Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Waldemar - 26.09.2016, 08:07:57

Otsikko: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa [RATKAISTU]
Kirjoitti: Waldemar - 26.09.2016, 08:07:57
Auton tyhjäkäyntikierrokset ovat aina seilanneet jonkin verran, mutta nyt seilaamista on selvästi enemmän. Autoon vaihdettiin noin kk sitten yksi huohotinletku imupuolelle. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta tämän jälkeen seilaaminen on selvästi lisääntynyt. Kun auto on paikallaan niin tyhjäkäynti on ihan hyvä ja vakaa. Kun auto on liikkeessä, esimerkiksi valoihin hiljennellessä, tyhjäkäynti seilaa välillä 400-1000. Taas kun pysähtyy niin vakaantuu vajaaseen tonniin.
Ilmeisesti ongelma on suhteellisen yleinen näissä 1.8 malleissa. Luin netistä että ECU:n nollaaminen ja uudelleen opettaminen voisi auttaa joten irroitin akun noin tunniksi ja ajelin tämän jälkeen rauhallisen lenkin. Tämä ei tuottanut toivottua tulosta vaan edelleen tyhjäkäynti seilaa.

Seuraava vaihe olisi kai tutkia kuinka likainen throttlebody/läppärunko on ja kanittaako läppä. Jostain netin syövereistä luin, että tuokin saattaisi asiaan auttaa.
Itselle moottoritilan roplaaminen on kohtalaisen uutta asiaa, joten osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tuon läppärungon putsaamiseen vaaditaan? Vielä parempaa olisi jos tuohon löytyisi kuvaa tai muuta ohjeistusta. Saa vääntää rautalangasta ja kertoa mitä kaikkea voin saada enemmän hajalle.
Tänks.
Otsikko: Vs: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa
Kirjoitti: hamsteri - 26.09.2016, 16:05:38
Veikkaisin,että kaasuläppäkotelon puhdistus poistaisi vian.Vika toistui lähes vuosittain entisessä Volvossani,jossa oli saman-lainen moottori.
Otsikko: Vs: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa
Kirjoitti: Waldemar - 26.09.2016, 21:20:48
Mistähän tuohon operaatioon tarvittavan manuaalin löytäisi helposti? Pari euroa voisi jopa maksaa tuollaisesta opuksesta.
Otsikko: Vs: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa
Kirjoitti: hamsteri - 27.09.2016, 17:12:18
Tyhjäkäynnin seilaaminen poistettiin kaasuläppäkotelon puhdistamisella pari kertaa Sinisellä,ja kerran AD-korjaamolla
entsessä Volvo s.40 1.8 vm-05 autossani.Ei ole iso operaatio.Hintaa työlle en enää muista.
Otsikko: Vs: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa
Kirjoitti: Waldemar - 02.10.2016, 12:37:27
Kirjoitetaan nyt vielä lopputulos operaatiosta.
Avasin kaasuläppäkotelon ja olihan siellä melko paljon töhnää kertynyt seinämiin. Läppää kun töni niin ei se käsiin tuntunut jumittavan. Putsailin kuitenkin bräkleenillä ja hammasharjalla tuota koteloa ja auton käynti parani huomattavasti. Enää ei seilaa tyhjäkäynti ollenkaan. Auton käynnistyminen on myös ollut ehkä hieman takkuinen kun moottori on lämmin, nyt tämäkin ongelma katosi. Muutenkin auto tuntuu käyvän kaikessa ajossa tasaisemmin.

Kotelon putsaaminen oli helppo homma vaikka en juuri mitään hommasta tiennyt. Ainoa ongelma oli ilmanputsaajalta tulevan letkun kiinnikelenkki. Jotain vastaavia kannattaa hankkia valmiiksi mikäli saman operaation tekee. Muuten tuo homma sujui parilla hylsyllä ja räikällä.
Otsikko: Vs: V50 2005 1.8 tyhjäkäynnissä ongelmaa [RATKAISTU]
Kirjoitti: RATSUNI - 06.04.2017, 15:40:24
Ilmeisesti vaimon S40 1.8 sama ongelma. Tyhjäkäynti on melko korkea ajoittain n.1100-1200 ja kohta laskee n.900 pintaan. Kiihdyttäessä ja vaihdetta vaihdettaessa kierrokset jää päälle hetkeksi. Kiihdytyksessä tulee jonkin verran mustaa putkesta ja jos paikallaan polkee kaasua tulee selvä rikkaan pakokaasun haju kuten ralliautoissa ;)
Auttaako tuohon tuon kaasuläppäkotelon irroitus ja putsaus?
Laitanpa tähän vielä 3kk vanhat pakokaasuarvot
CO%: 0.03
CO2:14.3
HC ppm: 46
O2: 0.6
Lambda:1.009

Mille nuo arvot näyttää? Ite en osaa sanoa..