Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 27.09.2016, 20:28:11
-
Moro. Vasemmalla etuiskarin yläpää natisee töyssyssä, sekä jostakin kuuluu pikkumontuissa nakutus. Koiranluut ja alapallot ovat tiukat, eli ehkä voisi kuulua yläpäästä. Kattelin motonetin luetteloa ja siellä on kahdenlaisia, eli kumisia ja metallilevyn kera, jossa pultit kiinni, eli kuuluuko nämä samaan systeemiin päällekkäin, vai eri malleista ?(tosi epäselvää).
S80 2,4 -01 bensa vapari siis kyseessä. En viittis taas turhaan ostella osia. Vika voipi olla alunperinkin ollut jossakin yläpäässä. Vaikea paikallistaa.
-
Siellä on molemmat osat.
https://www.google.fi/search?q=volvo+s80+strut+mount&biw=1024&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjIvoeCjLDPAhXEDCwKHXfLDyIQ_AUIBigB#imgrc=_
-
Eli, metallikehässäkö on pelkkä laakeri ja natina kuuluu siis kumiosasta, joka pitää vaihtaa. Ok, sitä siis hakemaan. Kiitos tiedosta.
-
Meidän S60 on paraikaa huollossa juurikin samasta syystä, yläpäässä menee se kumihässäkkä + laakeri vaihtoon, raportoin vielä tänään kuinka kävi.
00-04 malleihin löytyy myös volvolta tälläinen kumihässäkkä sinne jousen alaosaan mikä estää narinoita 31329206.
Ja mitä noihin osiin tulee, osta Lemförder, on alkuperäistenkin valmistaja. :)
-
Mä vaihdoin yläpään kumit ja laakerit pari viikkoo sitten v70 -01.Helppo homma kun on hyvät jousipuristimet,tunnin verran hommia kun pulttipyssyllä puristaa jouset kasaan.
-
Ja tähän raporttina nyt kun auto on haettu, natinat tipotiessään sekä pehmeämpi kyyti keulilta koska vanhat kumet ja laakerit olivat aivan loppu 10v/140tkm. Osat 150€ + työt n. 100€. :)
-
Tuleeko metalliosa ja kumi samassa kaupassa mukana vai erikseen ?
-
Tuleeko metalliosa ja kumi samassa kaupassa mukana vai erikseen ?
Laakeri ja kumi(onhan siinäkin rautarunko) ovat erikseen. Aika vähän laakereita meneekin.
-
Ok. Nimarkilla on aika montaa merkkiä ja lemforderkin n.25 €. Motonetissä taitaa olla jotain 60€ ja merkki on sitten mikä tahansa. Mitähän maksaa nimarkin kautta kuluineen sitten ?
-
Kraft, oliko siis laakeritkin hajalla ? Mulla ei kuulu ainakaan rutinoita ym. ja ajattelin vaihtaa vaan kumit.
-
Laakerit luultavasti ehjät, mutta minulle mekaanikko sanoi ainakin että tahtoo monesti tuota laakeria ja jousilautasta irroittessa mennä rikki nuo vanhat laakerit että suosiolla laittaa uudet, ompahan 100€ edestä mielenrauhaa ainakin. ;D
Ja jos tosiaan autolla on rullailtu sellainen 250tkm niin kannattaa varmastikin hankkia ne kumieristeet sinne jousen alapäähän koska ovat todennäköisesti hankautuneet jo noilla kilometreillä puhki.
-
Laakerit luultavasti ehjät, mutta minulle mekaanikko sanoi ainakin että tahtoo monesti tuota laakeria ja jousilautasta irroittessa mennä rikki nuo vanhat laakerit että suosiolla laittaa uudet, ompahan 100€ edestä mielenrauhaa ainakin. ;D
Mikähän ne laakerit rikkoo irrottaessa? Joitain satoja(tms.) jousilautasia vaihtanut, enkä ole yhtään laakeria saanut rikki ??? Eikä laakereita ole tarvinnut noin 10v aikana vaihtaakaan edes kymmentä.
-
Mikähän ne laakerit rikkoo irrottaessa? Joitain satoja(tms.) jousilautasia vaihtanut, enkä ole yhtään laakeria saanut rikki ??? Eikä laakereita ole tarvinnut noin 10v aikana vaihtaakaan edes kymmentä.
Sitä minäkin ihmettelen, mutta kun en töikseni noita hommia tee niin ei viitti edes arvuutella. :)