Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kiiki - 29.09.2016, 00:52:03
-
Elikkäs ongelma tapauksena tuollainen 850 -93 2,5 20V. 4x108 navalla ja kartturin puolesta kyse. Motonetin laakeri kesti 3kk ja sitä ennen Bilteman ehkä kuukauden. Mikä tuota koslaa vaivaa kun noin samaa laakeria syö?
Lähinnä mietin että kauanko selviän nyt tämän hetkisellä Motonetin laakerilla. Tulee ilkeän kalliiksi jatkuvasti vaihdella
-
Jos haluaa, että osa kestää normaalisti, on käytettävä alkuperäisosaa eikä romutuotteita. Kuten 5-pulttinen, lienee 4-pulttinenkin napa alkujaan FAG:n valmistetta, joita merkkiliikettä edullisemmin myy vaikkapa AD-ketju. Se kestää 150 000 - 400 000 km ainakin minun ajotyylilläni.
-
Minulla biltemalainen on kestänyt jo pari vuotta, ehkä 50 tkm. V70:ssä siis.
-
Elikkäs ongelma tapauksena tuollainen 850 -93 2,5 20V. 4x108 navalla ja kartturin puolesta kyse. Motonetin laakeri kesti 3kk ja sitä ennen Bilteman ehkä kuukauden. Mikä tuota koslaa vaivaa kun noin samaa laakeria syö?
Lähinnä mietin että kauanko selviän nyt tämän hetkisellä Motonetin laakerilla. Tulee ilkeän kalliiksi jatkuvasti vaihdella
Pitäsköhän vielä etsiä joku muu kun Volvon oma laakeri. Toisin sanoen halvemmaksi olisi varmaan tullut alkuperäinen osa jolla on se takuun.
-
Kyllä noistakin takuu löytyy, mutta juurikin sitä mietin että voiko tarvikelaakeri olla noin heikko alkuperäiseen verrattuna. No koitetaan kauanko tuo laakeri kestää ja etsitään seuraavaksi FAGin tekele
-
On menny alle 10k ajollakin paskaksi ja paljon. Kautta volvomalliston päteny sama homma, halvimmat tarvikkeet ei kestä alkuunkaan.
-
Kyllä noistakin takuu löytyy, mutta juurikin sitä mietin että voiko tarvikelaakeri olla noin heikko alkuperäiseen verrattuna. No koitetaan kauanko tuo laakeri kestää ja etsitään seuraavaksi FAGin tekele
On siellä motonetissa FAGa jA SKFääkin.
-
Itse otin ~350tkm ajetun orkkis etulaakerin purkuautostani, rasvasin uudestaan ja olen nyt ~50tkm rullaillut sillä ilman mtn ongelmia :D
-
Millä oot kiristäny kuningasmutterin kun oot laakereita vaihdellu? (Mikäli nyt puhutaan etupyörästä)
Mulla meinaa pomppas kasipätkä etupyörän laakerista leimalla. Oli kytkinrempan yhteydessä vedetty mutteri kiinni tuumasella pulttikoneella. Ennen kuin alettiin laakeria vaihtaan hoksattiin kattoa oikea momentti mutterille ja väännettiin se oikeaan kireyteen kiinni. Katosi väljyys ja selvisi ilman laakerin vaihtoa.
Sama homma oli ollu isännän transportterissa jokunen vuosi sitten, siihen vaan kerettiin vaihtaa kolme laakeria ennen kuin käsitettiin virhe asennuksessa. :D
-
Biltema laakereissa on vähän heikonlaisesti rasvaa. Kerta vaihdettu takuuseen lauennut laakeri ja nyt paikoillaan olevaan pistin enemmän rasvaa.
-
Millä oot kiristäny kuningasmutterin kun oot laakereita vaihdellu? (Mikäli nyt puhutaan etupyörästä)
Mulla meinaa pomppas kasipätkä etupyörän laakerista leimalla. Oli kytkinrempan yhteydessä vedetty mutteri kiinni tuumasella pulttikoneella. Ennen kuin alettiin laakeria vaihtaan hoksattiin kattoa oikea momentti mutterille ja väännettiin se oikeaan kireyteen kiinni. Katosi väljyys ja selvisi ilman laakerin vaihtoa.
Sama homma oli ollu isännän transportterissa jokunen vuosi sitten, siihen vaan kerettiin vaihtaa kolme laakeria ennen kuin käsitettiin virhe asennuksessa. :D
Napamutteri kiristetty 120nM + 60 astetta. Samaa aloin itsekin epäilemään että oisko jäönyt löysään aiemmin
-
Tämmönen tuli mieleen.
http://www.skf.com/binary/12-70058/Technical-Bulletin-VKBA-3401-EN-0211.pdf
Tuosta seuraava sopuhintaa?
http://www.ebay.de/itm/172079822659?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT