Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: J- - 28.09.2016, 17:14:16
-
Morjesta! Koitetaas keksiskö täällä foorumeilla joku että mikä vollea vaivaa.. :-\
Autona siis Volvo V50 2.4i vm. 2004, ajettu ~245tkm, toiminut moitteettomasti. Yhtenä päivänä alkoi valittamaan seuraavia:
-käynnistyksenesto
-ajonvakautus vaatii huollon
-jarruvika, pysähdy varoen
-moottorijärj. huolla heti
Auto seisoi pihassa päivän, jolloin akun jännite oli laskenut itsestään ~5,5 V (autossa ei mitään valoja/sähköjä päällä tänä aikana). Kaverilta apuvirtaa -> auto käyntiin eikä vikoja enää näkynyt. Akun jännite auto sammutettuna ~12,5 V, käynnissä ~14,4 V. Tarkkailin jännitteitä muutaman päivän ja samoissa pysyvät.
~80km ajamisen jälkeen vika toistui. Kaikki samat viat + mittaristo oli mennyt pimeäksi vähäksi aikaa, eikä kierros-/nopeusmittaritkaan pelanneet. Aika merkkihuoltoon, jossa eivät osanneet muuta kuin lukaista vikakoodit (ja ilmeisesti nollata ne), jotka näkyvät alla olevan linkin kuvassa. Varattiin aika "sähköekspertille" joka tutkisi autoa enemmän -> ei ollut apua hänestäkään.
*linkki vikakoodeihin* (http://imageshack.com/a/img924/4046/6w9Sov.jpg)
Tänään aamusta auto toimi ongelmitta. Myöhemmin olin lähdössä kauppaan ja startti ei nytkähtänytkään, vaan vikailmoitukset käynnistyksenesto ja ajonvakautus vaatii huollon komistelivat ruudulla. Rämppäsin auton ovia auki/lukkoon 5-6 kertaa, ja viat hävisivät. Auto käyntiin ja matka jatkui.
Mikähän autoa mahtaa vaivata? :o
-
Tuo jälkkimmäinen kuulostaa sille, että virtalukko on hajoamassa. Suosittelen vaihdattaan pikaisesti, koska se kun menee ei pääsee sitten mihinkään. Maksoin n.300€ sinisellä 3-vuotta sitten ja ilmeisesti voi vaihtaa vain sinisellä.
-
Tuollaisella vikakokoelmalla ja oireilulla lähtisin irroittelemaan ja putsaamaan CEM:in liittimiä ihan ensimmäisenä.
-
Akku vaihtoon. Meillä ainakin korjaantui sillä.. Samat oireet.
-
Akku vaihtoon. Meillä ainakin korjaantui sillä.. Samat oireet.
Auto kerkes tossa toimia melkein 1000km ilman mitään ongelmia ja nyt taas alko nämä samat taudit. Oliko sulla mitä kaikkia vikoja omassas kun sait korjattua akun vaihdolla? Seuraavaksi alkanut just pohtia sen vaihtamista..
-
Ilmat kylmenee ja akku joutuu tiukille. Ihan mahdollista että akku kannattaa uusia. Ja jos laturi on vielä alkuperäinen niin se saattaa olla osasyyllinen.
-
Huollosa käyty jälleen, pitkän tutkimisen jälkeen mekaanikot päättivät vaihtaa akun. Toivotaan että tämä auttoi..
-
Akun vaihdon jälkeen vika on ilmennyt kahdesti uudestaan, viimeisin nyt tänään. Vikavalitukset ovat edelleen samat, jarruvika pysähdy varoen, käynnistyksen esto katso ohjekirja ja ajonvakautus vaatii huollon. Kerkesin vähän ronklailla erinäisiä liittimiä (cemin liittimet vänkärin jalkotilassa), ja nyt ei valita tällä hetkellä mitään vikaa mittaristossa ja toimii aivan normaalisti. Kellään ehdotuksia että mitähän tässä seuraavaksi tekisi? Alkaa epätoivo iskeä.. :-\
-
Onko syytä löytynyt?
-
Eipä ole vieläkään vika täysin selvinnyt. Luulen kuitenkin, että vika liittyy jotenkin CEM-yksikköön. Auto on muutamia kertoja heittänyt vikakoodit ykskaks näytölle, mutta olen päässyt niistä eroon irroittamalla CEM-yksiköstä pari liitintä ja laittamalla ne sitten takaisin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=87115.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=87115.0) tässä on vähän vastaavanlainen tilanne.
-
Jos CEM-osaston rassaus ei auta, niin vois olla ABS-boksissa vika. Ajonesto on sidoksissa siihen, ei toimi esim. toisen auton boksilla ainakaan suoriltaan. Mukava homma vaihtaakin, on ABS hydrauliyksikön ja rintapellin välissä. Akku koteloineen pois, hydrauliyksikkö irti ja sitten saa boksin pois.
-
Nyt kun huollosta on useita kuukausia, uskaltaa jo varmaan todeta että vika on korjattu. :) Syynä oli viallinen CEM-yksikkö, vaihtolaitteelle jäi hintaa ~500€ töineen päivineen.