Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JarQi - 28.09.2016, 07:14:44
-
Hei! ostin kaverilta otsikonmukaisen volvon. auto seissyt parivuotta ja leimallakäynnin jälkeen alko oireet.
auto käynnistyi aluksi usein vasta toisella starttausyrityksellä, nyt sitä saakin sahata jo useamman kerran käyntiin. lämpimällä koneella lähtee paremmin käyntiin. tänä aamuna ei edes lupaillut, ennenkun hyppyjohdolla pyöritin polttoainepumppua moottorin pääreleestä ja kone pikkuhiljaa hörähtelikin käyntiin, tiedä johtuko pumpusta vai ei, pumpun ääni kuuluu kuitenkin virta-avainta kääntäessä. ja ajossa toimi normaalisti. auto käynnistyi mutta sekuntin jälkeen sammui, tämä viittaa ajonestoon. ajonesto valo palaa ajoittain. sammuu kuitenkin yleensä jossain vaiheessa, mutta sillonkaan käyntiinlähteminen ei ole itsestäänselvyys. Kokeiltu käynnistää vara-avaimella, akku uusittu, luettu vikakoodit, antoi(muiden vikojen lisäksi) ainakin ilmammassamittarin ja tuon ajoneston ilmi tietokoneelta, koodeja ei kylläkään.. tulpat vaihdettu (Boch). saako tuon ajoneston ohitettua? missä vika voisi olla?
Toinen aihe.
Lämmöt nousi eilen yhtä-äkkiä ja flekti jäi huutamaan joksikin aikaa auton sammutettua. huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä, lisäsin nestettä.
auton lämmöt eivät laske, eikä neste häviä paisarista. otin termostaatin irti, senjälkeenkin flekti jää vieläkin huutamaan sammutuksen jälkeen, ja töihin lähtiessä aamulla 30km kohdalla huomasin lämpöjen hieman nousseen. ajoon lähtiessä en muista katsoneeni mutta olen melko varma että lämpömittari oli juuttunut keskiasentoon kun kylmälläkoneella aamulla lähdin töihin. eikai vesipumpussa vikaa voi olla? missähän sitten?
-
Hei! ostin kaverilta otsikonmukaisen volvon. auto seissyt parivuotta ja leimallakäynnin jälkeen alko oireet.
auto käynnistyi aluksi usein vasta toisella starttausyrityksellä, nyt sitä saakin sahata jo useamman kerran käyntiin. lämpimällä koneella lähtee paremmin käyntiin. tänä aamuna ei edes lupaillut, ennenkun hyppyjohdolla pyöritin polttoainepumppua moottorin pääreleestä ja kone pikkuhiljaa hörähtelikin käyntiin, tiedä johtuko pumpusta vai ei, pumpun ääni kuuluu kuitenkin virta-avainta kääntäessä. ja ajossa toimi normaalisti. auto käynnistyi mutta sekuntin jälkeen sammui, tämä viittaa ajonestoon. ajonesto valo palaa ajoittain. sammuu kuitenkin yleensä jossain vaiheessa, mutta sillonkaan käyntiinlähteminen ei ole itsestäänselvyys. Kokeiltu käynnistää vara-avaimella, akku uusittu, luettu vikakoodit, antoi(muiden vikojen lisäksi) ainakin ilmammassamittarin ja tuon ajoneston ilmi tietokoneelta, koodeja ei kylläkään.. tulpat vaihdettu (Boch). saako tuon ajoneston ohitettua? missä vika voisi olla?
Toinen aihe.
Lämmöt nousi eilen yhtä-äkkiä ja flekti jäi huutamaan joksikin aikaa auton sammutettua. huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä, lisäsin nestettä.
auton lämmöt eivät laske, eikä neste häviä paisarista. otin termostaatin irti, senjälkeenkin flekti jää vieläkin huutamaan sammutuksen jälkeen, ja töihin lähtiessä aamulla 30km kohdalla huomasin lämpöjen hieman nousseen. ajoon lähtiessä en muista katsoneeni mutta olen melko varma että lämpömittari oli juuttunut keskiasentoon kun kylmälläkoneella aamulla lähdin töihin. eikai vesipumpussa vikaa voi olla? missähän sitten?
Nuo johtuu IMM viasta.
Huono käynnistyvyys voi johtua bensapaineensäätimestä.
-
Laitoin hyppyjohdon polttoainepumpun releeseen ja mittasin bensanpaineen, näytti 3bar, niinkuin ymmärtääkseni kuuluukin. Auto lähti tälläkertaa vain toisella avaimella käyntiin nipin napin kaasulla kikkailemalla, kierroksia antaessa vastaa kaasuun hyvin laiskasti röpöttäen. ajossa toimii normaalisti ja kiihtyy niinkun pitää. Myös kuumalla koneella käynnistyy normaalisti, ja tuntuu toimivan niinkuin pitää. Oireileeko niin että olisi paineensäädin/bensapumpussa vika?
Flekti rupeaa huutamaan heti startatessa ja vaikka termostaatti on poistettu ja paisuntasäiliössä vettä niin koneen lämmöt nousevat silti. Onko syytä epäillä vesipumpun siipiä, vai syylärin tukosta tai muuta?
-
Mittasin vikakoodit bilteman lukijalla. Antoi koodin P1544. Lukijan ohjeessa ei kyseistä vikakoodia ole. Mistä tämä voisi kertoa? Tulpat on vaihdettu, meinasin kokeilla vielä vanhoja.. Kaasupoljinta, kaasuläppiä, bensapumppua, paineensäädintä,ahtopaineanturia/Map anturia veikattu..
-
Tuolla mainittu että liittyisi kaasuläpän potentiometrin signaaliin.
http://obdii.pro/en/code/P1544