Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Puatsio - 10.10.2016, 19:32:38
-
Hylky tuli kun vulkanointi on antanut hivenen periksi etualatukivarren etuhelasta. Onko minkälainen homma vaihtaa pelkkä hela? Onnistuuko kotikonstein vai tarvitseeko prässin apua irrotukseen ja uuden paikoilleen painamiseen? Olisiko helpompi vaihtaa koko tukivarsi ja kannattaako laittaa samalla uusi alapallonivel?
-
Ite vaihatin edelliseen V70 molemman puoleiset alatukivarret kun oli halvempaa ja helpompi homma vaihtaa, tuli sillon kans hylsy katsurilta. Tuossakin hommassa on aina tuo riskinsä että menee päin persettä purkaa ja kasata ja vidutuksen määrä on sitä luokkaa että tulee vaan harmaita hiuksia.
Vaihdon vähän arvokkaamppaan, jossa oli parempilaatuiset puslat valmiina. Jos nivelissä on vaihtotarve niin toki, mutta jos ei niin mitäpä sitä turhia.
-
Kesällä viimeksi vaihdoin puslan ilman prässiä. Tarvi kyllä apuvälineitä, 4 kierretangon pätkää, pari laippaa ja holkkeja.
http://aijaa.com/5lvPF2
http://aijaa.com/nJHtoN
-
Kesällä viimeksi vaihdoin puslan ilman prässiä. Tarvi kyllä apuvälineitä, 4 kierretangon pätkää, pari laippaa ja holkkeja.
http://aijaa.com/5lvPF2
http://aijaa.com/nJHtoN
Kiitoksia hyvistä havainnekuvista. Jotain tuon kaltaista itsekin ajattelin. OE-pusla ostettu joten iltapuhdetta tiedossa. Onneksi on toinen auto käytettävissä jos ei ihan illassa onnistukaan.
-
Hei
täällä myös sama ongelma tuon alatukivarren etummaisen helan kanssa.
Katsastuksessa se kyllä meni läpi,mutta inssi sanoi sen olevan melkein vaihtokunnossa,,,miten tuon helan huonokuntoisuus vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?
en ole kyllä huomannut sen kummempaa,mutta katsuri sanoi,että auto alkaa "soutamaan" tässä tapauksessa ajoneuvona S60 103kw 2001.
,,,kysäisin siniseltä mitä tuon helan vaihto osineen maksaa ja se on hieman alle 300€
-
Enpä ole huomannut ajossa mitään outoa, vaikka pusla ollut rikki, samanlainen oli ajaa puslan vaihdon jälkeen kuin ennenkin.
Motonetin puslat ostin, ensimmäisen vaihdoin 5 vuotta sitten ja sen jälkeen ajettu 60 tkm.
Jos itse vaihtaa, niin kannattaa varautua, että on aika tiukassa. Kierretangoilla halkaisija 12 mm, lujuus 8.8 kyllä onnistui.
-
Enpä ole huomannut ajossa mitään outoa, vaikka pusla ollut rikki, samanlainen oli ajaa puslan vaihdon jälkeen kuin ennenkin.
Motonetin puslat ostin, ensimmäisen vaihdoin 5 vuotta sitten ja sen jälkeen ajettu 60 tkm.
Jos itse vaihtaa, niin kannattaa varautua, että on aika tiukassa. Kierretangoilla halkaisija 12 mm, lujuus 8.8 kyllä onnistui.
Hei
kiitos vastauksesta
taidanpa jättää tuon helan korjauksen seuraavaan katsastukseen ja katsoa mitä inssi sanoo,,,tuo volvon alkuperäinen pusla maksaa yli 100€
-
Eturenkaat on sitten vaaravyöhykkeessä kun väljillä puslilla ajelee, eli niiden vaihtokuntoon kulumiseen aurauskulmien muuttuessa kannattaa varautua.
Volvolta löytyy useampaa puslaa noihin, esim. omassa autossa nämä (http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectID=156312) ja hinta näyttää olevan edelleen 60e/kpl.
-
Helan saa vaihdettua kyllä myös ihan lekalla, sopivalla holkilla ja esim. Puupölkyllä. On näitä vaihdeltu ihan kenttäolosuhteissa joskus ;)
Tosin, tuo hermeksen rakentama "prässi" on varmasti parempi vaihtoehto jos vaan mahdollisuus semmonen tehdä.
-
Itse laitoin muutama vuosi sitten polyuretaanipuslat. Ei oo tarvinnut enää olla huolissaan, että pomppaisi niiden takia konttorilla. Ja ajettavuus aivan eri luokkaa, kuin normi kumipuslilla. Suosittelen :)
-
Hei
täällä myös sama ongelma tuon alatukivarren etummaisen helan kanssa.
Katsastuksessa se kyllä meni läpi,mutta inssi sanoi sen olevan melkein vaihtokunnossa,,,miten tuon helan huonokuntoisuus vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?
en ole kyllä huomannut sen kummempaa,mutta katsuri sanoi,että auto alkaa "soutamaan" tässä tapauksessa ajoneuvona S60 103kw 2001.
,,,kysäisin siniseltä mitä tuon helan vaihto osineen maksaa ja se on hieman alle 300€
Päivitystä 12.06.2017
Käväsin leimalla viikko sitten ja inssi huomautti taas tuosta helasta mutta ei hylännyt, kävin tänään vaihdattamassa tuon helan ja kyllä se ohjaustuntumaan vaikutti ihan kummasti,ei enää vetele kiihdytyksissä eikä urissa,eikä jarrutuksissa,kävin testaamassa maantienopeuksilla miltä meno vaikuttaa ja kyllä se on nyt vakaampi ja
"jemptimpi" ajettava.
Teetin tuon homman muualla kuin Volvon merkkikorjaamossa ja hinta oli töineen+osineen+ohjauskulmien säätöineen yht 176€
Ps Hyvää kesää kaikille :-)