Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jonih - 23.09.2016, 21:55:16
-
Morjens. Eli probleema on semmonen että ei taho 940 tulla lämmintä hyttiin. Motonetissä myydään lämppärin kiertovesipumppua, oliskohan siitä apua? Mulla lähtee letku termostaattikotelosta ylöspäin koneen taakse, ja viereiseen lähtöön tulee lämppärin letku, että kai se kierrättäis vettä paremmin jos laittais siihen koneen yli menevään letkuun sen pumpun. Sinisellä meinasivat että siinä on varmaan semmonen ollu. Tosiaan koneen lämmöt kyllä nousee mutta ei tuu lämmintä hyttiin asti.
-
Etsisin vikaa jostain muualta ihan ensin kuin asentamalla lisäpumppua. D24:nen tekee niin paljon hukkalämpöä, että lämpö riittää vielä hyvin -20c pakkasellakin vaikka ei olisi pahvia keulassa. Milloin tuosta on termostaatti vaihdettu viimeksi ?...näissä on se termostaatti sitten alavesiletkussa/lohkossa, ei kannessa/ylävesiletkussa. Viallinen kansikin voi aiheuttaa sen ettei lämpöä tule tai sitten on ilmaa järjestelmässä. Lämmittimen hanakin voi olla viallinen eikä aukea tarpeeksi.
Näissä on ollut sähköinen lisä-vesipumppu sitä varten että se kierrättää vettä kannessa moottorin sammuttua, että se kansi jäähtyisi paremmin.
-
Termostaatin vaihosta ei oo tietoa, eikai se siitä oo kiinni kun koneen lämmöt nousee kuitenki normaalisti, ja pysyy normaalissa. Ilmaa tuolta kyllä tulee justiin lämppärin ylävesiletkusta, vaikka kuinka moneen kertaan sitä ilmailee. Lämppärin hana aukeaa kyllä niinku pitääki, sen koitin. Onkohan nuo lämppärin kennot ulkoapäin kuinka helposti paskaantuvia? Hyvin virtas läpi vesi että vähän tuli paskaa sisältä.
Edit: no nyt rupes puskemaan aika hyvin lämmintä ku putsas tuon kennon ja ilmas järjestelmän kone käynnissä.
-
Suosittelen tuon lisäkiertovesipumpun asentamista, mikäli sitä ei ole. Enempi siitä on hyötyä kuin haittaa
-
Niin pyörittääkö se vettä vielä koneen sammuttamisen jälkeen vai sammuuko se samalla ku kääntää virrat pois?
-
Niin pyörittääkö se vettä vielä koneen sammuttamisen jälkeen vai sammuuko se samalla ku kääntää virrat pois?
Sammuu, mutta siihen voi laittaa aikareleen tai askarrella jonkinlaisen termostaattireleen mikä katkaisee sitten kun kone on jäähtynyt.
Aikareleen saa parin euron hintaan Kiinasta
-
Jees, kiitoksia avusta!
-
Niin pyörittääkö se vettä vielä koneen sammuttamisen jälkeen vai sammuuko se samalla ku kääntää virrat pois?
Noinhan sen pitäisikin toimia että moottorin sammumisen jälkeen pyörii vähän aikaa ja kierrättää vettä koneessa. Koneen käydessä sille ei ole tarvetta olla käynnissä. Itse olen ilmannut tuon koneen niin, että ottanut sen kylmäkäynnistimen letkun irti siitä ylävesiletkun liitoksesta kannessa ja laittanut takaisin kun vettä alkanut tulla sieltä. Sekin auttaa ilman poistumisessa että käydessä puristaa letkuja ja sammuksissa tuo ei ilmaudu kunnolla, koska vesi ei kierrä ja ilmatessa kannattaa paisuntasäiliön korkki pitää auki.
Näissä saattaa se lämpömittari näyttää omiaan eikä välttämättä kerro termostaatin kuntoa.