Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ahis - 17.09.2016, 00:12:20
-
Moikka,
Nyt puolisen vuotta ko autolla suhanneena on tullu muutama erikoinen juttu eteen. Stoorina siis kamuxin tuoma saksan auto, huoltokirjassa iha ok 3 volvon leimaa.
Vyyhti alkoi kun hankin auton ja ajoin seuraavaksi päiväksi sen suoraan ns. Nuku yösi hyvin huoltoon. Ajettu 103k ja vaihdatin kaikki putsarit öljyt ja automaatin öljyt.
No.. ajoin autolla ja seurailin öljytasoa mikä rupesi putoamaan melko nopeasti mittarista. Tätä kun huollossa selviteltiin huomattiin että auto pudotti sekä vaihteistö että moottoriöljyä. Vaihteistoöljy putosi lauhdutinputkesta mikä oli rikottu kun öljyt oli vaihdettu. Moottoriöljyn vuoto selvisi tutkimalla ja se paikantui turbon ja ilmeisesti moottorin tms väliseen tiivisteeseen mikä oaoittautui erilaiseksi kun alkuperäinen mikä siihen vaihdettiin ja korjasi vuodon.
Nyt tästä 5kk päästä auto meinasi jättää tielle ja volvolle linkutettuani luettiin data ja huomattiin, että yksi suutin oli irti ja muutkin olivat löysällä.
Samalla kun luettiin volvon omalla koneella vikakoodit löyty niitä sivullinen kaikki toki passiivisia. Turvalaite, jarru, valo, kaiutin, alhainen jännite muutamaan kertaan jne..
Onko hyviä ideoita mihin on tullut kädet laitettua, miksi tubon tiiviste on vaihdettu ja miksi suuttimet on löysällä?
Akku taitaa olla alkuperäinen 2011 joten sen vaihtaminen voisi olla paikallaan mikäli tuota dataa katsoo..
-
Ilmeisesti et teettänyt öljyn vaihtoja jne. merkkiliikkeessä?
Pystyyköhän suoraan Volvolta tiedustelemaan mitä aikaisemmissa huolloissa on tehty?
-
Tuota 102k huoltoa en teettänyt merkkiliikkeessä vaan öljyjen vaihtoon ns. erikoistuneessa pajassa näin ainakin mainostavat... Nyt nuo suuttimet fiksattiin suoraan volvolla ja koodit luettiin volvolla. Tavallisella boschin testerillä ei löytynyt mitään koodeja kun pajalla kuittasivat.
Paikallisella sinisellä siis sanottiin, että eivät näe kun oman ketjun historian.
-
Automaatin öljyn vaihto on parasta suorittaa Volvolla, tuntuu olevan osaaminen muualla sitä sun tätä.
Aikaisemmassa VRCF:n keskustelussa oli teetetty öljyn vaihto muualla ja siitäkin tuntui tulevan ongelmia. Volvon hinnoittelu on kilpailukykyinen ja myös nollaavat vaihteiston muistin mikä kuuluu tehdä kun öljyt vaihdetaan.
Kamux näyttäisi olevan iso autokauppa, saitko millaisen takuun autolle?
Suuttimet löysällä ja turbon tiiviste eri, jotenkin tuntuisi että moottorille on tehty jotain isompaa, nuo kuuluisi takuun piiriin.
Alhainen jännite on saattanut tulla, kun auto on ollut pitkään virrat päällä ja akku mennyt sen vuoksi tyhjäksi.
-
Ok, joo autossa ihan normaali ns. Takuu/virhevastuu. Mietin vaan sitä, että onko miten oikeutettu pyytämään mitään jos mikään ei kuitenkaan ole rikki mutta taustoissa mahdollisesti jotain mystistä mistä ei ole mainintaa.
-
Ei ehkä rikki, muttei myöskään kunnossa kun vuotaa öljyä ja auto hyytyy.
Tietenkään öljyputken rikkominen ei kuulu Kamuxille, sen pitäisi korjata öljyn vaihtanut liike.
Huonosti kiinnitetty irtoava suutin aiheuttaa mm. moottoripalon.
-
Joo näimpä, auto tosin tuli kuntoon ja kamux maksoi tuon laskun tuosta tiivisteenvaihdosta ihan ok. Pelkään vaan sitä, että mitä yllätyksiä muuta voi olla vastassa. Mikä voi olla tilanne kun turbon tiivistettä vaihdetan? Turbon vaihto? Mikä voi olla tilanne kun suuttimiin joudutaan koskemaan? Jännä juttu että olen ajanut autolla 6kk ja suuttimet on näinollen ollu löysällä koko ajan. Miksihän esim leimalla ei ole huomattu öljyvuotoa tai pakokasut ei ole näyttnyt mitä sattuu.. Auto muuten toiminut ok ilman probleemia mutta kovin suuria ylläreitä ei viitsisi ottaa vastaan :). Ns. Korjaukset maksanut mulle toistaiseksi vain tuon viimeisen vajaan 50€..
Kunka pitkältä ajalta noi volvon skannerilla luettavat datat on tallella? Nyt sain siis sivullisen passiivisia joskus päällä käyneitä erroreita nämä ei näkyny nyrkkipajan skannerilla ollenkaan. Mikäli siis nykäisen tuolta kaupan pihalta vastaavan auton ja luen volvon sknnerilla sen läpi tuleeko siitäkin sivun pituinen lista ulos?
Kiitos jo etukäteen avusta :)
-
Automaatin öljyn vaihto on parasta suorittaa Volvolla, tuntuu olevan osaaminen muualla sitä sun tätä.
Volvon hinnoittelu on kilpailukykyinen ja myös nollaavat vaihteiston muistin mikä kuuluu tehdä kun öljyt vaihdetaan.
Mikä on kilpailukykyinen hinta vaihtotyölle? Wetterillä hinta-arvio -12 D3 V60 350-450€. Kuulostaa kalliille, vaikkakin öljyä menee 9l? ???
-
Huh, mikä hinta.... Itse olen tottunut noin 250-300€ luokkaa pulittamaan tuosta Bilialle.
-
Alle 300,- olen ymmärtänyt hinnan jääneen.
Volvon hinta on kilpailukykyinen jopa edullinen siihen nähden mitä jotkin korjaamot on pyytäneet saati kun eivät aina osaa sitä oikein tehdä.
-
Tässä tapauksessa nyrkkipaja oli ainakin noita hintoja kalliimpi. Oisko ottanu 350€ ns. Pesemällä tms vaihdettuna. Tosin pikkusen paikkoja myös kaupanpäälle kolaamalla..
-
Tiistaille varattu aika vaihteistoöljyn vaihdolle. Keskipohjanmaalla on sellainen liike kuin Automaattivaihteistokorjaus Jarmo Kaustinen. Tämä mies on tunnetusti oman alansa guru joten ammattitaitoa riittää. Alustava hinta-arvio öljynvaihdolle (huuhtelu) 175€. Tuolla hinnalla kannattaa ajaa tarvittaessa vaikka kauempaakin. Oli muuten sitä mieltä että 6-pykäläiselle Geartronicille kannattaa tuo vaihto tehdä max.60tkm. välein. No nyt mittarissa on 63tkm joten siinä mielessä oikea ajoitus. :)
-
Olipas kerrankin mukava maksaa huoltolasku kun laatikon käytös muuttui täysin. Auto nykäisi siis n-d vaihdossa ja saattoi moottoeijarrutuksella myös nyppäistä.
Nyt uudet öljyt, laatikossa uus softa, sopeutusajo tehtyna.. ihan ku eri auto.. huolto tehtiin suoraan volvolla. Samalla huomattiin huoltokirjasta, että tämä surullisen kuuluisa paja oli laittanut tuossa huollossaan autoon vielä väärän tyyppiset moottoriöljyt.. toivottavasti tuo nykiminen pysyy myös pois..
-
Tähän piti lisätä, että vaihteistoöljyn vaihdon hinta oli 110,50€. Tuo aiempi hinta-arvio selittyi sillä että laatikolle olisi pitänyt tehdä huuhtelu, mutta sille ei ollut nyt tarvetta kun vanha öljy oli vielä kirkasta. Vaihdettu määrä siten 3,6l. Lämmin suositus vaihtovälille oli heidän mukaansa 60-70tkm. Jos tätä vertaa Wetterin 450€ hintaan niin voisi sanoa, että kannattaa tulla kauempaakin teettämään vaihto täällä, kyllä tuolla 340€ erolla ajelee jo jonkin verran.
-
Tähän piti lisätä, että vaihteistoöljyn vaihdon hinta oli 110,50€. Tuo aiempi hinta-arvio selittyi sillä että laatikolle olisi pitänyt tehdä huuhtelu, mutta sille ei ollut nyt tarvetta kun vanha öljy oli vielä kirkasta. Vaihdettu määrä siten 3,6l. Lämmin suositus vaihtovälille oli heidän mukaansa 60-70tkm. Jos tätä vertaa Wetterin 450€ hintaan niin voisi sanoa, että kannattaa tulla kauempaakin teettämään vaihto täällä, kyllä tuolla 340€ erolla ajelee jo jonkin verran.
Jos öljy ollut vielä kirkasta niin se on aika vasta vaihdettua. Eli tavallaan turhasta maksoit. 60-70tkm ajetut öljyt ei ole enää kirkkaat. Wetteri vaihtaa huutelemalla aina. Samoin tekee Suomen autohuolto ja siellä käytetään samoja öljyjä kuin Wetterillä, mutta hinta on halvempi :)
-
Jos öljy ollut vielä kirkasta niin se on aika vasta vaihdettua. Eli tavallaan turhasta maksoit. 60-70tkm ajetut öljyt ei ole enää kirkkaat. Wetteri vaihtaa huutelemalla aina. Samoin tekee Suomen autohuolto ja siellä käytetään samoja öljyjä kuin Wetterillä, mutta hinta on halvempi :)
Toki SAH huolto tekee Volvon osilla, kun on virallinen Volvon valtuuttama huolto ainakin Tampereella 8)
Exään teetin kesällä, niin 288,5€ oli hinta huuhtelemalla tehtynä.
-
Jos öljy ollut vielä kirkasta niin se on aika vasta vaihdettua. Eli tavallaan turhasta maksoit. 60-70tkm ajetut öljyt ei ole enää kirkkaat. Wetteri vaihtaa huutelemalla aina. Samoin tekee Suomen autohuolto ja siellä käytetään samoja öljyjä kuin Wetterillä, mutta hinta on halvempi :)
Tuo oli hyvä pointti, ajattelinkin kun omaani vaihdoin öljyjä oli väri vaihtunut ei todellakaan mitään kirkasta.
Ehdin täällä luetun kommentin perusteella säikähtää onko jotain vialla.
Tähän piti lisätä, että vaihteistoöljyn vaihdon hinta oli 110,50€. Tuo aiempi hinta-arvio selittyi sillä että laatikolle olisi pitänyt tehdä huuhtelu, mutta sille ei ollut nyt tarvetta kun vanha öljy oli vielä kirkasta. Vaihdettu määrä siten 3,6l. Lämmin suositus vaihtovälille oli heidän mukaansa 60-70tkm. Jos tätä vertaa Wetterin 450€ hintaan niin voisi sanoa, että kannattaa tulla kauempaakin teettämään vaihto täällä, kyllä tuolla 340€ erolla ajelee jo jonkin verran.
Oliko laitteet millä vaihteiston muistin nollasivat?
Se tulee suorittaa koska laatikko on sopeuttanut toimintaa entisen öljyn myötä.
Toki jos öljyt oli vähän ajetut tuo ei ehkä välttämätöntä
-
Tiistaille varattu aika vaihteistoöljyn vaihdolle. Keskipohjanmaalla on sellainen liike kuin Automaattivaihteistokorjaus Jarmo Kaustinen. Tämä mies on tunnetusti oman alansa guru joten ammattitaitoa riittää. Alustava hinta-arvio öljynvaihdolle (huuhtelu) 175€. Tuolla hinnalla kannattaa ajaa tarvittaessa vaikka kauempaakin. Oli muuten sitä mieltä että 6-pykäläiselle Geartronicille kannattaa tuo vaihto tehdä max.60tkm. välein. No nyt mittarissa on 63tkm joten siinä mielessä oikea ajoitus. :)
Aika edullisen kuuloinen öljynvaihto, jos miettii että öljyt maksavat parinkympi luokkaa per litra? Jos 8 litraa menee niin se tekisi jo 160€ pelkät öljyt.
Itse taisin pari vuotta sitten maksaa 300€ Käyttöautolle Tampereella.
-
Tuossa vaiheessa autolla oli ajettu 60tkm ja öljynvaihto oli ensimmäinen kerta ainakin tälle autolle. Sitä en tiedä, millä nollasivat laatikon, voin tarkistaa sen seuraavalla kerralla kun asioin tuolla. Työkaverin sitikassa oli viisinkertainen km-määrä ja ensimmäinen öljynvaihto. Sitikan öljyt eivät enää olleet kirkkaat... ;D Samoin toisen työkaverin V60 kävi toisessa paikassa öljynvaihdossa, kilometrejä 160tkm ja oli jätetty huuhtelematta. Uusintakäynti Kaustiselle ja nyt on sekin kunnossa. Tämä paikka ei siis ole mikään "yleishuolto" vaan nimenomaan laatikkohuolto vuosikymmenten kokemuksella. Kun elanto riippuu oman työn laadusta niin yleensä ei voi tehdä kovin "sutta". ::)