Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: The moose - 07.08.2011, 20:03:49
-
Ensimmäistä kertaa joutuu ajattelemaan laakerin vaihtoa tohon omaan konttiin..
Ja juu motonetin laakeria ei harkinnassa ellei myy merkki laakeria.
Kokemuksia ja suuntaa antavia hintoja varaosaputka hinnoista kaipailen. & tartteeko hakee työkaluja lisää, momentti kuinka suuri ja mikä hylsy ?
Tarviiko ostaa tismalleen sama abs kehällinen laakeri vaikkei abseja autossa olekkaan, vai onko laakeri eri jos on/ei abs ?? Joo joo siellä on abs kehällinen laakeri / napa peräisin 760 tic.
Kiitos etukäteen.
-
Eikös se oo sama kuin tuossa vanhakeulaisessa 960:ssa?
Tulee koko napa ABS kehineen vajaat 90 euroa motonetistä, 36mm hylsy 100Nm + 45 astetta.
-
käyn kysymässä minkä valmistajan laakerit hyllyssä ja teen ostopäätöksen vasta sitten. abs kehätön on eri hintanen mut onko siinä raideleveyteen vaikuttavia tekijöitä.. ehkä ei ?
-
käyn kysymässä minkä valmistajan laakerit hyllyssä ja teen ostopäätöksen vasta sitten. abs kehätön on eri hintanen mut onko siinä raideleveyteen vaikuttavia tekijöitä.. ehkä ei ?
EI pitäisi olla mitään tuollaista eroa. Toisessa kehä on ja toisessa ei ole, mutta onkohan se jarrukilpi siellä takana erilainen? Peltinen koroke "lupsahtaa" jotenkin siihen ABSin kehään.
Tässä 960:n absittoman räjäytyskuva:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243594&ukey_make=865&ukey_model=11969&modelYear=1993&ukey_category=7855&ukey_driveLine=0&ukey_TrimLevel=0&ukey_modelRange=0&searchString=
Tässä yksimäntäisen absillisen räjäytyskuva:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=234105&ukey_make=865&ukey_model=11969&modelYear=1993&ukey_category=7855&ukey_driveLine=0&ukey_TrimLevel=0&ukey_modelRange=0&searchString=
Eri numerot noille jarrukilville...
---
Tuo volvopartswebstore on muuten hyvä paikka etsiskellä kaikenlaista, mutta nämä vanhat automallit puuttuu joukosta :(.
-
lähi varaosa tarjoaa skf tekemän navan kilpailukykyiseen hintaan et ostan sen. 100€
työkalut pitäis jostain lainata itellä ei ole noin isoja eikä momenttia.
Laakeri ilmeisesti lähtee mutterin avauksen jälkeen ihan käsin vai tarviiko ulosvetäjä lainata myös?
-
Omasta 740sestä ainaski putosi koko napa mutterin irrottamisen jälkeen. FAG merkkisen laakerin laitoin eikä ole vielä ainakaan alkanu ääntäään. Ei oo ABS tossa omassa.
-
lähi varaosa tarjoaa skf tekemän navan kilpailukykyiseen hintaan et ostan sen. 100€
työkalut pitäis jostain lainata itellä ei ole noin isoja eikä momenttia.
Laakeri ilmeisesti lähtee mutterin avauksen jälkeen ihan käsin vai tarviiko ulosvetäjä lainata myös?
Aika harvalla on 100Nm momenttiavain, kiinni ne on yleensä vedetty ::)
Jarrusatulahan se on tietysti käännettävä ylös ennenkuin jarrulaikka napoineen tulee ulos, napa irtoaa laikasta kun kopistelee.
-
Aika harvalla on 100Nm momenttiavain
What :o GeeTeen perusmalli kattaa 19-110 Nm.
-
Aika harvalla on 100Nm momenttiavain, kiinni ne on yleensä vedetty ::)
Jarrusatulahan se on tietysti käännettävä ylös ennenkuin jarrulaikka napoineen tulee ulos, napa irtoaa laikasta kun kopistelee.
Jarrusatulan kun irrottaa kokonaan, tippuu jarrulaikka syliin ::) Voi olla aika tarkka tuollanen kertalaakista vedettävä napa kun ei sitä jälkeenpäin kiristääkkään voi. vai voiko? sittenhän pitäis ne pelkät laakeritkin pystyä vaihtamaan.. ja ostan ihan turhaan uusia osia.
-
Vanha aihe, mutta lienee tarpeetonta aloittaa uutta.
Oletteko saaneet tuo napakupin irti ehjänä? Korjausopas varoittelee sen menevän helposti irroitettaessa vaihtokuntoon. Onko joku jo todennut biltsun pyöränlaakerit huonoiksi, vai teenkö sen itse?
-
kyllä sen kupin irti saa ,eikä se ainakaan omasta mielestä ollut mitenkään erityisen herkästi hajoava. biltun laakereista en tiedä.
-
Kyllä mulla on napakupit lähteneet ihan nätisti auki ja menneet takaisinkin.
Puukolla tai vastaavalla terällä on hyvä kammeta nuo napakupit auki, vähän kerrassaan eri puolilta. Takaisin sievällä pikku naputtelulla suorassa.
Bilteman pyöränlaakerit laitoin itse viime kesänä yhteen autoon, mutta sillä ei ole paljoa keritty ajaa sen jälkeen. Asiallisilta ne vaikutti asentaessa ja ensimmäiset sadat kilometrit.
-
Omasta 740sestä ainaski putosi koko napa mutterin irrottamisen jälkeen. FAG merkkisen laakerin laitoin eikä ole vielä ainakaan alkanu ääntäään. Ei oo ABS tossa omassa.
Siinä SKF:n paketissa sattaa ollai FAG:n- laakeri, ainakin 70:iin oli.
Ja se alkuperäinen volvolainen oli FAG.
-
Joskus vaihdoinlaakerin omaan 740 (ei abs) ja laakeripaketti oli erilainen kun abs varusteilla. Asennuksessa huomio se että jos niiden kahden laakerin välissä on eräänlainen muovisovite tms joka pitää laakerit erillään niin se sovite poistetaan vasta asennettaessa l. eka laakeri on jo paikoillaan ja sitten sovite pois. Vähän sekavan oloista mutta laakeripaketti ei mene paikalleen jos laakerit on yhteenpuristuneet.
-
Kuinka herkästi näiden laakerien pitää pyöriä? Raskaat pyörimään, klappia ei ole, jotain ääntä kuuluu, hiekkaa tms. Sellaista jossain. ???
-
Jos rohisee vähänkään niin menossa laakeri vituiks. Uudemmissa en oo kertaakaan mitään varsinaista klappia tuntenut, mutta nimenomaan rohisee pyörittäessä. Tosta pyörimisestä en osaa sanoa mitään, en oo kiinnittäny huomiota koskaan. Parhaiten melkein huomaa laakerivian auto ylhäällä, pyörittää rengasta ja ottaa jousesta kiinni. Ei pitäisi tuntua yhtään värinää jousessa, jos värisee käteen niin laakeri menossa.
EDIT: TOK lisäsi hyvin ton että ei parane sekottaa jarrujen rohinaan jos levy paikoillaan.
-
Joskus kun etupyöräremppaa tein, uusilla laakereilla ja uusilla jarruilla pyöri ratas hyvinkin pitkään. Ajetuilla osilla jarrusta yleensä aina kuuluu pieni ääni ja vähän se vastustaa pyörimistäkin jos jarrulevy on enempi kulunut.
-
Ehkä kolme kierrosta se pyörii palat irti ja napsumisen syytä en ole löytänyt. Jousessa ei tuntuut mitään kun kokeilin.