Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Huikkoster - 17.09.2016, 20:27:46
-
Tänään nostettiin moottori irti ja purettu 90% tavoitteesta. Kakkossylinterin kiertokangessa usean millin välys ja vaihtokampiakseli & uudet alakerran laakerit odottaa vieressä
Onko mitään mahdollisuutta saada kampiakselin päästä hihnapyörää irti ilman ulosvetäjää? Tähän aikaan on vaikea löytää riittävän isoa :-[
Ja voinee käyttää kampiakselilohkon kiinnityspultit uudestaan? Mitkä niiden kiristysmomentit on?
Tässä mennään :)
(https://s18.postimg.org/8szseduv9/WP_20160917_20_19_08_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/8szseduv9/)
-
Lähti se hihnapyörä vasaralla ja nyt alkaa hatuttamaan.
(https://s22.postimg.org/jre6cys65/WP_20160917_20_56_56_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/jre6cys65/)
(https://s22.postimg.org/7qsqc8krh/WP_20160917_20_53_11_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/7qsqc8krh/)
Laakeriliuskat menneet päällekkäin ja kiertokangessa kunnon naarmut.
Eli onko kiertokanki paalikuntoinen? :(.
-
Kai se kiertokanki kestää vähän pahempia naarmuja kun kampura? Kunhan siinä ei ole mitään nöölejä mihin laakeri jää kantamaan. Ehkä siis. Voisin kuvitella :D
-
Laittaisin veivin vaihtoon. Vähintään huolellinen mittaus. Voinee jo "pelkästään" laakerin pyörähtäminenkin vetää pesän soikeaksi.
Välipohjan kiristys on vaiheittainen, ei tarvitse uusia pultteja.
1. M10 20Nm
2. M10 45Nm
3. M8 24Nm
4. M7 17Nm
5. M10 kulmatiukkuus 90 astetta
-
Pinta on todella karhea ja vainaa se on.
Koitan nyt kaverille selvittää asiaa että tämä ei ole huomenna illalla käynnissä ;D. Kovasti meinaa laakeria lyödä paikallee ja ajoa. Argh :D.
-
Eikös sen pitäis olla käynnissä tänä iltana, vaikka siihen vaihtaisi veivin? :D
Voihan sen jättää vaihtamatta mikäli sileäksi hiomisen ja mikrolla mittaamisen jälkeen tulos on pyöreä. Muussa tapauksessa jäädään odottamaan uutta remonttia kun sieltä kuuluukin naputusta :buck2:
-
Veivi järjestyi, kiitos Lankku :). Oli uusi tieto että tinakoneissa on samat kanget riippumatta iskutilavuudesta. :o
Huomenna aamulla hakemaan ja sitten kantta irroittamaan. Helppoahan se on nyt moottoripukissa ::).
Kannentiiviste pitää hommata ennen lopullista kasausta mutta jos hyvin käy niin moottori on huomenna kantta vaille paikoillaan.
-
Alakerta on kasattu öljypohjaa myöten. Nätisti pyörii uusilla laakereilla ja vaihdetulla veivillä :)
(https://s14.postimg.org/57m502tsd/WP_20160918_14_39_48_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/57m502tsd/)
Mikä on todennäköisyys onnistua käytetyllä kannentiivisteellä ja pulteilla kasaamisessa? Pari kertaa käytetty lämpimäksi vain.
Itse olen asiaa vastaan mutta yksi todella kokenut tyyppi laittaisi samalla. ::)
-
Joko se on kasattu? :)
Jos tiiviste on täysin ehjä, en näe ongelmaa vakiossa moottorissa. Vanhoilla pulteilla on tullut kasattua useita koneita ilman ongelmia.
-
Kansi lähtee nyt paikalleen ja sit alkaa olemaan.
Oli pari muuttujaa matkassa kuten väärän kokoinen etustefa ja huohotinpöntön letkulähtö meni poikki mutta etenee etenee :)
(https://s13.postimg.org/ptg7bwz5v/WP_20160918_17_39_07_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/ptg7bwz5v/)
-
(https://s11.postimg.org/l0ywg14lr/WP_20160918_22_51_10_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/l0ywg14lr/)
Nuih. Pari pulttia lootassa kiinni ja tällä kertaa ilman mitään hikeä meni paikoilleen. Harjoitus tekee mestarin näköjää :D.
Kyllä mä nyt ymmärrän miten lankku kasaat nuo koneet niin nopeesti. Eihän meilläkään ollut kuin 9h tehokasta työaikaa ja melkein tyhjästä lohkosta kokonainen moottori paikallaan :D
-
Ensimmäinen vastoinkäyminen.
Akkua, öljyä ja vesiä vaille valmis. Vedet tuli vesipumpun tiivisteestä pihalle. Vaikka se piti edelliset vedet sisällä ja nyt sitä ei avattu ???. No se oli pullahtanut sisäänpäin ja jee, jakopää on taas irti :D.
-
Hyvän tovin moottori kehränny kuin kissa. Ei mitään sivuääniä 8)
3,5kk taistelu ohi!!! *taavih->
-
Tosiaan. Pari kertaa kuumaksi käytetty kansipahvi pistettiin takaisin. Kanavien ympärille ohut kerros tiivisteliimaa ja ainakin tänään piti hyvin.
(http://s10.postimg.org/d4yyh50hh/WP_20160918_18_39_47_Rich.jpg) (http://postimg.org/image/d4yyh50hh/)
Ja sitten yksi ongelma oli alakerran tiivistesarjassa. Varaosaliike tilasi Koivuselta mukamas sopivan mutta tuli 850/V70 2.0-2.4 koneisiin sopiva. Näytti aluksi että sopii tähänkin. Öljypumpun tiivisteet ja kampiakselin takastefa olivat oikeita mutta aikalailla kaikki pienet olivat eri kokoisia. Kampuran etustefa oli millin liian pieni sisähalkaisijaltaan ja öljypohjan o-renkaat liian isoja.
Tarkkana sen kanssa. :)
Olisi tämänkin saanut paremmin tehtyä jos olisi ollut aikaa ja rahaa edes vähän enemmän. Ei olisi paljoa tarvinnut purkaa niin olisi voinut hoonata ja uusia männänrenkaat. Ei ollut onneksi oma moottori ::).
-
Nyt kannattaa laskea kaikki kuitit yhteen, syömiset yhteen, polttoaineet paikanpäälle yhteen ja menetetylle vapaa-ajalle jokin arvo.
Sitten miettiä, oliko 200€ tuulilasin arvoista...
Mutta eikös tässä käynyt hiukan niin, että pieni koijaus oli ilmassa? Vaihtomoottorin piti olla ehjä, vaan alakerta olikin kehno.
Vinkkinä muille: tarkastakaa aina hankkimanne moottori huolella, ennenkuin asennatte sitä. Ei maksa paljoa vaivaa käyttää irrallaan olevasta moottorista öljypohja irti ja tutkia hiukan. Huomattavasti enemmän harmittaa, kun moottori on jo paikoillaan ja homma menee pieleen (kuten huikkosterin projektissa).
-
Nojoo siis jos vaihtokone olisi ollut kunnossa niin olisi summat jääneet 300€ pintaan. Mutta kansiremontti 350€ ja öljyt ja nesteet ja laakerit ja polttoaineet yms yms. 1000€+++ autoon jossa on pyörän kaaressa reikä :D.
Omistaja voi nukkua taas yönsä 8).