Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: pati87 - 03.10.2016, 19:51:12
-
Onnistuuko akun vaihto normaalisti vai vaatiiko piuhan päähän laittoa. Auto siis 1.6d drive e vm.2010.
-
Vaihda pois vaan. Vikamuistiin jää vähän jotakin, mutta ei se menoa haittaa eikä tule mitään ilmoituksia. Ikkunat täytyy ajaa yläasentoon ja pitää hetki nappia pohjassa, jotta kertahipaisu alkaa taas toimia.
-
Minkähäm kokoinen akku (ah) tässä 1.6d drive e start/stop mallissa on vakiona? Alkuperäisestä akusta tarrat sen verran haalistunu ettei saa selvää. Vai ootteko millaisia akkuja laittanut tilalle. Meinasin akun vaihtaa varmuuden vuoksi talvea vasten, kun akulla kuitenkin jo ikää 6v ja autossa siis start ja stop toiminto ja webasto ainut lämmitin.
Ainakin motonetin katalogissa sanotaan akun vaihdon vaadittavan testerikäyntiä mutta ilmeiseti siis onnistuu ilmankin. Jossain kuullut tupakan sytyttimen kautta esim toisesta autosta annettavan sen verran virtaa että akunvaihto onnistuu ongelmitta.(sellainen piuha joka käy kummankin auton tupakansytyttimeen)
-
(https://s14.postimg.org/jch0fxza5/akku16.jpg) (https://postimg.org/image/jch0fxza5/)
Ohjeesta kopioitu:
Akun irrotus
1. Katkaiskaa virta ja ottakaa etäavain pois
lukosta.
2. Odottakaa vähintään 5 minuuttia, ennen
kuin koskette sähköliitäntöihin. Auton sähköjärjestelmän
pitää tallentaa tiedot ohjausyksiköihin.
3. Poistakaa peitekotelo.
4. Irrottakaa miinuskaapeli.
5. Irrottakaa pluskaapeli.
6. Irrottakaa akkukotelon etuseinä ruuvitaltalla.
7. Irrottakaa akun kiinnike.
8. Nostakaa akku ulos.
Akun asennus
1. Asettakaa akku paikalleen.
2. Asentakaa akun kiinnike.
3. Asentakaa akkukotelon etuseinä paikalleen.
4. Liittäkää pluskaapeli.
5. Liittäkää miinuskaapeli.
6. Asentakaa akun suojus.
-
Akun vaihdon yhteydessä pitää akun valvonta-anturi nollata. Muuten ei välttämättä toimi kaikki toiminnot oikein (startstop, generaattorin lataus yms.)
-
En usko, että tarvitsee tuota nollausta. Voi olla, että Vida:sta tuollainen toiminto löytyy, mutta esim. Autocomista ei. Jälkimmäisellä voi kuitenkin tehdä yleisimmät tarvittavat sopeutukset.
-
En usko, että tarvitsee tuota nollausta. Voi olla, että Vida:sta tuollainen toiminto löytyy, mutta esim. Autocomista ei. Jälkimmäisellä voi kuitenkin tehdä yleisimmät tarvittavat sopeutukset.
Ei tarvi, eikä myöskään öljyjäkään koskaan vaihtaa jos ei tahdo :)
-
No.. en lähde kinaamaan enkä varsinkaan kyseenalaista oikeita huoltotoimia. ;D
Omaani vm. 2012 pirssiin olen akun vaihtanut ja ainoa työkalu mitä tarvii on muistaakseni 10 mm hylsyavain. Kaikki systeemit ovat toimineet moitteetta. Varavirtaa vaihdon aikana ei myöskään tarvita.
Osaisiko joku kertoa miten akun sopeutuksen pitäisi teoriassa toimia ja mihin toimintoihin vaikuttaa? Virtamittaus siinä akunkengässä on, mutta akun lataus perustuu kuitenkin jännitteeseen. Virran perusteella olisi tietysti mahdollista valvoa virrankulutusta S&S toiminnon aikana ja käynnistää moottori, kun akun varaus uhkaa loppua. Käynnistymiseen vaikuttaa kuitenkin koko joukko muitakin parametreja, kuten kabiinin lämpötila ja akun jännite.
-
Auto päättelee sen anturin perusteella että mikä on akun varaustila. Ja varaustila vaikuttaa esim. juuri generaattorin toimintaan. Generaattorihan ei välttämättä lataa tavallisessa ajotilanteessa(tasainen ajo) ollenkaan. Myöskin start/stop-järjestelmä ei välttämättä toimi jos auto luulee että varaustila on vähäinen.
-
Uskottava selitys...
Jossain toisessa ketjussa pähkittiin ulkopuolisen laturin käyttämistä. Eli pitääkö latausvirta aina kulkea tuon virtamittauksen läpi? Ulkopuolisella laturilla tehty varaus pitäisi sotkea tuon varaustilan tarkkailun, sillä auto sammuksissaan ollessaan ei todennäisesti rekisteröi virrankulutusta/latausta. Viiden vuoden satunnaisen ylläpitolatauksen kokemuksella tiedän, että ei sotke.
Ettei vain olisi virtamittaus laitettu päästöjen takia, jotta kylmää moottoria ei suotta kuormiteta akun lataamiseksi... Ainakin joissakin bemareissa on kuulemma tällainen talvella pätkäajoa ajaville "kätevä" ominaisuus, joka on tuottanut ongelmia akun tyhjenemisen muodossa.
-
Muistaakseni akun varaustila piti olla yli 80% niin tällöin generaattori ei normiajossa lataa, pelkästään moottorijarrutuksessa. Tämä koskee myös isompiakin Volvoja, kaikkia missä on akun valvonta-anturi.
Eikä ulkopuolisella laturilla lataaminen sotke anturia jos se on oikein kytketty autoon. Eli ei minusta suoraan akun napaan vaan runkoon. Tällöin latausvirta kulkee valvonta-anturin läpi.
-
Lueskelin IBS anturin (intelligent battery sensor) speksejä ja ainakin jollakin versiolla näytti olevan vain 6 tunnin muisti SoC:n (state of charge) laskennassa, jos oikein tulkitsin.
IBS mittaa virtaa, jännitettä ja lämpötilaa. Laskee varaustilan, akun kunnon ja ehjyyden. Hellan mukaan anturi on kehitetty CO2 päästöjen vähentämiseksi.
-
Lueskelin IBS anturin (intelligent battery sensor) speksejä ja ainakin jollakin versiolla näytti olevan vain 6 tunnin muisti SoC:n (state of charge) laskennassa, jos oikein tulkitsin.
IBS mittaa virtaa, jännitettä ja lämpötilaa. Laskee varaustilan, akun kunnon ja ehjyyden. Hellan mukaan anturi on kehitetty CO2 päästöjen vähentämiseksi.
Kuuden tunnin muisti mihin?
-
Joltain bemari -sivulta lainattua...
The current SoC/battery data is stored in the IBS every 2 hours over a 6 hour time frame, providing 3-2 hour snapshots of battery SoC information. The stored information/snap-shot data is overwritten every 6 hours.
SoC tarkoittaa akun laskennallista varausta. Yllä oleva tarkoittanee, että 6 viimeistä tuntia tiedosta on tallessa.
-
Akku vaihdettu. Ei syttyny ylimääräisiä valoja. Start/stop järjestelmä kyllä lopetti toimintansa, tosin en kyllä välittäny hirveesti koko järjestelmästä, eipähän tarvi painaa aina lähtiessä pois päältä.
-
Akku vaihdettu. Ei syttyny ylimääräisiä valoja. Start/stop järjestelmä kyllä lopetti toimintansa, tosin en kyllä välittäny hirveesti koko järjestelmästä, eipähän tarvi painaa aina lähtiessä pois päältä.
Saat sen kaveriksi kyllä vielä uudestaan kun auto opiskellut virran käyttäytymismallin. Nauti siis vielä hetken ;D
-
Veikkaanpa, että start/stop toipuu pienen ajolenkin jälkeen. Minunkin mielestä aivan turha systeemi.
-
Sitä ootellessa sit:) Ikkunoidenkin hipaisutoiminto rupes pelittää, kiitti ohjeista.
-
Pari sataa kilsaa akunvaihdon jälkeen syttyi vikavalo häiriö moottorijärjestelmässä, Voiskohan liittyä tohon omatoimiseen akunvaihtoon.
-
Pari sataa kilsaa akunvaihdon jälkeen syttyi vikavalo häiriö moottorijärjestelmässä, Voiskohan liittyä tohon omatoimiseen akunvaihtoon.
Olisiko kenties latauksesta. genu ei lataile tmv.
-
Luultavasti ei liity akun vaihtoon. Lähteekö herja pois sammuttamisen ja ovien lukituksen ja pienen odottelun jälkeen? Ellei lähde, niin tarvii lukea vikakoodit ja samalla voi sit nollata akun valvonta-anturin...
-
Ei varmaa tän ikäsestä pysty lukee/nollaa vikakoodeja itse millään halpis lukijalla
-
Ei varmaa tän ikäsestä pysty lukee/nollaa vikakoodeja itse millään halpis lukijalla
Kyllä pystyy ihan samalla tavalla kuin muistakin, mutta vain moottoripuolelta. Tosin siellä se vikakin on kun moottorivalo kerran palaa.
-
Oisko suositella jotain lukijaa
-
Vida
-
Vida eli merkkikorjaamo on paras, mutta mikä tahansa autosähkö lukee vikakoodit Boschin testerillä.
Kiinasta saa monenlaista laillisuudeltaan kyseenalaista, mutta ne ei tule aivan hetkessä.