Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: olkkiz - 08.08.2011, 19:47:21
-
Eli semmosta lähin kyselee ku volvo rupes tiputtamaan öljyä pari päivää sitten apparin puolelle eteen. Vuotoa on yritetty paikantaa ja näyttäs tulevan suht ylhäältä, eli ei vuoda pohjasta. Turbo on juuri vaihdettu, vanha päästeli öljyä läpi ja savutti siksi aika tuhdisti.. Eli osaisko joku sanoo että mist saattais johtua? Ja mitä öljyä kannattaa laittaa? Viimeksi laitettu 5w 40 täys synteettistä. Ja viel jos joku osais kertoo että mistä vois lähtee tätä vuotoa viel tarkemmin ettimään.
Kiitos etukäteen!
-
Kato jos öljyletku tai sen o-rengas mikä menee jäähdyttimeen vuotaa http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/DSCN2490.jpg
-
joo toi pitääki kattoo jos se olis toi. se vielä tosin ihmetyttää ku sitä öljyä löyty jakopäästäki.. nii tuli ekana mielee nokkien stefat. :-\
-
Ilmanvirta saattaa heittää sitä öljyä ympäri konehuonetta...
Onko sitä öljyä jakopään suojakopan sisäpuolella...?
-
Ilmanvirta saattaa heittää sitä öljyä ympäri konehuonetta...
Onko sitä öljyä jakopään suojakopan sisäpuolella...?
Joo on, se tässä onki huono homma kun se jakopään hihna saa osumaa siltä öljyltä.. Näyttäs et se olis stefa joka päästää pikkasen läpi.
-
Kato jos öljyletku tai sen o-rengas mikä menee jäähdyttimeen vuotaa http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/DSCN2490.jpg
Miten tuo letku kiinnittyy jäähdyttimeen? Tänään huomasin että omassa autossa on vedetty nipparit tuon liitoksen päälle ja ei oikein vakuuta....
-
(http://images1.carpartsdiscount.com/auto/archive/pictures/262670/1000/3/P/62F2D2D/volvo_850_1994_oil_cooler_hose_assembly_oem_3528207.jpg)
-
Niin tuohon ei kuulukkaan mitään sokkaa lisäksi?
-
Kysytääs tässä jos tulisin vaikka huomatuksi, noiden letkujen pituuksia ja kuvaa kaipailisin. Olis nimittäin ylimääräset karat joihin pitäis tehdä/teettää letkut väliin mutta kuka on kenen pari ja miten kaukana toisistaan ne haluaa olla. :)
-
Niin tuohon ei kuulukkaan mitään sokkaa lisäksi?
Ei. Vanhemmiten nuo lukitukset löystyy ja siksi on ihan järkevä niitä varmistaa esim. nipparilla tai laittamalla tavallinen letkuklemmari siihen päälle ja kiristämällä pikkasen...
Uudetkin voi tietysti ostaa, ei maksa maltaita.
-
Kiitoksia!
Luulin että tuohon kuuluu sokka jolla liitin lukitaan paikalleen.
-
Kato jos öljyletku tai sen o-rengas mikä menee jäähdyttimeen vuotaa http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/DSCN2490.jpg
"Page not found"
Mullakin taitaa tiputtaa öljyä noilta kulmilta, taidan ymmärtää mistä rööristä puhutaan vaikka tuo kuva ei minulle aukeakkaan.
-
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/oljynjaahdytin.jpg)
Tämä selventi asiaa myös itselleni ;)
Jos jollain on kyseinen kikotin pöydällä, niin olisin kiitollinen putkien pituuksista.
-
Kato jos öljyletku tai sen o-rengas mikä menee jäähdyttimeen vuotaa http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/DSCN2490.jpg
Joo mulla oli just tämä vika. Turbolta lähtevän öljyröörin jäähdyttäjänpuoleisen pään tiiviste oli sökö. Vaihto ja ölppävuoto lakkas.
-
Mä vein juuri karat hydrolle (http://www.lakeudenhydro.com/), tekevät uudet letkut väliin kunnon liitoksilla. Ja tietty uudet o-renkaat samalla.
-
Joo mulla oli just tämä vika. Turbolta lähtevän öljyröörin jäähdyttäjänpuoleisen pään tiiviste oli sökö. Vaihto ja ölppävuoto lakkas.
Meneekö turbolta jäähdyttäjälle ö-letku?
Mitä liitosta tarkoitat?
-
Meneekö turbolta jäähdyttäjälle ö-letku?
Mitä liitosta tarkoitat?
Menee juu. Turbolta lähtee (muistaakseni) semmoinen metallinen putki sinne moottorin suuntaan. Verme on kiinni käsittääkseni ainoastaan turbossa pulteilla. Tarkoittamani liitos on siis ao. putken moottorin puoleinen pää.
-
(http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_10555.jpg)
http://www.ipdusa.com/products/9173/120495-turbo-oil-drain-line-p80-850-s70-v70-c70
Käsittääkseni kysymyksessä on tämä osa, jota tarkoitan. Pultit fööniin kiinni ja toinen pää ilmeisesti pysyy pyhällä hengellä :juhau:
-
..joo, turbon öljynpaluu... Aattelin kun puhuit jäähdyttäjän puoleisesta päästä. No, onhan tuo jäähdyttäjän puolella tuo ö-paluun alapää lohkossa.
Siis lähempänä jäähdytintä kuin sen yläpää, moottorin takapuolella kuiteski...
-
(http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/oilpipes1.jpg)
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=68754
Joo, jotenkin ajattelin että turbolta menee suoraan öljyputki syylarille jäähdyttelemään ölppää. :-[
Mutta taitaa mennä äljypohjaan (?) ja sieltä sitten eri putket hoitaa öljyn viilentelyn.
-
Turbolta menee se öljyn paluuputki tosiaan lohkoon ja sitä kautta öljypohjaan, niinkun hevonen totesikin jo.
Turbon toinen öljyputki taas menee suoraan lohkon kylkeen hiukan öljypohjan yläpuolelle.
Tuo kuvassa näkyvä alumiininpala on jakopään alla, eli siis koneen oikeassa päädyssä.
Siitä sitten lähtee nuo putket/letkut sinne syylärin päätyyn jossa on tuo öljynlauhdutin/jäähdytin...
-
Kävin teettämässä karoihin uudet putket väliin. 40e tuli hintaa letkuille+työlle @ Lakeuden Hydro Oy (http://www.lakeudenhydro.com/)
160bar letkua ja kunnolliset koneellisesti puristetut liitokset joten varmasti yhtä kestävät kuin orkkiksetkin. ;) Uudet öljyt ja suodatin haettu myös, nyt ne tarvis enää vaihtaa. ::)
-
Pitäs syyläri vaihtaa niin... kun ottaa nää öljyletkut pois ni tuleeko sieltä kaikki öljyt pois? varmaan kannattaa tiivisteet vaihtaa samalla näihin?
-
Joo, laita uudet O-renkaat, menee varmaankin silleen että joudut ne siniseltä hakemaan eikä kyllä ole halpoja kumeja...
Vanhoillakin voipi kasata mutta jos pidät autoa pitempään, en suosittele.
Otapa ne uudet lukitukset myös kun siellä sinisellä käyt. Sulla on varmaan ne uudemman malliset vihertävät muoviset mitkä pilkistää sieltä liitoksesta?(rajoilla mennään kumpi lukitus noissa on)
Vanhemmissa on ne metalliset klipsit siinä liitoksen ulkopuolella.
Ei sieltä paljoa öljyä pois tule, pikku luraus. Vähän vaikka rättiä alle. :)
-
Metalliset klipsut on, ok. Eli ei oo hirmu kiire saaha uutta syylläriä paikolleen ja ei tule öljy tulvaa :2funny:
-
Jees, ite hain uudet gummit ja lukitukset kun vaihdoin syylarin, maksoi jotain 60-70€ sinisellä. Mulla on automaatti ja siten siis 4 ö-letkua syylarille. Jos on manuaali niin kustannus lienee noin puolet tuosta?
Kyllähän ne vanhatkin lukitukset menee kun varmistaa ne päältä vaikka kunnollisilla nippusiteillä tai taval. klemmareilla. ;)
-
Uuttahan sinne pitää saada 8). Harmi vaan kun just tänään laitoin letkulämppärin ja samallla uudet nesteet, ni sen jälkeen tajusin että syyläri tiputtaa.... ::)
-
Onko kellään sattunu silleen että uus syyläri on paikallaan ja näyttäs vuotavan sen öljypuoli siitä syyläristä. Ei vuoda niistä liittimistä vaan syylärin alareunasta muutama tippä öljyä aina ilmestyy.... tosissaan ne liittimet on kuivat, laitoin uudet tiivisteet.
btw. Aika hanurista yrittää saada se välijäähy sinne syylärin ja lauhduttimen väliin takasin laittaessa >:(, Saako sen tuuli ohjaimen helposti pois missä ajovalot on kiinni? Meinaan helpottus kummasti.
-
Onko kellään sattunu silleen että uus syyläri on paikallaan ja näyttäs vuotavan sen öljypuoli siitä syyläristä. Ei vuoda niistä liittimistä vaan syylärin alareunasta muutama tippä öljyä aina ilmestyy.... tosissaan ne liittimet on kuivat, laitoin uudet tiivisteet.
btw. Aika hanurista yrittää saada se välijäähy sinne syylärin ja lauhduttimen väliin takasin laittaessa >:(, Saako sen tuuli ohjaimen helposti pois missä ajovalot on kiinni? Meinaan helpottus kummasti.
Ettei vuoda öljyä sieltä ihan syylarin tasalta siitä syylarissa olevan juntturin juuresta? Jos siellä on viallinen tiiviste? En pidä öljyvuotoa itse jäähdyttimestä mahdollisena, käsittääkseni öljylle on siellä nestetilassa vain pieni kierto, öljy ei ole jäähdyttimen ulkoreunan kanssa tekemisissä muuta kuin niissä liittimissä, tai sitten öljyt menee nesteen sekaan...
Jos nesteessä ei ole öljyä, katoppa se liittimenseutu uudestaan ja se juntturi siinä jäähyssä.
Ps. Oliko joku halpis jäähdytin? :P
Eikä se "lukkopelti" ole kauheesti kiinni
(http://purku.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/-/e-4605.jpg)
-
Nissensin jäähy mätänetistä, meinaatko nyt sitä nippaa mihin tulee se öljy liitin? Mistä saisi jakarilla tarttua, uskaltaako sitä aukasta, minkähänlainen se on sisältä. Pitää kattoo tosta vanhasta, se on tosin alkup.
-
Kyllä se kostuu sen verta että jtn pitää tehdä. Ei tule edes tippaa maahan, mutta mielenrauhan vuoksi vaihdan uudet tiivisteet kertaalleen siihen. Jos ei asetu vieläkään niin käyn jostain hydrauli liikkeestä kyselemässä aavistuksen paksumman tiivisteen :P
Siis vuotaa siitä o-renkaasta.
-
Laita vaan uusi, on voinut saada siipeensä asennettaessa?
Ei sinne paljoo paksumpi kyllä sovi.