Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tuomasd - 05.10.2016, 02:36:12
-
Eli kohde autona Volvo S70 1998, 2,5L (170hp) automaatti.
Korvantakana ollut jo pidemmän aikaa turbotus/tekniikan vaihto. Mitään ihmeellisiä tehoja en oo ottamassa joten vakio moottori passaa oikein hyvin.
Hakusessa siis moottori minkä voi käytännössä heittää paikalleen, ja oon ymmärtäny että moottorinohjauksen,pakoputken sekä syylärin joutuu ottaa turboaihiosta.
Mitä muuta pitää/kannattaa ottaa huomioon? Eli onko yllämainitut ainoat osat mitkä pitää vaihtaa/asentaa jotta uusi turbomoottori toimii kuten pitää :)?
Niin ja auto tulee jäämääm automaatiksi joten moottori ja moottorinohjaus täytyy olla autosta mikä ollut automaatti?
-
Ei muuta tule mieleen näin aikaisin aamulla *nuqquun-> kuin että se vanha jäähdytinkin kelpaa jos laitat erillisen moottoriöljynjäähdyttimen.
-
Juu moottorinohjaus täytyy olla automaatista jos laitetaan autoon jossa automaatti :)
Syylärinki joudut tosiaan vaihtamaan, TAI niinkuin laatikkovika sanoi, niin erillinen öljynjäähdytinkin kelpaa oikein hyvin.
Vaparin pakoputkistohan tosiaan ahdistaa jos turbotetaan, mutta kyllähän se nyt ainakin alkuun käy, jos vaikka budjetti tiukka tai jos ei tehoja oteta/haluta ottaa hirveemmin ulos, ainoastaan downpipe on pakollinen ottaa turbo vehkeestä ja sopii muistini mukaan vakio putkistoon, myös vaparin. Korjatkaa jos olen väärässä :idiot2:
EDIT: Helpompi tosiaan tälläinen urakka on tehdä, jos elinten luovuttaja auto on vieressä ja itse saa purkaa ja vaihtaa osat niin siinä ei ole sitten mitään ongelmia ja tulee jopa edullisemmaksi ostaa "purkuun" menevä auto, kun lähtee osa osalta etsimään ja ostelemaan osia erikseen.
Turbo 850/V70 mk1 saa jo 300€-600€. Nimimerkillä: kokemusta on :)
-
Jees! Kiitoksia nopeista vastauksista!
Tosiaan tarkotus on ostaa elintenluovuttaja ni ei tuu sitä ikävää tilannetta että turboautossa on joku nippeli mitä mulla vaparissa ei ookkaan, ja sit joutuu lähtiä kyselee jokapaikasta... :D
Ja hakusessa lähtökohtasesti S/V70 (tällä lienee ei oo väliä kumpi, kunhan automaatti) T5, mutta toki kaikki bensaturbot otan huomioon, koska aikataulu on semi tiukka jotta päästään tavotteeseen.. :)
-
Onko tuo sun oma uudemmalla tekniikalla? -98 saattaa olla jo myös RN-moottorilla ja sitä myötä sähköisellä kaasuläpällä olevia.
Vanhemman ja uudemman swappi ei mene heittämällä....saattaapi aiheuttaa työtä enemmänkin, kun eikös noissa uudemmissa ole moottorin osalla jonkinlaiset väyläsähköt ???
Kannattaa siis hankkia sellainen luovuttajayksilö mikä on samaa settiä oman kanssa...
-
Tuohon mää en osaa sanoa mitään.. Mistäs sen tietää kumpaa tekniikkaa se on? :D
Rekisteröinti päivä on 28.5.1998
Moottorin koodi B5254S
Niin ja rekkari HIS-498 jos siitä apua..:)
....
-
Tuohon mää en osaa sanoa mitään.. Mistäs sen tietää kumpaa tekniikkaa se on? :D
Vanhemmassa näkyy selvästi kaasuvaijeri, tulpanjohdot, jakopäänkoppa erilainen jne. RN:ssä on sitten suorasytytyspuolat, se sähköinen kaasuläppä, vvt solenoidi/nokkapyörä jne. Helppo tunnistaa.
-
Rekisteröinti päivä on 28.5.1998
Moottorin koodi B5254S
Noiden mukaan on vanhemmalla tekniikalla, eli vaijerikaasulla ja virranjakajalla ja yms yms..
Eli ei muutaku metsästään B5234T3, B5234T5, B5234T4 myllyjä. Noissa suurinpiirtein sama viritysaste ja noita löytää yleisimmin :)
-
Aivan! Eli erot on noin päivänselviä :D
Aina oppii jotain uutta :)
Täytyy ruveta kuolaamaan jos löytyis purkuauto ni täytyy käydä noukkimassa pois kuleksimasta nyt talven tullen :)
-
Eikö RN-koneet löydy vain 99/00 mallista...
-
Eikö RN-koneet löydy vain 99/00 mallista...
Kyllä! 99->
Vink, jos auton maski on alkuperäinen, niin jos siinä on sininen volvo-logo, niin siinä on RN-sarjan kone ;) ;D
-
Automaatti laatikoissa ei varmaankaan ole eroja eli vaparin perässä oleva loota sopii varmaanki sitte uuen tekniikan kanssa? :)
-
Eikö RN-koneet löydy vain 99/00 mallista...
Jep, mutta voi olla käyttöönotettu jo 1998 loppuvuodesta.
-
Automaatti laatikoissa ei varmaankaan ole eroja eli vaparin perässä oleva loota sopii varmaanki sitte uuen tekniikan kanssa? :)
Korjatkaa jos olen väärässä, mut laatikko on täysin 99% sama, mut oon vaan kuullut, et välityksissä olisi jotain pientä eroavaisuutta ja kuulemma voi aiheuttaa laatikon vikatilaan heittoa, tästä ei itsellä kokemusta. Isot pojat vaan kylillä puhuu.
Voisit yleisesti kysyä jossain topikissa tästä asiasta ja varmistaa se asia, ettei tule sitten ongelmia :)
-
Ookkei :o täytyypä kysellä, tai sitte ostan koko S/V70 ja siitä kone laatikoineen...
-
Vaihteiden välitykset on automaateis samat, mutta perävälitys on turboissa pidempi. Stall speed turboissa muistaakseni korkeammalla ja torque amplification, miten sen sitten haluaa suomentaa, on turboissa pienempi. Eli olisko se sitte käytännön tasolla ajateltuna niin, että vaparin automaatin turbiini sallii enemmän luistoa.
Voisi kuvitella että laatikko menee vikatilaan jos on ristiin vaparin ohjausyksikkö ja turbon laatikko, koska meno- ja tuloakseleiden pyörintänopeus ei täsmää softan kanssa. Mutuilua tosin vaan..
-
Edellämainittu on totta+ tarvitset sen ahtopaineensäätimen siitä turbosta...
Vähän aikaa kun asiaa ajattelee niin osta sellainen valmis auto ja myy vanha pois.
Josset nyt välttämättä halua talvi-iltoina hermojasi menettää tällaisen asian kanssa.
+ se katsastus...
Vaihtoon kun menee moot.ohjaus, vaihteiston ohj. , vaihteisto, pakoputki, b-pumpun riittävyys pitää tarkistaa, jäähdytin, ...+ paljon muuta pientä mitä tässä ei tule Mieleen(imuriin). :)
Maksat tuollaisesta ehjästä autosta ehkä max. 2000-2200€ Omastasi saat ehkä 1500-1800€
Hmm...
-
Tässä on ongelmana se että tää vapari on ylimaalattu, siloteltu sieltä täältä, ilmajouset yms yms..:D tän kopan myyminen ei oo vaihtoehto :(
Edit: ja luultavasti ei tuu enään ikinä kilpien väliin, koska konehuoneen silottelun takia joutuu poistaa oleellisia asioita, joten näyttelyihin yms siirtolapuilla :)
Facebookista/Instagramista löytyy kuvia jos kiinnostaa mikä auto kyseessä.. Tuomas Haapaniemi /tuomashaapaniemi
-
Ostat mällätyn n. 1997 - 98 S/V70 T5:n tai peräti R:n ennen niitä 99 - 00 "sähköhömppiä" ja purat siitä koneen + laatikon ja kaikki niihin liittyvät sähköt.