Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Antti Koivisto - 23.09.2016, 20:09:27
-
Nyt pari päivää on ilmennyt minun Volvossa jälleen kerran mystinen vika. Edellisenä talvena ja keväällä sähkövikoja oli reilusti, mutta ne hävisivät huhtikuussa yhtäkkiä kaikki ja auto pelasi lopun kevään ja kesän normaalisti. Ainoastaan yksi pyörännapa vaihdettiin. Nyt vika on seuraavanlainen: Jonkun aikaa kun autolla on ajettu ja se on täysin lämmin sisätiloiltaan kuten moottoriltaankin, niin mittaristosta häviää kaikki valot ja mittarit lakkaavat toimimasta. Sitten kun auto on sammutettuna jonkun aikaa niin mittaristo taas toimii hetken verran kunnes taas sammuu. Aina kun tuon ekan mittariston halvaantumisen jälkeen saa mittariston ´heräämään, niin se herjaa, että "Airbag vika, huolla heti". Jonkun aikaa se ilmoittaa siitä ja sitten se ilmoitus katoaa. Tämän jälkeen kestää jonkun aikaa kunnes taas koko mittaristo pimenee. Vaikka mittaristo on pimeä, niin kaikki muu toimii silti. Vilkutkin toimivat vaikka ääntä ei siis kuulekaan. Alkaakohan taas nämä sähköviat uudelleen ja kestävät kevääseen pitkälle... Viime kerralla autosta ei kukaan löytänyt vikaa, vaikka sitä parilla pajalla katsottiin. Jos jollakin on kokemusta tällaisesta viasta niin olisin kiinnostunut kuulemaan miten se korjaantui.
-
Mulla on kerran tehnyt juuri saman tempun, mittaristo pimeä ja kaikki kuitenkin toimi.
Vilkku toimi ilman ääntä ja joku varoitusvalo paloi.
Seuraavana aamuna mittaristo taas toimi ja ei ole vikaa ilmaantunut uudestaan.
Täällä veikkailtiin cem:in liittimiä jotka ajattelin puhdistaa mutta se on jäänyt kun kaikki kerran toimii.
-
Pitää seurata tilannetta jos ei ohi mene tämä riesa. Pitää vaan toivoa, että viime talven sähköviat ei uusi taas. Kohta menee pian auto vaihtoon. Mutta kukapa tahtoo sellaista autoa itselleen, jossa on mystisiä vikoja. Alkaa jo tulemaan mieleen, että kyllä uudella autolla olisi huoletonta ajella. Vaihtaisi aina muutaman vuoden välein uuteen.
-
Tosiaan, CEM:in liittimistä kannattaa aloittaa. Käsittääkseni ainakin muutama foorumilainen on saanut ajopelinsä kuntoon niitä putsaamalla ja lähtökohtana oli hyvin vastaava tilanne. Jos ei näy mitään hapettumaa, saattaa riittää kun irroittaa ja pistää ne paikalleen muutaman kerran jolloin kontaktit puhdistuvat. Akku tietysti irti ensin!
-
Tuosta CEM:istä olen lukenutkin, että voisi olla hyvä irrotella liittimiä ja puhdistella. Ei se ainakaan haittaa tee, niin pitää kokeilla.
-
Mulla uusi nyt tämä sama vika, cem:in liittimet avaamalla ja putsailemalla toimi taas päivän mutta taas on mittaristo pimeä.
Mulla on alkuperäinen akku, voisiko akku aiheuttaa nää viat?
-
(https://s12.postimg.org/aogsi2855/20161011_174137.jpg) (https://postimg.org/image/aogsi2855/)
Hyvässä maalissa? :idiot2:
Ja tossa siis maadoituspiste apukuskin jalkotilassa.
-
Osaako joku sanoa kuuluuko nuo maadoituspisteet olla maalattuja vai onko tehtaalla jäänyt joku työvaihe välistä?
Nythän tuo maadoittaa ainoastaan pultin kautta.
-
Osaako joku sanoa kuuluuko nuo maadoituspisteet olla maalattuja vai onko tehtaalla jäänyt joku työvaihe välistä?
Nythän tuo maadoittaa ainoastaan pultin kautta.
Sen verran osaan sanoa, että omassa S40 ainakin takakontissa oleva maadoituspiste on maalattu samalla tavalla. Maadoitus tulee siis pultin kautta, eikä ainakaan itselläni ole ollut maadoituksen kanssa ongelmaa.
Samaa ihmettelin, mutta tuntuisi toimivan noinkin.
-
Joo.
Mä raaputin maalit pois tosta cem:in maadoituksesta ja ainakin nyt on mittaristoviat yms pysynyt poissa.
Saa nähdä pysyykö poissa vai oliko hetkellinen hyöty.
Tossa mun laittamassa kuvassa on kipinöintijälkeä että ei se yhteys ainakaan täydellinen oo ollut.
-
Ja taas meni pimeäksi.
Aloittajasta poiketen mulla mittaristo pimenee aina käynnistäessä, ei koskaan ole ajossa mennyt.
Onko kellään mitään ideoita mitä seuraavaksi?
En enää usko että cem:in johtojen heiluttelulla on vaikutusta vaan sillä että irrottaa akun hetkeksi tai ylipäätään antaa auton olla sammuksissa muutamia tunteja.
-
Sulla oli siis alkuperäinen akku? Kuinka monta vuotta vanha? Voi olla että startatessa kyykkää yksinkertisesti liikaa vaikka jaksaakin vielä lähteä. Akun vaihto ei ehkä olisi mitenkään huono idea.
-
-09 loppuvuodesta käyttöönotettu auto ja volvo akussa ainakin lukee.
Mittasin tänään lepojännitteen vuorokauden seisonnan jälkeen ja näytti 12.44
Olisko se vika nyt sitten siinä.. pitää varmaan huomenna hakea uusi akku.
Edit näppäilyvirheet.
-
Lepojännite ei kerro kovin paljon - pikemminkin kuormitettu jännite on se jota kannattaa koittaa mitata. 14,44 V on epänormaalin korkea lepojännite, onkohan mittaus oikeasti onnistunut ja mittari toimii? Paljonko jännite nousee kun moottori on käynnissä?
Ikää tuolla alkaa olla kyllä saman verran kuin minun auton ensiasennusakulla siinä vaiheessa kun se antoi periksi.
-
Tarkoitin 12.44
-
Käynnissä perus 14.7v tms.
Ei kyllä oo ollu mitään käynnistysongelmia eikä eberikään ole alhaista jännitettä valittanut.
Välillä käynnistäessä eberin kierrokset hieman laskee starttauksen aikana mutta ei aina.
-
OK, paljon uskottavampi lukema. Siis tuo 12,44 V. ;D
Käynnissä 14,7 V on OK. Totta että melko outoa käytöstä kun kerran käyntiinlähdössä ei ole ongelmaa. Jossain väkisinkin pätkii mutta missä... CEM liittimet ja maadoituspisteet sekä akku ovat kolme yleisintä kummallisten sähkövikojen aiheuttajaa.
Kun tässä tapauksessa kumminkin kaikki muu toimii ilmeisen normaalisti (mm. pyyhkijät eivät lähde itsekseen päälle tms.) niin seuraavaksi voisi koittaa tutkia jos jokin mittariston liittimistä on löysällä. Mittaristolla saattaa myös olla oma maadoituspiste joka kannattaa myös tsekata.
-
Akku (80ah 700a) antoi testerissä 200a ja jännite tippui 10v
Nyt on uusi akku, saa nähdä poistuiko viimein ongelmat.
-
Mulla on kerran tehnyt juuri saman tempun, mittaristo pimeä ja kaikki kuitenkin toimi.
Vilkku toimi ilman ääntä ja joku varoitusvalo paloi.
Seuraavana aamuna mittaristo taas toimi ja ei ole vikaa ilmaantunut uudestaan.
Täällä veikkailtiin cem:in liittimiä jotka ajattelin puhdistaa mutta se on jäänyt kun kaikki kerran toimii.
Mun omassa autossa (2005, 2.0 diesel) mittaristo sekoili kans aikansa ja palautui kuosiin, kunnes kerran kesken ajon kaikki tipahti pois pelistä, eikä enään palautunut. Vilkut, valot jne toimi, mutta mittaristo oli pimeenä. Paikallinen huoltamo osasi heti kertoa vaivan ja autohan lähti sitten hinurilla. Mittaristo irroitettiin ja lähetettiin Vaasaan Vekatronicsille. On toiminut sen jälkeen moitteetta. Hintaa koko hommalle tais tulla karvan alle 200 euroa. :)
-
Mittariston vika ei ole ilmestynyt enää, vaan se toimii normaalisti. En kerinnyt tehdä asialle mitään. Nyt kuitenkin tänä aamuna en meinannut päästä autolla liikkeelle kun hetken käynnissä oltuaan auto alkoi ilmoittaa "jarruvika pysähdy varoen". Sammutin sitten auton ja en meinannut enää saada sitä käyntiin ja töihin oli jo kiire. Lopulta sitten se käynnistyi ja ns jarruvika häipyi. Oikeastihan ei jarruissa ole mitään vikaa, mutta tiedä nyt sitten että mistä tämä uusi vika taas johtuu. Viime talvi oli sähkövikojen kanssa yhtä tuskaa. Saa nähdä alkaako tämä sama helvetti taas, mutta nyt vain jo marraskuussa. Viimeksi päästiin kuitenkin tammi/helmikuulle saakka ilman vikoja. Kylmät kelit ne viat tekevät, mutta mikä paikka siitä sitten kärsii, onkin sitten mysteeri.
-
Nyt vaihdoin akun tuohon autoon. Vanha akku oli exiden 72ah kokoinen ja uusi volvolta hakemani 60ah. Liekö tuolla koolla merkitystä mihinkään? Tuota pienempää tuohon autoon suositellaan. Toivottavasti uusi akku nyt lopettaisi nuo sähköviat.
-
Tänään tosiaan vaihdoin akun ja jonkin aikaa tuntui auto pelaavan ihan normaalisti. Nyt kaupasta tultuani syttyi punainen kolmio ja ilmoitti "moottorijärjestelmä huolla heti". No parkkipaikalle kun tulin niin käynnistin uudelleen auton ja taas se vikailmoitus häipyi. Vähän samaan mennään kuin viime talvena. Eli vikoja todennäköisesti alkaa tulemaan kunnolla lisää.
-
Miten tota autoasi on tutkittu? Antaako se mitään vikakoodia?
Onko maadoitukset katsottu?
-
Nyt ei ole tänä talvena vielä luettu vikakoodeja mutta viime talvena ne luettiin sekä volvolla että sitten pienemmällä korjaamolla. Tällä pienemmällä korjaamolla auto oli viikon ja en tiedä tarkalleen mitä siitä autosta katsottiin. Tällä korjaamolla on paljon kokemusta volvoista joten sen takia vein sen sinne. Tietenkin yksi vaihtoehto olisi viedä suoraan merkkihuoltoon mutta kuinka pirusti siihen sitten rahaa menee. Vikakoodeja auto antoi silloin paljon. Ei siitä kukaan saanut selvää missä oikea vika oli.
-
Nyt kun akku on eliminoitu niin jäljellä on vielä kaksi listaamistani yleisistä syistä kummallisiin sähkövikoihin. Muistan että niitäkin on jo tutkittu mutta kannattaa vielä yrittää. Maadoituspisteitä on monessa paikkaa ympäri autoa...
Jos ei löydy niin osittain oikosulussa oleva johtosarjakin voisi aiheuttaa vastaavaa. Tutki jos jossain näkyisi hankautunutta eristettä tai paikkaa johon johtosarja olisi voinut nirhautua.
-
Mulla on nyt akun uusimisen jälkeen ongelmat pysynyt poissa ainakin toistaiseksi :)
Mutta nyt on huomio kiinnittynyt siihen että kun kääntää avaimen ykkösasentoon niin välillä mittariston valot syttyy ja välillä ei :o
Muuten ykkösasennossa kaikki toimii ok eli eberin saa käynnistettyä ja muutama merkkivalo palaa mittaristossa.
Ihmetyttää vaan että miksi mittariston valot välillä syttyy ja välillä ei?
Kakkosasennossa mittariston valot syttyy aina.
-
Nyt jo uskaltaa kirjoittaa kun vikoja ei ole tullut kuukausiin. Eli minulla oli V50 Volvossa merkillisiä sähkövikoja käytännössä parin talven ajan. Viat hävisivät kun vaihdoin apulaitehihnat. Eli ilmeisesti nuo järjestelmät on niin herkkiä, että hihnojen pieni luistaminen vaikuttaa rajusti niiden toimintaan. Eli lopulta todella halpa korjata nuo viat minun tapauksessani. Toinen hihna maksoi 15 euroa ja toinen 14 euroa. Olipa vaan hyvä, etten antanut merkkiliikkeen korjattavaksi tuota autoa.