Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mikulma - 15.10.2016, 23:21:30

Otsikko: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: mikulma - 15.10.2016, 23:21:30
Tällaista sotkua löytyi tänään kun vaihdoin ilmansuodatinta ja aloin katsomaan kun on kovin sotkuista. Öljyä ihan lammikoina vaihteiston? päällä. Kone on tosin ylhäältä asti sotkussa tuolta puolen. Päällä ei ole vuotoja. Eipä ollut mitään puhdistustarvikkeita tms käsillä niin vuotokohtaa on hankala arvailla. Onko kellään heittää ideoita mistä syyllistä kannattaisi lähteä etsimään..? Kuva on vähän huono mutta antaa suuntaa.
Autolla ajettu 200tkm, d3 2012..

(https://s21.postimg.org/uq8ew3kzn/IMG_20161015_WA0003.jpg) (https://postimg.org/image/uq8ew3kzn/)
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: virkpe - 16.10.2016, 08:29:10
Onko varmasti öljyä vai dieseliä mikä sotkenut paikat?
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: mikulma - 16.10.2016, 08:46:01
Kyllä se öljyä oli/on, kun sitä koiton vähän isompia putsata pois. Vajaa 15tkm sitten vaihdettu öljyt ja näytti tuo ajotietokone lähes alatasolle sen..
Ei ketuta yhtään  :)
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Taksari - 16.10.2016, 10:17:55
Mulla vuosi joku "alipainepumpun nipa" (en muista tarkemmin mikä) ja sen uusinta maksoi jotain 250€. Vaihdelaatikko oli märkä ja tiputti hieman alle suunnilleen kaasupolkimen kohdalle.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Taksari - 16.10.2016, 16:37:11
Korjauslaskussa luki: "alipainepumppu, jarru, lähtöliitäntä, uusinta" 50+82€
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Viltzu - 16.10.2016, 21:15:11
Todennäköisesti juuri alipainepumpun nippa eli letkulähtö. Löystyy ja ei ole tiivis sitten enää. Saa pelkän nipan vaihdettua, yhdellä torxilla kiinni alipainepumpussa.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Stinger - 20.10.2016, 16:17:36
Edellisessä XC70:ssä meni myös se alipainepumpun letkunippa rikki, moottori oli D5 (5 cyl). Oire sama että öljyä valutti vaihteiston päälle ja siitä autonkin alle enempi kuskin puolelle. Puolen tunnin homma vaihtaa.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: mikulma - 05.12.2016, 13:21:30
Vika paikantui nimenomaan alipainepumppuun, mutta jouduttiin se uusimaan kokonaan. Onneksi ruotsista sai tilattua puoleen hintaan suomen vastaaviin, muutaman päivän odotuksen väärti silti. Kiitos vinkeistä :)
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 06.11.2023, 22:34:26
Wanha ketju mutta, sama vika. Volvo Sweden on tehnyt videon, mutten itse kiinnittänyt ääneen huomiota
https://www.youtube.com/watch?v=QyDyetsY8n0

Mittarissa reilu 250tkm. Huomasin renkaita vaihtaessa kuskin puoleisen moottorin(vaihteiston) pään olevan öljyn peitoissa. Kärry siis kaipasin hieman TLC, joten pajalle.

Viikko sitten kävi valohoidossa, oli niin sotuinen ettei asentaja osannut sanoa tarkaa paikkaa.

Tänään uusi yritys.
- Alipainepumpun tiivisteen vaihto 1,25h
- Letkun korjaussarja 31430964 (kuulemma haettu Biliasta OEM) 104,-

Yhteensä 230,-

Aliexpress näyttää löytävän ko. numerolla osia muutamalla eurolla. Haluan uskoa  :-[ , etteivät kuitenkaan tule samalta linjalta  :nohnoh.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Aiku - 07.11.2023, 04:47:50
Tuossa linkissä alipainepumpun letkulähdön korjauksesta
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=132042.msg1061620939#msg1061620939
Tein pellistä kaksireikäisen prikan aluslevyksi. Toisen reiän läpi muovinipan letkulähtö ja toiseen ruuvi, jonka uskalsi kiristää jonkinverran tiukempaan, että ei tärinästä löysty.   https://ibb.co/0FDjtcR
Kuopion kumilta uusi O-rengas maksoi muistaakseni euron ja vielä lisäksi silokonia väliin.
Minun mielestä letkun lähtö on alunperin tehty liian hentoinen.
Nyt ei ole vuotanut.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: eramika - 18.12.2024, 10:46:48
Nostetaanpas aihetta ylös.
Oma keissi seuraavanlainen.
Elikkä ostin volvo v70 d3 liikkeestä 271tkm ajettuna. Huomasin auton alle kurkkiessa että vaihdelaatikon kylki märkä/öljyinen. No hieman tutkittuani vuotopaikka alkoi paljastua alipainepumppuun.
No sovin myyjän kanssa että vien auton erääseen korjaamoon näytille/arvioon ja laitetaan kuntoon heidän piikkiin. Korjaamon arvio on että alipainepumppu vahdettava. Myös ilm.nipalta? lähtevä letku halki. Arvio  600-700 töineen.

Autoliike alkoi tässä vaiheessa ilm. Laskemaan euroja :nohnoh  Myyntipäällikkö ilm. Jonkin sortin jokkismies hommasi käytetyn pumpun joka nyt tulossa siis korjaamolle. Myyjään olen tässä keissin aikana ollut yhteydessä lukuisia kertoja ja kaikki tieto pitää erikseen kysyä onko uusi osa onko käytetty jne.. eivät siis aluksi kertoneet etsivänsä käytettyä osaa puhuivat vaan edullisemmasta.

Kattelin tuossa että motonetissa tarvike pumppu tähän maksaisi 279.
Sah:lla pumpun hinta jo päälle 700 :)
Menen todennäköisesti nyt tässä vaiheessa tällä käytetyllä. Jää tuo paikallaan oleva sitten varaosiksi.

Mutta mikä on tuo pumpulta lähtevä letku (jos ei tule käytetyn osan mukana) sitä ei tahdo löytyä mistään netistä. Pakkaset estää hieman tutkimisia pihassa
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2024, 11:27:36
Nostetaanpas aihetta ylös.
Oma keissi seuraavanlainen.
Elikkä ostin volvo v70 d3 liikkeestä 271tkm ajettuna. Huomasin auton alle kurkkiessa että vaihdelaatikon kylki märkä/öljyinen. No hieman tutkittuani vuotopaikka alkoi paljastua alipainepumppuun.
No sovin myyjän kanssa että vien auton erääseen korjaamoon näytille/arvioon ja laitetaan kuntoon heidän piikkiin. Korjaamon arvio on että alipainepumppu vahdettava. Myös ilm.nipalta? lähtevä letku halki. Arvio  600-700 töineen.

Autoliike alkoi tässä vaiheessa ilm. Laskemaan euroja :nohnoh  Myyntipäällikkö ilm. Jonkin sortin jokkismies hommasi käytetyn pumpun joka nyt tulossa siis korjaamolle. Myyjään olen tässä keissin aikana ollut yhteydessä lukuisia kertoja ja kaikki tieto pitää erikseen kysyä onko uusi osa onko käytetty jne.. eivät siis aluksi kertoneet etsivänsä käytettyä osaa puhuivat vaan edullisemmasta.

Kattelin tuossa että motonetissa tarvike pumppu tähän maksaisi 279.
Sah:lla pumpun hinta jo päälle 700 :)
Menen todennäköisesti nyt tässä vaiheessa tällä käytetyllä. Jää tuo paikallaan oleva sitten varaosiksi.

Mutta mikä on tuo pumpulta lähtevä letku (jos ei tule käytetyn osan mukana) sitä ei tahdo löytyä mistään netistä. Pakkaset estää hieman tutkimisia pihassa

Alipainepumpulta lähtee letku ohjainsolenoidille ja on kumiletkua. Perussyy öljyvuotoon on letkun muovisen takaiskullisen nipan väljistyminen kiinnitysruuvin kohdalta. Uuden nipan saa Volvolta ja vanhankin saa korjattua uudella o-renkaalla sekä isommalla prikalla kiinnitysruuvin alle.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: eramika - 18.12.2024, 11:44:39
Alipainepumpulta lähtee letku ohjainsolenoidille ja on kumiletkua. Perussyy öljyvuotoon on letkun muovisen takaiskullisen nipan väljistyminen kiinnitysruuvin kohdalta. Uuden nipan saa Volvolta ja vanhankin saa korjattua uudella o-renkaalla sekä isommalla prikalla kiinnitysruuvin alle.
Kiitos. Pitää korjaamon kanssa vielä neuvotella asiasta miten tehdään.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: juho82 - 18.12.2024, 16:21:47
Kiitos. Pitää korjaamon kanssa vielä neuvotella asiasta miten tehdään.

Korjautin viime talvena saman ongelman omasta autosta. Hämeen autolla korjaussarja ja asennus jotain 100-150 €. En muista tarkkaa summaa ku oli samalla normi huollossa. On tyyppivika, et vuotaa.
Otsikko: Vs: D3 öljyvuoto
Kirjoitti: eramika - 19.12.2024, 09:54:06
Tiivistesarjallakin + nippa varmaan tulisi kuntoon