Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: volvov4018i - 20.09.2016, 13:27:32
-
VVT pyörä vaihdettu kaksi kertaa kurnutuksen vuoksi ja sama kurnutus alkanut 10000km ajon jälkeen uudelleen. Nyt mittarissa 300000tkm. Onkohan mitään tuolle enää tehtävissä vai oisko tullu volvo tiensä päähän:)
-
..niin ja auto on Volvo v40 1.8i vm. 2002
-
Eihän säätösolenoidi ole rikki, tai öljykanava täynnä mujua? Kannattaisi tuo katsoa, kun ei ole kuin muutaman minuutin homma. Jos solenoidin tiivisteessä on sihti roskien estämiseksi niin puhdista se tai vaihda uuteen jossa on tuo sihti. :)
-
Puhdistettu on ja kurnutus häviää kun töpselin vetäsee irti.
-
No sitten syy voi löytyä siitä solenoidista, johtosarjasta, tukkoisesta öljykanavasta, tai öljypumpusta.
Itse veikkaisin solenoidia tai johtosarjaa. Onko johtosarja kunnossa siitä venttiilikopan päältä? Liekkö jäänyt sen suojamuovin alle puristuksiin ja johdot murtuneet?
Tuota venttiiliä voisi pystyä ohjaamaan yleistesterilläkin, josta näkisi että toimiiko venttiilin ohjaus. Tai sitten sen joutuu käyttämään volvon huollossa tietokoneen päässä.
-
Vika on kyllä korjaantunut kun vvt pyörä vaihdettu molemmilla kerroilla mutta vika tullut takaisin 10000km ajon jälkeen. Kylmänä käy hyvin mutta lämpimänä ilmeisesti venttiilinohjaus menee päälle ja kurnutus alkaa.
-
hajoaako se kokonaa sit jos nykäsee töpselin veks eikä laitakkaa enää takasi?
-
Muutaman vuoden aikana on tullut vastaan useampi auto, jossa on joutunut vaihtamaan VVT:n uudestaan 10-20tkm kuluttua vaihdosta. En muista, että kolmatta kertaa ois tarvinnut yhtä-kahta autoa useampaan vaihtaa. Mitään muuta VVT:hen liittyvää ei ole vaihdettu ja oireet ovat pysyneet poissa.
Voisi epäillä huonoa erää, tarvikkeet ovat kuitenkin samoja kuin alkuperäiset ja molemmissa on ollut samaa vikaa. Vai kulkeutuisiko öljykarstaa sinne. Tiedä sitten.
hajoaako se kokonaa sit jos nykäsee töpselin veks eikä laitakkaa enää takasi?
Ei hajoa. Silloin ei vain säätö toimi ja vikavalo palaa.
Kannatta tarkastaa myös laturin vapaakytkin ääniä varten. Niitä menee paljon jumiin ja aiheuttaa pärinää/tärinää.
-
Edellistä vvt pyörän vaihtoa edeltävänä käytettiin moottorissa moottorinpuhdistysaine että karstat lähtisi jos siitä voi johtua mutta ei auttanut sekään.
Tietääkö kukaan tuon venttiilin ohjauksesta miten toimii? Silloin kun kurnutus alkaa niin se on jaksottaista eli noin sekunti kurnutusta ja sekunti väliä ja vaikuttaa että silloin venttiilin ohjaus menee sitä mukaa päälle ja pois en tosin tästä ihan varma ole..
Kävi vain tämmöinenkin vaihtoehto mielessä että vika voi tosiaan olla jossain muualla kuin vvt pyörässä vaikka uudella pyörällä ääntä ei kuulukkaan jos uusi pyörä ei vaan äännä vaikka toiminta olisi viallista.
En kyllä usko että uudet vvt pyörät voisi olla niin usein viallisia.
-
Satunnainen ääni muuttuu kuitenkin aikaa myöden yhä vaan jatkuvammaksi. Joissain saattaa pitää ääntä koko ajan ja tarpeeksi pitkään risalla ajaessa huonontuu jo käyntikin. Voi toki vaatia aika paljonkin ajoa. Tähän mennessä ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään(tai enintään yksi) solenoidia näihin äänen takia.