Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: monoa - 22.10.2016, 13:19:48
-
eli trafikun nykyisin vaatii et pittää poistaa selkä nojakin et saa rekattuu pakuks ni ongelmakshan tulee kun menee sähköö niihin nojiin itessään ja pistokkeen pois ottaminen sytyttää srs tuikun. eli onko muita vaihto ehtoja kun purkaa penkeistä sähköt irti ja laittaa irralleen.. ja mitä kaikkee siellä penkin sisälä ois mitkä joutuu ottaa ylipäätään.. onko kellään kokemusta..
-
Taitaa olla ainut vaihtoehto etsiä sopivan kokoinen vastus ja laittaa sinne johtoihin..
Tuossa jotain tuon pakuksi muuttamisen osalta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82287.0
-
Itse pakuttamassa kans ja odottelen johtohässäkkää yheltä tyypiltä.
Täälä foorumilla moni vaan puhuu niistä vastuksista mutta yhdelläkään ei tunnu olevan minkään maailman fakta tietoa mitä ja miten se tulisi toteuttaa.
Tämä minkä olen itse laittamassa on sellanen että takapenkki on purettu ja ne paukkupatruunat poistettu ja sinne patruunoiden sijaan laitettu ne vastukset.
siis pelkät johtosarjat kaivettu penkistä pois ja vastukset laitettu niihin.Vastuksiahan menee kolme kappaletta koska joka turvavyölle on oma paukkupatruuna joka ohitetaan näillä.
Kerron lisää kunhan saan omani kotia.
-
juu oiskin kyllä hyvä tieto se vastus arvo mikä sit pitää olla niin tarviis kokeilemalla selvittä, enskuun puol väliin ois tarkotus saaha rekattuu toi oma...
-
Nyt sain takapenkin huijarit kotia.
Paukut irrotettu ja laitettu 2.5 ohmin vastukset niiden tilalle ja kutistesukka päälle.
Ei kuulemma toimi jos laittaa vaan vastukset suoraan liittimiin jotka tulisi penkkiin kiinni.
Siitä nyt askartelemaan takaselkänojia auki ja vastuksia paukkujen tilalle asentelemaan :)
En perhana osaa lisätä kuvaa tänne niistä..
-
Oliko paukkujen irroitus vaikea homma? Saisitko kuvia lähetettyä tänne.Selviääkö hommasta siis 2,5 ohm vastuksilla vai tarvitaanko vielä jotain muuta?
Kyllä tympäsee nämä Trafin pelleilyt prkl! Periaatteestakin silti väsään.
Itse ajattelin rakentaa kiinnitysten päälle levystä kotelon,jonka ruuvinkannat pyöristän porakoneella. Penkin kiinnikkeet jäävät kotelon alle.
-
Joo riitti ne 2.5 ohmin vastukset niiden paukkujen tilalle.En nähnyt operaatiota itse mutta takaselkänojat pitää purkaa että pääsee piuhoihin ja paukkuihin käsiksi.paukut on liittimellä piuhoissa kiinni.
Itse laitoin selkänojien kiinnityspisteisiin joita on kaksi, m10*20 kuusiokolopultit joista porasin kannan sisältä rojut pois ettei avaimella saa irti ja sit ne takapenkinlukon vastakappaleet pitää deaktivoida myös.
Niihin taittelin rosteripellin soiroa ympäri ja vedin popniitin keskeltä läpi.
Turvavyön vastakappaleet pitää kans poistaa auton pohjasta,niiden kiinnitys kohdille ei tarvi tehä mitään.
En saa lisättyä kuvaa tänne foorumiin.
-
En saa lisättyä kuvaa tänne foorumiin.
Paina viestin kirjoitusruudun alla olevaa "lisää viestiin kuva" -linkkiä.
-
(https://s13.postimg.org/41ty2a22r/IMG_1542.jpg) (https://postimg.org/image/41ty2a22r/)
-
Paina viestin kirjoitusruudun alla olevaa "lisää viestiin kuva" -linkkiä.
Kiitos.Aina vanha oppii uutta :)
-
Onko kukaan kokeillut vastusta suoraan johtoihin ilman liitintä.Tuo liitin voi olla semmoinen, että se yhdistää johdot, jos ei ole kiinni vastakappaleessa. Saako Volvon liittimiä mistään irtotavarana. Olisi helpompi tehfä kokeiluja, kun saisi kaksi tuommousta naarasliitintä jostain.
-
Itse itselleni vastaten. Kokeilin tänään 2.2 ohm vastusta johtoon suoraan. Purin johdot irti penkin liittimestä. Nyt killottaa huolla airback näytössä. Eli ei toiminut ainakaan noin. Seuraava vaihtoehto on 2,7 ohm. Elektroniikkaliikkessä ei ollut 2.5 ohm vastusta ollenkaan.
Kysymys kuuluu seuraavasti: Miten saan tuon ilmoituksen nyt nollattua. Laitoin liittimet takaisin kiinni penkkeihin, mutta ei auttanut mitään. Myöskään obd2 palikka ei löydä tätä vikaa ollenkaan. Löytyykö Oulusta joku, joka saa nämä airbag vikavalot kuitattua?
Mitenhän lie näiden auto-ohjelmoijien kyvyt. Saiskohan ne laitettua nuo takapenkin johdot kokonaan hiljaisiksi koodaamalla? Alkaa pikkuhiljaa vituttaa koko laitos. Eikö tässä tosiaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin alkaa purkamaan penkkien panoksia, jotta saan auton pakuksi?
-
Soitappa oulun motonettiin ja kysy saako motomaatilla kuitattua tuota pois.
-
Motonetistä mielummin itse hankkisin sen Volvo T75 lukijan joka pääsee tän ikäisen kaikkiin ohjainlaitteisiin. Hinta muistaakseni 69€
-
Normaalilla boch kts testerillä saa kuitattua turvatyyny ilmoitukset pois. Itse irroitin "vahingossa" kuljettajan turvatyynyn johdon ja kuittaus onnistui kts 450 laitteistolla. Laite löytynee jo pienemmistäkin pajoista. esim Vepsäläinen, ammattikoulut ym.
-
Kiitoksia vinkeistä ja nopeasta reagoinnista. Kävin hakemassa mätänetistä t75-testerin. Hyvä laite kaikin puolin. Jos jollain on Oulussa tarvetta, niin minä voin sillä nollailla vikakoodeja.
Homma meni lopulta näin. Yritin ensin 2.2 ohm vastusta suoraan johtoihin. Vikavalo syttyi välittömästi. Päivän pähkäilyn jälkeen, otin eilen penkit sisälle ja purin paukut esille ja irroitin liittimet. Liittimet ovat hyvin erikoisen näköiset ja luulen, että niiden sisällä on vielä jotain päämme menoksi. Homma oli suhteellisen tympeä ja penkkejä ei varmaan tule enää kasattua koskaan takaisin.
Tänään kokeilin ensin 2.7 ohm vastuksilla ja nollasin vikakoodit testerillä. Koodi pomppasi samantien takaisin. Resistanssi liian korkea. Sitten laitoin 2,2 ohm paikoilleen. oikeapuoli ja keskipenkki lopetti herjaamisen. Vaihdoin vielä vasemmalle uuden vastuksen ja heiluttelin johdot läpi ja tarkistin liitokset. Tämän jälkeen vikavalo sammui ja ei enää syttynyt. Toivottavasti myös pysyy pimeänä.
Huomenna sitten jostain kuusiokolopultteja ja penkinkiinnikkeiden eliminointi niillä. Ylähakasiin peltipalaset päälle ja popniitti keskeltä läpi. Kysyin tästä tutulta katsastusmieheltä ja tämän pitäisi riittää. Noiden takapenkin paukkuhuijareiden tekijälle riittää varmasti jatkossa hommia, jos joku tuohon vain haluaa perehtyä. Olisin itsekin mieluummin ostanut jostain valmiit johdot penkkien hajottamisen sijaan. Olisi säästynyt paljon aikaa, vaivaa, asennusolutta ja lasten korvat kiroamiselta.
-
Mikä juttu tuo takaselkänöjan poistovaatimus on? Miksei istuinosan poisto riitä?
-
Trafi on kaikessa viisaudessaan helpottanut ihmisten elämää uusilla säännöillä. Uudet säännöt astuivat voimaan elokuussa 2016. Jos oikein ymmärsin, syynä oli se, että pakettiautoksi rekattuja autoja oli myyty mamuille penkkien kera ja säännöistä tietämättömät maahanmuuttajat olivat ruuvanneet penkit kiinni ja kovaa ajoa. Veroja maksamatta tietenkin. No nyt ei enää sitten kiinnitellä penkkejä helposti paikoilleen.
-
oisko nyt ihan tuossa kuitenkaan trafin motiivit :D
-
En tiedä. Tämmöistä kuulin katsastusmieheltä. Kuulosti ihan järkeen käyvältä. Tympeä sääntö kuitenkin ja aiheuttaa kovasti ylimääräistä tuskaa.
Aamulla teippasin paukun liittimien vastukset erkkarilla. Vikavalo palaa taas näytössä. >:(Varmaan heilahtivat tai ovat huonosti paikoillaan. Taistelu jatkuu illalla.
-
Sen penkin takaisin laittaminenhan on niin työläs toimenpide että sitä ei mitenkään voi tehdä jos sen on kerran irroittanut..
Voi kiesus sentään.
-
Nyt löytyi vika. Liitin oli löystynyt. 2.2 ohm vastukset pelaa kans. Kurkkasin myös paukunliittimen sisään ja elektroniikkaahan siellä on sisällä. En osaa sanoa, mitä komponentteja ne tarkalleen ovat. Tässä kuva.
(https://s17.postimg.org/j888v4pej/IMG_20161108_WA0002.jpg) (https://postimg.org/image/j888v4pej/)
-
itellä olis tämä samanen projekti tarkotus alkaa tekemään. jäi vaan itelle vähä epäselväksi tuo vastuksen kytkentä. mutta jos oikeen ymmärsin tätä hommaa niin ilmeisesti se laitetaan siihen patruunan liittimessä pinnistä pinniin? :o
-
itellä olis tämä samanen projekti tarkotus alkaa tekemään. jäi vaan itelle vähä epäselväksi tuo vastuksen kytkentä. mutta jos oikeen ymmärsin tätä hommaa niin ilmeisesti se laitetaan siihen patruunan liittimessä pinnistä pinniin? :o
Juurikin niin.
-
Nyt löytyi vika. Liitin oli löystynyt. 2.2 ohm vastukset pelaa kans. Kurkkasin myös paukunliittimen sisään ja elektroniikkaahan siellä on sisällä. En osaa sanoa, mitä komponentteja ne tarkalleen ovat. Tässä kuva.
(https://s17.postimg.org/j888v4pej/IMG_20161108_WA0002.jpg) (https://postimg.org/image/j888v4pej/)
Joko käyny leimaamassa?
-
Tuohon löytyy kyllä tehtaan valmistamat vastukset mutta ne ovat tosi hinnakkaat. Muistaakseni n.150 / kpl. Ne ei löydy suomeen valmistettujen autojen varaosa tiedostoista mutta jos hakee Ruotsin markkinoille valmistetuista ambulanssi tai van malleista. Kyselin noita itsekkin keväällä jolloin ne loytyi varaosamyyjän avustuksella. Kuitenkaan en vielä tilannut niitä johtuen niiden hinnasta. Koetan etsiä niiden varaosanumerot ja laitan ne sitten tänne jos löydän ne.
-
Nyt löytyi vika. Liitin oli löystynyt. 2.2 ohm vastukset pelaa kans. Kurkkasin myös paukunliittimen sisään ja elektroniikkaahan siellä on sisällä. En osaa sanoa, mitä komponentteja ne tarkalleen ovat. Tässä kuva.
(https://s17.postimg.org/j888v4pej/IMG_20161108_WA0002.jpg) (https://postimg.org/image/j888v4pej/)
Kuvassa näkyvät osat on kondensaattoreita.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
-
Nyt löytyi vika. Liitin oli löystynyt. 2.2 ohm vastukset pelaa kans. Kurkkasin myös paukunliittimen sisään ja elektroniikkaahan siellä on sisällä. En osaa sanoa, mitä komponentteja ne tarkalleen ovat. Tässä kuva.
(https://s17.postimg.org/j888v4pej/IMG_20161108_WA0002.jpg) (https://postimg.org/image/j888v4pej/)
Noista rojuista sitten vaan speksit kehiin ja kytkentäkaavio niin saa juottaa tollasiin komponentteihin sen 2.2 ohmin vastuksen ja lyödä suoraan kiinni siihen liittimeen joka tulee penkkiin kii eikä tarvi ruveta penkkiä purkamaan.
-
Kerron nyt tämänpäiväisen katsastusmiehen tulkinnan noihin pakuksi muutoksiin.
Jos muuttaa ns. farmariauton pakuksi niin on irroitettava kokonaisuudessaan takaistuin pois ja estettävä niiden kiinnittäminen niin että se ei onnistu ilman erikoistyökaluja. Mutta!! Jos autoon on asennettu tehdas varusteena turvallisuus laitteita eli Volvoissa takaistuinten airbagit niin niitä ei saa poistaa. Eli periaatteessa autoa ei voi rekisteröidä pakuksi. Tämä kysymys käytiin läpi ja hänen tulkinta oli että minun XC 70 ei voisi muuttua enää pakuksi, ja tämä koskee nyt kaikkia autoja missä on takaselkänojissa sivutörmäys airbagit. Kaikki jotka ovat muutettu ennen Trafin uusia määräyksiä saavat olla niin kuin ne on olleet muutosta tehdessä.
Kävin aivan asiakseni kysymässä tätä kun alkaa taas lähestyä tuo vuosikatsastus.
Huom!! Tämä on erään yksityisen katsastusaseman tulkinta täältä Hukan juoksu alueelta. On mainittava että olen käyttänyt samaisella asemalla autot jo monia vuosia ja käytän edelleen.
-
Koskas noihin on takaselkänojiin airbagit tullu???paukut turvavöille ny ainaki on mutta tyynyistä en oo kuullu..
-
Kerron nyt tämänpäiväisen katsastusmiehen tulkinnan noihin pakuksi muutoksiin.
Jos muuttaa ns. farmariauton pakuksi niin on irroitettava kokonaisuudessaan takaistuin pois ja estettävä niiden kiinnittäminen niin että se ei onnistu ilman erikoistyökaluja. Mutta!! Jos autoon on asennettu tehdas varusteena turvallisuus laitteita eli Volvoissa takaistuinten airbagit niin niitä ei saa poistaa. Eli periaatteessa autoa ei voi rekisteröidä pakuksi. Tämä kysymys käytiin läpi ja hänen tulkinta oli että minun XC 70 ei voisi muuttua enää pakuksi, ja tämä koskee nyt kaikkia autoja missä on takaselkänojissa sivutörmäys airbagit. Kaikki jotka ovat muutettu ennen Trafin uusia määräyksiä saavat olla niin kuin ne on olleet muutosta tehdessä.
Kävin aivan asiakseni kysymässä tätä kun alkaa taas lähestyä tuo vuosikatsastus.
Huom!! Tämä on erään yksityisen katsastusaseman tulkinta täältä Hukan juoksu alueelta. On mainittava että olen käyttänyt samaisella asemalla autot jo monia vuosia ja käytän edelleen.
Tervehdys!
Sama homma täällä V70 d5 vm2004 . Otin takapenkit pois myös selkänojan johon näytti menevän sähköliittimet jotka irroitin. Johan alkoi näyttö herjaamaan airbageista. Soitto Savarinkatsastus asemalle ylivieskaan, ja sama tulkinta, ei voi muuttaa pakuksi. Ei muuta ko penkit takasi ja maksamaan kiltisti 400 einaria kovempi vero. Täytyy vielä käydä nollaamassa tuo vikakoodi no onneksi siitä ei tarvi maksaa kun on suhteita.
-
No on se nyt kumma.
Itellä 04 D5 jonka just rekkasin pakuksi vaasassa.
Tääläpäin ei mitään ongelmaa tuon suhteen.
Eihän takapenkin selkänojien paukkujen pitäisi mihinkään liittyä koska selkänojat otetaan pois kokonaan.Ja paukut on turvavyön kiristimet,EI airbagit.
Ei muuta kun soittelemaan eri katsastuskonttoreita läpi ja kyselemään,vaikka sitten eri kylästä.
-
No on se nyt kumma.
Itellä 04 D5 jonka just rekkasin pakuksi vaasassa.
Tääläpäin ei mitään ongelmaa tuon suhteen.
Eihän takapenkin selkänojien paukkujen pitäisi mihinkään liittyä koska selkänojat otetaan pois kokonaan.Ja paukut on turvavyön kiristimet,EI airbagit.
Ei muuta kun soittelemaan eri katsastuskonttoreita läpi ja kyselemään,vaikka sitten eri kylästä.
Miten ratkaisit tuon vikakoodi herjauksen.
-
Miten ratkaisit tuon vikakoodi herjauksen.
Vastuksilla tästä ketjusta löytyy ohjeet toimenpiteeseen
-
Vastuksilla tästä ketjusta löytyy ohjeet toimenpiteeseen
Näkyypi löytyvän. Mutta olkoonpa penkit nyt paikoillaan, kun ne takaisin ähelsin pysyypä autokin siistinpänä. Täytyypi kitistellä jossain muussa.
-
En ole vielä käynyt leimalla, koska etupenkki sytytti oikealla mittaristossa olevan airbag-valon. Kyllä nuo johdot menee takapenkkien turvavöille. Ei siellä mitään airbageja ole. Pitää yrittää tuota katsastusta parin viikon päästä ja jos ei onnistu, niin auto lähtee myyntiin.
Katsastusasemalle voi hoitaa todistuksen turvalaitteen poistosta, jos homma menee liian vaikeaksi. Mitä se maksaa, ei mitään hajua. Varmaan wetterillä helvetisti. Ei kyllä huvittaisi ruveta kokoamaan penkkejä takaisin, sen verran ärsyttävät olivat purkaa. Pitää kuitenkin yrittää ensin katsastaa ilman todistusta. Varmaan se on tuurista kiinni, miten tarkka katsastusmies sattuu kohdille.
-
Tulipa tässä vielä lisää tietoa niiden taka selkänojien turvalaitteiden poistamisesta. Katsastajan kantahan oli savarinkatsastuksessa Ylivieskassa että jos on turvalaiteitta taka selkänojissa NIIHIN EI SAA MISSÄÄN TAPAUKSESSA KAJOTA! eikä autoa voi silloin katsastaa pakuksi. Juttelin asiasta vielä erään toisen asiantuntijan kanssa ja se sanoi että kolaritilanteessa auto tutkitaan hyvin tarkkaan, ja jos turvalaitteisiin on menty räpeltämään ei vakuutusyhtiö todennäköisesti korvaa hilun hilua ja saattaa katsastajakin joutua liriin kun on mennyt hyväksymään.
-
Tulipa tässä vielä lisää tietoa niiden taka selkänojien turvalaitteiden poistamisesta. Katsastajan kantahan oli savarinkatsastuksessa Ylivieskassa että jos on turvalaiteitta taka selkänojissa NIIHIN EI SAA MISSÄÄN TAPAUKSESSA KAJOTA! eikä autoa voi silloin katsastaa pakuksi. Juttelin asiasta vielä erään toisen asiantuntijan kanssa ja se sanoi että kolaritilanteessa auto tutkitaan hyvin tarkkaan, ja jos turvalaitteisiin on menty räpeltämään ei vakuutusyhtiö todennäköisesti korvaa hilun hilua ja saattaa katsastajakin joutua liriin kun on mennyt hyväksymään.
Jotenkin tuntuu hieman oudolta että turvalaitteet joilla ei turvallisuuden kannalta ole mitään merkitystä auton ollessa paku silti ne kuitenkin pitäisi säilyttää? :idiot2: Volvolta saanee lausunnon rahaa vastaan asiasta ja käsittääkseni vielä jopa mallikohtaiset vastuksetkin mikäli oikein hankalaksi menee. En näe asiassa ongelmaa koska selkänojan sisällä olevat "turvalaitteet" ovat turvavöiden kiristys paukut joten auton ollessa paku niitä tuskin takapenkillä tarvitsee ???
-
Sen verran vielä että tämä katsastaja sanoi että Volvolta nimen omaan tullut ohjeet ettei turvalaitteita saa poistaa käytöstä. Joten minulla ainakin penkit saa olla paikoillaan enkä ala pakuksi yrittämään.
-
Sen verran vielä että tämä katsastaja sanoi että Volvolta nimen omaan tullut ohjeet ettei turvalaitteita saa poistaa käytöstä. Joten minulla ainakin penkit saa olla paikoillaan enkä ala pakuksi yrittämään.
Nämä katsastajien ehtymättömät tietovarastot ovat olleet hieman kyseenalaisia. Kysyn huomenna hieman asiasta Hämeenautolta kun pitää tuo oma V70 käyttää huollossa joten eiköhän selvyyttä ala tulemaan :)
-
Noniin Hämeenautolla asiasta kysyin ja Heille ei ainakaan ole ilmoitettu etteikö saisi niitä paukkuja poistaa. Katsastajalla ollut siis taasen jotain omia lakeja ;D
-
Olettaisin kumminkin että katsastaja tuntee lakipykälät paremmin kuin jokin autokorjaamo.
-
Olettaisin kumminkin että katsastaja tuntee lakipykälät paremmin kuin jokin autokorjaamo.
Olettaisin että jos Volvon jälleenmyyjä ei ole kuullut moisesta kiellosta niin silloin nämä on taas näitä mustatuntuu puheita ;D
-
Lisäys aikaisempaan tekstiini
Tämä asia ettei autosta saa poistaa tehtaalla asennettuja turvalaitteita ja näin ollen esim. Volvoista takaselkänojia on nimenomaan Trafin määräys. Ainakin tämä katsastusmies korosti tätä ettei se ole heidän tulkinta. He eivät puutu näihin aiemmin muutettuihin autoihin vuosikatsastuksissa. Nythän on sitten katsastajan oma tulkinta hyväksyykö hän selkänojien poiston. Jos tälläinen tulkinta joskus joutuu tarkempaan syyniin niin katsastusmiehen luvat voivat mennä. Trfihan tekee näitä "salaisia" tarkastuksia katsastus asemille kuten jokunen vuosi sitten kun leimattiin yksityisiä asemia "vaarallisten ajoneuvojen" hyväksymisistä.
Tälläistä on kun asutaan Suomessa.
-
Lisäys aikaisempaan tekstiini
Tämä asia ettei autosta saa poistaa tehtaalla asennettuja turvalaitteita ja näin ollen esim. Volvoista takaselkänojia on nimenomaan Trafin määräys. Ainakin tämä katsastusmies korosti tätä ettei se ole heidän tulkinta. He eivät puutu näihin aiemmin muutettuihin autoihin vuosikatsastuksissa. Nythän on sitten katsastajan oma tulkinta hyväksyykö hän selkänojien poiston. Jos tälläinen tulkinta joskus joutuu tarkempaan syyniin niin katsastusmiehen luvat voivat mennä. Trfihan tekee näitä "salaisia" tarkastuksia katsastus asemille kuten jokunen vuosi sitten kun leimattiin yksityisiä asemia "vaarallisten ajoneuvojen" hyväksymisistä.
Tälläistä on kun asutaan Suomessa.
Noniin eli trafin hömpötyksiä siis nämä kiellot siitäkin onneksi selvitään Volvolta saatavalla lausunnolla. Jyväskylässä ainakin onnistui leimata V70 Volvo pakuksi ilman mitään mutinoita
-
Noniin eli trafin hömpötyksiä siis nämä kiellot siitäkin onneksi selvitään Volvolta saatavalla lausunnolla. Jyväskylässä ainakin onnistui leimata V70 Volvo pakuksi ilman mitään mutinoita
Meinaatko että jollain lausunolla kumotaan trafin kiellot tai jossain hämeenaholla ei olla kuultu. Kuullostaa mustatuntuu jutuilta. :) Sen kyllä uskon että jollain katastusasemalla onnistuu pakuksi rekkaroimaan, mutta meniköhän sitten oikein on jo toinen juttu.
-
Meinaatko että jollain lausunolla kumotaan trafin kiellot tai jossain hämeenaholla ei olla kuultu. Kuullostaa mustatuntuu jutuilta. :) Sen kyllä uskon että jollain katastusasemalla onnistuu pakuksi rekkaroimaan, mutta meniköhän sitten oikein on jo toinen juttu.
Oliko sulla joku linkki tähän pykälään missä kyseinen toimenpide kielletään?
-
Onko siinä nyt muka muuttunut jotain? Ainahan turvalaitteiden poisto on vaatinut maahantuojan lausunnon. Ehkä takapenkkien vyönkiristimet penkit poistettaessa eivät ole niitä kriittisimpiä joten on päästetty läpi.
Esim 200-900 sarjasta airbag ratin tai abs:n poisto onnistuu maahantuojan lausunnolla jos sellaisen vain saa.
-
Tuore Trafin lausunto tähän asiaan.
Päätin kysyä suoraan Trafista kuinka tämä asia on. Tänään sain s-postia sieltä joten uskoisin tämän tiedon pätevän koko suomen alueella. Jos ei niin sitten katsastusasemilla on omia tulkintoja
. Kirjoitan nyt sen kuinka asia menee.
Katsastajille tarkoitettuun ohjeeseen on kirjattu, että muutettaessa henkilöauto pakettiautoksi, tulee takapenkkien selkänoja poistaa.
Tällöin ei mm. sen osalta tarvitse arpoa, mikä on riittävä lukitusmekanismi, jos selkänojan olisikin halunnut jättää tavaratilan lattiaksi.
Selkänojan poistamisen vaikutus turvalaitteiden toimintaan tulee luonnollisesti huomioida, koska esim. airbagin merkkivalon palaminen katsotaan viaksi.
Jos turvalaitteet kuitenkin saa sopivalla anturilla/ vastuksella toimimaan, ei asiassa ole ongelmaa.
Ohje tuli voimaan 1.8.2016 ja koskee siitä alkaen tehtäviä muutoksia.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f851f90734e9acc/21957-istuinten hyvaksyminen paketti-auton ja kuorma-auton ohjaamoontai kuormatilaan.pdf
Tälläisen selvä sanaisen viestin lähetti Trafi tekniikan tarkastaja Mikko Nurmi
Tästä voi vetää sen johtopäätöksen että nuo vastus liitännät tai volvolta varaosana saatavat alkuperäiset vastus kappaleet ovat hyväksyttäviä eikä pakuksi muutos ole kielletty nytkään.
-
Tuore Trafin lausunto tähän asiaan.
Päätin kysyä suoraan Trafista kuinka tämä asia on. Tänään sain s-postia sieltä joten uskoisin tämän tiedon pätevän koko suomen alueella. Jos ei niin sitten katsastusasemilla on omia tulkintoja
. Kirjoitan nyt sen kuinka asia menee.
Katsastajille tarkoitettuun ohjeeseen on kirjattu, että muutettaessa henkilöauto pakettiautoksi, tulee takapenkkien selkänoja poistaa.
Tällöin ei mm. sen osalta tarvitse arpoa, mikä on riittävä lukitusmekanismi, jos selkänojan olisikin halunnut jättää tavaratilan lattiaksi.
Selkänojan poistamisen vaikutus turvalaitteiden toimintaan tulee luonnollisesti huomioida, koska esim. airbagin merkkivalon palaminen katsotaan viaksi.
Jos turvalaitteet kuitenkin saa sopivalla anturilla/ vastuksella toimimaan, ei asiassa ole ongelmaa.
Ohje tuli voimaan 1.8.2016 ja koskee siitä alkaen tehtäviä muutoksia.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f851f90734e9acc/21957-istuinten hyvaksyminen paketti-auton ja kuorma-auton ohjaamoontai kuormatilaan.pdf
Tälläisen selvä sanaisen viestin lähetti Trafi tekniikan tarkastaja Mikko Nurmi
Tästä voi vetää sen johtopäätöksen että nuo vastus liitännät tai volvolta varaosana saatavat alkuperäiset vastus kappaleet ovat hyväksyttäviä eikä pakuksi muutos ole kielletty nytkään.
Juuri näin kerrottiin myös Jyväskylässä muutoskatsastuksen yhteydessä ei muutakuin pakuttamaan oikeen porukalla :)
-
Ostin tänään tollasen pakuksi muutetun v70 -03. Näytössä killottaa milloin sattuu toimimaan,. Airbag huolla heti ilmoitus. Auto on saatu katsastettua pakuksi syksyllä, mutta katsastus tökkää varmasti seuravassa. Onko jollain tietoa, mistä saisi edullisimmin hankittua vastuspaketit noihin johtoihin? SAH:lla vastukset n. 250€. Ohjelmallisesti ei kuulema pysty tuonikäsiin hoitamaan.
-
Eiköhän sen vastuksen saa tavallisilla kymmenien senttien hintaisilla tehtyä.
-
Tais ne vastukset maksaa alle 20€ jos ihan sähköliikkeestä ostaa muualta sitten halvenmalla
-
Ilmeisesti pitää kaivaa ne johdot kuitenkin sieltä turvavyön paukuista irti. Millanen homma se on? saan ne penkit ilmeisesti ensiviikolla. Oletteko juottaneet ne vastukset kiinni vai ihan tökkäämällä pinnit reikiin?
-
Liitin irti siitä mistä helpoiten saa penkin ja auton välistä.
Tökkäämällä ja sähköteipillä kiinni. Jos joutuu tekemään usean vastuksen yhdistelmiä niin juota ne toisiinsa.
-
Vaasan Elektroniikkakeskus OY. Sieltä löytyy mitä vain. :)
-
Juu. Varmaan saa tuoltakin, mutta Oulussa ajattelin käydä kysymässä sp-elektroniikasta. Niiltä yleensä löytyy kaikkea mahdollista elektroniikkaan liittyvää.
-
Sp elektroniikasta 2.2 ohm vastukset. 6snt kpl. Penkkien sisältä johto paukun liittimelle asti irti ja vastuksen voi tökätä suoraan reikiin. Viimeisessä liittimessä ennen turvavyönpaukkuja on sisällä 3 kondensaattoria. Homma ei toimi ilman niitä. Laita sähköteippiä niin että vastukset pysyvät paikallaan. Tulin juuri katsastuksesta ja ainakin Toppilan suunnalla muutoskatsastus onnistui.
-
Missä Toppilassa on katsastuskonttori? Alppilassa olen käyttänyt siinä oulun katsastus Oy:llä. Täytyy käydä huomenna hakemassa noi vastukset ja alkaan askartelemaan, niin saa tuon herjan pois.
-
Ittelläkin olis tarkotus tänään alkaa purkamaan takapenkkejä ja vastuksesta tarttis tietää tarkenpaa specsiä wateista ym :)
-
(http://i.imgur.com/MloiWAR.jpg)
Käväisin pari päivää sitten konttorilla ja siellä sanottiin että helpoin tapa poistaa takaa penkit kokonaan. Toinen vaihtoehto on jättää selkänojat sinne, laittaa levy päälle ja poistaa kaikki mahdolliset saranat. No tuumasta toimeen, alunperin oli tarkoitus poistaa kaikki istuimet takaa mutta tuntui nii toivottomalta saada noita penkkejä puriittua. Sen verran verhoilua purin että näin mihin nuo johdot menee ja liittimeenkin pääsin kiinni mutta ilmeisesti oli jollain sokalla kiinni, ja selkänojan runkokin laittoi vielä vastaan jos liitintä olis edes ulospäin saanu vedettyä.
Päädyin siis niiden saranoiden poistoon, nehän oli vain lukkosokilla kiinni. Penkkien välinen yksi saranan tuki oli neljällä pistehitsillä kiinni, 10 millin poralla porasin kaksi näkyvää hitsiä pois ja pari nitkuttelin putkitongilla, huomenna aattelin pätkiä kierretankoa noihin tyjiin pultinreikiin ja loctiten kierrelukitetta laittaa.
Trafin ohjeistuksessa sanottiin että penkit tulee poistaa, rakenteena niitä ei saa käyttää. Mulla on vain kiinnitettynä reikänauhalla ne rakenteisiin ettei liiku, siksi ettei nuo johdot irtoa. Tein vesivanerista jatkoa tuolle alkuperäiselle kontin lattialle niin pitkästi että turvaverkot saa vielä vetästyä selkänojista ylös. Kaukalo on kiinniparilla 2*2 tuumasella puupilarilla takaosasta, etuosasta laitoin roikkumaan sen metallisella pakkausvanteella kauhukahvoista.
Tietääkseni kukaan ei estä pulttaamasta esimerkiksi noita selkänojia vaikka kattoon, tai jättämällä vain peräkonttiin muuten vain tilanpuutteessa. Ne on siellä piilossa, mitenkään auton alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinnitettynä, jotka on poistettu. Ajattelin että jos huomenna ehdin töiden jälkeen pätkiä pultteja nii käyn huomenna muutoskatsastamassa.
EDIT....
Kävin tänään näyttämäs autoa ja pakettiautolla ajellaan nyt. Pari inssiä oli sitä mieltä että antaa olla siellä penkit, ei ne siellä mitään pyydä kun saranatkin on otettu irti.
-
(http://i.imgur.com/MloiWAR.jpg)
Trafin ohjeistuksessa sanottiin että penkit tulee poistaa, rakenteena niitä ei saa käyttää. Mulla on vain kiinnitettynä reikänauhalla ne rakenteisiin ettei liiku, siksi ettei nuo johdot irtoa. Tein vesivanerista jatkoa tuolle alkuperäiselle kontin lattialle niin pitkästi että turvaverkot saa vielä vetästyä selkänojista ylös. Kaukalo on kiinniparilla 2*2 tuumasella puupilarilla takaosasta, etuosasta laitoin roikkumaan sen metallisella pakkausvanteella kauhukahvoista.
Tietääkseni kukaan ei estä pulttaamasta esimerkiksi noita selkänojia vaikka kattoon, tai jättämällä vain peräkonttiin muuten vain tilanpuutteessa. Ne on siellä piilossa, mitenkään auton alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinnitettynä, jotka on poistettu. Ajattelin että jos huomenna ehdin töiden jälkeen pätkiä pultteja nii käyn huomenna muutoskatsastamassa.
EDIT....
Kävin tänään näyttämäs autoa ja pakettiautolla ajellaan nyt. Pari inssiä oli sitä mieltä että antaa olla siellä penkit, ei ne siellä mitään pyydä kun saranatkin on otettu irti.
Onko tosiaan niin, ettei sitä selkänojaa tarvinnut poistaa kokonaan sieltä vesivanerin alta? Itsekin kävin kyselemässä K1 ja A-katsastukselta (Lahdessa) ja molemmat oli sitä mieltä, ettei selkänojaa hyväksytä millään tavalla kiinnitettynä, siis vaikka päällä olisi vanerilevykin. Voitko laittaa mulle valokuvia toteutuksestasi vaikka yv:llä, niin näen miten olet sen toteuttanut. Selkänojan irroitus on liian työläs kaikkinensa, niin siksi se pitää saada jotenkin jäämään autoon. Se selkänojassa oleva alkuperäinen turvaverkkokin on nimenomaan ideaalinen varuste myös pakettiautoksi rekisteröidyssä autossa.
Missä katsastit autosi, voin ajaa pidemmällekin, jos tarve vaatii. Ottivatko muutoksesta valokuvia? Lahdessa katsurit sanoivat ottavansa niitä.
-
Laita selkänojan kiinikkeisiin täkkipultit, istuinosat pois ja selkänojat lattaraudoilla/pulteilla tukevasti lattiaan niin onnistuu pakettiautoksi, kaksi on muutettu.
Heinolan omakatsastus tai orimattilan katsastusasemalla auton käytät, älä lahteen jää ihmettelemään :(
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3474&p_id=2621&editmode=showprod
-
itellä v70 -01 on selkänojat paikalla lattiassa kiinni reikä pannalla vain...
-
Trafin ohje ( (Trafi/232536/03.04.03.03/2016) muuttui 1.8.2016, ja siinä on mainittu, että istuinkokonaisuus on poistettava kokonaan, eli istuin- sekä selkänoja. Koskee tuon päivämäärän jälkeen tehtyjä muutoksia.
-
Laita selkänojan kiinikkeisiin täkkipultit, istuinosat pois ja selkänojat lattaraudoilla/pulteilla tukevasti lattiaan niin onnistuu pakettiautoksi, kaksi on muutettu.
Heinolan omakatsastus tai orimattilan katsastusasemalla auton käytät, älä lahteen jää ihmettelemään :(
Ei onnistu Heinolan Omakatsastuksessa millään tavalla selkänojat autossa ollen, vaikka olis kiinnikkeet tuhottu, yms. Heidän kantansa oli muutenkin erittäin jyrkkä, mitä tulee takaturvavöiden esikiristinten poistoon "Turvavarusteiden poistaminen tulee tehdä valmistajan ohjeen mukaisesti ja siitä dokumentti muutoskatsastukseen mukaan". Heinolassa muutoskatsastuksen hintakin (60€) on kaikkein suolaisin mitä olen kysellyt eri paikoista.
-
Alkuvuodesta 2016 vaihdoin omani ja näin ollen annoin vanhaa tietoa :-[
-
Onko tosiaan niin, ettei sitä selkänojaa tarvinnut poistaa kokonaan sieltä vesivanerin alta? Itsekin kävin kyselemässä K1 ja A-katsastukselta (Lahdessa) ja molemmat oli sitä mieltä, ettei selkänojaa hyväksytä millään tavalla kiinnitettynä, siis vaikka päällä olisi vanerilevykin. Voitko laittaa mulle valokuvia toteutuksestasi vaikka yv:llä, niin näen miten olet sen toteuttanut. Selkänojan irroitus on liian työläs kaikkinensa, niin siksi se pitää saada jotenkin jäämään autoon. Se selkänojassa oleva alkuperäinen turvaverkkokin on nimenomaan ideaalinen varuste myös pakettiautoksi rekisteröidyssä autossa.
Missä katsastit autosi, voin ajaa pidemmällekin, jos tarve vaatii. Ottivatko muutoksesta valokuvia? Lahdessa katsurit sanoivat ottavansa niitä.
Ei ottaneet kuvia, iteki vähä huonosti tuota kuvannu. Tuossa linkissä on muutama kuva. Päivä paistaa läpi selkänojan ja vanerin välistä.
https://www.dropbox.com/sh/p9nzrt81f2fo8l7/AADUXGNgbuPO1HkOENkLIqjRa?dl=0
Mutta ainakin kaksi katsastusinssiä oli kanssani samaan mieltä kun selitin että eikö se nyt ole aivan se ja sama että pidänkö tuota penkkiä siellä vanerin alla vai ruuvaanko sen kattoon roikkumaan. Kunhan se ei ole enään kiinni millään omilla kiinnikkeillään kun ne on puriittu pois.
Itse asiassa tuohon hommaan kului melkeen työpäivän verran aikaa edes irroittaa nuo penkit ja tuhota nuo saranat. Tuo uusi määräys on sen takia että ennen on ollut niin helppo heittää se vaneri sivuun ja nostaa selkänoja pystyyn. Nyt tuo vaatii jo työtä että selkänojat saat pystyyn, se ei ihan hetken mielijohteesta onnistu kun pitää penkin verhoilujakin purkia...sehän olikin nii ihanaa hommaa.
-
Noita takaselkänojia saa halvalla joista sitten purkaa paukunjohdot irti,itse tein niin ja sai kaikki saranat jäädä paikalleen ehjinä tulevaisuutta ajatellen jos sen takasi henkilöautoksi rekkaa.
Tulipa ainakin siisti ja sai älyttömästi tilaa taakse.
-
Vaimolla on Wolksvagen Caravelle vm -90, joka on Suomessa muutettu matkailuautoksi. Auto on rekisteröity kuudelle henkilölle. Edessä on tietenkin istuimet kuskille ja pelkääjälle turvavöineen, mutta takaosasta on poistettu kaikki penkit ja rakennettu vanerista makuualustat. Voiko tällä autolla kuljettaa ihmisiä takaosassa makuualustalla ilman istuimia ja turvavöitä, mielestäni ei. Ainakaan turvallisuuden kannalta. Katsastuksesta auto on aina selvinnyt puhtaalla leimalla ilman korjauskehotuksia.
EDIT:
Jos autoon lisätään pari-istuimet taakse turvavöineen, niin täytyykö se katsastaa asennuksen jälkeen, ja muuttuuko auto autoverolliseksi. Kiitos jos joku tietää!
-
Vaimolla on Wolksvagen Caravelle vm -90, joka on Suomessa muutettu matkailuautoksi. Auto on rekisteröity kuudelle henkilölle. Edessä on tietenkin istuimet kuskille ja pelkääjälle turvavöineen, mutta takaosasta on poistettu kaikki penkit ja rakennettu vanerista makuualustat. Voiko tällä autolla kuljettaa ihmisiä takaosassa makuualustalla ilman istuimia ja turvavöitä, mielestäni ei. Ainakaan turvallisuuden kannalta. Katsastuksesta auto on aina selvinnyt puhtaalla leimalla ilman korjauskehotuksia.
EDIT:
Jos autoon lisätään pari-istuimet taakse turvavöineen, niin täytyykö se katsastaa asennuksen jälkeen, ja muuttuuko auto autoverolliseksi. Kiitos jos joku tietää!
Jos otteessa lukee että on tilaa kuudelle, niin silloin siellä saa olla kuudelle ihmiselle istuimet.
Tuo on vähän hankala tapaus, koska asiaa pitäisi kysyä konttorilta, mutta toisaalta jos asiaa kysyy konttorilta, niin ne todennäköisesti virallistavat tuon nykytilanteen, jonka jälkeen penkkien lisääminen paukauttaa autoveron.
Mä tekisin sun tilanteessa niin että laittaisin siine siivon näköiset istuimet taakse, jotka muodostavat otteessa lukevan istumapaikkamäärän, niin että tarvittavat makuupaikat säilyy (siis oikeasti säilyy, vaneri niskatuen päällä ei ole sänky). Ja myöskin se keittomahdollisuus ja tavaralaatikko pitää olla. Pöytä taisi olla vapaaehtoinen?
Jos jostain syystä tuosta katsastuksessa joku nostaa joskus metelin, niin sitten hämmästyneenä toteamaan että juuri kuukausi sitten laitoin, kun otteessakin luki. Tuosta voi tulla veroseuraamus, mutta nykyään se maksetaan kuten vasta maahantuodusta autosta, eli se ei ole tuon ikäisessä autossa mikään järkyttävä, muutama satanen maksimissaan.
Autoverovapaan matkailuauton määritelmää tuo auto ei nykyään täytä, ellei siinä ole jotan todella komeaa lasikuitukyömyä katolla.
-
Ilmeisesti pitää kaivaa ne johdot kuitenkin sieltä turvavyön paukuista irti. Millanen homma se on? saan ne penkit ilmeisesti ensiviikolla. Oletteko juottaneet ne vastukset kiinni vai ihan tökkäämällä pinnit reikiin?
Ei tarvi kaivaa, riittää kun laittaan sen 2,5 ohm vastuksen rinnan 10nF keraamisen kondensaattorin kanssa ja ne sarjaan kytkettyinä 470nF kondensaattorin kanssa ja suoraan siihen liittimeen mikä on siinä istuinosan kohdalla niin ei tarvitse purkaa paukkupiuhoja penkin sisältä. Testattu ja toimii..
-
Ei tosta olis kuvaa?
-
Ei tarvi kaivaa, riittää kun laittaan sen 2,5 ohm vastuksen rinnan 10nF keraamisen kondensaattorin kanssa ja ne sarjaan kytkettyinä 470nF kondensaattorin kanssa ja suoraan siihen liittimeen mikä on siinä istuinosan kohdalla niin ei tarvitse purkaa paukkupiuhoja penkin sisältä. Testattu ja toimii..
Mites kolaritilanteessa käy? Minkä tehoisia vastuksia? Suhahtaako kuin sädetikku joku 0,5w metallikalvovastus kelkoineen ja miten turvajärjestelmä siihen reagoi jos noin käy? Ite suosiolla nuo selkänojat jätin paikoilleen.
-
Mites kolaritilanteessa käy? Minkä tehoisia vastuksia? Suhahtaako kuin sädetikku joku 0,5w metallikalvovastus kelkoineen ja miten turvajärjestelmä siihen reagoi jos noin käy? Ite suosiolla nuo selkänojat jätin paikoilleen.
Kannattaa ehkä laittaa palamaton vastus, mutta kyllähän tuo turvallisempi kolaritilanteessa on kuin ne turvatyynyt jotka sitten kolaritilanteessa saavat takakontin rakenteet räjähtämään seinille.
Mä en usko että itse turvatyynyjärjestelmä olisi sellainen että kun kolaritilanteen laukaisu tulee, mutta yksi bägi ei toimi oikein se koko järestelmä sammuisi. Johan se aito kolaritilannekin voi aiheuttaa sen että yksi bägi ehtii vaurioitua ennen kuin se saa laukeamiskäskyn.
-
Mites kolaritilanteessa käy? Minkä tehoisia vastuksia? Suhahtaako kuin sädetikku joku 0,5w metallikalvovastus kelkoineen ja miten turvajärjestelmä siihen reagoi jos noin käy? Ite suosiolla nuo selkänojat jätin paikoilleen.
pistä vaikka 0,2A lasiputkisulake ennen sitä settiä niin kolaritilanteessa se estää kärähtämisen.. mutta asiaa tiedusteltuani kyllä siinä se vastuksenki/konkan ohut lankakin sulaa yhtälailla melko hätäiseen poikki et ei välttämättä tarvetta. Kaiken kukkuraksi koko setti kutistesukan sisään niin ei ole mihinkään muuhun kosketuksissa.
-
Jatketaas vanhaa topikkia, elikkä penkit otettiin pois ja tuli ilmoitus srs turvatyyny huolla heti. 2,5ohm vastus rinnan kytkettynä 10nF kondensaattoriin jotka sarjaan kytkettynä 470nF kondensaattoriin. Tuollaisen tein liitoksiin mutta ei nollaantunut. Tarvitseeko nollata vielä lukijalla vai pitaisikö heti nollaantua kyseisen asennuksen jälkeen?
-
SRS-ilmoitukset pitää nollata aina testerillä.
-
Ja sivuhuomautuksena, tuollaiset vastusvirittelyt on laittomia.
Näissä taitaa poikkeuksetta olla takapenkin vyönkiristäjät listattuna pakollisiksi turvavarusteiksi, se tarkoittaa että ne saa poistaa ainoastaan valmistajan ohjeiden mukaisesti.
-
Siniseltä alkuperäiset vanin "attrapit" paukkujen tilalle, numerot 8645478 ja 8645479. (Avain taskuun ennen pistokkeiden irrotusta niin valo ei syty)
-
Sain sellaisen käsityksen että melkoisissa hinnoissa nuo osat :-\
-
Hep
Ja sivuhuomautuksena, tuollaiset vastusvirittelyt on laittomia.
Näissä taitaa poikkeuksetta olla takapenkin vyönkiristäjät listattuna pakollisiksi turvavarusteiksi, se tarkoittaa että ne saa poistaa ainoastaan valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Tätähän on jo käsitelty vajaa pari vuotta sitten aiemmin tässä ketjussa... Eli ihan sama ostaako sen anturin siniseltä tai jokin sopiva vastus niin ei ongelmaa Trafin tekniikan tarkastajan Mikko Nurmen mielestä...:
Tuore Trafin lausunto tähän asiaan.
Päätin kysyä suoraan Trafista kuinka tämä asia on. Tänään sain s-postia sieltä joten uskoisin tämän tiedon pätevän koko suomen alueella. Jos ei niin sitten katsastusasemilla on omia tulkintoja
. Kirjoitan nyt sen kuinka asia menee.
Katsastajille tarkoitettuun ohjeeseen on kirjattu, että muutettaessa henkilöauto pakettiautoksi, tulee takapenkkien selkänoja poistaa.
Tällöin ei mm. sen osalta tarvitse arpoa, mikä on riittävä lukitusmekanismi, jos selkänojan olisikin halunnut jättää tavaratilan lattiaksi.
Selkänojan poistamisen vaikutus turvalaitteiden toimintaan tulee luonnollisesti huomioida, koska esim. airbagin merkkivalon palaminen katsotaan viaksi.
Jos turvalaitteet kuitenkin saa sopivalla anturilla/ vastuksella toimimaan, ei asiassa ole ongelmaa.
Ohje tuli voimaan 1.8.2016 ja koskee siitä alkaen tehtäviä muutoksia.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f851f90734e9acc/21957-istuinten hyvaksyminen paketti-auton ja kuorma-auton ohjaamoontai kuormatilaan.pdf
Tälläisen selvä sanaisen viestin lähetti Trafi tekniikan tarkastaja Mikko Nurmi
Tästä voi vetää sen johtopäätöksen että nuo vastus liitännät tai volvolta varaosana saatavat alkuperäiset vastus kappaleet ovat hyväksyttäviä eikä pakuksi muutos ole kielletty nytkään.
-
Hep
Tätähän on jo käsitelty vajaa pari vuotta sitten aiemmin tässä ketjussa... Eli ihan sama ostaako sen anturin siniseltä tai jokin sopiva vastus niin ei ongelmaa Trafin tekniikan tarkastajan Mikko Nurmen mielestä...:
Nurmi ei mielestäni tuossa anna lupaa minkäänlaiselle omalle vastusviritykselle, todennäköisesti viittaa juurikin valmistajalta saataviin antureihin/vastuksiin.
Turvavarusteen poistoon on selkeä ohje, tuon mukaan pitää mennä.
Trafi ei voi antaa minkäänlaista poikkeusta asiaan pelkän sähköpostin välityksellä.
Eli, jos Volvon ohje ko. varusteen poistoon on, että mikä tahansa vastusviritys kelpaa, silloin se on ok.
Jos Volvon ohje edellyttää Volvon omia 8645478 ja 8645479 numeroisia bokseja asennettavaksi, silloin niitä on käytettävä.
-
Nurmi ei mielestäni tuossa anna lupaa minkäänlaiselle omalle vastusviritykselle, todennäköisesti viittaa juurikin valmistajalta saataviin antureihin/vastuksiin.
Turvavarusteen poistoon on selkeä ohje, tuon mukaan pitää mennä.
Trafi ei voi antaa minkäänlaista poikkeusta asiaan pelkän sähköpostin välityksellä.
Eli, jos Volvon ohje ko. varusteen poistoon on, että mikä tahansa vastusviritys kelpaa, silloin se on ok.
Jos Volvon ohje edellyttää Volvon omia 8645478 ja 8645479 numeroisia bokseja asennettavaksi, silloin niitä on käytettävä.
Luonnollisesti jokainen vastuullinen Volvon omistaja hommaa ne alkuperäiset lisävarusteet niin ei koskaan kosahda omaan nilkkaan mikäli jotain ikävää tapahtuu, esim. kolari. Ja nykyään kyllä sähköpostiviestikin on täysin virallinen asiakirja. Viranhaltijan vain tulee osata vastata kysyjälle siten ettei tule tulkinnanvaraa.
Mielenkiintoista on katsastajan vastuu asiassa (Riikka?) - Katsastushenkilöthän eivät muutenkaan toteuta valmistajan ohjeita mm. pakokaasumittauksissa koska ryntäyttävät aw-laatikoita suuremmilla kierroksilla, mitä valmistajan ohjeissa mainitaan (osa kyllä, osa ei). Ja sori automaattilaatikko-off-topic, tähän ei sitten kommentteja. Tarkoitukseni oli vain korostaa katsastushenkilöiden erilaisia tulkintoja laeista määräyksista ja ohjeistuksista.
Pääasia kuitenkin on, että edelleen näitä farkkuja saa katsastettua pakuksi.
-
Luonnollisesti jokainen vastuullinen Volvon omistaja hommaa ne alkuperäiset lisävarusteet niin ei koskaan kosahda omaan nilkkaan mikäli jotain ikävää tapahtuu, esim. kolari. Ja nykyään kyllä sähköpostiviestikin on täysin virallinen asiakirja. Viranhaltijan vain tulee osata vastata kysyjälle siten ettei tule tulkinnanvaraa.
Mielenkiintoista on katsastajan vastuu asiassa (Riikka?) - Katsastushenkilöthän eivät muutenkaan toteuta valmistajan ohjeita mm. pakokaasumittauksissa koska ryntäyttävät aw-laatikoita suuremmilla kierroksilla, mitä valmistajan ohjeissa mainitaan (osa kyllä, osa ei). Ja sori automaattilaatikko-off-topic, tähän ei sitten kommentteja. Tarkoitukseni oli vain korostaa katsastushenkilöiden erilaisia tulkintoja laeista määräyksista ja ohjeistuksista.
Pääasia kuitenkin on, että edelleen näitä farkkuja saa katsastettua pakuksi.
Itseasiassa sähköposti ei ole virallinen asiakirja, eli vaikka asia olisi Trafilta säpolla kysytty ja vastaus saatu, ei tuolla ole mitään arvoa, tämä on ihan Trafista todettu.
Nykyään Trafi ei edes anna enää mitään neuvontaa, katsastaja tekee päätöksen ko. hetkellä olevan ohjeiden/määräysten/lakien perusteella. Trafi ei edes enää anna ohjeita, ovat nimeltään "katsastajan tukimateriaali".
Katsastajalla on henkilökohtainen vastuu tekemisistään, nykyään vielä enemmän kuin ennen.
Ymmärrän kyllä tuon vertauksen, mutta aika kaukaa haettu silti. Lisäksi ainoa Volvon ohje tuohon ryntäytykseen koskee 200- 700- ja 900-sarjan ZF-laatikoita, Trafilta ei löydy minkäänlaista ohjetta minkään AW-laatikon ryntäytyksestä.
-
Onko joku saanut Oulussa muutoskatsastettua V70 2002 tai uudempaa pakettiautoksi tämän vuoden (2018) puolella?
Kahdesta paikasta käynyt kysymässä, eivätkä uskalla sitä tehdä ilman maahantuojan ohjelappusta.
Wetteri ei tietenkään asiasta tiennyt mitään, eikä myöskään volvon maahantuoja.
Vanhempia on helppo muuttaa, mutta 2002 ja uudemmat ei taida onnistua.
-
Siinä vielä selkona tuo hengenvaarallinen kytky, joka koituu nuukan volvoilijan kohtaloksi myös asiallisesti koteloidulle verolevylle tehtynä ELK
(https://img.aijaa.com/b/00543/14649129.jpg)
(https://img.aijaa.com/b/00617/14649130.jpg)
-
Hep
Vastaan tähän vain senverran, että luonnollisesti jokainen lainkuuliainen Volvoilija hakee tuon/nuo palikan/t marmorilta.
[OT] sähköposti on virallinen asiakirja, olen ollut todistajana oikeudenkäynnissä jo vuonna -16, jossa näin todettiin... (Trafi on tietenkin ehkä erityisasemassa, not sure) [/OT]
-
Moi,
Tää aihe mietityttää...Kävin tänään juttelemassa katsastuskonttorilla Oulussa aiheesta. Sanoivat et heivaat vaan penkit mäkeen ja katkaset vaikka pultit sinne kierteisiin tai vastaavaa. Asiassa on kuitenkin kuulemma yks ikävä mutta, mikään valmistajan ohjelappunen ei riitä, vaan pitää olla valmistajan todistus siitä että "tässä nimenomaisessa Volvo V70:ssa rekno AAA-666 on turvatyynyt poistettu valmistajan ohjeiden mukaan." Tämä käytännössä tarkoittaa kuulemma sitä, että työ (vastushärpäkkeet) pitää antaa Wetterin tehtäväksi. Kuullut huhuja et maksaa muutaman satkun....Sen jälkeen kun säädökset muuttuivat 2016, on Volvojen rekisteröinti pakettiautoiksi romahtanut ainakin heillä.
Että tällaista... :P
-
Mikä on tänä päivänä kokonaisvero pakettiautoksi muutetussa V70:ssa, mikä on hyöty vuodessa? Mietityttää, vieläkö kannattaa tehdä. ???
-
Hep
Mikä on tänä päivänä kokonaisvero pakettiautoksi muutetussa V70:ssa, mikä on hyöty vuodessa? Mietityttää, vieläkö kannattaa tehdä. ???
Tarkkoja lukuja en nyt suoraltaan muista mutta henkilöversiona kokonaisvero lienee yli 800 ja pakuna yli 400.
Kuukausi sitten alle ilmestyi mk2 AWD -06 ja siihen tehtiin virallinen pakutus, eli marmorilta 300 euron, kuulemma oikein "muuntuva-ohminen" -vastuspaketti. Liekö sitten myyntipuhetta vai ei mutta on nyt sitten viralliset tehtaan palikat eikä tarvitse murehtia.
Itse laskin, että muuntautumiskustannus kuoleentuu ensimmäisen vuoden aikana ja sen jälkeen jäisi ainakin se kolmisensataa euroa muihin auton tuottamiin kuluihin enemmän. Itse laskin kannattavaksi.
--
-
Onkos kukaan viime aikoina pakuttanut? Tuo takapenkin poisto nyt ei iso ongelma ole, mutta riittääkö itse tehdyt vastukset vai pitääkö olla volvolta todistus?
-
Sama kiinnostaisi että saako vieläkään diy vastuksilla muuttaa..
-
Nyt on pakutettu. - 03 v70. Takapenkit kokonaan pois, pultit takaisin reikiin ja hitsiTÄPILLÄ kiinni. Mitään ei tarvinnut rikkoa. Istuinosan kiinnikkeisiin laitoin pultit ja hitsitäpit niihinkin.
Selkänojia ei saa käyttää lattian tasoittamiseen, eli ei saa olla edes mukana. Mutta itse tehdyt vastukset kelpasivat. Pääasia ettei vikavalot pala mittaristossa... Nämä vastukset tarvitaan kolmille turvavöille, tämä on syytä ottaa huomioon komponentteja tilatessa ;)
-
Nyt on pakutettu. - 03 v70. Takapenkit kokonaan pois, pultit takaisin reikiin ja hitsiTÄPILLÄ kiinni. Mitään ei tarvinnut rikkoa. Istuinosan kiinnikkeisiin laitoin pultit ja hitsitäpit niihinkin.
Selkänojia ei saa käyttää lattian tasoittamiseen, eli ei saa olla edes mukana. Mutta itse tehdyt vastukset kelpasivat. Pääasia ettei vikavalot pala mittaristossa... Nämä vastukset tarvitaan kolmille turvavöille, tämä on syytä ottaa huomioon komponentteja tilatessa ;)
Mitä kondensaattoreita käytit? Ilmeisesti tuo 10nf täytyy olla keraaminen, mutta entäs 470nf..häiriönpoisto vaiko keraaminen vai polko?
Tämmöisiä itse katselin josko näillä onnistaisi tekeminen. Ja kaikkia siis 3x + valmistus verolevylle..
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18 (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html)
-
Mitä kondensaattoreita käytit? Ilmeisesti tuo 10nf täytyy olla keraaminen, mutta entäs 470nf..häiriönpoisto vaiko keraaminen vai polko?
Tämmöisiä itse katselin josko näillä onnistaisi tekeminen. Ja kaikkia siis 3x + valmistus verolevylle..
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18 (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html)
Tilasin vaan semmoset, missä oli tarpeeksi jännitteenkestoa ja mitkä oli edullisimmat. Keraamiset näkyivät olevan.
Piirilevyä en käyttänyt, juotin vaan komponentit toisiinsa ja kuumaliimasin pienien muovikoteloiden sisälle.
-
Eikö ne paukut ole penkkien sivussa verhouspaloen alla mitkä pitää poistaa ja vastus laittaa..miksi pitää mennä penkkien sisälle..vai olenko käsittänyt jotain väärin ? Pakuksi olen kanssa yrittämässä v70 -08
-
Selkänojassa ne
-
Nyt on oma muutos tehty, purin johdot pois selkänojista ja juotin liittimien päähän 2,2ohm metallikalvovastukset. Sen jälkeen nollasin autocomilla vikakoodit ja konttorille.. Pultinreikiin kemiallista metallia ja hyvin kelpasi.
-
Millä ihmeellä ne takavöiden liittimet saa ehjänä irti? puristaa pitäisi että saa ne muovikynnet urasta pois mutta on niin lujassa että katkee liittimestä ne kynnet eikä enää pysy kunnolla sen jälkeen
-
Millä ihmeellä ne takavöiden liittimet saa ehjänä irti? puristaa pitäisi että saa ne muovikynnet urasta pois mutta on niin lujassa että katkee liittimestä ne kynnet eikä enää pysy kunnolla sen jälkeen
Itse itselleni ja muille mahdollisesti samaa ihmetteleville tiedoksi että sen etummaisen osan saa napsautettua irti siitä muusta johdossa olevasta liitinpaketista. Sen jälkeen voi vyöpaketti irrallaan ottaa sen vyössä olevan osan helposti irti. On kyllä paskamainen liitin.
-
Mitä kondensaattoreita käytit? Ilmeisesti tuo 10nf täytyy olla keraaminen, mutta entäs 470nf..häiriönpoisto vaiko keraaminen vai polko?
Tämmöisiä itse katselin josko näillä onnistaisi tekeminen. Ja kaikkia siis 3x + valmistus verolevylle..
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18 (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-50v100v/5512-kerkom-470n-50v.html?search_query=470nf&results=18)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/metallioksidikalvovastukset/metallioksidivastukset-1w/12664-vastus-1w-2r2.html)
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html (https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/kondensaattorit/keraamiset-kondensaattorit/kerkot-500v/5500-kerko-10n-500v.html)
Huomenta !
Hommasin 2010 mallin V70 2,4D farmarin nimen omaisena tarkoituksena muuttaa se pakettiautoksi asuntovaunun veturiksi kun mamman kanssa enää kahdestaan kuljetaan.
Onnistuiko yllä olevilla komponenteilla turvavyön tunnistimen hoito vai ei.
Käsittääkseni tällä 179 co lukemalla 2310kg: kokonaispainolla trafin laskuri antaa 403€ pienemmän ajoneuvoveron pakettiautona ja se jo kiinnostaisi .
-
Huomenta !
Hommasin 2010 mallin V70 2,4D farmarin nimen omaisena tarkoituksena muuttaa se pakettiautoksi asuntovaunun veturiksi kun mamman kanssa enää kahdestaan kuljetaan.
Onnistuiko yllä olevilla komponenteilla turvavyön tunnistimen hoito vai ei.
Käsittääkseni tällä 179 co lukemalla 2310kg: kokonaispainolla trafin laskuri antaa 403€ pienemmän ajoneuvoveron pakettiautona ja se jo kiinnostaisi .
No eipä se vaikeata ollut penkkien poisto -10 mallin Volvosta
Keskipenkin turvavyön kun sai pudotettua lattialle oli homma bueno.
Kiinnittimet on nyt peitelty .
Mitään kytkentöjä ei tarvinnu sähköihin tehdä.
Joskus startatessa lukee mittarissa ettei takavyö ole käytössä muttei aina .
Ja se teksti sammuu kun 200m ajaa.
Nyt odotellaan katsastusta kun saa auton nimiini.
-
Kerroppa, kun saat katsastettua oliko katsastusmiehellä millaiset kommentit muutoksesta ja missä katsastit. Itsellä sama kiinnostaa. Kävin tuota kysymässä katsastuskonttorilla Oulussa ja kertoivat, että pitää olla todistus maahantuoja liikkeeltä turvalaitteiden oikeasta toiminnasta.
-
Mun katsastus siirtyy vielä kun kilpiä autoon ei ole.
-
Nyt on Volvo V70 vm2010 Summum pakettiauto.
Alavuden A-katsastuksessa nappeesti todettiin penkit poistetuksi ja penkkien kiinnitykset peitetty pellinpalasilla jotka pop-niitattu umpeen.
Katsastushenkilö kävi parkkipaikalla katsomassa auton ja pyysi sisälle kahveelle siksi aikaa kun hän teki muutokset trafille ja kiikutti nähtäväkseni uuden rekisteriotteen josta myös näytti tarkasti muuttuneet tiedot.
Lisäksi täytin kaavakkeen jossa ilmoitin poistaneeni autosta takapenkin.
Kertoi myös että penkin paikan olisi voinut peittää tukevalla ,esim vanerilla joka on hyvin kiinnitetty niin ei penkinkiinnikkeille olisi tarvinnut tehdä mitää.
Mutta takapenkki on poistettava autosta . Se ei saa olla levyn alla.
Tässä mallissa ei mitään vikavaloja syty.
Katsastuksen hinta 60€.
-
Näin tein:
(https://i.ibb.co/RHwjhVV/IMG-20190920-144200.jpg) (https://ibb.co/RHwjhVV)
(https://i.ibb.co/935cvww/IMG-20190920-165522.jpg) (https://ibb.co/935cvww)
(https://i.ibb.co/BqVM48x/IMG-20190920-173016.jpg) (https://ibb.co/BqVM48x)
(https://i.ibb.co/VwX0ThF/IMG-20190921-145740-598.jpg) (https://ibb.co/VwX0ThF)
(https://i.ibb.co/dW3mqht/IMG-20190922-154803.jpg) (https://ibb.co/dW3mqht)
-
Itse muunnin oman -03 vuosimallisen tuossa muutama kuukausi sitten. Takapenkin selkänoja on teurastettu siten että siitä ei saa penkkiä. Vain takaosan aluminirakenne ja takaosan verhoilu on jäljellä ja siitä on leikattu pois kiinnityskorvakkeet. Kaikki on kiinni lattiassa raudasta tehdyillä kiinnikkeillä. Kummallakin puolella takareunoista on kiinni korin puolella alkuperäisessä ruuvin reijässä kuusiokoloruuvilla joka porattu "käyttökelvottomaksi". Meni läpi kehujen kera tammisaaren a-katsastuksessa.
-
Nyt on Volvo V70 vm2010 Summum pakettiauto.
Alavuden A-katsastuksessa nappeesti todettiin penkit poistetuksi ja penkkien kiinnitykset peitetty pellinpalasilla jotka pop-niitattu umpeen.
Katsastushenkilö kävi parkkipaikalla katsomassa auton ja pyysi sisälle kahveelle siksi aikaa kun hän teki muutokset trafille ja kiikutti nähtäväkseni uuden rekisteriotteen josta myös näytti tarkasti muuttuneet tiedot.
Lisäksi täytin kaavakkeen jossa ilmoitin poistaneeni autosta takapenkin.
Kertoi myös että penkin paikan olisi voinut peittää tukevalla ,esim vanerilla joka on hyvin kiinnitetty niin ei penkinkiinnikkeille olisi tarvinnut tehdä mitää.
Mutta takapenkki on poistettava autosta . Se ei saa olla levyn alla.
Tässä mallissa ei mitään vikavaloja syty.
Katsastuksen hinta 60€.
Samaa suunnittelen ja mietityttää mistä vuosimallista alkaen ei tarvitse tehdä mitään virityksiä vikavaloille.Osaako joku kertoa tarkemmin?
-
Samaa suunnittelen ja mietityttää mistä vuosimallista alkaen ei tarvitse tehdä mitään virityksiä vikavaloille.Osaako joku kertoa tarkemmin?
Ainakin 2000 ja uudemmissa on kiristimet takavöissä ja vyöt selkänojassa sisällä eli joko vyöt pitää jättää tai jos meinaa poistaa niin tarkka katsastusmies vaatii valmistajalta lausunnon sekä merkkikorjaamolta todistus että tehty valmistajan ohjeiden mukaan. Itse jätin vyöt kiinni penkin runkoon niin ei tarvittu mitään papereita.
-
Ainakin 2000 ja uudemmissa on kiristimet takavöissä ja vyöt selkänojassa sisällä eli joko vyöt pitää jättää tai jos meinaa poistaa niin tarkka katsastusmies vaatii valmistajalta lausunnon sekä merkkikorjaamolta todistus että tehty valmistajan ohjeiden mukaan. Itse jätin vyöt kiinni penkin runkoon niin ei tarvittu mitään papereita.
Kiitos infosta!
Sulla on siis toi selkänojasta tehty "lattia"missä on kaikki hilut ja piuhat kiinni?Jos ei viitsi omaa alkuperäistä tuhota niin purkaamolta penkki minkä voi pistää paloiksi ja tehdä siitä.
-
Kiitos infosta!
Sulla on siis toi selkänojasta tehty "lattia"missä on kaikki hilut ja piuhat kiinni?Jos ei viitsi omaa alkuperäistä tuhota niin purkaamolta penkki minkä voi pistää paloiksi ja tehdä siitä.
Juuri niin. Ostin toisen vähän vähemmän hienon penkin minkä teurastin jossa oli samanvärinen tausta kuin omassa. Kunhan turvavöiden kiristimet ei tuota virhekoodia niin kaikki hyvin.
-
https://www.ebay.co.uk/itm/251634602890
Käykö tämä muihinkin kiristimien srs vikavalon BYPASS hommiin.
-
https://www.ebay.co.uk/itm/251634602890
Käykö tämä muihinkin kiristimien srs vikavalon BYPASS hommiin.
Esim partcossa 1,8ohmin vastus maksaa 0,25e. Siihen nöhden tuolla on aika paljon hintaa.
-
Onnistuuko tällä hetkellä poistaa Volvo V70 takapenkki vai onko se torpattu Trafin puolelta lähivuosina? Kyselen tätä koska aikomuksenani olisi muuttaa V70 2.5T vm.2007 kaasukayttöiseksi ja poistaisin tässä tapauksessa takapenkin kokonaan. Näin saisin hyvän tilan kahdelle kaasupullolle. Tästä näyttäisi olevan useammanlaista tietoa ja siksi kysynkin onko joku tehnyt tuon penkkien poston esim.vuoden sisällä ja kuinka onnistunut?
-
Näin tein:
(https://i.ibb.co/RHwjhVV/IMG-20190920-144200.jpg) (https://ibb.co/RHwjhVV)
(https://i.ibb.co/935cvww/IMG-20190920-165522.jpg) (https://ibb.co/935cvww)
(https://i.ibb.co/BqVM48x/IMG-20190920-173016.jpg) (https://ibb.co/BqVM48x)
(https://i.ibb.co/VwX0ThF/IMG-20190921-145740-598.jpg) (https://ibb.co/VwX0ThF)
(https://i.ibb.co/dW3mqht/IMG-20190922-154803.jpg) (https://ibb.co/dW3mqht)
Moro. Miten purkasit selkänojan atomeiksi? Oliko kuin helppo homma? Meinaan omaa tehdä samanhomman.
-
Hyvin onnistui näillä ohjeilla -06 XC90 muuttaminen pakettiautoksi. Paukun liittimeen vastus ja kutistesukka päälle. Vikavalon nollasin juurikin tuolla motonetin T-75 testerillä.
-
Kokeiltiin kakkokskoppasta v70 muutosta pakuksi vaan eipä onnistunu enään. Nykyään tarvii konttorin mukaan
Volvolta kirjallisen luvan turvalaitteiden poistoon. Asiaa setvittiin kahelta eri konttorilta turun alueella joista toinen lisäksi soitti katsurin infonumeroon josta varmisti asiaa. Ei sitten tullu kysästyä koskeeko sama esim v50 mallia.
-
Ei kai niitä turvalaitteita ole pakko poistaa, se on ollut vaan helpompaa.
-
Niitä ei saa enään volvosta poistaa.
-
Kai se pakuksi muuttaminen onnistuu tuolla lailla kuin Volvoharrastaja pari kohtaa ylempänä tehnyt; jättää vyöt autoon? tai nuo niiden vermeet (ks. kuvat yllä).
AHi
-
Näin annettiin ymmärtää ettei onnistu enään sääntö muuttunu 11/22 liekö valmistajan vaiko maahantuojan virityksiä. Jotka nyt kovin epäilee niin käväskääs mutka konttorilla.
-
Onko tähän tullut mitään lisätietoa? Oli tarkoitus hankkia mk2 ja muuttaa se pakettiautoksi.
-
Onko tähän tullut mitään lisätietoa? Oli tarkoitus hankkia mk2 ja muuttaa se pakettiautoksi.
Omaan xc70 kyselin luottokatsuriltani tosta pakuksi rekkaamisesta. Penkit pitäisi poistaa, ettei selkänojaa saa jättää lattiaksi tavaratilalle. Juteltiin tosta penkkien purkamisesta, että miten muut on täällä saanut rekattua pakuksi jättämällä vyöt ns: lattian alle. Sano että tarvisi Volvolta lausunnon turvavöiden siirtämisestä toiseen paikkaan ja miten ne kiinnitetään runkoon kiinni. Tuon katsurin kanssa oon hoitanut vaikka millasia muutoskatsastuksia ja ymmärtää harrastamisen päälle, eikä kiusallaan ainakaan jättäisi muutosta tekemättä, ellei todellakin olisi jotain pykäliä jne... miksi ei saisi tehdä.
-
Onko ajantasasta tietua pakutukseen? Saako vyöt yms poistaa vai pitääkö jättää kuten edellisellä sivulla nimim. me oli tehnyt. Jos vyöt ja kiristimet jättää ei ilmeisesti tarvi vastusviritystä johtosarjaa? Kiristinpaukkujen poisto vissiin vaatii tuon vastuskytkennän ja riittääkö pelkkä vastus vai myös kondensaattoria kylkeen kun jotkut niitäkin laittanu. Pikkusen hämärä tuo kytkentä juttu kun ei nää fyysisesti mistä puhutaan ;D
-
Ovatko säännökset muuttuneet, onko viimeaikaisia kokemuksia pakettiautoksi muuttamisista?
Kiinnostelisi vanha XC90 muuttaa metsästelypakuksi.
-
Mietinnässä oli XC60 D5 AWD 2016, kysyin meidän vakikonttorilta että saako pakuksi. Katseli koneelta rekisterinumeron perusteella ja kertoi että ei saa koska takaselkänojissa on turvavarusteita joita ei saa poistaa tai muuttaa. No, naapurilta kuulin eri konttorista jossa on muutoksia itse tehnyt, kävin sitten siellä ja sanoi että tottakai saa, XC60 on sen verran iso auto, varmisti asian vielä jostain tietokannasta. Kaupat tehtiin ja poistin takapenkit. Oikean puolen penkkiä piti hiukan purkaa että sai turvavyön pujoteltua eheänä irti. Neljä kappaletta sähköliittimiä tarvitsi irrottaa mutta mitään ei tarvinnut särkeä tai siirtää eri paikkaan kun keskiturvavyön kiristinkin on rungossa kiinni ja jäi uusien verhouksien alle. Mitään vastusvirityksiä ei tarvinnut tehdä kun vikavaloja ei ilmaantunut. Käynnistysvaiheessa tulee ilmoitus "Turvavyöt ja ovet" mutta se sammuu hetken kuluttua. Penkinkiinnittimet popniittasin latta-alumiinin paloilla umpeen jotka katsastaja tarkisti ja muutenkaan ei ollut huomautettavaa. Verot ja vakuutukset laskivat yhteensä 558 ekua vuotta kohti, kyllä kannatti, ja saahan tuon takasin jos vaikka joskus myyntiä varten tarvii.
-
Itse sain juuri pakettiautoksi muutoskatsastettua (12/24).
Tosiaan vaati penkit ja selkänojat pois ja penkkien liittimeen 2,5 ohm vastus rinnan 10nF konkan kanssa ja ne sarjaan kytkettyinä 470nF konkan kanssa. Kiinnikkeet "poistin käytöstä" laittamalla pelti lipareet kiinnikkeiden ympärille ja ne popniiteillä yhteen, mutta tämä ei riittänyt vaan ne piti poistaa käytöstä hitsaamalla, no tämä korjaantui kun laittoi pienet täpät noihin pellin paloihin. Myös Selkänojan "saranan" läpi laitoin pultin ja hitsasin siihen mutterin päähän kiinni. Tällä viritelmällä sai ainakin läpi tuon muutoksen.
-
Hyvä että onnistuu vielä!!
Oliko missäpäin suomea/asema kyseessä?
-
Tampereella Plus katsastus Lielahti
-
Onko tietoa Joensuun suunnilla onnistuisiko -12 mallin rekkaus pakuks missään?