Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ysisatku - 10.10.2016, 20:42:19
-
Elikkäs 940 rupeaa vähän nykimään ja tärryyttämään kiihdyttäessä niin mistä voisi vikaa alkaa etsimään? Ahdot noin 0.5baarissa tulpat vaihdettu. Kiitoksia kaikille jo näin etukäteen!
-
Volvo 940 230fk jyrisee vain kakkosvaihteella noin 2500-3000rpm jonka jälkeen ei enään jyrise onkohan vika voimansiirrossa?
-
Yhdistin aiheet, kun kaiketi samasta autosta on kyse. Onko manuaali vai automaatti, ja millasilla kilometreillä? Pohjaava kaksoismassavauhtipyörä jyrisee, mutta yleensä isommilla vaihteilla. Kiihdytyksessä alas painuva perä voi aiheuttaa jyrinää näin esimerkiksi.
-
Joo elikkäs auto on manuaali m90 ja kilsoja kertynyt mittariin 360 000km
-
Vähemmillä kilsoilla mulla jyrisi löysän perän takia lähdöissä. Ääni kuului silloin keskeltä/takaa. Korostuuko ongelma kuorman kanssa?
Kai ahtopaineet on tarkistettu kunnon mittarilla/ei ole piikkaavaa bleediä käytössä?
-
Ahtomittari on joku auto gauge eli varmaan joku romu ja turbosmartin bleedi. Korostuu kuorman kanssa enemmän jyrinä
-
Mitenköhän sen ahtopiikin saa pois?
Ottamalla bleedventtiilin pois?
-
JOS piikkaa, ota bleedi pois tai muokkaa sitä. Esim halvoissa bleedeissä on rajapaineventtiili ilman sätöä, mikä aiheuttaa piikkaamista.
Oireiden perusteella kuulostaa kyllä enemmän voimansiirron ongelmalta.
-
Ahtomittari on joku auto gauge eli varmaan joku romu ja turbosmartin bleedi. Korostuu kuorman kanssa enemmän jyrinä
Meinaatko kärryä perässä kuormana vai matkustajia ja peräkontti painoa? Onks alustaa laskettu yhtään vai onko vakio. Rajusti madallettu muuttaa kartaanin ristikoiden kulmat ja itse perä siirtyy repsikan puolelle ja perämurkula ahtaa ittensä alustassa olevaan tukikehtoon. Jurisee ihan varmasti jos on noin.
-
Korostuu kun on matkustajia kyydissä ja ei ole rajusti madallettu.
Pitääpä yrittää säädellä sitä turbosmarttia
-
Ei edes tarvi olla rajusti madallettu. Orkkisjouset oli sen verran väsyneet jo n. 300tkm kohdalla, että 1 ja 2 jurisi. Varsinkin kuorman kanssa.
-
Se on vaan jännä homma ku jyrisee 2500-3000rpm kakkosvaihteella ja jouset vaihrettu juuri uusiin.
-
Se on vaan jännä homma ku jyrisee 2500-3000rpm kakkosvaihteella ja jouset vaihrettu juuri uusiin.
Eli siinä suurimman vääntömomentin tuntumassa... Jännittävää.... :D
Oma katiskanikin jyristi noilla kierroksilla väsähtäneillä orkkis-jousilla, mutta kuormajousien vaihtamisen jälkeen jurinat ovat vain muisto. Jurinat tulevat takaisin sitten siellä +400Nm käännöillä.
Madaltaminen tosiaan muuttaa kardaanin kulmia sellaisiksi, että voimansiirto alkaa jurista kun kulmat pienenevät.
-
Okei pitääpä testata että auttaisko parin prikan laitto tukikuminväliin