Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 13.09.2016, 19:12:02

Otsikko: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 13.09.2016, 19:12:02
Noniih, lueskelin foormin läpi ja vastausta en saanut omiin ongelmiin.
Nyt ongelmana otsikon auto ja sen ahto ongelmat.
Eilen auto toimi hienosti, ahtoja 1.3bar ja liikkuu lastun turvin mukavasti. Mutta tänä aamuna ei ahtanut kuin 0.3bar.
Töistä kun lähdin niin auto sammuili ja lopuksi jäi 2km ennen koti pihaa tielle.
Syytä etsittiin ja vika oli bensapumpussa, nyt toimii, mut ne ahdot???
Olen nyt tarkistanut alipaineletkut, ahtoputket on do88 silikoniputket ok. Tcv venttiilin putsasin ja kokeilin toistakin, ei vaikutusta. Auto kyllä vastaa kaasuun ja liikkuu pirteästi.. no miten ny voi kulkea 0,3 ahdoilla  :-\ .
Vikavalo palaa kojelaudassa (on nyt palanut 3 päivää), mut ei koodeja, akun otin pois 2h, ei vaikutusta. Turbo on kuiva ja ei pidä mitään ääniä ja äkkiseltään välijäähykin on kunnossa.
Pakoputkesta ei tule mustaa eikä sinistä ja hönkii kyllä kaasut ulos, mut oisko katti itsekseen yöllä mennyt rikki ?? :idiot2:

Ei vain enään keksi mitään syytä ahtamattomuuteen.. oisko puhallin halki? Mut sekin ois yön aikana menny  :idiot2:

Jos jollain ollut samaa ongelmaa niin vihjeitä ja apuja kaivattaisiin, kiitos.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: motocykler - 13.09.2016, 20:08:02
Jos katti on vakio niin sieltä lähtisin ongelmaa etsimään. Itselläni oli samanlaista oireilua ja viaksi paljastui tukkeutunut katti ja bybass kalvon reikä.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: sukka - 13.09.2016, 23:20:58
katso nuo mitä motocykler sanoin. sitten myös kaasuläpän vieressä "kuusi"/ sellainen haaroitus muovi josta lähtee alipaineletkuja,ovatko ne ehjiä? joissakin malleissa lähtee myös letku imusarjan päästä jakopään päädystä. sitten vielä imm..? nokan asento anturi...
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: FASTDOHC - 14.09.2016, 07:51:37
Juu kiitoksia teille  :)
Tsekkailen heti kun ehdin ja kirjoittelen tänne sitten miten kävi. Kiitos.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: Tommi_K - 15.09.2016, 16:46:11
Olisin myös kiitollisena ottanut vastaan tiedon, mistä löytäisin oikeanlaisen tarvikekatin (=1 lambda-anturi) vastaavaan ärrään? Automaatti.

Volvolta ei uutta saa.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: Beagle - 15.09.2016, 17:56:17
Minä ostaisin tämän.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-urheiluautoihin-2000021923/
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: FASTDOHC - 16.09.2016, 07:59:26
Minä ostaisin tämän.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-urheiluautoihin-2000021923/

En ole vielä ehtinyt katsoa oman katin kuntoa, kun kipeänä ollaan oltu.
Tarkoitus oli muutenkin talven aikana vaihtaa katti ja juuri tuon katin minkä Beagle laittoi. Kestää kuulemma hyvin ja ei "ahdista".  :)
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2016, 11:26:06
Jos ei halua hitsailla niin ei tuokaan paljoa maksa, ei tosin mikään racekatti.
http://www.cats2u.co.uk/32925/Catalytic-Converter/VOLVO/850/2.3
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: Tommi_K - 16.09.2016, 17:37:48
Minä ostaisin tämän.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-urheiluautoihin-2000021923/
Paljonko maksaa ammattikaverilla tuon asennus?
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako??
Kirjoitti: sukka - 17.09.2016, 09:42:35
sehän riippuu teettääkö helsingissä vai jossain maaseudulla.
itse laskuttaisin 1,5 tunnin työn luultavasti,eli noin 75e. sisältäisi hitsaus kaasut yms eli ei muita "pientarvikelisiä".
siinä olisi jo aikaa irrotella vanha lambda, katkaista vanha katti putkesta irti ja hitsata uusi tilalle ja koekäyttää.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 19.09.2016, 14:13:56
Tuo katti on vielä tsekkaamatta, mut se johtuu ihan siittä, että nyt pikkaisen flunssaa päällä ja en ole viittinyt alkaa ryömimään auton alla.

Nyt ihmettelen toista vikaa, joka voi olla kyllä yhteydessä tähän ahtamattomuuteen  :idiot2:
nimittäin tuo moottorinvikavalo, se paloi tuossa jonkinaikaa ja ei näyttänyt mitään vikaa (kerroin tästä tuolla aloituksessa), ja testerillä nollaaminenkaan ei auta, kun koodeja ei ole. nyt valo sammui viime torstaina mystisesti ja oli poissa eiliseen sunnuntaihin asti jolloin taas syttyi, mutta äsken kattelin vikakoodit, ei ole!  :idiot2: >:(
Ja sen verran tuohon ahtamattomuuteen, et kyllä olen tuon katin kannalla, että syy on siinä, sillä nyt auto ahtaa jopa 0,6bar  :buck2: , eli vähän enemmän kuin aikaisemmin, luulen et katissa olevat romut ovat vähän siirtyneet "sivuun" niin ahdot nousevat hivenen paremmin...  :-\
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: tomeri - 19.09.2016, 14:54:58
En nyt tiedä tuon ikäisestä, mutta pilipalilukija löysi -00:sta tasan yhden koodin (ja netistä löytyi ympäripyöreä selitys idle jotakin) ja volvon oma testeri 3 eri vikaa selkeine selityksineen. Eli onko käytetty volvon testerin päässä? Luulisi ettei se valo itsekseen syty.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: laatikkovika - 19.09.2016, 22:35:02
Katso onko ecu kunnolla kiinni, se lukitusrauta voi joskus aueta tärinöissä.
Oire on vikavalo eikä koodia.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 20.09.2016, 08:22:00
Kyllähän silloinkun vikakoodi pompsahtaa muistiin, niin se on se joka sytyttää sen vikavalon, eikä toisteppäin  ;D

Juu, itsellä pilipalilukija, kun omista myös BSR-lukijan joka volvoihin tehty, niin tukee vastaa 99-> eteenpäin can-väylälliset ja ei toimi tässä.
Samoinkun lukenut sivustoja, niin näihin vanhoihin volvoihin on lähes mahdoton löytää kunnon lukijaa.
Tämä mun pilipali-lukija on toiminut airbagien, laatikkovikojen ja moottorivikojen etsinnöissä ja koodien deletoimisessa, mut nyt vasta tämän mystisen ongelman kohdalla ei muka toimisi, luulen et autossa nyt joku kummitus vika, koska kerran "kuitannut" käynnistyksessä itsensä  :2funny:
Eilen jopa selvitin tällä pilipalilukijalla -00 corollasta puolavian ja näytti hienosti mikä 4 puolasta rikki ja näytti vielä oikein  8)
Kyllä tätä volvon ecua on yritetty painella kunnolla sinne askiin, et sen puolesta ok.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2016, 11:00:56
Ihan sitten niinkuin sanot. Itsellä oli ecu huonosti paikallaan ja välillä tuli huono kosketus.
Vikavalo syttyi eikä koodia ollut.
Hetken kesti vian haku. No, alusta oli tosi kova ja huonoa tietä, sen jälkeen kyllä varmistin ne kiinnityssalvat.

Mikä vikakoodi sitten tulee jos on pieni virtakatkos eculle? :)

Jos olet ecua "painellut" ;) niin ei sitten mitään.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 20.09.2016, 11:30:28
Ihan sitten niinkuin sanot. Itsellä oli ecu huonosti paikallaan ja välillä tuli huono kosketus.
Vikavalo syttyi eikä koodia ollut.
Hetken kesti vian haku. No, alusta oli tosi kova ja huonoa tietä, sen jälkeen kyllä varmistin ne kiinnityssalvat.

Mikä vikakoodi sitten tulee jos on pieni virtakatkos eculle? :)

Jos olet ecua "painellut" ;) niin ei sitten mitään.

Juuri kävin painelemassa ja tuntuisi olevan hyvin kiinni, vaikkakin ne kiinnike klimpsut on tosi löysät..  :buck2:

Tuli muuten mieleeni, että olin juuri ecua irroitellut edellispäivänä kun vikavalo syttyi... olisikohan se nyt kuitenkin siinä se vika  :idiot2: .
Mut tuntuu olevan hyvin pohjassaan ja lukitus salvat kunnolla  :idiot2:
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2016, 11:34:22
Pane jotain lisäkiilaa salpaan+/ contact sprayta. Mistäpä näistä tietää, vanhoja vempeleitä.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda!! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 20.09.2016, 19:10:07
Hmmm... otettiin putki turbolta asti pois ja lähettiin testaamaan,  ahtaa 1.2bar, jes!!

Mutta, katti ehjä.. rälläköin katin pois ja suoran putken tilalle ja putki kiinni, ahtaa 0,6bar  >:(
Otettiin toisella testillä lamda anturi pois, 0,6bar edelleen.

Eli mistäs seuraavaksi vikaa etsimään??
Kaasukin tuntuu jotenkin "jäykältä" verrattuna siihen kun putkistoa ei ollut ja ahtoi 1,2bar.
Mikähän tälläisen voi tehdä  :idiot2:
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda!! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: V70 2.5 - 20.09.2016, 22:21:23
Hmmm... otettiin putki turbolta asti pois ja lähettiin testaamaan,  ahtaa 1.2bar, jes!!

Mutta, katti ehjä.. rälläköin katin pois ja suoran putken tilalle ja putki kiinni, ahtaa 0,6bar  >:(
Otettiin toisella testillä lamda anturi pois, 0,6bar edelleen.

Eli mistäs seuraavaksi vikaa etsimään??
Kaasukin tuntuu jotenkin "jäykältä" verrattuna siihen kun putkistoa ei ollut ja ahtoi 1,2bar.
Mikähän tälläisen voi tehdä  :idiot2:

Vaimennin tukossa?
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda!! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 21.09.2016, 07:33:35
Vaimennin tukossa?

Ei ole, on mallia suora ja taskulampulla näkee helposti että auki on :)
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 21.09.2016, 13:17:24
Löysin mahdollisen vian! Otin imusarjasta pässille menevän letkun irti ja yritin tehdä alipaineen testatakseni pässin kalvon. Mutta se ei onnistu ollenkaan vaan ilma menee edestakaisin ihan ilman mitään vastuksia, eli sieltä on pässin kalvo paskana??
Ohessa kuva siittä letkusta joka lähtee imusarjalta pässille: (http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-09/20160921_130958_zps48sqte3n.jpg)
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: sukka - 23.09.2016, 00:17:56
sehän se vika sitten varmaan on jos bypassia meinaat?
en katsonut mistäpäin olet,mutta minulla varmaan on jossain vakio bypass ylimääräisenä.
tosin itse tulppaisin sen paksulla pelti levyllä ja laittaisin dumpin erikseen
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 23.09.2016, 09:32:25
sehän se vika sitten varmaan on jos bypassia meinaat?
en katsonut mistäpäin olet,mutta minulla varmaan on jossain vakio bypass ylimääräisenä.
tosin itse tulppaisin sen paksulla pelti levyllä ja laittaisin dumpin erikseen

En ala tuota turboa/pässiä korjailemaan, tilalle tulee 2000km ajettu ja vähän isompi. (ollut hyllyssä jo vuoden odottaen asennusta)
 8)
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: Tommi_K - 24.09.2016, 13:38:54
Sopiiko tuohon Beaglen ehdottamaan Bilteman kattiin 850R vakiolambda ilman sovittamista?

anorola, teetkö itse tuon tyyppisiä lambda-asennuksia? Hinta-arviosi kuullostaa asialliselta. Itse tosin olen Tampereella.

Onko Tampereen seudulla päteivä kavereita tuohon asennukseen? Käytkö anorola itse koskaan Tampereella?
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: FASTDOHC - 26.09.2016, 12:26:05
Sopiiko tuohon Beaglen ehdottamaan Bilteman kattiin 850R vakiolambda ilman sovittamista?

anorola, teetkö itse tuon tyyppisiä lambda-asennuksia? Hinta-arviosi kuullostaa asialliselta. Itse tosin olen Tampereella.

Onko Tampereen seudulla päteivä kavereita tuohon asennukseen? Käytkö anorola itse koskaan Tampereella?

En ole päässyt vielä kokeilemaan, että meneekö 850R lamda tuohon bilteman kattiin, mut vaikka menisikin, niin en laita/laittaisi sitä siihen, vaan teen paikan ennen kattia tulevaan putkeen, niinkuin se alkuperäisestikkin on putkessa, eikä katissa.
Otsikko: Vs: -96 850R ahtaako?? Ei ahda! Ja vikakooditon vikavalo!
Kirjoitti: sukka - 04.10.2016, 21:39:26
onko ahdin vaihdettu ja auto saatu toimimaan? mites katalysaattorin kanssa?