Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hazukazu - 30.09.2016, 11:26:38

Otsikko: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: hazukazu - 30.09.2016, 11:26:38
Onkos näissä 142 vai 148 hampainen hihna? Ja leveys 23mm?
Auto on vuosimallia 97

Onkohan tämä sopiva setti?
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/11122626/26235/t7261

Ja kannattaako automaattikiristintä vaihtaa? Ajettu 350tkm eikä tietoa onko kiristintä koskaan vaihdettu.
Joku sanoi että kannattaa vaihtaa jos vuotaa. Mitä jos se myöhemmin alkaa vuotamaan niin onko se melkein heti hihna löysä vai pelittääkö se seuraavaan hihnaremppaan asti?
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: laatikkovika - 30.09.2016, 13:45:50
148 hammasta ja 23mm.
Ei sitä Aisinin hydraulipatruunaa tarvitse vaihtaa ellei ole vuotanut, etkä laita sitä vuotamaan liian nopealla tapin sisäänpuristuksella..
Varaa siihen aikaa isossa viilapenkissä ainakin 5-10 min, ei saa pakottaa sisään, sen jälkeen on entinen.

Siellä patruunan tapin ympärillä kuuluisi olla tuo muovistoppari joka laittamassasi linkissä myös näkyy, se valkoinen sivusta tappiin työnnettävä halkio, sen tarkoitus on estää hihnan hyppääminen jos kiristin pettää.
Kiristimen tappi ei pääse täysin sisään.
Mutta jos ei ole vuotoa ja varovasti puristelet sisään sen tapin, en ainakaan itse alkaisi vaihtamaan, kun ei siinä kilometrit niinkään tunnu mutta makuasia tietenkin.

Ps. Se 142 hampainen on gen2 moottorin hihna, siis sen jossa on jo sähköinen kaasuläppä+ suorasytytys+ muuta ikävää.
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: Lankku - 30.09.2016, 14:17:00
Kiristimet on "ikuisia". Itselle on tullut vastaan 2-3 viallista. Nekin on tulleet esiin hihnanvaihdon yhteydessä kiristintä kasaan puristaessa.
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: Axu85 - 30.09.2016, 17:12:36
Kiristimet on "ikuisia". Itselle on tullut vastaan 2-3 viallista. Nekin on tulleet esiin hihnanvaihdon yhteydessä kiristintä kasaan puristaessa.

Itselläni on mennyt 2kpl rikki kun puristuksen aikana mennyt vinoon ja murtunut sieltä tapin vierestä.
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: Lankku - 30.09.2016, 17:44:10
No mutta ne ei ole luultavasti olleet rikki ennen puristamista. Kohdalle osuneet vialliset ovat olleet liian löysiä ja siitä huolimatta hihna pysynyt paikallaan. Ei ole muistikuvaa oliko muovikauluksessakaan merkkejä siitä, että kiristinrullan runko ois painanut päin.
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: jar-ii - 04.06.2024, 20:12:23
148 hammasta ja 23mm.
Ei sitä Aisinin hydraulipatruunaa tarvitse vaihtaa ellei ole vuotanut, etkä laita sitä vuotamaan liian nopealla tapin sisäänpuristuksella..
Varaa siihen aikaa isossa viilapenkissä ainakin 5-10 min, ei saa pakottaa sisään, sen jälkeen on entinen.

Siellä patruunan tapin ympärillä kuuluisi olla tuo muovistoppari joka laittamassasi linkissä myös näkyy, se valkoinen sivusta tappiin työnnettävä halkio, sen tarkoitus on estää hihnan hyppääminen jos kiristin pettää.
Kiristimen tappi ei pääse täysin sisään.
Mutta jos ei ole vuotoa ja varovasti puristelet sisään sen tapin, en ainakaan itse alkaisi vaihtamaan, kun ei siinä kilometrit niinkään tunnu mutta makuasia tietenkin.

Ps. Se 142 hampainen on gen2 moottorin hihna, siis sen jossa on jo sähköinen kaasuläppä+ suorasytytys+ muuta ikävää.
Tähän pitää sen verran korjata, että 142 hampainen ainakin 98 mallisessa, ja vielä jakajasytkä + vaijerikaasu.  ;D
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: laatikkovika - 04.06.2024, 21:44:32
Tähän pitää sen verran korjata, että 142 hampainen ainakin 98 mallisessa, ja vielä jakajasytkä + vaijerikaasu.  ;D
Voi olla hyvinkin. Niitä on molempia samoissa vuosimalleissa, moottorin numero ratkaisee.
148 on 1266127 moottorinumeroon asti ja 142 moottorinumerosta 1266128 alkaen.
Välillä 1997 01-2000 03.
Otsikko: Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
Kirjoitti: far960 - 04.06.2024, 22:08:53
Juu.
vm. 99 23x142.
Ei kyllä ole T5.