Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: soppa - 21.09.2016, 14:26:21
-
Terve,
Vaimolle ajattelin katsoa ed. mainittuja autoja n. 200km työmatka-ajoon päivittäin. Tohtiiko ostaa yli 250tkm tai jopa yli 300tkm ajettuja autoja? Meillä oli aikoinaan uutena ostettu 2009 1.6drivE ja hyvä peli oli ilman murheita, ajoa tuli n.120tkm, joten tuon jälkeen tulevista tai ilmenevistä mahdollisista tyyppivioista tai muista vioista ei ole tietoa.
Todennäköisesti tulen joka tapauksessa tekemään DPF:n tyhjäyksen, EGR:n eliminoinnin ja softauksen joten se puoli moottorista olisi ok. Mutta mitä tuollaisessa noilla kilonmetreille olisi uusittavaa tai mahdollisia vikoja? Onko jo ruostetta?
-
En ole itse kuullut enkä nähnyt yhtäkään ruostunutta yksilöä mutta alusta kannattaa käydä perusteellisesti läpi. Iskarit, etualatukivarret ja kallistuksenvakaajien nivelet ovat kulutuskamaa. Samoin laturi voi olla finaalissa ellei ole jo kerran vaihdettu. Tarkista myös apukuskin maton alta ettei ole kosteutta.
-
Jos haluat pitää välit vaimon kanssa kunnossa niin katsele hänelle työmatka-autoksi isompaa volvoa, s60 tai v70. Ne kestää kilometrejä ihan eri tavalla, itse petyin pikkuvolvon (Ford)laatuun.
-
Isommissa Volvoissa vaan kulutus on suurempi ja verot myös....
-
Isommissa Volvoissa vaan kulutus on suurempi ja verot myös....
Ja yhtälailla saa nyppiä sitä sun tätä + se Aisini.
-
moro! Itselläni oli n. 7v käytössä Volvo s40 1.6d vm.06 . Ostin sen 148tkm ajettuna ja kun vaihdoin sen oli mittarissa 304tkm. Ei pahaa sanottavaa autosta, kesti meidän pitkät reissut ympäri Suomen mm. Kilpisjärvellä kolme kertaa eikä jättänyt tielle kertaakaan! Ainoita isompia remotteja oli ruiskutus-suuttimien tiivisteiden vaihto/kiristys ja Lisälämmittimen sisuskalujen vaihto. Pyöränlaakereitahan näissä menee, muuten perushuollot riittää/ ajan tuomat kulutusosien vaihdot. Minulla ei ollut koko omistunut aikana mitään ongelmia DPF:N, Egr:än tai turbon kanssa vaikka kilometrit oli suuret . Itse valitsin 1.6d moottoriksi jos tehot riittävät. ;)
-
Niin, ketjun aloittaja on ostamassa vaimolle autoa jolla on jo valmiiksi ajettu kuuhun (n. 350 tkm) ja nyt on tarkoitus ajaa päivittäin n. 200 km joka tekee vuoden aikana reilut 45 tkm ja pelkästään ajamista (=istumista) yli 30 vrk. Noilla spekseillä (ja omilla kokemuksilla) pidän ison Volvon hankintaa parempana vaihtoehtona. Noilla ajoilla kannattaa satsata toimintavarmuuteen ja turvallisuuteen. Minkä veroissa menetät sen korjauskustannuksissa säästät, laatu on kumminkin isossa sen verran parempi. Huollothan on tuon ikäisissä samat. Eikä se ison dieselvolvon kulutus oleellisesti poikkea pikkuvolvosta. 1,6 drive manuaalina niin tankilla pääsee matka-ajoa 1400-1500 km.
-
Mikä siinä isossa volvossa on oleellisesti kestävempää kuin pikkuvolvossa kun molemmat on samoilla koneilla ja molemmissa on samat paikat alustassa jotka hajoaa?
Mitään järkeä yhden hengen työmatka-ajoon ottaa v70
-
Mikä siinä isossa volvossa on oleellisesti kestävempää kuin pikkuvolvossa kun molemmat on samoilla koneilla ja molemmissa on samat paikat alustassa jotka hajoaa?
Mitään järkeä yhden hengen työmatka-ajoon ottaa v70
Tätä minäkin vähän ihmettelin..
-
Vanhat pikkuvolvot s40/v40 oli laadultaan esim ruostesuojauksen suhteen huomattavasti heikompia kuin isot volvot, mutta en mä ainakaan näissä uudemmissa tiedä olevan mitään eroa kestävyydessä.
-
Mitä pienemmän valmistusluokan auto on kyseessä sitä vähemmän ajettavaksi (kestäväksi) valmistaja suunnittelee ja mitoittaa sen rakenteet. Pikkuvolvot /focukset on alemman keskiluokan autoja, isot volvot suuria. Ja kyllä se näkyy oikeasti rakenteissa ja kestävyydessäkin, vaikka joitakin samoja moottoreita on käytössä. Edelleen totean, että on ihan eri asia ajaa tuollaisia päivä ja vuosikilometrimääriä pikku ja isovolvolla, kelillä kuin kelillä. Eikä ainakaan itsellä pikkuvolvo vastaavaa ajoa kestänyt kuin vuoden, 140 tkm jälkeen alkoi kuukausittainen korjaaminen kun milloin mitäkin piti vaihtaa ( etulaakerit, jarrulevyt, etujousi, abs-boksi, etu- ja takapään tukikumeja ja niveliä, laturi,) Kuluvia osia kaikki, totta, mutta ei isoissa volvoissa ole tullut eteen noilla kilometreillä. Tämä siis omiin kokemuksiin perustuvana mielipiteenä lähes vastaavasta käyttötarpeesta mitä ketjun aloittaja esitti kysymyksessään.
-
Ei se volvo siittä kummene oli se sitten iso tai pieni, samaa tekniikkaa löytyy molemmista...
Ja itsellä kakkosautona -02 s40 jossa kilsoja jo 315tkm ja eipä ole tarvinut korjailla(vuodessa tulee kilsoja tällähetkellä n.30tkm)
-
Vanhat pikkuvolvot s40/v40 oli laadultaan esim ruostesuojauksen suhteen huomattavasti heikompia kuin isot volvot, mutta en mä ainakaan näissä uudemmissa tiedä olevan mitään eroa kestävyydessä.
Kyseessä oli täysin eri auto kuin uudempi S40/V50. Edellisiä näkee ruosteisina, jälkimmäisiä ei ollenkaan. Turvallisuudessakaan uudemmalla ei ole mitään häpeämistä edes isompiin Volvoihin verrattuna. Korirakenne on Volvon oma suurlujuusteräksineen, ei Fordin. Alusta toki sama mutta onneksi osat siihen ovat halpoja.
Olen kuullut taksiautoilijan mainitsevan että 1.6d on liian pieni kone V70:een, ei kestä taksiajossa ja on liian laiska. Muutenkaan en itse dieseliä ostaisi, tuntuu olevan paljon enemmän vikoja kuin bensaversioissa - tosin kilometrejäkin taitaa niihin tulla keskimäärin enemmän. Diesel saastuttaakin enemmän mutta myönnän että aloittajan esittämillä ajomäärillä diesel on selvästi taloudellisempi. ;)
-
Kyseessä oli täysin eri auto kuin uudempi S40/V50. Edellisiä näkee ruosteisina, jälkimmäisiä ei ollenkaan.
Joo juuri sitä tarkoitinkin että vanhat s40/v40 vs isot volvot oli selkeä laatuero mutta uusissa pikkuvolvoissa vs isot ei ainakaan niin suurta eroa ole.
-
Meillä on -10 V50 1.6Drive (ollut n5v) ja -13 V70 D2 (1.6, ollut n2v). V50 on mukava peli, ohjaus tarkka ja pystyt "lukemaan tietä" ratin välityksellä. V70 on mukavuuspainotteinen, katse on oltava täysin ajamisessa sillä et tunne tietä samalla tavalla kädessäsi ja takapenkille vilkaisun jälkeen auto saattaa olla lähelläkin tien reunaa. Pientä laatueroa toki on (ovet paukkuu viiskymppisessä kovemmin yms) mutta kestävyydessä en sanoisi eroa olevan. Ja auto kuin auto, yli 200tkm kilometreillä niitä ylimääräisiä kuluja alkaa tulla (laturi/laakerit/yms).
-
Itse ostin V50 2.0D 290tkm ajettuna. Nyt mittarissa 380tkm. Positiiviset asiat: tähän asti verrattain pienet korjaukset (etupyörien laakerit, jarrupalat sekä toisen ajovalon johdin hankautunut pyöräkotelossa poikki). ISONA mörkönä tulee nyt lähiaikoina kytkimen + vetoakselien vaihto ja ainakin vetoakselit ovat tuohon isompaan dieseliin melko hirvittävän hintaiset. Pienempään dieseliin saisi käsittääkseni huomattavasti halvemmalla.
-
En varsinaisesti vastaa aloittajan kysymykseen (samoin kuin moni muukaan ketjuun osallistuneista) mutta pakko todeta tuohon "osta vaimolle isompi S60/V70" hypetykseen: Itselläni ollut ennen nykyistä XC60:stä -02 S60, -04 V70, -08 V70 sekä -11 V50. Henkilökohtaisesti noista pidin parhaana ajettavuudeltaan juuri tuota "pikku Volvoa".
-
Ei se oikein järkevää ole ostaa v70 tai s60 yhdelle työmatka-ajoon... Kokemustakun on tuosta v50 riisselinä niin se soveltuu oikein hyvin matka-ajoon. Olen kyllä kääntymässä kuitenkin tuohon 1.6d kun verot ja kulutus on aikalailla kohdillaan. Eli odotettavissa on alustanosien uusimista ja jotain suutin jumppaa mutta ei mitään suurempaa moottoriin, ehkä kytkin jossain vaiheessa.
-
Aika moneen myynnissä olevaan 2.0d:hen näkyy olevan kytkin/vauhtipyöräremppa tehty siinä 230->300tkm paikkeilla. Lienee aika paljon käytöstä kiinni, että millä kilsoilla tulee vastaan.
-
Moi,
tämä topikki olisi itselle ajankohtainen. Eli rouvalle halpa kulkine halvoilla kuluilla 120- 200 km päivä. Tällä hetkellä ajaa vähän (200tkm) ajetulla 1,6 ´95 Corollalla, mutta kuulemma ilmastointi puuttuu ja rengasmelu kuuluu lujempaa kuin stereot... Eikä mun 740 farmari Deeku ole kuulemma kummoisempi. Olin jo vakaasti kallistunut 450-500tkm ajettuihin 2.4d V70 pakuksi rekattuna tai 2,4d s60.
Alkoi kuitenkin mietityttää kuinka nämä 1,6d tai 2,0d tänä päivänä porskuttaa? Kun kaupungissa tulee lähes kolmannes kilometreistä ja kun tuollainen painavampi auto (V70 mk2) täytyy vauhtiin saada niin näkyy kulutuksessa.
Voisiko 400tkm ajettu diesel S40/V50 olla sittenkin vaihtoeto?
Työkaverin kyydillä menin joka viikko (ajetaan vuoropäivinä) tuollaisella V50 1,6d mutta siihen tuli n 120tkm- 140tkm ajettuna jo jos jonkinlaista vaivaa, mm jätti käynnistymättä lähes joka 3:s kerta kun sillä piti lähteä. Jäi lopulta viikoksi työpaikan pihaan josta hinurilla pajalle, vika ei löytynyt ja auto vaihtui Fordiin.
Mutta kulutus tuossa V50 oli kyllä enemmän kuin kohdallaan! Helposti pääsi alle 5 litr.
-
Itse valitsisin ehdottomasti 1.6d version 109hv. DPF ja EGR pois käytöstä niin on älyttömän pihi (4L/100km) ja toimii sekä kulkee kuin 2.0d. Ohjausjärjestelmä on Bosch eli parasta mitä saa ja harvoin niissä on ollutkin ongelmia kun taas 2.0d on Siemens missä sitten on vähän sitä sun tätä ja savuttelee kun suuttimet tahdo kestää.
-
Itse valitsisin ehdottomasti 1.6d version 109hv. DPF ja EGR pois käytöstä niin on älyttömän pihi (4L/100km) ja toimii sekä kulkee kuin 2.0d. Ohjausjärjestelmä on Bosch eli parasta mitä saa ja harvoin niissä on ollutkin ongelmia kun taas 2.0d on Siemens missä sitten on vähän sitä sun tätä ja savuttelee kun suuttimet tahdo kestää.
Kahdesta heikosta vähemmä heikko on toi 1.6d munkin mielestä.
-
Voi olla että vaaka kallistuu silti S60 2,4d malliin. Varman päälle vaikka on niissäkin laittoa isoilla kilsoilla.