Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JURO - 07.08.2011, 22:32:12

Otsikko: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: JURO - 07.08.2011, 22:32:12
960 -93 3.0 farkku automaatti. Tuntuu että vaihtelee turhan taajaan. Jos ajaa esim suoraa tasasta tietä 70 km/h niin vaihtaa n. puolen km välein vai onko se turpiinin lukko kun kierrokset vaihtuu n. 100-200. Eihän tuo nyt paljon haittaa mutta tasaista menoa vähän häiritsee. Samaten kun mäkistä tietä ajaa niin usein mäen loppuvaiheessa vaihtaa isommalle ja sitten kun pitempää mäkeä laskee alas kaasu ylhäällä vaihtaa pienemmälle. Tuntuu että E S W nappulat ei vaikuta mitään. Se laatikko on AW 30 - 43 L B jos nuo nyt oli oikeat numerot.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Jule - 07.08.2011, 22:37:04
Vika.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Juniku - 08.08.2011, 00:44:50
Eihän se voi olla AW30-43 ellei ole jälkeenpäin vaihdettu uudemman auton laatikkoa?!? Boksi vaihdettu? (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/AW30-4xGearShiftingSpeeds.pdf)
Tuleeko vaihdelaatikosta vikakoodeja? Nasta A1.
960 -93 3.0 farkku automaatti. Tuntuu että vaihtelee turhan taajaan. Jos ajaa esim suoraa tasasta tietä 70 km/h niin vaihtaa n. puolen km välein vai onko se turpiinin lukko kun kierrokset vaihtuu n. 100-200. Eihän tuo nyt paljon haittaa mutta tasaista menoa vähän häiritsee.

Ajatko sä vakionopeudensäätimellä? Mulla se ei tee yhtään mitään ylimääräistä, kulkee kuin juna kun vakkarilla ajaa eikä pieneen ylämäkeen edes tiputa turbiinin lukkoa pois, ei yleensä edes silloin kun vakkarilla kiihdyttää 80->100

W S E nappuloiden erot huomaat tuosta peedeeäffästä, pikkukaasulla&nopeuksilla sekä E että S on lähes samoja...
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: JURO - 08.08.2011, 19:37:22
Ihan sama ajaako vakkarilla vai jalalla, Mitä tulee laatikoon voisko tyyppiin vaikuttaa se että auto on tuotu saksasta 03. Ne vikakoodit on mulle vähän outoja. Tarviiko siihen joku lukulaite.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Justus - 08.08.2011, 21:26:17
Vikakoodin "lukulaite" löytyy sieltä konehuoneesta kuskin puoleisen lokarin päältä.


http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Vikakoodit vaihteistoon AW30-43, lukulaitteen reikä 1

1-1-1 Vikoja ei havaittu
1-1-2 solenoidi S1. Oikosulku akkujännitteeseen
1-1-3 Ohjausyksikkö. Vika ohjausyksikössä
1-1-4 Ohjelmanvalitsin. Katkos virtapiirissä
1-2-1 solenoidi S1. Oikosulku maattoon
1-2-2 solenoidi S1. Katkos virtapiirissä
1-2-3 Solenoidi STH. Oikosulku akkujännitteeseen
1-2-4 Ohjelmanvalitsin. Oikosulku maattoon
1-3-1 Solenoidi STH. Katkos tai oikosulku maattoon
1-3-2 Ohjausyksikkö. Signaali virheellinen
1-3-4 Kuormitussignaali. Signaali virheellinen
1-4-1 Öljyn lämpötilan anturi. Oikosulku piirissä
1-4-2 Öljyn lämpötilan anturi. Liian suuri signaali
1-4-3 "Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon
2-1-1 Ohjausyksikkö. Vika ohjausyksikössä
2-1-2 solenoidi S2. Oikosulku akkujännitteeseen
2-1-3 Läpänasennon anturin signaali. Liian suuri signaali
2-2-1 solenoidi S2. Oikosulku maattoon
2-2-2 solenoidi S2. Katkos virtapiirissä
2-2-3 Läpänasennon anturi. Läpänasennon anturin signaali liian pieni
2-3-1 Läpänasennon anturi. Epäsäännöllinen signaali
2-3-2 Nopeusmittarin anturi Signaali puuttuu
2-3-3 Nopeusmittarin anturi Nopeusmittarin signaali virheellinen
2-3-5 Öljyn lämpötilan anturi. Liian pieni signaali
2-4-5 Momentinrajoituksen piiri. Katkos tai oikosulku maattoon
3-1-1 Pyörintänopeussignaali Pyörintänopeussignaali puuttuu
3-1-2 Pyörintänopeussignaali. Signaali virheellinen
3-1-3 Vaihdeasennon anturi. Signaali virheellinen
3-2-3 Suorakytkin. Luistaa tai ei ole kytketty
3-3-1 Solenoidi SL Oikosulku akkujännitteeseen
3-3-2 Solenoidi SL Katkos virtapiirissä
3-3-3 Solenoidi SL Oikosulku maattoon


Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: JURO - 10.08.2011, 08:04:20
Ei tuo homma oikein valjennu tuolla lontoonmurteella, löytysköhän ohjetta jostain suomeksi.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Justus - 10.08.2011, 08:35:30
Ei tuo homma oikein valjennu tuolla lontoonmurteella, löytysköhän ohjetta jostain suomeksi.


Varauksella  ;D
http://translate.google.fi/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.volvoclub.org.uk%2Ffaq%2FEngineOBDCodes.html&sl=en&tl=fi&hl=fi&ie=UTF-8



Suoli 24 foorumilta poimittua:

Vikakoodien lukeminen (tila 1):

* Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
* Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
* Käännä sytytysvirta päälle
* Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
* Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
* N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa sarjassa.
Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
* Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko.
Sarjan välähdysten määrä kertoo numeron.
* Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi taulukosta.
* Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia. Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.

Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään

Vikakoodien tyhjennys:

* Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
* Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
* Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
* Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
* Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
* Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
pitäisi nyt antaa 1-1-1)



HUOM. Automaatin testausreikä on numero 1.
Skippaa sitten tuo tila 2 ja 3!
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: mikan - 10.08.2011, 16:40:44
Mitä turhaan mennä merta edemmäs kalaan.....   (foorumin haku toiminto...)  ;)

Vikakoodeista....
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: alssu - 20.08.2013, 13:10:54
Itel tää:1-4-3 "Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon
Mitähän se käytännös meinaa?
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Justus - 20.08.2013, 13:28:27
Itel tää:1-4-3 "Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon
Mitähän se käytännös meinaa?

No luulisin, että just sitä mitä siinä lukee, eli kickdown piirin johto(johdot) on oikosulussa maihin.

Tuosta testaukseen:

KICKDOWN SWITCH
Ensure ignition switch is off. Disconnect kickdown switch
connector, located left of brake booster assembly. Using a DVOM,
measure resistance between switch terminals when accelerator pedal is
in WOT position. Resistance should be zero ohms. While slowly
releasing accelerator pedal continue to measure resistance. Resistance
should be infinite in all other pedal positions. If kickdown switch
does not test as described, replace switch.


Sit jos toi on kunnossa, niin sit ettiin maavuotoa tosta piiristä.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Huikkoster - 20.08.2013, 13:38:29
No luulisin, että just sitä mitä siinä lukee, eli kickdown piirin johto(johdot) on oikosulussa maihin.

Tuosta testaukseen:

KICKDOWN SWITCH
Ensure ignition switch is off. Disconnect kickdown switch
connector, located left of brake booster assembly. Using a DVOM,
measure resistance between switch terminals when accelerator pedal is
in WOT position. Resistance should be zero ohms. While slowly
releasing accelerator pedal continue to measure resistance. Resistance
should be infinite in all other pedal positions. If kickdown switch
does not test as described, replace switch.
Ja suomennetaan huonommille lontoon ymmärtäjille:
KICKDOWN KATKAISIJA
Varmista että sytytysvirta on pois. Irroita katkaisijan
liitin, löytyy jarrutehostajan vasemmalla puolella.
Mittaa yleismittarilla katkaisijan liittimistä vastus
kaasupohjassa. Vastuksen pitäisi olla nolla ohmia. Hitaasti
kaasua nostettaessa jatketaan vastuksen mittaamista. Vastuksen
pitäisi olla ääretön kaikissa muissa asennoissa.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: alssu - 20.08.2013, 14:05:31
Kiitos vastauksista!
Mittasin liittimen resistanssin ja oikosulussahan se on kokoajan.
Mitenkähän se sitten vaihdetaan?
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: TVS - 21.08.2013, 23:05:20
Se on kai koko kaasuvaijeri uusiksi. Siinä on semmonen tosi vammanen jousisydeemi että se vaijerinkuori ikäänko painuu kasaan kun kaasu painetaan aivan pohjaan, ja se jousihärdelli räjähtää vanhemmiten. Ensihätään voi vaik napata johdon irti, ja vaikka tehä kaasurullalle rajakytkimen joka oikosulkee ne johdot kun kaasu pohjassa.
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: alssu - 26.08.2013, 13:12:12
Mikähän on kun ylöspäin vaihtaessa laatikko tuntuu miettivän ennenku vaihtaa? Joskus tuntuu myös "luistavan" vaihteen vaihdon aikana?
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Jannee - 04.01.2016, 23:05:20
Morjesta, aattelin että täällä voisi kysyä että mikä tota omaa 960 -94vm automaattia vaivaa kun laatikko vaihtaa Vasta 6000kierroksesa?  mitään vikakoodeja ei anna :/
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Vauxi - 06.01.2016, 09:44:06
Kahden edellisen kysyjän viestiin molempiin voisi kysyä että missä kunnossa vaihteiston öljyt?
Otsikko: Vs: 960 Automaatin vika vai ominaisuus ?
Kirjoitti: Dartteri - 06.01.2016, 21:43:43
30-43 on sähköohjattu laatikko, joten öljyjen kunto ei periaatteessa vaikuta vaihtoajankohtaan.