Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: V70 2.5 - 18.09.2016, 21:53:45
-
Alkoi lapsettamaan, ja tuli mieleen, että jos jonkun talviauton hankkisi. Takaveto ja turbo oli tietenkin tärkeimmät kriteerit... ::)
Ei muuta kun hakemaan nettiauton halvin katsastettu 940 turbo vaatimattomalla 560tkm mittarilukemalla...
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG-20160909-WA0010.jpeg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG-20160909-WA0010.jpeg.html)
Jonkun kerran tuli mietittyä, että mihinköhän sitä on taas tullut kätensä iskettyä. Pieninä vikoina tuossa oli puuttuva nelosvaihde, ja aski ei juuri isompaa vaihdellut ilman kaasun nostoa muutenkaan.
Nelosvaihde löytyi helposti: (http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG-20160915-WA0001.jpeg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG-20160915-WA0001.jpeg.html)
Eli solenoidi oli särki, joten tein vingulla ohitusleikkauksen... :o Vaihteet alkoi muutenkin vaihtumaan järkevästi, kun säädin kickdown vaijeria.
Tonin lastut tuosta löytyi, ja temppuileva rajapaineventtiili. Koneistin rajapaineventtiiliä akkuporakoneella, ja nyt sekin pelaa. Tilalle vaihtuu 1bar ahtopainekello, kun motivaatiota löytyy.
Takapenkki haisi kovasti kuselle, joten sen pesin ja imuroin märkäimurilla. Samalla poistin myös tuon vielä karmivamman hajun lähteen: (http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160912_214108.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160912_214108.jpg.html) :idiot2:
kiillotuskoneen kanssa satuin myös tuon ohi kävelemään, ja vanteet vaihtui. Nyt näyttää tältä:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141932.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141932.jpg.html)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141856.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141856.jpg.html)
Jos joltain löytyy hml lähistöltä samanvärisiä ruosteettomia etulokareita ja kuskinovea, niin saa tarjota.
-
Kojelaudan ja mittariston polttimot tuli uusittua.
Kylmästöintiä mittailin tänään(tärkeä varuste talviautossa ??? ) painetta on ainakin painekytkimen mukaan. Kompuran piuha irti liittimestä mittaamalla magneettikytkimelle tulee jännite, mutta liitin kiinni ei.
Magneettikytkin vetää, kun ohittaa ohjauspaneelin.
Joten huomenna pääsee kolvailemaan ohjauspaneelia. Hitto, kun tämän huolto tulee arvokkaaksi. :2funny:
Noh. Toki tuo toisenpuolen takajarrusatula laahaa, joten sama pistää molemmat kerralla uusiksi. Levyt onkin uudenkarheat.
-
Nopeasti on lähtenyt ulkonäkö ja tekniikka kohentumaan. ;) Varmasti kiva auto pidemmäksikin ajaksi.
-
Ihan talviauto tuosta piti tulla, mutta saa nähdä mihin etenee.
Otin puhaltimen ohjauspaneelin pöydälle, kuori auki ja näytti tältä:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160923_173605.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160923_173605.jpg.html)
Tuosta saattaa elektroniikkaa opiskelematonkin tajuta, että mikä juotos on huono... :D
Nyt kylmästöinti toimii... *taavih->
Takajousien kiinnityspultteihin pitäisi jossainvaiheessa hitsata mutterit(vanhat mutterit ruostuneet pyöreiksi), joista nuo saa pyöritettyä auki, että saa laikatut kuormajouset alle.
-
Laatikkoöljyt vaihdettu huuhtelemalla. Kyllä olikin tummat. 18litraa meni yhteensä öljyä... :o
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160924_112212.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160924_112212.jpg.html)
Nyt vaihtelee kummasti pehmeämmin. 8)
-
Kannatti näköjään kiillotuskoneen kanssa ohikävely. O0
-
Kannatti näköjään kiillotuskoneen kanssa ohikävely. O0
No juu, kesken tuo kiillottelu on kyllä vielä, mutta jotain piti pikaisesti tehdä, että kehtaa ajella. tuossa vielä muutama kuva:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141921.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160916_141921.jpg.html)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_184821.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_184821.jpg.html)
Osa ovesta kiillotettu:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_180024.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_180024.jpg.html)
Konepeltiä:
ennen
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_192405.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_192405.jpg.html)
jälkeen
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_192356.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160911_192356.jpg.html)
Jostain kun löytää vielä oikeanväriset etuloksut noiden mätien tilalle, ja maalaa takakontin, niin alkaa näyttämään siistiltä.
-
Laikkaa sai tämän alusta. Takajouset piti vaihtaa-> mutterista ei ole jäljellä, kuin pyöreä möykky-> hitsasin useaan kertaan muttern kiinnni, jotta saisi koko pinnapultin pois, mutta ei tuo irtua. Vedin sitten toistaiseksi takajousista 1,5kierrosta pois, niin on jotenkin suhteessa etupään kanssa. Jollain nuo takajouset ¨täytyy irti saada, kun on kuormajouset tilalle.
No fiksummalta tuo jo näyttää..:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160925_193212.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160925_193212.jpg.html)
Puskuriin tuli piruuttaan kokeiltua muovin pinnoitetta. On jo kauemmin roikkunut varastossa. (http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20160927_213315.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160927_213315.jpg.html)
http://www.autodude.fi/tuote/muovipinnoite_dodo_juice_supernatural_satin_trim_sealant_kit/
Tuli nätti mattapinta. kuitenkin täysin musta. täytyy yrittää muistaa ilmoitella, miten tuo pitää. On sen verran arvokasta, että luulisi toimivan.
-
Joskus vuosi takaperin tein saman operaation omalle puskurille, tosin korrekin muovikiillolla ja vieläkin on saman näköinen. Hyvin siis pysynyt!
-
Lämppärin kenno vuosi. Joten vaihtoon piti ryhtyä.
Kevyen purkamisen jälkeen tuommoinen löytyi:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20161110_165941.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20161110_165941.jpg.html)
Mahtoiko olla jopa alkuperäinen, ainakaan en purkujälkiä missään huomannut. Kovin hyvin kestänyt, jos oli. Mittarissa nyt yli 570tkm.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG-20161110-WA0000.jpeg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG-20161110-WA0000.jpeg.html)
Tommonen tuli alvadista tilalle.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii492/perkeles1/Mobile%20Uploads/IMG_20161110_202103.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/perkeles1/media/Mobile%20Uploads/IMG_20161110_202103.jpg.html)
Ja läjässä taas. Semmonen 2,5tuntia meni näin ekaa kertaa tehdessä. Aika simppeli homma irroita osia, ja kiinnitä takaisin... ;D Sisätilanlämppärin pistin autoon homman ajaksi puhisemaan, niin sai olla ohkasemmissa vaatteissa.
Jossainvaiheessa pitäisi vielä jumpata pihan perällä odottava lukollinen akseli paikalleen.
-
Ikävä tosiasia, mutta muovipäätyisellä tarvikekennolla ei sitten kannata hirveästi lämpenemistä odottaa, nimimerkillä viimetalvena 2 kertaa kennon vaihtaneena. Ei ollu kiva palella volvossa :-\
Täytyy olla orkkis kuparikenno näissä että toimii kunnolla