Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: roilo - 12.10.2016, 20:34:20
-
2007 V70 lämpiäminen mietityttää. Näillä keleillä (+5-+10) pitää ajaa 2km pikkuteitä ja lisäksi 4-6km moottoritietä ennenkuin viisari on mittarin keskivälillä? Männätalvena 20-pakkasilla ei tahtonut lämmetä ollenkaan normaaliin. Miten nopeasti teillä saavutetaan normilämpö?
Mahtaako marmoritiskin termari olla törkyisen hintainen?
-
Äkkiä sanosin että on normaalia, jos on diesel. Pakkasilla lämpöjen nouseminen kestää, mutta kabiinissa ei varsinaisesti ole kylmä.
-
Eihän se mikään nopea ole lämpenemään jos ei ole esilämmitystä ollut mutta näillä keleillä kyllä lämpenee ihan hyvin.Taasen -20 pakkasta ja yli niin 80;in vauhdissa ei nouse normaaliin mutta 100 nopeudessa kyllä.Olen pitänyt talvella maskipeittoa kun ei ole polttoaine käyttöista mootorilämmitintä muuta kuin säteilijä.
-
D5:ssä ilman maskipeittoa lämpenee mulla noin hitaasti. Toki käytän ardicia näillä keleillä jo aamuisin niin se sitten nopeuttaa. Joku talvi ilman Ardicia ajoin motarilla 20 min normaalilämmöissä 20 asteen pakkasilla, kun tulin pois ja pysähdyin valoihin rupes moottorin lämmöt putoamaan kun kierrokset oli tyhjäkäynnillä. Ja tosiaan lämpöä tulee kabiiniin vaikka neula ei ole vielä keskellä.
-
D5:ssä ilman maskipeittoa lämpenee mulla noin hitaasti. Toki käytän ardicia näillä keleillä jo aamuisin niin se sitten nopeuttaa. Joku talvi ilman Ardicia ajoin motarilla 20 min normaalilämmöissä 20 asteen pakkasilla, kun tulin pois ja pysähdyin valoihin rupes moottorin lämmöt putoamaan kun kierrokset oli tyhjäkäynnillä. Ja tosiaan lämpöä tulee kabiiniin vaikka neula ei ole vielä keskellä.
kolme vuotta sitten ajattelin kanssa etten laita maskia tukkoon. 20 asteen pakkasella 80km motaria ja lämmöt hyvin ylhäällä ja viimeiset 5km 60 ja 70 rajoitusta ilman pysähdyksiä työpaikan pihaan. Ruutuun ajaessa ardicin käynnistyi automaatilla. Parin päivän päästä laitoin maskin tukkoon ja ardic ei enää käynnitystynyt samalla matkalla. Mutulla sanoisin että laski himpun verran kulutustakin. Joko lämmitin kävin vähemmän aikaa kaikkiaan tai koneen korkeammat lämmöt vähenti kulutusta.
Joka tapauksessa sen jälkeen olen joka talvi tukinut keulan. Kohta tuo olisikin aika taas tukkia maskia.
-
Joo, sitten kun päiväpakkaset alkaa menee kyllä mullakin alapuoli keulasta retkipatjan taakse ja tammikuussa ylämaski ilmastointiteipin suojaamaksi
-
Kiitos vastauksista - unohtuikin mainita ettei ole diesel vaan bensa! Onko kellään yhtä hitaasti lämpiävää bensakonetta?
Pahuksen verenpainelääkkeet ovat tehneet tehtävänsä ja sormista on tullut sellaiset vilukissat että kaipaisi kunnon lämpöhönkää.
-
Allekirjoituksen ässässä hieman samaa "vikaa", näillä keleillä lämpeää hyvin, mutta kun ruvetaan olemaan -10 asteen kylmemmällä puolella, ei tahdo lämpömittarin viisari enää mennä siihen keskelle, vaan jää kiikkumaan siihen keskikohdan vasemmalle puolelle.
Työajot n. 30km suuntaansa ja maantiellä, termarihan se todennäköisesti on aikalailla valmista kauraa, meidän kulkineessa ainakin vielä tehtaan asentama, joten ehkäpä olisi aika vaihtaa, hinta vaan aika suolainen sinisellä. n.250€ koska pelkkää termostaattia ei voi vaihtaa, vaan vaihdetaan koko kotelo antureineen.
Lisättäköön vielä se, että kabiinissahan lämpöä kyllä piisaa. :)
-
Onko niin että vaparit eroavat ainakin 2.4T :stä termarin osalta?
Yksi matka värjöteltiin emännän kanssa Raumalta Helsinkiin ulkona ~-18'C Kabiinissa ei lämpö noussu yli +10'C
Seuraavana päivänä uutta termaria Bilteman pihalla -25'C pakkasessa. Tulomatka oli jo lämmin.
-
Kiitos vastauksista - unohtuikin mainita ettei ole diesel vaan bensa! Onko kellään yhtä hitaasti lämpiävää bensakonetta?
Pahuksen verenpainelääkkeet ovat tehneet tehtävänsä ja sormista on tullut sellaiset vilukissat että kaipaisi kunnon lämpöhönkää.
Jokkunhan pitää jopa kesälläkin hanskoja kädessä. :(
-
Onko niin että vaparit eroavat ainakin 2.4T :stä termarin osalta?
Yksi matka värjöteltiin emännän kanssa Raumalta Helsinkiin ulkona ~-18'C Kabiinissa ei lämpö noussu yli +10'C
Seuraavana päivänä uutta termaria Bilteman pihalla -25'C pakkasessa. Tulomatka oli jo lämmin.
Eikös tuo termostaatti muuttunut 2005 -> Vanhemmissa sai vaihdettua pelkän termostaatin, ja näissä uusissa menee koko kotelo anturoineen uusiksi. Ei tietoa miten vaparit/turbot eroavat keskenään.
-
Aikanaan ostin koko termari kotelon d5 04 motonetistä.
Maksoi reilun satasen ja se oli alkuperäinen,volvon logo oli hiottu pois.
-
Motonetin varaosaluettolossa näyttäisi kotelolliset mallit (119€) kuuluvan dieseleihin ja turboihin 2004 asti. Tuon mukaan muissa kelpaisi edelleen pelkkä termarielementin vaihto. Taitaa mennä vaihtoon, kun tuo hidas lämpeneminen kuulunee enemmän dieselin ominaisuuksiin.
-
Jos dieseliin vaihtaa termaria niin kotelon kans. Ei mene suosiolla pelkkä termari vaikka sen saakin ostettua.