Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: mauser240 - 07.10.2016, 13:37:49
-
Eli eli, seuraava kysymys, missä vika?
Setuppi on seuraava:
940 Classic B230FT
Megasquirt
525 suuttimet
19T kartiomaisella kutospesällä, vähän kairattu pakopuoli
3" alusta loppuun Magnaflow:n katilla ja yhdellä läpivirtaavalla
Ja tässä käppyrät jotka näyttää siltä että menee väärinpäin:
(Parhaimmillaan saatiin pari kW lisää)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/92072740/Paine.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/92072740/Newton.jpg)
(Painepuoli on tiivis ja jako kohdallaan.)
-
Tietämättä kokoonpanosta enempää sanoisin että varsinaista "vikaa" ei ole.
Tuolla ahtopaineella ja noin pienellä pakopesällä ei minusta hirveästi tuon enempää pitäisikään olla tehoa.
Vääntö taas on jäänyt oudon pieneksi.
-
Tietämättä kokoonpanosta enempää sanoisin että varsinaista "vikaa" ei ole.
Tuolla ahtopaineella ja noin pienellä pakopesällä ei minusta hirveästi tuon enempää pitäisikään olla tehoa.
Vääntö taas on jäänyt oudon pieneksi.
Minä ajattelen niin että toiset ottaa helposti vakioahtimella / -putkistolla sen 200 hv ja tässä minun kokoonpanossa on kuitenkin pykälän isompi pakopesä / putkisto eikä tullut kuin 190 hv parhaimmillaan.
Sainoisin myös että joku ahdistaa mutta mikä?
Ja mikä on se kuhmu ihan käppyröiden alussa? Ahtopaineet on kuitenkin ihan tasaiset silloin. Näyttää siltä että homma lähtee hyvin liikkeelle mutta sitten samantien tapahtuu jotain...?
Ja siis 940 Classic muuten.
-
Se ahdistava tekijä on pakopaine. 19T kompressori puoli virtaisi enemmänkin mutta pakosiipi ja pesä on senverran pieni että alkaa ahdistamaan.
Mitenkäs seossuhde oli penkityksessä ja minkä verran sytytysennakkoa on?
-
Se ahdistava tekijä on pakopaine. 19T kompressori puoli virtaisi enemmänkin mutta pakosiipi ja pesä on senverran pieni että alkaa ahdistamaan.
Mitenkäs seossuhde oli penkityksessä ja minkä verran sytytysennakkoa on?
Eli pykälän isommalla pakopesällä tulisi 100 hv lisää? Isot pojathan ottaa 300 hv 19T-ahtimella. Kyseessä on siis HL-ahdin minullakin.
Sytytys oli n. 17 astetta @ 3600 ja 20 @ 4800. Vähennettiin pari astetta niin tuli pari kW lisää. Janne ei ihan uskonut megan ilmoittamiin asteisiin mutta näillä asetuksilla mentiin.
Seoksessa luulin että vika olisi ollut koska olin säätänyt itse aikalailla turvapaksuksi mutta ei juuri vaikutusta vaikka laimennettin lambda 0,7 -> 0,8...
-
Siis noin 1,6 bar ahtoja?
350 Nm vääntöä.
Ihan varmasti on jotain pielessä.
-
Onko ennakot varmistettu lampulla? Pakopainemittaus vois antaa osviittaa ahistaako miten paljon ???
-
Siis noin 1,6 bar ahtoja?
350 Nm vääntöä.
Ihan varmasti on jotain pielessä.
Ei. 1 bar ahtoja jotka vähän karkailee ja ehkä 315 Nm.
-
Onko ennakot varmistettu lampulla? Pakopainemittaus vois antaa osviittaa ahistaako miten paljon ???
Tyhjäkäynnillä kiinteällä ennakolla joo. Pitäis mitata... Paljonko näissä yleensä on?
-
jokuha tuossa mättää ku tääl vedettii B230FT+vx3+ilman kattia kombolla+td04HL-13G ahtimella 1bar ahdoilla 196hv/406nm :o suuttimetki/imm vakiot ja lastut molemmilla purkeilla :o
-
jokuha tuossa mättää ku tääl vedettii B230FT+vx3+ilman kattia kombolla+td04HL-13G ahtimella 1bar ahdoilla 196hv/406nm :o suuttimetki/imm vakiot ja lastut molemmilla purkeilla :o
En voi minäkään uskoa että 19T-kompurapotkuri olisi sen verran painavampi että hyytyisi pakopaineisiin jo ennen...
-
Samassa penkissä teevitosella 19T-mitsulla, 3 downpipella (loppupätkä 2,5''), GLT-nokilla ja pikkuhipostelulla 222kW/300hv @ 0,8 bar/5000rpm ja 450nm @ 1,1 bar/3500rpm. Sillon vielä vakiocooleri, vakiosuuttimet, sytkäpuoli yms yms. Soppa loppu kesken.
Iskutilavuus sama, ahdin pakopesää lukuunottamatta sama, putkisto sulla avarampi yms yms. Tottakai teefemma moottorina "paremmin virtaava", mutta kyllä noihin sun lukemiin ainakin 50hp täytyy saada lisää.
-
Tuossa omakohtaisia penkkikokemuksia 13C:llä tuli 300Nm / 0.7 bar ja 16T-S6 290 Nm /0,5 bar. Pakopaineita mitattu 16T:llä jotain 0.6 bar. Moottori on B230F ja A-nokka, kiinacooleri.
Mikä cooleri, ilmanputsarit yms.
-
Tuossa omakohtaisia penkkikokemuksia 13C:llä tuli 300Nm / 0.7 bar ja 16T-S6 290 Nm /0,5 bar. Pakopaineita mitattu 16T:llä jotain 0.6 bar. Moottori on B230F ja A-nokka, kiinacooleri.
Mikä cooleri, ilmanputsarit yms.
Ok. Kuulostaa aika matalalta toi pakopaine.
Cooleri on vakio, filtteri on biltsun mutta persdyno ei huomannut muutosta ilman filtteriä.
-
Surkea välijäähy ja varmaan vuotaakin jo saumasta, ahdistava 6 pakopesä, ei sitä varmaan paljoa muuta tarvitse
-
Ok. Kuulostaa aika matalalta toi pakopaine.
Cooleri on vakio, filtteri on biltsun mutta persdyno ei huomannut muutosta ilman filtteriä.
Joo, datat on tallessa. Täytyy kuikuilla tarkemmin jos ehtisi töissä. Kaikki on kyllä tallessa, mutta ihan tappiin tuota meidän moottoria ei ole vedetty ja tuntuisi että potentiaalia olisi vielä jäljellä. Ahtopaineen ohjaus solenoidilla on seuraava rasti niin päästään kiinni siihen missä menee tuollaisen pikkumitsun toiminta-alue.
-
Surkea välijäähy ja varmaan vuotaakin jo saumasta, ahdistava 6 pakopesä, ei sitä varmaan paljoa muuta tarvitse
Totta, mutta kuten kirjoitin niin on koeponnistettu ja pakopesä hiukan avarampi kuin vakio 6.
Itse rupesin epäilemään kansipahvia. Dynon jälkeen ei ollut letkut kovia mutta parisataa kilsaa sen jälkeen en saanut kädellä letkua puristettua lyttyyn enää. Muita merkkejä kansipahvivuodosta ei ole mutta jos vuotaakin vasta ahdoilla, voisko olla? Jako tarkistettu taas kerran ja venttiilivälystä on tarpeeksi.
-
Osta semmoinen hc-testeriliuska, vaihtaa väriä jos jäähdytinnesteessä on hiilivetyä. Jotkut ovat jopa mitanneet pakokaasutesterillä, saattaa ilmaista sekin.
Ja eikös niiden vesiletkujen kuulukkin suht. paineistetut olla kuumalla moottorilla..
-
Voisiko tuo silti vuotaa jostain?
-
Millainen sytkä kartta sinulla on vakioon nähden?
-
Osta semmoinen hc-testeriliuska, vaihtaa väriä jos jäähdytinnesteessä on hiilivetyä. Jotkut ovat jopa mitanneet pakokaasutesterillä, saattaa ilmaista sekin.
Ja eikös niiden vesiletkujen kuulukkin suht. paineistetut olla kuumalla moottorilla..
Pistetään korvan taakse. Kyllä siinä painetta kuuluu olla jonkinverran.
Voisiko tuo silti vuotaa jostain?
Ainoat mitä olen löytänyt niin pakosarjassa sekä pakopesässä pienet halkeemat niinkuin yleensä mutta mahtaako tähän vaikuttaa?
Millainen sytkä kartta sinulla on vakioon nähden?
Ei hajuakaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/92072740/Sytytys.jpg)
-
Johan nyt bleedillä saa enempi. Lienee joku vialla.
-
Ei nyt nappaa lainailut mutta ei pakopuolen vuodot yleensä ole kovin pahoja, niin että löyly katoaisi. Jos hukkaportti falskaa niin sitten ei oikein jaksa nostaa paineita.
Miten sytkään on rakennettu triggaus? 60-2?
-
Ei nyt nappaa lainailut mutta ei pakopuolen vuodot yleensä ole kovin pahoja, niin että löyly katoaisi. Jos hukkaportti falskaa niin sitten ei oikein jaksa nostaa paineita.
Miten sytkään on rakennettu triggaus? 60-2?
Jep, paineethan karkaa tässä tapauksessa niin tuskin vuoto-ongelmaa pakopuolella.
Ja jep, 60-2 protopartsin anturilla, msextran decoderpiirillä ja MS1v2.2.
EDIT: En kuitenkaan usko ongelman piileskelevän siinä koska pieni parannus tuli vähenemällä pari astetta.
-
Ei hajuakaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/92072740/Sytytys.jpg)
Noista kuorma-asteikoistasi ei ole hajuakaan, mutta väitän olemattoman heikon kääntötuloksiesi johtuvan wituillaan olevasta sytty-kartasta! Tässä kartta bensalle (98), jolla on puristettu +400Nm.
(https://s22.postimg.org/utpk2g031/syttykartta_bensalle.png) (https://postimg.org/image/utpk2g031/)
Tuolla kartalla on tehty VX3 nokalla ja bensalla +400Nm
Wiinalla on tehty (400Nm) lik samat tulokset 13c:llä T-nokalla 0,9 baarin ahdoilla ja kelattu tehoa 239hv.
Vastaavan tyyppisellä kartalla on Hx40 ahtimella tehty +300Nm ja +300hv 1,0 baarin ahdoilla wiinaksilla.
Aste-lukuja on turha kopioida suoraan, sillä kuomatiedossa on kikkailtu aika rajusti (epälineaarinen), vaikka se lineaariselle näyttääkin, mitä se ei oikeassa maailmassa ole, mutta antaa vihjeen penkitettyihin tuloksiin myös mega-ruutta miehille.
Tulokset on tehty LH/EZK kombolla vinokoneessa! :juhau:
CTRL+C, CTRL+V tyypeille noissa kartoissa on ISO miina, joilla kansipahveja pääsee vinokoneessa vaihtelemaan ahkerasti! :D :2funny:
Kierroslukutieto on oikein, mutta kuormatieto on neperin-luvun mukainen kääntäen, kuten moni muukin asia LH:ssa.... :buck2:
-
Lisäksi sytkäkartta varsinkin omatekoisissa ruiskuissa on hieman viitteellinen, koska trigger-angle on vähän häilyvä käsite. Tulee helposti +- 5 astetta heittoa sytkäkarttaan.
-
Noista kuorma-asteikoistasi ei ole hajuakaan, mutta väitän olemattoman heikon kääntötuloksiesi johtuvan wituillaan olevasta sytty-kartasta! Tässä kartta bensalle (98), jolla on puristettu +400Nm.
Ne kertoo lähinnä imusarjassa vallitsevasta absoluuttisesta paineesta.
Kerrotko vähän tarkemmin missä olisi ongelma. Ei ole mitenkään optimaalinen syttykartta, mutta huipputehon kohdalla on siis etsitty sopivat ennakot penkissä. Näin ainakin penkittäjän mukaan. Minä näistä mitään ymmärrä...
-
Lisäksi sytkäkartta varsinkin omatekoisissa ruiskuissa on hieman viitteellinen, koska trigger-angle on vähän häilyvä käsite. Tulee helposti +- 5 astetta heittoa sytkäkarttaan.
Juu, olisi pitänyt penkissä katso strobon kanssa koko alue läpi.
Paljonko MS1:ssä mahtaa olla heittoa. Kiinteällä ennakolla tyhjäkäynnillä pysyi +-0,5 astetta, sanoisin.
-
ei siinä tartte olla muuta varmaa kuin 0-kohta on varmasti 0, jos sitä ei tiedä niin varmasti menee hankalaksi. itse purkista ei heittoa tule.
-
Ne kertoo lähinnä imusarjassa vallitsevasta absoluuttisesta paineesta.
Kerrotko vähän tarkemmin missä olisi ongelma. Ei ole mitenkään optimaalinen syttykartta, mutta huipputehon kohdalla on siis etsitty sopivat ennakot penkissä. Näin ainakin penkittäjän mukaan. Minä näistä mitään ymmärrä...
Ennakot ovat pieniä kilon paineille bensallakin (7 astetta). Vaikka siihen lisäisikin sen +5 astetta.
Lisäksi ei taatusti ole säädetty kunnolla jos ennakko on sama 3000-6500rpm välillä isommilla kuormilla.
Kts. ennakkokarttani, jolla on oikeasti ajettu hieman varioituna kymmenillä vinokoneilla ja matkaa taitettu satoja tuhansia kilometrejä.
Kartastani saat suuruusluokkia eri kuormille. Ryppyjä karttaan tulee tietysti erilailla jos nokka on jokin muu kuin T. Kartan profiili on sen pointti jota tarkoitan, kun vertaat sitä omaasi.
Kartassani vasemmassa yläkulmassa on startti-ennakot, koska koneen käydessä normaalisti sinne ei mennä koskaan, eikä ikinä. Wiinalla ne startti-ennakot ovat parisen astetta vähemmän.
Wiinalla kartta on hitusen eri näköinen....
Ps. minun penkitetyissä kartoissa on 3500-6500rpm välillä yhtä paljon eroa kuin sinulla on ennakkoa ylipäätään, joten voit miettiä mikä on pielessä missäkin.... :-\
-
ei siinä tartte olla muuta varmaa kuin 0-kohta on varmasti 0, jos sitä ei tiedä niin varmasti menee hankalaksi. itse purkista ei heittoa tule.
Nimenomaan itse purkista sitä heittoa kuulemma tulee. Näin ainakin penkittäjän mukaan.
Ennakot ovat pieniä kilon paineille bensallakin (7 astetta). Vaikka siihen lisäisikin sen +5 astetta.
Lisäksi ei taatusti ole säädetty kunnolla jos ennakko on sama 3000-6500rpm välillä isommilla kuormilla.
Kts. ennakkokarttani, jolla on oikeasti ajettu hieman varioituna kymmenillä vinokoneilla ja matkaa taitettu satoja tuhansia kilometrejä.
Kartastani saat suuruusluokkia eri kuormille. Ryppyjä karttaan tulee tietysti erilailla jos nokka on jokin muu kuin T. Kartan profiili on sen pointti jota tarkoitan, kun vertaat sitä omaasi.
Kartassani vasemmassa yläkulmassa on startti-ennakot, koska koneen käydessä normaalisti sinne ei mennä koskaan, eikä ikinä. Wiinalla ne startti-ennakot ovat parisen astetta vähemmän.
Wiinalla kartta on hitusen eri näköinen....
Ps. minun penkitetyissä kartoissa on 3500-6500rpm välillä yhtä paljon eroa kuin sinulla on ennakkoa ylipäätään, joten voit miettiä mikä on pielessä missäkin.... :-\
Kuten tiedät niin tässä tapauksessa 240 kPa-rivi on korkein mistä mega lukee ja vielä enemmän välittää 211 kPa-rivistä. Nämä + 180 kPa-rivi oli lähinnä niitä jotka penkissä säädettiin ja kuten kirjoitin jo, näillä tuli paras teho tai ei ainakaan juuri parantunut säätämällä pari astetta sinne tai tänne.
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Jos sanotaan että ajetaan vaikka kilon ahdoilla, voitko vähän osoittaa suunnilleen missä mennään kartassasi?
-
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Jos sanotaan että ajetaan vaikka kilon ahdoilla, voitko vähän osoittaa suunnilleen missä mennään kartassasi?
Kilolla mennään ylimmällä rivillä 19T ahtimella tuossa kartassani T-nokkalla.
Eli ennakot ovat seuraavat asteina:
5.25 6.38 7.88 7.88 7.88 10.13 9.00 10.13 10.88 12.00 13.88 15.75 17.25 19.13 20.25 21.00
Hitusen pienemmillä kuormilla käytös sitten muuttuu ja ihan alimmilla riveillä ei mennä ajossa koskaan.
Edit: Eli sinulla sytkäkartassa ylimääräisiä rivejä, joita ei käytetä (turhia), joten kartan skaalaus on hutiloitu.
Mutta jos liikut rivillä 240kPa ja menet yhtään siitä "yli" alkaa 250kPa rivin ennakot vaikuttamaan (interpoloidaan), jolloin ennakot tippuvat rajusti=tehot katoavat.
Myös vääntökäppyrän mutka (tipahdus) kertoo asiasta.
Mikäs nokka sinulla olikaan kiinni?
-
Kilolla mennään ylimmällä rivillä 19T ahtimella tuossa kartassani T-nokkalla.
Eli ennakot ovat seuraavat asteina:
5.25 6.38 7.88 7.88 7.88 10.13 9.00 10.13 10.88 12.00 13.88 15.75 17.25 19.13 20.25 21.00
Hitusen pienemmillä kuormilla käytös sitten muuttuu ja ihan alimmilla riveillä ei mennä ajossa koskaan.
Edit: Eli sinulla sytkäkartassa ylimääräisiä rivejä, joita ei käytetä (turhia), joten kartan skaalaus on hutiloitu.
Mutta jos liikut rivillä 240kPa ja menet yhtään siitä "yli" alkaa 250kPa rivin ennakot vaikuttamaan (interpoloidaan), jolloin ennakot tippuvat rajusti=tehot katoavat.
Myös vääntökäppyrän mutka (tipahdus) kertoo asiasta.
Mikäs nokka sinulla olikaan kiinni?
Eli oltiin sittenkin suht lähellä?
Ahdot ei mennyt penkkivedossa hetkeäkään yli 1,3 bar (ja mega oli samaa mieltä), eihän silloin pitäisi 250 kPa-rivi vaikuttaa ollenkaan? Varmaan turvallisuuden takia se rivi on sinne joskus laitettu.
Nokkana vakio T.
-
Puristukset mitattu (10 puristustahtia per sylinteri, kone lämmin) n. 11 bar ja kaikki 0,5 barin sisällä.
Tulpat kaikki samannäköiset, kahvikerman ja kermakahvin välillä.
Semmosen jutun huomasin että hukkiksessa (Mamban säädettävä kello) aika lyhyt isku, varsinkin pienellä esijännityksellä. Voisiko olla tämän ongelman aiheuttaja? Aukee arviolta n. 40 astetta.
-
Eli oltiin sittenkin suht lähellä?
Ahdot ei mennyt penkkivedossa hetkeäkään yli 1,3 bar (ja mega oli samaa mieltä), eihän silloin pitäisi 250 kPa-rivi vaikuttaa ollenkaan? Varmaan turvallisuuden takia se rivi on sinne joskus laitettu.
Nokkana vakio T.
MAP anturisi tarkkuudesta en mitään havaintoa, mutta jos riviä 240kPa luetaan ja paine nousee siitä yhtään ylitse hitusenkaan, niin kaikki edes semisti älykkään moottorinohjaimet interpoloivat seuraavaksi ylimmän ja ns. luetun rivin välin.
LH ja EZK:kin tekevät noin, eli jos olet ns. rivillä 6 ja kuorma-arvo menee yhtään ylitse sen rivin 6 perusarvon, niin riviä seitsemänkin luetaan ja kuorman suhteessa sen vaikutus lasketaan rivien välistä.
Eli jos rivi 6 on 100 yksikköä kuormaan ja rivi 7 on 120 yksikköä kuormaa ja todellinen kuorma on 110 yksikköä. Ennakot rivillä 6 20 astetta ja rivillä 7 10 astetta, niin 110 yksikön kuormalla ennakoksi muodostuisi 15 astetta.
Semmosen jutun huomasin että hukkiksessa (Mamban säädettävä kello) aika lyhyt isku, varsinkin pienellä esijännityksellä. Voisiko olla tämän ongelman aiheuttaja? Aukee arviolta n. 40 astetta.
Tuo voi selittää piikkaavat ahdot siellä lopussa.
-
MAP anturisi tarkkuudesta en mitään havaintoa, mutta jos riviä 240kPa luetaan ja paine nousee siitä yhtään ylitse hitusenkaan, niin kaikki edes semisti älykkään moottorinohjaimet interpoloivat seuraavaksi ylimmän ja ns. luetun rivin välin.
LH ja EZK:kin tekevät noin, eli jos olet ns. rivillä 6 ja kuorma-arvo menee yhtään ylitse sen rivin 6 perusarvon, niin riviä seitsemänkin luetaan ja kuorman suhteessa sen vaikutus lasketaan rivien välistä.
Eli jos rivi 6 on 100 yksikköä kuormaan ja rivi 7 on 120 yksikköä kuormaa ja todellinen kuorma on 110 yksikköä. Ennakot rivillä 6 20 astetta ja rivillä 7 10 astetta, niin 110 yksikön kuormalla ennakoksi muodostuisi 15 astetta.
Juu siis interpolointi tuttu juttu mutta mega nyt ei nähnyt (omastakaan mielestä) lähelläkään 240 kPa MAP joten ei vissiin ongelma sielläkään.
Tuo voi selittää piikkaavat ahdot siellä lopussa.
Jep, mutta ei siis pitäisi muuta ahdistusta aiheuttaa? Takaisin ruutuun 1...
-
Jos käytössäsi oli IMMu, ilmavuodon näkisi korkeasta ilmamassasta suhteessa ahtoihin, mapilla moista ei näe.
Jotenkin tuntuu, että vaihtoehdoksi jää ilmavuoto, jos sopitus on ARF 11.5-12.5 välillä tehon alueella.
-
Jos käytössäsi oli IMMu, ilmavuodon näkisi korkeasta ilmamassasta suhteessa ahtoihin, mapilla moista ei näe.
Jotenkin tuntuu, että vaihtoehdoksi jää ilmavuoto, jos sopitus on ARF 11.5-12.5 välillä tehon alueella.
Sait taas LHn hyviä puolia esille ;)
Just tänään koeponnistettu 1,5 bar paineella ja mitään isompia vuotoja ei löytynyt mutta sihisee koneen tykönä vähän. Osahan menee kampikammioon mutta saattaa siellä imusarjan lähellä olla jotain muutakin pientä, pientä. Pitää huomenna katsoa, meni vähän pimeäksi piha jo.
Voiko cooleri (vakio ilmastoitu 940) muuten mennä tukkoon ja aiheuttaa tällaista?
EDIT: Ja kyllä lambda tohon haarukkaan osuu.
-
Sait taas LHn hyviä puolia esille ;)
Just tänään koeponnistettu 1,5 bar paineella ja mitään isompia vuotoja ei löytynyt mutta sihisee koneen tykönä vähän. Osahan menee kampikammioon mutta saattaa siellä imusarjan lähellä olla jotain muutakin pientä, pientä. Pitää huomenna katsoa, meni vähän pimeäksi piha jo.
Voiko cooleri (vakio ilmastoitu 940) muuten mennä tukkoon ja aiheuttaa tällaista?
EDIT: Ja kyllä lambda tohon haarukkaan osuu.
No, minä mittaustekniikan ihmisenä mittaan mielelläni sitä suuretta suoraan, mitä halutaan tietää ja jätän laskennalliset kikkailut (halpis) muille. Tämän takia en tykkää MAP ohjatuista moottorinohjauksista.
Yllättävän "pieni" ilmavuoto laskee tehoa. Voi yllättyä vuodon "pienuudesta" ja sen vaikutuksesta.
Vakion coolerin ongelma on sen jäähdyttämättömyys!
"Tukkoon" virtauksien puolesta se ei mene millään älyllisen kokoisella ahtimella. Vakio cooleri kyllä puhaltaa imusarjaan vakio mitsullakin sellaista +110C lämpöistä ilmaa.
Eli sopituksen tolkuton laihuus/paksuuskaan ei selitä vähäistä kääntöä/tehoa....
Ps. megakin nielee IMMun signaalin oikein hienosti ja sen kanssa voi käyttää halpoja (muutamia kymppejä) filmi IMMuja, koska TPS sinulla lienen onkin! :3/4 jättää sen:
-
Pieni ilmavuoto ei map/tps-ohjatussa kamppeessa oikein tehoon vaikuta, koska ilmamäärän mittausta ei ole vaikuttamassa säätöihin.
-
No, minä mittaustekniikan ihmisenä mittaan mielelläni sitä suuretta suoraan, mitä halutaan tietää ja jätän laskennalliset kikkailut (halpis) muille. Tämän takia en tykkää MAP ohjatuista moottorinohjauksista.
Yllättävän "pieni" ilmavuoto laskee tehoa. Voi yllättyä vuodon "pienuudesta" ja sen vaikutuksesta.
Vakion coolerin ongelma on sen jäähdyttämättömyys!
"Tukkoon" virtauksien puolesta se ei mene millään älyllisen kokoisella ahtimella. Vakio cooleri kyllä puhaltaa imusarjaan vakio mitsullakin sellaista +110C lämpöistä ilmaa.
Eli sopituksen tolkuton laihuus/paksuuskaan ei selitä vähäistä kääntöä/tehoa....
Ps. megakin nielee IMMun signaalin oikein hienosti ja sen kanssa voi käyttää halpoja (muutamia kymppejä) filmi IMMuja, koska TPS sinulla lienen onkin! :3/4 jättää sen:
Totta että vuoto vaikuttaa mutta meni (muistaakseni) yli minuutti ennen kuin 1,5 bar tuli pihalle niin ei ole iso vuoto. Ja tässä kuitenkin mukana sekä venttiilikumit että männänrenkaat. No, huomenna jatkan selvittämistä.
Ajattelin lähinnä että cooleri olisi täynnä öljyä tai "vastaavaa".
Ei ole TPS:ää vielä, varmaan tulossa jossain vaiheessa. Ajaisin mielellään vaikka LH:lla mutta kun pelkän Ostrichin hinnalla saa koko MS-rakennussarjan ja on helppo säätää ainakin LH:oon verrattuna... Eikä kukaan suostunut minulle Ostrichia vuokramaan.
-
Pieni ilmavuoto ei map/tps-ohjatussa kamppeessa oikein tehoon vaikuta, koska ilmamäärän mittausta ei ole vaikuttamassa säätöihin.
Ainoastaan siten että sen ilman pumppaaminen on harakoille suoritettu työ.
-
Jos yli minuutti menee paineen vuotamisessa ulos, ei vuoto ole iso. Pienikin ahdin tuottaa kuitenkin ilmaa sen verran paljon, ettei tuollaisella ole mun mielestä mitään merkitystä. Paljon suurempi rasitus tulee ahtopaineen nostamisella ja enemmän menee työtä hukkaan liian suurella pakopaineella.
Ennakon perustarkastusta varten asettaa ennakoksi vaikka 20 astetta. Katsoo lampulla miten ennakko käyttäytyy kierroksia nostaessa paikallaan esim. 4000rpm asti.
-
Jos yli minuutti menee paineen vuotamisessa ulos, ei vuoto ole iso. Pienikin ahdin tuottaa kuitenkin ilmaa sen verran paljon, ettei tuollaisella ole mun mielestä mitään merkitystä. Paljon suurempi rasitus tulee ahtopaineen nostamisella ja enemmän menee työtä hukkaan liian suurella pakopaineella.
Ennakon perustarkastusta varten asettaa ennakoksi vaikka 20 astetta. Katsoo lampulla miten ennakko käyttäytyy kierroksia nostaessa paikallaan esim. 4000rpm asti.
Juu siin en usko minäkään että siinä mikään isompi ongelma.
Tyhjäkäynnillä testattu jo, huomenna voisin katsoa vähän kierroksilla. Tietäähän sitten vähän kuinka iso heitto on mutta tuskin sielläkään ongelman aiheuttaja koska ennakot on säädetty penkin mukaan.
-
Ajattelin lähinnä että cooleri olisi täynnä öljyä tai "vastaavaa".
Ei ole TPS:ää vielä, varmaan tulossa jossain vaiheessa. Ajaisin mielellään vaikka LH:lla mutta kun pelkän Ostrichin hinnalla saa koko MS-rakennussarjan ja on helppo säätää ainakin LH:oon verrattuna... Eikä kukaan suostunut minulle Ostrichia vuokramaan.
Cooleri ei täyty öljystä siten, että se ahdistaisi hengitystä, ellei moottori ole räjähtänyt ja silloinkin kaikista putkista näkee asian.
Jos pelkällä mapilla ilman TPS:ää ajelet, niin sanotaan asia näin kauniisti, että sawolaiset supersankarit ovat jo paikalla, kuten tuloksesta näkee.... :-\
Ostrich maksaa 175,- taalaa, joka on nykyisellä vaihtokurssilla noin €158,- euroa. Tuota halvemmalla en rakennussarjaa suomesta löytänyt, tosin rakentamisellekkin pitää laskea joku hinta.
Säätämisen helppoudesta sanon vain tämän, että olen säätänyt LH/EZK kompon kohdilleen nopeammin kuin megamies on saanut autoa edes käymään. Viimeiseen säätöön meni kahvitaukojen ja lastun polttojen keralla sellaiset 3 tuntia täysin nollasta aloittaen. Hommassa ei todellakana pidetty mitään kiirettä, vaan kaikki varmistettiin vähintään viidesti......
Auto toimii ilman lambda-säätöäkin siten, että kukaan ei huomaa sen puuttumista. :juhau:
Mitä ostrichin lainaamiseen/vuokraamiseen tulee, niin minä en laitteitani lainaa/vuokraa kenellekkään kuka ei anna vakuutta laitteen täydestä hinnasta. Lisäksi ne ovat minulla jatkuvassa käytössä, joten....
-
Jos pelkällä mapilla ilman TPS:ää ajelet, niin sanotaan asia näin kauniisti, että sawolaiset supersankarit ovat jo paikalla, kuten tuloksesta näkee.... :-\
Tps ei vaikuta tulokseen. Suurin osa omista megalla tekemistäni autoista on ollut vain mapilla. Myös esim "talvironttonen" eli 242 B230FB HX35:llä ja ms1:llä, josta penkitettiin bensalla 368hv sekä E85:llä 400hv. Luonnollisesti jakajasytkällä, eikä ollut kannentiiviste tms. ongelmia missään vaiheessa. Eli ennakossa ei (liikaa) heittoa tullut isommillakaan kierroksilla.
Ja voitaneen pitää lh/ezk keskustelu jatkossa pois tästä aiheesta, koska sen olemassaolo tai olemattomuus ei vaikuta siihen miksi teho on jäänyt alas.
-
Eihän tässä nyt olisi jokin ihan peruslaatua oleva ongelma.
Jako hampaan pielessä, putki tukossa tai jotain.
Kuitenkin omasta lastuviritetystä irtosi about 210hp/390nm 0,9 paineilla.
-
Jos pelkällä mapilla ilman TPS:ää ajelet, niin sanotaan asia näin kauniisti, että sawolaiset supersankarit ovat jo paikalla, kuten tuloksesta näkee.... :-\
Niin, mitä tällä tarkoitat?Ja voitaneen pitää lh/ezk keskustelu jatkossa pois tästä aiheesta, koska sen olemassaolo tai olemattomuus ei vaikuta siihen miksi teho on jäänyt alas.
Joo, ei minulla mitään LH:ta vastaan mutta Mega sattui löytymään ja Ostrich ei joten Megalla mennään tällä kertaa.
Eihän tässä nyt olisi jokin ihan peruslaatua oleva ongelma.
Jako hampaan pielessä, putki tukossa tai jotain.
Kuitenkin omasta lastuviritetystä irtosi about 210hp/390nm 0,9 paineilla.
Edellispäivänä hain YKKn, menetelmällä ruuvimeisseli tulpanreiästä, katsomatta mitään merkkejä ja sitten kun olin mielestäni sen löytänyt niin myös ajoitusmerkit täsmäsi tasantarkkaan. Varmistin vielä että nokan putkisokka on ehjä ja olihan se. Venttiilivälystä kaikissa yli 0,3.
Putkisto on oma värkkäämä ja kilsoja huimat muutama sata takana. 3" alusta loppuun Magnaflowin metalliydinkatilla ja yhdellä läpivitaavalla (suoralla) vaimentimella. Ei taida sielläkään olla probleema.
Se on selvä juttu että jotain on kuitenkin pielessä.
-
Occamin partaveitsellä sivaltaen.....
(https://fi.wikipedia.org/wiki/Occamin_partaveitsi)
Saamasi kääntö on HX40 ahtimen luokissa, joka ei todellakaan herää alhaalla ja teho on kaukana siitä.....
Jos venttiilien ajoitus on kunnossa ja sytkän ajoitus, kuten sopituskin, niin vika on pelkästään siinä ilmamäärässä, mikä sylinteriin menee!
Lambda kertoo siitä, mitä sylinterissä tapahtui. Joten lambdan etupuolelta vikaa pitää etsiä. Jos olet 100% varma, että pakoputkisto on kunnossa kaikilta osin.
-
En vieläkään ymmärrä miten TPSn olemattomuus liittyisi tähän. Taidan olla liian tyhmä tähän...
Sytytys pysyi yllättävän hyvin kohdallaan myös kierroksilla. Ehkä asteen verran heittoa.
Pari ongelmaa myös löytynyt joita tulisi karsia pois ennen aiheen jatkamista:
-Dumppi hirttää kiinni jotenkin välillä eli ei aina sulkeudu kunnolla. Piti kyllä koeponnistuksen aikana mutta uudenstaan kun ponnistin niin ei pitänyt enää.
-Megassa jännitetieto ja varmaan tämän takia myös MAP-tieto ja sytytysennakko heiluu paineella tosi tiheään tahtiin. Kyseessä ei ole isoja heittoja mutta varmaan kannataisi yrittää vaimentaa. Ideoita tähän?
Kairasin muuten vielä vähän tavaraa pois pakopesästä ja DPn laipasta sekä lyhensin hukkaportin vivun hiukan (aukee portti enemmän). Persdynossa positiivinen fiilis näiden jälkeen.