Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jukka79 - 10.10.2016, 09:34:03
-
Heps!
Tähän asti on Eberi toiminut hienosti meidän V50:ssä.
Ongelmaksi on nyt kesän aikana ja sen jälkeen tullut akkujännite: kun manuaalisesti käyt laittamassa Eberin päälle, Eberi käynnistyy ja minuutti - kaksi käynnistyksestä Eberi sammuu ja teksti tulee ruutuun "Akkujännite alhainen, lämmitin pois päältä" (vaatii tosin avaimen pitämisen I -asennossa että tuon herjan saat ruutuun näkymään).
Akku on uusittu tämän vuoden tammikuussa. Akun vaihdon jälkeen, koko lopputalven Eberi toimi todella hienosti, ei ikinään mitään ongelmia, aina käynnistyi kun piti eikä sammunut itsekseen. Tarkoituksella ajoin töihinkin ja töistä kotiin "pitkän kautta" että auto lämpeni ja akku ehti lataantua, kuten nytkin kylmien tultua.
Nyt kesän aikana / jälkeen on tullut tuo akkuherja. Olen pitänyt autoa C-Tek 10:ssä aika-ajoin: joskus viikonlopun yli, joskus vain yön yli. Vain yhden ainoan kerran tänä kesänä kävi niin että C-Tek 10:in kiinniollessa auto heitti akkuherjat. Muutoin kun Eberiä on kokeillut niin se on aina toiminut aina kun C-Tekissä kiinni.
Aina kun Eberin automaattikäynnistys on päällä (eli tämä itsetehty Master ON-OFF kytkin on ON:lla http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69830.0) niin Eberi kuitenkin käynnistyy auton kanssa yhtäaikaa, vaikka hetkeä aiemmin oli heittänyt herjat että "Akkujännite alhainen lämmitin pois päältä".
Kerran Eberi lähti auton kanssa keskellä päivää käyntiin viime viikolla, ja jätin sen manuaalikäynnistyksellä käyntiin ettei heti sammu, ja Eberi pysyi kiltisti päällä sen vajaa 20min, sammui vasta kun kävin sen manuaalisesti sammuttamassa.
Vikakoodit olen itse Vidalla lukenut, ja siellä ei ole mitään muuta vikakoodia kuin se että akkujännite olisi alhainen.
Tänään muutama minuutti Eberin itsesammumisen jälkeen mittasin akkujännitteen auton runkoa vasten, tulos 12,5 V. Kun käynnistin auton, latausjännite runkoa vasten mitattuna oli 14,6 - 14,7 V. Eli mielestäni latauspuoli on OK, mutta vähän hämää tuo 12,5 V: en havainnut mitata ko. jännitettä kun Eberin laitoin manuaalisesti päälle, että miten alas se nytkähtää.
Autolla juuri eilen sunnuntaina ajettu yli 110km putkeen, ja illalla vähän pätkäajoa (kauppaan ja takasin, yht 6km), joten en nyt tahdo uskoa että yksi 6km pätkä kuluttaa auton akkua niin paljon että se syö sen mitä auto on ehtinyt ladata 110km matkalla.
Soitin tänään akkufirmaan josta olin akkuni ostanut. Meinasi että nyt on autossa itsessään vika, he on niin paljon myyneet tuota akkua, eikä niitä ole takaisin tullut. Meinaavat että käytännössä olisi autossa vika, että se purkaa akkua jonnekin.
Ideoita...? Pitääkö V50 viedä autosähkömiehelle...?
-
Oletko tarkastanut kaikki liitokset akkujohdoista jne?
Onko akku millainen (koko jne)? Oletko kytkenyt ctekin mihin kiinni kun latailet? Autossahan vaikuttaa olevan virta/jännitevahdit.
-
Ettei vain olisi Jukan automaattikäynnistyksen estokytkin syyllinen tässä. Meneekö käyttösähkö tuon Motonetin kytkimen läpi? Eberi ei kuitenkaan saa riittävästi sähköä hehkutusvaiheessa ja heittää vian päälle.
-
Akussa on 80Ah 800A agm akku. Ja kengät ovat puhtaat ja kiinni.
Kun lataan, laitan plus kaapelin suoraan akkuun ja miinuksen auton runkoon, käytännössä akun viereen jossa maadoituskohdat ovat.
Ko. akku kun tammikuussa tänä vuonna laitettiin, kaikki pelasi hienosti koko lopputalven. Ekat oireet tuli keskellä kesää kun koitin tehdä kerran-kuussa -polton Eberille. Eberi lähti käyntiin, kesti pari minuuttia kunnes Eberi sammui.
Lisäkytkimen tein viime vuonne oliko loka-marraskuussa, jonka jälkeen Eberi oli toiminut hienosti.
Eilen aamulla Eberi ehti juuri käynnistyä kun jo sammui ja teksti auton ajotietokoneen ruudussa "Akkujännite alhainen lisälämmitin pois päältä".
Tänään aamulla ajastetulla käynnistyksellä Eberi toimi hienosti, Volvo oli tosin C-Tek 10 perässä.
Voisko tuo Motonetin kytkin olla kulunut niin ettei jännitettä anna tarpeeksi läpi? Hitto vie kun silloin kun tuota merkkivaloasiaa selvittelin niin en millään muista että mitä jännitemittari näytti siinä vaiheessa kun sitä kytkentää testailin...
Täytynee seurata tilannetta ja ahkeraan ladata tuota akkua. Frouvan autokaan ei viime talvella tykännyt kun frouvan työmatkat muuttuivat 80km / päivä -> 18km / päivä: jossain vaiheessa auto alkoi tiputtelemaan mukavuusvermeitä pois: kellonaika nollaantui, parkit eivät syttyneet kun ovet avasi kaukkarilla. Aikaisemmin, tuolla 80km / päivä työmatkoilla ei koskaan ollut ikinään mitään vikaa. Akun latauksella tuosta selvittiin.
Auto muuten itsessään toimii hienosti, ei ongelmia. Vain Eberi temppuilee.
-
Oletko mitannut lepovirrat?
-
Tarkasta akun lepojännite joku aamu ennen kuin lämmitin on päällä. Minulla samankaltaisia ongelmia nyt oman akun kanssa ja lepojännite on aivan liian alhainen. Vuoden vanha lyijyakku kyseessä. Lepojännite ollut aamuisin 11.8V-12.2V. Tällöin ei Ardic ole lähtenyt päälle, mutta joka aamu kun on ollut ylläpitolaturissa on toiminut mallikkaasti. Ardic on herjannut milloin mistäkin viasta kun tuo jännite lämmittimen käynnistyessä on liian matala.
Tänään kävin akkukaupasta kysymässä mitä tehdä niin pyysi kokeilemaan tavallisella akkulaturilla latausta yön yli. Noita lyijyakkuja joutuu joskus kuulemma herättelemään. AGM:lle ei suositellut normaalin latusin käyttöä.
-
Kokeile vaihtaa parempi kytkin, jos se tosiaan ahdistaa välissä ja virta ei kulje kunnolla. Käynnistyykö auto normaalilla terävyydellä ja mihin jännite tippuu starttauksen aikana (noin 10v tai yli, niin akku ok)?
-
Tänään töiden jälkeen käyn mittaamassa itse akun, katsotaan mitä se sanoo.
Auto käynnistyy ihan normaalisti kuin ei mitään - se tässä onkin hauska, kun itse auto muuten tuntuu toimivan ihan täysin. Ainut mikä temppuilee ja herjaa akkua on tämä Eberi. Nyt olen joka yö pitänyt autoa C-Tekin perässä, ja ajanut kotoa töihin - töistä kotiin pitkän kaavan kautta. Katsotaan mitä akun mittaus sanoo...
Täytyy koittaa mittoida tuota akun lepojännitettä tulevan viikonlopun aikana.
Jos viitteitä löytyy siihen, että auto purkaisi akkua itsekseen, mikä on yleisin paikka siinä vaiheessa kun tuota purkajaa aletaan metsästää?
Olen muuten C-Tek 3.6:sen kanssa havainut saman, että akku, jossa on tyyliin 10V tai alle jännitettä, C-Tek 3.6:nen ei tee mitään - vilkuttaa vain valoja. Kun normaalilla akkulaturilla lataa akkua joitain tunteja jonka jälkeen sen vaihtaa C-Tekkiin niin lähtee lataamaan. En ole päässyt kokeilemaan tällä C-Tek 10:llä tuota vielä, mutta 3.6:ssa kyllä on tuo "häiritsevä" ominaisuus: et saa "liian tyhjää" akkua herätettyä henkiin.
-
Tänään töiden jälkeen käyn mittaamassa itse akun, katsotaan mitä se sanoo.
Auto käynnistyy ihan normaalisti kuin ei mitään - se tässä onkin hauska, kun itse auto muuten tuntuu toimivan ihan täysin. Ainut mikä temppuilee ja herjaa akkua on tämä Eberi. Nyt olen joka yö pitänyt autoa C-Tekin perässä, ja ajanut kotoa töihin - töistä kotiin pitkän kaavan kautta. Katsotaan mitä akun mittaus sanoo...
Täytyy koittaa mittoida tuota akun lepojännitettä tulevan viikonlopun aikana.
Jos viitteitä löytyy siihen, että auto purkaisi akkua itsekseen, mikä on yleisin paikka siinä vaiheessa kun tuota purkajaa aletaan metsästää?
Olen muuten C-Tek 3.6:sen kanssa havainut saman, että akku, jossa on tyyliin 10V tai alle jännitettä, C-Tek 3.6:nen ei tee mitään - vilkuttaa vain valoja. Kun normaalilla akkulaturilla lataa akkua joitain tunteja jonka jälkeen sen vaihtaa C-Tekkiin niin lähtee lataamaan. En ole päässyt kokeilemaan tällä C-Tek 10:llä tuota vielä, mutta 3.6:ssa kyllä on tuo "häiritsevä" ominaisuus: et saa "liian tyhjää" akkua herätettyä henkiin.
Viisiko olla jotakin häikkää auton jännitevahdissa. Eihän se lämmitin mitään herjaa anna, vaan herja tulloo auton tietokoneelta joka taas perustaa tietonsa antureihin. Olisi hyvä jos saisit mitattua jännitteen akun navoilta ja lämmittimen "navoilta". Lepojännitettä ei kannata sitten mitata juuri käyneestä autosta, vaan muutaman minuutin sammuksissa olon jälkeen. Ainakin joskus 2000 luvulla vielä asentajakoulussa kerrottiin, että pitää ajovaloja parikymmentä minuutin pari päällä ja sitten sammuksiin ja mittaus. Ei tule mitään osittauavarauksia mukaan. Jos akku kohtalaisessa kunnossa niin jossakin 12.5V liepeillä olisi oltava.
-
Heps!
Kävin perjantaina akkumittauksessa, ja tulos, että akku antoi reippaasti alle 400Ah ulos, kun 800Ah pitäisi olla. Noin parin kymmenen minuutin jälkeen uusintamittaus ja ulosanto Ah oli yli 400:dan, en enää tarkkaan muista miten paljoa, ehkä 420Ah tjsp.
Ostin kaverilta C-Tekin jännitevahdin jonka kytkin akkuun, antaa Bluetoothilla tiedot luuriin akun tilasta. Ja laitoin akun lataukseen perjantaina iltapäivästä ja annoin sen olla kokoajan maanantai aamuun kun lähdin töihin.
Auto on ollut yli vuorokauden paikallaan, eikä laturissa kertaakaan. Lepojännite 12.70V, ja ennen tuota mittausta ehti vähän sisävalot palamaan, ja käytin auton virtoja I:llä kun laitoin lisälämmittimen ajastimella päälle. Jotta ilmeisesti aika hyvä? Varsinkin ottaen huomioon että auto oli yli vuorokauden paikallaan?
Verrokiksi meidän toinen auto, jolla ajettu tänään yli 160km, ja pieni siirtymä pihassa ennen ja jälkeen pesun, lepojännite noin parin tunnin jälkeen viimeisestä siirrosta, lepojännite oli 12.64V.
Juttelin tovin tästä akkuaiheesta tämän kaverini kanssa, ja meinasi että syy voi juontaa niinkin kauaksi kuin viime talveen. Jotkut autot kuulema vaativat AGM ohjelman, että osaavat ladata AGM akkua oikein ( ? ). Kaveri kysyi, että olinko ladannut tätä akkua lopputalvena erikseen ollenkaan? Sanoin että en ainakaan niin montaa kertaa että oikeasti muistaisin koska olin sitä ladannut, muutakuin sen, että kun akun sain ja ajoin kotia, laitoin akun samantien seuraavaksi yöksi laturiin. Olen varmaan jossain vaiheessa sitä ladannut, mutta en vain muista missä vaiheessa. No kaveri sitten sanoi että jos olet paljonkin Eberiä viime talvena uudella akulla käyttänyt, etkä kertaakaan, tai vain pari hassua kertaa olet erikseen ladannut akkua, niin saattaa olla että akku on sieltä asti "vajautunut" hissukseen, joka tuli ilmi vasta nyt.
Mä en tiedä, onko tässä D5 koneisessa tuota jännitevaihtia olemassa, kun sen tiedän, että Start-Stop -hässäkällä varustetuissa autoissa se jännitevaihti on ja sen näkee siitä että akun + ja - navat ovat "oikosulussa" ohuella kaapelilla jonka toisessa päässä on tämä jännitevahti. Ja meillä ei tässä D5 koneisessa ole mitään "oikkari" kaapelia akun luona.
No mutta, jatketaan seuraamista...
-
Heps!
Kävin perjantaina akkumittauksessa, ja tulos, että akku antoi reippaasti alle 400Ah ulos, kun 800Ah pitäisi olla. Noin parin kymmenen minuutin jälkeen uusintamittaus ja ulosanto Ah oli yli 400:dan, en enää tarkkaan muista miten paljoa, ehkä 420Ah tjsp.
Melkoiset Ah:t ::)
Mä en tiedä, onko tässä D5 koneisessa tuota jännitevaihtia olemassa, kun sen tiedän, että Start-Stop -hässäkällä varustetuissa autoissa se jännitevaihti on ja sen näkee siitä että akun + ja - navat ovat "oikosulussa" ohuella kaapelilla jonka toisessa päässä on tämä jännitevahti. Ja meillä ei tässä D5 koneisessa ole mitään "oikkari" kaapelia akun luona.
Tässä kuvassa näkyy hyvin jännit/vitamittaukset. Jännitehän tietty mitataan napojen väliltä. Virtamittaus on sensorityyppinen ja/tai johtimen "jatkeena". Monesti shunttivastuksen yli mitataan jännite (jännitehäviö), joka muunnetaan virraksi (I=U/R).
(http://i1354.photobucket.com/albums/q687/muffking69/Volvo%20V60/P1020259_zpsdipikfym.jpg~original)
(http://www.sae.org/dlymagazineimages/web/516/9809_11499.jpg)
(http://www.globalspec.com/ImageRepository/LearnMore/20133/0-200_Static5733366d229146ad9f2057a17bdb6019.png)
(http://www.bimmerscan.com/wp-content/uploads/2014/07/ibs2-e1405300661529.jpg)
-
Taisi mennä kapasiteetit ja käynnistysvirrat sekaisin, mutta jos tulos on 400A (EN) nurkilla niin vaihtoon vaan, ettei tule talvella käynnistysongelmia. Kyllä dieselille saa olla 700->, liian kanssa pärjää aina.
-
Joo, kapasiteetit ja käynnistysvirrat meni sekaisin, hyvä huomio. Ei saisi tämmösiä kirjoitella hätäpäissään :)
Mushinico, meillä ei tuota kuvaamasi kaapelia ole tässä Volvossa. Toisessa autossa, Mini Cooper S Clubmanissa on tuo systeemi.
Mutta nyt näyttää vahvasti siltä että tuo oma tekemäni master-ON/OFF kytkin on se syypää:
Tänään aamulla ajastimella, ei latauksessa, Eberi ei käynnisty. Kävin ottamassa masterkytkimen kaapelit irti sulakerasiasta ja laitoin originaalin sulakkeen sulakeboksiin ja manuaalistartti auton viiksestä niin avot lähti pöhisemään.
Keskellä päivää kokeilin saman ja toimii.
Eli Hessu80:in ja Jortsin veikkaukset osui oikeaan. Kytkin uusiksi.
Akku on ollut käytännössä viimeviikolla joka yö latauksessa, lisäksi se oli latauksessa viime ja sitä edellisviikon viikonloput pe ilta - ma aamu. Joten akku pitäisi olla nyt ainakin ladattuna. C-Tekin mokkulalla tarkasteltuna Eberi haukkasi aamulla 10% akun tehosta (en tiedä mitä se mittaa kun graafi ilmoittaa vain prosentteja), ja tässä vähän ajeltuna niin 2% on latautunut aamullisesta.
Testaan vielä huomisaamun ja katsotaan pelaako. Mutta nyt on semmonen tutina että pelaa.
-
Joo kyllä se oli tämä Motonetin lämmittimen logolla varustettu kytkin joka oli syypää.
Se oli 10A kytkin, ja edellistalven se toimi kiltisti. Nyt uusi kytkin, vain merkkivalolla ja 20A, ja toimii.
Seurataan tilannetta.