa olla. Täytyy vielä kotona testata toimiiko.
-
Näytti ainakin jotakin lataavan. Muutama minuutti mentiin 13V ja sitten pikku hiljaa nousi sinne 14,4V. Annoin olla, menin noin 30 min päästä, niin olikin 12,9V. Sitten nousi taas 13,7V ja siitä heti yli 14V. Vaikee sanoa mitä toi latausjännite oikein oli. Menikö se sitten kuorman mukaan, mutta aika vaihtelevaa vaikutti olevan. Boxissa paloi oranssi valo.
-
Olipa kieltämättä melkoinen työohje akkulaturin asennukselle. Ei viitsiny kesken lopettaa lukemista kun alkoi kiinnostamaan että kuinka pitkä saaga tämä onkaan. Irroita, kiinnitä, irroita, kiinnitä.. ;D
-
Kuinka aikaisin tuo PA-lämmitin oikein menee päälle, kun tänään oli aamulla 2 astetta lämpöä, laitoin kello 6:48 ajastimella että lähtisin kello 7:20 liikkeelle ja lämmitin lähti HETI päälle, eli 30min aikaisemmin. Melko kauan siis olisi lämmitellyt näillä lämmöillä. Luulisi että ajastin olisi napannut tyyliin 7:00-7:05 lämmittimen vasta päälle?
-
Taitaa aina lämmittää vähintään puoli tuntia. Kannattaa siis laittaa ajastus 10 - 15 min lähtöä myöhäisemmäksi näillä keleillä.
-
Melkoisen mukavuuspainotteiseksi tosiaan säädetty tuo näissä.
Olisi ihan hyvä, jos tuolle olisi joku asetus mistä säätää.
-
Juurikin ne 10min poltot sen webaston karstoittaa. Eikai se mitään haittaa että auto oikeesti kuiva ja lämmin. Volvo on miettiny asiat valmiiksi. Nautitaan :)
-
Juurikin ne 10min poltot sen webaston karstoittaa. Eikai se mitään haittaa että auto oikeesti kuiva ja lämmin. Volvo on miettiny asiat valmiiksi. Nautitaan :)
No 20min on kuitenkin 10 minuutista tuplat. 30 min on hiukka liioittelua tällaisilla 0-5 asteen keleillä. Itse olen pitänyt nyt 15-20min polttoja aamuisin. Jos tuollaisia 30 minuutin käyttöjä pitää jo yli nollakeleillä ja sitten työmatka on luokkaa 15min, niin akku tykkää hiukan kyttyrää. Tosin minulla on nyt laturi asennettuna, niin ei ole niin justiinsa.
-
Weban karstoittaa parin minuutin käyntijaksot, joita syntyy nurkkaajossa, jos automaattikäynnistys on käytössä. Joskus ei ehdi edes liekki syttyä, kun taas pitää sammua. Totta sekin, että weba tykkää pohista ja auto tykkää kun sillä ajetaan...
Nollakeleillä akku sietää pitkiä lämmityksiä melko hyvin, sillä latautuminen on nopeaa. Kovilla pakkasilla syntyy latausongelma, kun kylmä akku ei ota virtaa vastaan riittävän nopeasti ja varaus jää aina vajaaksi. Tähän auttaa pitkä ajomatka, ylläpitolataus, akun lämmitin tai lämmin autotalli (joka poistaa sekä lämmitystarpeen että lataustarpeen).
-
Minä vain sitä että eikai Volvolla ihan uunoja olla. Luulisi tänäpänä jo osaavan tsydeemit laittaa webastot päälle sopivaan aikaan. Tietoa puskee niin monesta anturista että melko huonosti on suunniteltu jos käyttäjän pitää murehtia ja itse laskea "kompensaatiota". Onhan nyt jo 2016. Oma 10v vanhempikin peli kestää hyvin automaattikäyttöä ja pitkiä polttoja
-
Totta kai weba kestää muutaman vuoden lyhyitä polttoja ennen kuin karstoittuu niin ettei enää syty.
Akun saa -20 asteen pakkasilla tyhjäksi viikossa, jos lämmittää aamuin illoin täyden käyntijakson ja ajaa sit parin kilsan työmatkan. Näitä autoilijoita on vain melko monta. Mitään ongelmia ei tule kummankaan asian suhteen, kun ajomatka on luokkaa puoli tuntia tai enemmän.
-
Ei riitä kovilla pakkasilla se että ajaa saman ajan kuin mitä lämmitin on ollut päällä. Ei se akku ota heti virtaa vastaan ennen kuin on lämmennyt tarpeeksi...
-
Ei riitä kovilla pakkasilla se että ajaa saman ajan kuin mitä lämmitin on ollut päällä. Ei se akku ota heti virtaa vastaan ennen kuin on lämmennyt tarpeeksi...
Tähän auttanee ylläpitolaturin kiinniolo itse lämmityksen aikana. Tällöin laturi antaa esim sen 5A järjestelmään. Akku ei ottaisi vastaan, mutta virta menee suoraan laitteille. Akku ei siis kulu (ainakaan sen vertaa mitä ilman laturia kuluisi. Näin ajattelin itse käytellä webaa innokkaammin, laturi himassa persuksissa. Töissä saan tarvittaessa latauksen pidemmäksikin aikaa, mutta ei joka päivä tarvitse tuollain, jos kerta viikkoonkin lataa päivän niin tuskin tulee ongelmia.
-
Olen käsittänyt että agm akut mahdollistavat nopeamman latauksen. Meillä päivittäinen työmatka noin 20min eli siis selvästi alle puolituntia. Ardic pöhisee ajastettuna läpi talven. Yhtään ainoata kertaa ei ole virta loppunut 95Ah agm akusta neljän vuoden aikana. Ei ole ylläpitolatausta enkä muutenkaan ulkoisella laturilla autojen akkuja lataile juurikaan. En ymmärrä ollenkaan tätä ylläpitolaturien värkkäämistä. Eikö ole sama käyttää normi lohkaria ja sähköistä sisätilalämppäriä jos aina könyää sen piuhan seinään? Miksi minulla ei lopu virta tuosta torslandan tammasta vaikka ardicia käytetään todella paljon?
-
Mulugren asuu rannikolla ja/tai ajaa joskus vähän pidempiä matkoja vaikkei tunnusta.
Vanhemmissa autoissa laturi myös lataa eikä mieti CO2 päästöjä.
-
Joskus tietty tulee pitempää ajoa, selvähän se. Mutta normi setti on 20min aamulla ja toiset 20min iltapäivällä. Samanmoisia 20min pätkiä pitkin iltaa. Ja asun tienoolla jossa talvi on leuto jos ei -30deg käy edes pari kertaa talvessa. Mulla muuten ardic pöhisee ajossa jo nyt päivittäin kun on automaattikäytöllä ja egr eliminoitu. Akun kuuluisi olla kaput mutta ei vaikuta siltä ollenkaan :idiot2:
-
Arvaukseni osui siis oikeaan. Nuo ilta-ajot pelastaa tilanteen. Itsellä on samanlaista ajoa ja viikonloppuisin vähän pidempää ajoa, eikä ole juuri tarvinnut olla huolissaan akun varaustilasta. Aivan kovimmilla pakkasilla, jos on viikko enemmän kuin 15 astetta pakkasta, olen pitänyt yön laturissa pari kertaa talvessa.
Automaattikäynnistys ei käy akun päälle, koska tietenkin auton laturi tuottaa sen mitä sähkölaitteet kuluttaa auton käydessä. Mutta karstaa se tekee, itsellä weba evon poltin pelitti 4 vuotta. Edelleen minulla on automaattikäynnistin käytössä, koska ei tuolla 1,6 litran koneella muuten tarkene ajaa.
-
...saahan sen päälle ilman automaattiakin, eipä ole ajaessa tarvinnu artikkia, taitaa volvossa oll VIKA. ;)
-
Vika tai ominaisuus, mutta pikkutiisseli ei puske riittävästi lämpöä ja sitä varten webasto on niissä vakiovaruste.
-
...saahan sen päälle ilman automaattiakin, eipä ole ajaessa tarvinnu artikkia, taitaa volvossa oll VIKA. ;)
Taitaa autos viedä vähän erilailla naftaaki kun Hessun 1.6d.. :2funny:
-
Taitaa autos viedä vähän erilailla naftaaki kun Hessun 1.6d.. :2funny:
112tkm keskikulutus mitattu 6.36ltr/100km
-
No kyllä AGM ottaa virtaa vastaan nopeammin kuin tavallinen nesteakku. Sen takia tuntuu olevan melkein kaikissa uusissa Volvoissa sellaiset. Ja mulla itsellä ja vaimon autossa myös.
Ja juu kyllä se ylläpitolaturi auttaa sitä akkua jaksamaan jos lämppäriä käyttelee enemmänkin.
-
S&T järjestelmä vaatii tuon AGM akun ja ainakin kaikissa joissa tuo on, on myös AGM akku käynnistysakkuna.
-
Mulla tais V70:ssä olla aivan tavallinen lyijyakku vaikka siinä on S&T. Ainakin akusta lähti huohotinletku. Eikös AGM ole täysin suljettu akku?
-
Aika jännä, oli vissiin alkuperäinen akku ? Toki voihan se olla, että ovat aluksi käyttäneet lyijyakkuja. Tuosta en ole ihan varma.
Mun käsittääkseni on suljettu. Tuossa mun V70:ssä oli suoraan myös AGM akku paikallaan.
-
Arvaukseni osui siis oikeaan. Nuo ilta-ajot pelastaa tilanteen. Itsellä on samanlaista ajoa ja viikonloppuisin vähän pidempää ajoa, eikä ole juuri tarvinnut olla huolissaan akun varaustilasta. Aivan kovimmilla pakkasilla, jos on viikko enemmän kuin 15 astetta pakkasta, olen pitänyt yön laturissa pari kertaa talvessa.
Automaattikäynnistys ei käy akun päälle, koska tietenkin auton laturi tuottaa sen mitä sähkölaitteet kuluttaa auton käydessä. Mutta karstaa se tekee, itsellä weba evon poltin pelitti 4 vuotta. Edelleen minulla on automaattikäynnistin käytössä, koska ei tuolla 1,6 litran koneella muuten tarkene ajaa.
Jokatapauksessa puheet siitä että pitäisi ajaa yhtä kauan kuin webasto päällä on täyttä puppua. Meillä pelkkiin työnatkoihin tosiaan tuo 20min+20min ja webasto esilämmittää talvisin 45min+45min. Ilta-ajot ja niiden esilämmitykset huomioonottaen ajon ja esilämmityksen suhde on varmaan luokkaa 80min/120min tjsp. Ei millään pystytä ajamaan yhtäpaljon kuin webasto pöhisee eikä tosiaan ole latureita
Mullakin oli muuten orggis agm akussa letku. En tiedä miksi
-
Tuo "nyrkkisääntö" on tavallaan jo vanhentunut, kun on peräisin ajalta ennen AGM akkuja. Ainakin pätee paremmin vanhoihin akkuihin.
Itellä tuttava piirissä myös niitä joilla AGM ja ajot on vähemmän kuin lämmitys, eikä ole ongelmia. Kyllähän se latautuu nopeammin kuin lyijyakku.
Jos ne on unohtanut kertoa kokoonpanolinjan "letkuvastaavalle" ettei niitä enää tarvi laittaa sinne :)
-
Tästähän olikin joskus juttua
"The leading advantages of AGM are a charge that is up to five times faster than the flooded version, and the ability to deep cycle"
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
Eli viisi kertaa nopeammin latautuisi ja voi vetää itsensä tyhjäksi (tyhjemmäksi). Jos noin on ni ei ole ihme että virtaa piisaa
-
Totta ja tuo hyöty varmaan vielä korostuu näissä meidän kylmissä olosuhteissa jossa sitä virtasta tarvitaan.
-
Patteryliopisto nimenomaan kirjoittaa että AGM pärjää hyvin kylmässä
"Because of good performance at cold temperatures, AGM batteries are also used for marine, motor home and robotic applications."
"The battery stands up well to low temperatures and has a low self-discharge."
Jos on latausajassa huima ero niin on kyllä varauksen luovutuskyvyssäkin:
"AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life"
Kaikillahan tällainen tars olla :) Ei tarttis laturien kanssa värkätä
-
Jos ne on unohtanut kertoa kokoonpanolinjan "letkuvastaavalle" ettei niitä enää tarvi laittaa sinne :)
Jotain tällaista varmaankin... Käänsin vanhan akun ylösalaisin eikä sieltä vettä tullut lattialle. AGM oli siis... En tiedä paljonko olis ollut vaivaa merkitä tuo tieto jotenkin etikettiin, jonka Volvo on liimannut akkuun.
-
Jotain tällaista varmaankin... Käänsin vanhan akun ylösalaisin eikä sieltä vettä tullut lattialle. AGM oli siis... En tiedä paljonko olis ollut vaivaa merkitä tuo tieto jotenkin etikettiin, jonka Volvo on liimannut akkuun.
Kaasua varten se letku on ;) Kun näissä on akku kabiinissa (ainakin mkII) niin eivät ota AGM kanssakaan riskiä