Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: hyrysysy - 13.09.2016, 18:18:41
-
Terve.
Ei oikein löytynyt sopivaampaa osiota 2010 vuosimallin V70 2,4:lle, 85Ah/800 Exide akku.
Semmoista, että työmatka suuntaansa on ~40 kilometriä / 40 minuuttia.
Aamulla kotona käytän Webaa sen 15 - 20 minuuttia.
Työpaikalla olisi tolppa, joka antaa sähköä sykleinä.
Hieman vaivaa vaativa ratkaisu on käyttää irrotettavaa C-tek -laturia (sinisellä kiinteä sen 600€).
Valmiina olisi nelivaiheinen malli XS3600, 3,6A.
Mikä C-tekin malli olisi sopivampi talveksi? Tuo nykyinen taitaa olla vajaamittainen?
-
Defa/calix laturi pitäis saada asennettuna puoleen tuosta sinisen hinnasta. Osat about 200€ ja jos viitsii, niin asentaa ite. Jos erillisen aluat, niin joku 7A ja lämpötilakompensoinnilla oleva.
-
Kiitos vastauksesta. Käytännössä teettää pitää, luottamus omiin taitoihin on terveellisen skeptinen ::)
Mitä tuo lämpötilakompensaatio käytännössä tarkoittaa verrattuna tavalliseen älylaturiin?
C-tekin sivulla mainitaan mutten löytänyt selitystä.
Ja vain malli MXS 5.0 / 5A näyttäisi olevan tuollainen, jos oikein ymmärsin :(
Olikos se Calix vai Defa, jota Volvo suosii letkulämmittimenä, jos moisen joskus lisäksi tarvitsee?
-
Ctek:ltä oranssi Polar malli niin kestää ja toimii pakkasessa. Omaan kulkineeseen asensin purkuautosta otetun Defan sisätilan pistokkeen konehuoneeseen, minipistokkeen puskuriin ja Ctek on koko talven kiinni. Tuo sisätilan pistoke konehuoneessa ei vissiin ole ihan normien mukainen asennus. Aikaa asentamiseen meni reilu vartti, eikä vaadi suuria asentajan taitoja. Minipistokkeelle porasin reiän puskuriin, siihen tarvii askelporan. Pistorasia kahdella ruuvilla kiinni ja johto parilla nippusiteellä kiinni koriin ettei heilu ja hinkkaannu rikki.
-
Lämpötilakompensaatio tarkoittaa sitä, että kylmässä nostaa jännitettä, jotta edes jotain virtaa saadaan menemään akkuun perille asti. Monessa älylaturissa tuo on. Asennus noissa latureissa ei tosiaan vaadi kummoisia taitoja, suurin haaste lienee saada puskuriin pistoke hyvään paikkaan.
-
Kiitokset infosta - noilla tiedoilla saatoin rinta rottingilla opastaa paikallisen motonetin myyjää ;D
Mutta pähkäilyn jälkeen talouteen tuli kuitenkin malli Polar, vaikkei täytäkään saatua 7A:n suositusta.
Tuon lämpötilakompensoidun mallin alin suositus on 'vain' miinus 20C...
-
Onko muuten Calixin 1205 (5 A laturi), tai Calix 1207 (7 A) tuota lämpötilakompensaatiota? Aika nihkeät datasheetit oli.
-
Onko muuten Calixin 1205 (5 A laturi), tai Calix 1207 (7 A) tuota lämpötilakompensaatiota? Aika nihkeät datasheetit oli.
Väitän ettei ole mitä kytkentäkaavioita katselin. :)
-
Väitän ettei ole mitä kytkentäkaavioita katselin. :)
No eipä tolla kauheasti taida olla merkitystä. Tuossa 1205 latausjännite on max 14,7, eikä se sen yli voi olla lämpötilakompensoidussakaan laturissa juurikaan. Monissa taisi olla 14,5V lämpötilakompensoituna.
-
Ittellä on c-tekin mx25 peräpaksissa jossa on lämpötila anturi. Lataa ainaki hyvin 200ah:n akuston kohtuu rivakasti täyteen ;D
-
työmatka suuntaansa on ~40 kilometriä / 40 minuuttia.
Ei kyllä pitäisi kunnossa olevalla laturilla ja agm akulla olla mitään onkelmaa jos noinkin pitkä ajorupeama suuntaansa. Meillä n.25km/20min per suunta ja agm akku pärjää mk2 V70 Volvossa oikein hyvin. On pärjännyt jo vuosia. Talvella liki aina ajastuksella molempiin suuntiin ja saattaa pöhistä kolmekin varttia ennenkuin vaimo virta-avainta vääntää. En ymmärrä miks muilla tyhjenee akut mutta meillä ei ;D