Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hessua - 30.09.2016, 16:04:08

Otsikko: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: hessua - 30.09.2016, 16:04:08
Kertokaapa minulle milloin etujousen laakeri on jäykkä? Eikö se silloin pauka käännellessä etupyöriä? Voi ehkä ohjaus takellella, ei palauta kunnolla ja sellaista?

Tausta tälle kysymykselle on se, kun tuli katsastuksessa hylsy koska tuo jousen laakeri on katsurin mukaan jumissa ja pitää kuulemma uusia.

No ihmettelin tätä suuresti, koska mitään edellämainituista oireista autossa ei ole esiintynyt koskaan. Sitten ajelin kotiin ja nostin auton etupään ilmaan. Todentotta, laakeri näytti kanittavan, koska jousi ei halunnut pyöriä jalan mukana vaan liikkui "nykäyksittäin"
No, irrotin koko iskari-jousipaketin, mutta laakeri pyöri oikein mainiosti, ei nahistanut mielestäni kyllä yhtään vaikka pikkurillillä pyörittelin. Laitoin paketin takaisin paikoilleen ja manasin. Luonnollisesti ihmettelin katsurin tuomiota.

Toki se näyttää siltä, kun auton etupää on ilmassa, että ikäänkuin laakeri olisi jumissa. Sitä ei voi kiistää. Mutta kun auto lepää pyörät maassa, niin minkäänlaista kanitusta tai takeltelua ei ole, laakeri toimii niinkuin pitää. Ja yleensä ajan autolla maata(tietä) pitkin, en ilmassa.

Pohdiskelinkin että mikä aiheuttaa tuon hienoisen kanituksen, kun auton etupää on ilmassa? Jousihan on silloin lepotilassa ja olisiko se 16 vuotta vanhassa autossa jo sen verran kuoleentunut, että ei ole enää puristuksissa samalla lailla jalan ja laakerin välissä, niinkuin uutena on?

Onko mielipiteitä/tietoa asiasta? Olenko joronjäljillä itse vai katsastusmies?
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: NordicR - 01.10.2016, 09:28:19
Kertokaapa minulle milloin etujousen laakeri on jäykkä? Eikö se silloin pauka käännellessä etupyöriä? Voi ehkä ohjaus takellella, ei palauta kunnolla ja sellaista?

Tausta tälle kysymykselle on se, kun tuli katsastuksessa hylsy koska tuo jousen laakeri on katsurin mukaan jumissa ja pitää kuulemma uusia.

No ihmettelin tätä suuresti, koska mitään edellämainituista oireista autossa ei ole esiintynyt koskaan. Sitten ajelin kotiin ja nostin auton etupään ilmaan. Todentotta, laakeri näytti kanittavan, koska jousi ei halunnut pyöriä jalan mukana vaan liikkui "nykäyksittäin"
No, irrotin koko iskari-jousipaketin, mutta laakeri pyöri oikein mainiosti, ei nahistanut mielestäni kyllä yhtään vaikka pikkurillillä pyörittelin. Laitoin paketin takaisin paikoilleen ja manasin. Luonnollisesti ihmettelin katsurin tuomiota.

Toki se näyttää siltä, kun auton etupää on ilmassa, että ikäänkuin laakeri olisi jumissa. Sitä ei voi kiistää. Mutta kun auto lepää pyörät maassa, niin minkäänlaista kanitusta tai takeltelua ei ole, laakeri toimii niinkuin pitää. Ja yleensä ajan autolla maata(tietä) pitkin, en ilmassa.

Pohdiskelinkin että mikä aiheuttaa tuon hienoisen kanituksen, kun auton etupää on ilmassa? Jousihan on silloin lepotilassa ja olisiko se 16 vuotta vanhassa autossa jo sen verran kuoleentunut, että ei ole enää puristuksissa samalla lailla jalan ja laakerin välissä, niinkuin uutena on?

Onko mielipiteitä/tietoa asiasta? Olenko joronjäljillä itse vai katsastusmies?
Voihan se laakeri olla kulunutkin ja sen takia "paineen alla" ei enää pyöri kunnolla. Ei sen kuuluisi ahdistaa keula ylös tunkattuna. Raportoi kuinka käy uudella laakerilla.
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: hessua - 01.10.2016, 10:35:54
Voihan se laakeri olla kulunutkin ja sen takia "paineen alla" ei enää pyöri kunnolla. Ei sen kuuluisi ahdistaa keula ylös tunkattuna. Raportoi kuinka käy uudella laakerilla.

Eihän sen kuuluisi ahdistaa keula ylhäälläkään ei. Ja varmaan sekin laakeri on lajinsa verran kulunut, kuten koko auto. Vähänhän tuossa uutta on.
Mutta kun keula on ylhäällä, silloin laakeri nimenomaan ei ole juurikaan paineen alla. Toisin on kun keula on maassa ja jousi puristuksissa, silloin laakerikin on oikeasti paineen alla.

Sen verran periaatteen ihminen olen, että en nähnyt mitään syytä vaihtaa ehjää osaa uuteen pelkän katsastusmiehen mielipiteen takia (joka on käytännön tasolla väärä). Koska loppujen lopuksi sillä ei ole mitään merkitystä minkä vuoksi laakeri nahistaa keula ylös tunkattuna, koska se ei sitä tee keula maassa. Eli käytännössä kaikki on kunnossa, vaikka teoriassa, nosturilla näyttää ettei ole. Autolla ajetaan kuitenkin keula maassa eikä ylös tunkattuna.

Käytin siis eilen auton uusintakatsastuksessa. Nyt siitä laakerista tuli korjauskehotus, mutta auto meni silti läpi. Selitin inssille että irrotin koko paskan ja laakeri ei todellakaan ollut jumissa. Inssi ihmetteli asiaa ja selitin että se jostain syystä tosiaan jumittaa silloin kun keula on ylhäällä, mutta kuva ei vastaa totuuttaa juuri siinä mielessä, että autolla ajetaan keula maassa. Siinä kun auto oli normaalisti maassa, kehotin vielä inssiä että katsoppas kun kääntelen renkaita, niin ei kanita yhtään. Ei suostunut katsomaan. En tiedä uskoiko tai ymmärsikö selitystäni lainkaan. Toivotti vain hyvät viikonloput ja pakeni tilanteesta. Jäi paska maku suuhun kun asiaa ei haluttu selvittää.
Nyt lapussa on korjauskehotus jäykkätoimisesta laakerista. Todellisuudessa se ei ole yhtään jäykkätoiminen, silloin kun auto on maassa. Sen näkee ja erottaa jos vain viitsii katsoa. Tosin, tuolla korjauskehotuksellahan ei ole mitään väliä siinä mielessä, kun todellisuudessa ei ole sitä vikaakaan.

Tosin samaisella katsastusasemalla viime vuonna määrättiin vaihtoon rikkinäinen hammastangon suojakumi. Meinasin käydä jo samalla reissulla ostamassa uuden, mutta onneksi olen vuosien myötä muuttunut skeptiseksi noitten katsastumiesten ammattitaidon ja - etiikaan suhteen. Kotiin mentyäni kun tarkastin tilanteen niin eihän se kumi mitään rikki ollut, vain irti toisesta päästä ja sen näki heti.

Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: karchu - 01.10.2016, 21:31:44
Hehe, mulle tuli hylky samasta asiasta tosin väitti että vika on raidetangonpäässä : D
Vaihdoin osan ja takertelee ja kolisee samanlailla, ja laitoin uuden laakerin ja tukikumin tilaukseen ^^
Saakos tuon nyt katsastaa kun osa vaihdettu, mutta edelleen takertelee : D ? Vai pitääkö ensin laittaa ne iskarin hilppeet uusiks, ni pääsis näpäyttää katsurii x)
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: Chili - 02.10.2016, 09:13:53
Tuntuuko ratissa mitään; potkiiko takaisin? Tuntuuko liikenneympyrässä nykivänä/puskevana käytöksenä?
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: hessua - 02.10.2016, 11:59:42
Joo ei tosiaan mulla ole mitään oireita. Ei jyskä ei pauka ei kolise ei vetele nyi ei takeltele, ei siis yhtään mitään! Ja kuten jo kirjoitin, vika näyttää olevan olemassa keula ilmassa, kun jousi on "vapaa". Että periaatteessa katsuri on oikeassa, mutta käytännössä väärässä. Useimmiten luultavasti on niin että jos tuo laakeri ahdistaa "vapaana" ollessaan, se ahdistaa vielä enempi painon alla, eli silloin kun auto on maassa. Tässä tapauksessa vain ei ole niin. Ja kysessähän on auto eikä lentokone.

Tuo katsastussysteemi on vielä niin kivasti tehty että noista valittaminen on käytännössä mahdotonta. Aseman sisäisesti valittaminen luultavasti on täysin turhaa ja trafi on sitten kai se seuraava taho joka noita asemia valvoo. Ja sinne valittaminen taas maksaa  :D

Mutta ei mitään, yli vuosi on taas leimaa. Ajellaan niin kauan kunnes oikeata vikaa ilmaantuu ja laitellaan vasta sitten. Siitä riippuen mitä näin vanhaan enää kannattaa edes laittaa..

Hehe, mulle tuli hylky samasta asiasta tosin väitti että vika on raidetangonpäässä : D
Vaihdoin osan ja takertelee ja kolisee samanlailla, ja laitoin uuden laakerin ja tukikumin tilaukseen ^^
Saakos tuon nyt katsastaa kun osa vaihdettu, mutta edelleen takertelee : D ? Vai pitääkö ensin laittaa ne iskarin hilppeet uusiks, ni pääsis näpäyttää katsurii x)

Eikös se oo paras näpäytys kun viet sen nyt leimalle kun se osa on vaihdettu jonka se määräski? Otat vielä kuitin mukaan osasta, ja näkeehän se että se on uus(jos ei oo sokee  ;D)
Jos viet sen vasta sitte ku vika on korjattu niin sehän kuvittelee että vika oli raidetangonpäässä... Tosin en tiedä kannattaako noitten kanssa vehkeily kun ei ne virheitään tunnusta kuitenkaan.



Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: karchu - 02.10.2016, 16:24:12
Joo ei tosiaan mulla ole mitään oireita. Ei jyskä ei pauka ei kolise ei vetele nyi ei takeltele, ei siis yhtään mitään! Ja kuten jo kirjoitin, vika näyttää olevan olemassa keula ilmassa, kun jousi on "vapaa". Että periaatteessa katsuri on oikeassa, mutta käytännössä väärässä. Useimmiten luultavasti on niin että jos tuo laakeri ahdistaa "vapaana" ollessaan, se ahdistaa vielä enempi painon alla, eli silloin kun auto on maassa. Tässä tapauksessa vain ei ole niin. Ja kysessähän on auto eikä lentokone.

Tuo katsastussysteemi on vielä niin kivasti tehty että noista valittaminen on käytännössä mahdotonta. Aseman sisäisesti valittaminen luultavasti on täysin turhaa ja trafi on sitten kai se seuraava taho joka noita asemia valvoo. Ja sinne valittaminen taas maksaa  :D

Mutta ei mitään, yli vuosi on taas leimaa. Ajellaan niin kauan kunnes oikeata vikaa ilmaantuu ja laitellaan vasta sitten. Siitä riippuen mitä näin vanhaan enää kannattaa edes laittaa..

Eikös se oo paras näpäytys kun viet sen nyt leimalle kun se osa on vaihdettu jonka se määräski? Otat vielä kuitin mukaan osasta, ja näkeehän se että se on uus(jos ei oo sokee  ;D)
Jos viet sen vasta sitte ku vika on korjattu niin sehän kuvittelee että vika oli raidetangonpäässä... Tosin en tiedä kannattaako noitten kanssa vehkeily kun ei ne virheitään tunnusta kuitenkaan.

Juu no sitä aattelin että saako siihen leiman nytkun osa on vaihdettu, mutta edelleen ohjaustakertelee ja rutisee :D ?
Chilille : liikenneympyrässä hemmetin raskas ohjata, ynnä muissa käännöksissä kun ajaa hiljaa. Ja kolisee ja rutisee eestä vasemmalla töyssyissä hitaissa vauheissa.
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: SPK - 02.10.2016, 22:31:11
Kyllä se laakeri voi jumittaa myös paino päällä, mutta se jousi vaan välittää sitä voimaa paremmin silloin kun se on jännityksessä, eikä pompi taikka nyi samalla tavalla.  Turhaa saivartelua, kun nuo laakerit on selkeästi "Lolvon" yksi heikko kohta useiden muiden juttujen ohella. Se, onko uusi tarvikelaakeri yhtään sen parempi, on sitten taas toinen juttu. Joskus se laakeri on täysin jumissa, ja ainoastaan yläpään kumi pyörii hammastuksesta huolimatta siinä laakerin reijässä. Silloinkin voi olla vielä suhteellisen oireetonta kyytiä tarjolla, kunnes tulee nännit konepeltiin.

Vaihtaa se jokatapauksessa kannattaa ja samalla ne XC70 mallin yläpäät.
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: hessua - 03.10.2016, 15:24:26
Niin, joku sanoi että osta uusi auto. Mitä tommosen romun kanssa tappelet.

Niinpä niin. Kaikki on suhteellista ja näkemys riippuu näkökulmasta.
Otsikko: Vs: v70 mk2 etujousen laakeri jäykkä?
Kirjoitti: karchu - 03.10.2016, 18:23:36
Leima tuli, ja katsuri itsekin sano että eikai siinä sit muuta rikki voi olla xD