Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Sari82 - 22.10.2016, 13:25:35
-
Hei! Auto oli tällä viikolla polttoainekäyttöisen lisälämmittimen perushuollossa..(ei liity tähän), soittivat sitten korjaamolta että autossani on öljyn määrä lisääntynyt reilusti yli mittatikun ylärajan. ? ? Kysyivät saisivatko vaihtaa öljyt. Ok. Auton öljyt oli vaihdettu samaisessa paikassa viimeksikin ja olin ajanut kyseisillä öljyillä 6000 kilsaa. Lisätty öljyn määrä on ollut täsmälleen sama jokaisella kerralla. (autoa on huollettu samassa paikassa) Kysymys kuuluukin: Mistä ihmeestä öljyn sekaan pääsee vuotamaan polttoainetta?? Korjaamolla veikkasivat suutinvikaa (yksi suutin maksaa 450€), mutta tuntuu jotenkin turhauttavalta ja rahanhaaskaukselta lähteä ampumaan millään hakuammunnalla vikaa..:( Eli kullanarvoiset ajatukset olisivat nyt paikallaan.
-
Juuri korjautin yhden suuttimen, hyvä tuli,osa n.10e, työ 85e. ;D
-
Hiukkassuodatin voi myös olla tukossa. Nimimerkki "Volvotdi" olis varmaankin aika hyvä asiantuntija, sillä hän tietää moottoreista.
-
Juuri korjautin yhden suuttimen, hyvä tuli,osa n.10e, työ 85e. ;D
Hah! :D Okei! Tuo hinta 450€ tuli korjaamolta.. :D Mutta enivei, eihän vika välttämättä ole suuttimessa...
-
Yksi tai useampi suutin vuotaa tai hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja/tai siitä johtuva jatkuva regenerointi olis arvaus täältäkin. Vikakoodit kannattaa lukaista onko mitään.
Onko muuten kulutus kasvanut viime aikoina?
Suuttimien vuotamisen/tukkeutumisen voi karkeasti testata vanhalla tavalla mittaamalla kunkin suuttimen polttoaineen paluulinjan tuottoa. Tarvitaan 4 purkkia/ruiskua ja pätkät letkua:
https://www.youtube.com/watch?v=iFxA7YGUJhc
-
Yksi tai useampi suutin vuotaa tai hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja/tai siitä johtuva jatkuva regenerointi olis arvaus täältäkin. Vikakoodit kannattaa lukaista onko mitään.
Onko muuten kulutus kasvanut viime aikoina?
Suuttimien vuotamisen/tukkeutumisen voi karkeasti testata vanhalla tavalla mittaamalla kunkin suuttimen polttoaineen paluulinjan tuottoa. Tarvitaan 4 purkkia/ruiskua ja pätkät letkua:
https://www.youtube.com/watch?v=iFxA7YGUJhc
Pelkät letkut riittää, n. metrin.
-
Yksi tai useampi suutin vuotaa tai hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja/tai siitä johtuva jatkuva regenerointi olis arvaus täältäkin. Vikakoodit kannattaa lukaista onko mitään.
Onko muuten kulutus kasvanut viime aikoina?
Suuttimien vuotamisen/tukkeutumisen voi karkeasti testata vanhalla tavalla mittaamalla kunkin suuttimen polttoaineen paluulinjan tuottoa. Tarvitaan 4 purkkia/ruiskua ja pätkät letkua:
https://www.youtube.com/watch?v=iFxA7YGUJhc
On noussut kulutus. Ja aika reilustikkin. :(
-
Antaisin kanssa ääneni hiukkasloukun jatkuvaa regenerointiin / tukkeutumiseen, varsinkin kun polttoaineen kulutus on noussut. Samalla tavalla käynyt kahdelle autolle täällä. Nimimerkki volvotdi voinee tosiaan vahvistaa tämän ja auttaa ongelmassa :)
-
Suosittelen käyntiä Tampereella. Itsellä kulutus pieneni ja öljyn määrä alkoi pysymään vakiona. Mulla oli egr ja hiukkassuodatin syynä kaikkiin oikkuihin.
-
Eikö noissa Volvon pikkudieseleissä nimenomaan tartte vaihtaa koko hiukkassuodatin n100tkm välein? Onko aloittajan auton suodatin ropattu milloin viimeksi, näkyykö mistään lapuista?
Mikä tuo mystinen Tampereen paikka on? Siellä ilmeisesti pönttö tyhjennetään jne. Kertokaa et aloittaja ymmärtää..
-
veikkaukeni: VOLVOTDI
-
Suuttimien vuotamisen/tukkeutumisen voi karkeasti testata vanhalla tavalla mittaamalla kunkin suuttimen polttoaineen paluulinjan tuottoa. Tarvitaan 4 purkkia/ruiskua ja pätkät letkua:
https://www.youtube.com/watch?v=iFxA7YGUJhc
Mitä tuon videon perusteella voi päätellä suuttimien vuotamisesta, miksi yksi paluulinja tuottaa enemmän? Jos suutin vuotaa niin miten se vuotava löpö menee paluulinjaan, eikö löpö menekkään öljyn sekaan, vai onko vuotoja erilaisia?
-
Mitä tuon videon perusteella voi päätellä suuttimien vuotamisesta, miksi yksi paluulinja tuottaa enemmän? Jos suutin vuotaa niin miten se vuotava löpö menee paluulinjaan, eikö löpö menekkään öljyn sekaan, vai onko vuotoja erilaisia?
En mikään Common Rail diisselien tuntija ole, mutta näin olen itse ymmärtänyt:
Suuttimen kärjen pienistä reijistä osa voi olla tukossa, jolloin polttoainetta menee ruiskutusjakson aikana vähemmän itse sylinteriin ja suurempi osa menee paluulinjaan --> testissä enemmän kuppiin. Suuttimen taas vuotaessa polttoainetta menee suuttimesta hallitsemattomasti koneeseen tai koneen ulkopuolelle, jolloin paluu linjaan taas menee vähemmän --> testissä vähemmän kuppiin.
Näin siis teoriassa. Jokin sisäinen vuoto voi olla vaikea havaita jo siitäkin syystä, että näiden diisseleiden ruiskulinjan paineet vaihtelee kierrosten ja kuorman mukaan ja vuoto saattaa esiintyä vain suurilla paineilla ja kovalla kuormituksella. Ulkoinen vuotohan taas on helppo havaita, kun kone päältä märkä tai lammikko alla.
Joku suuttimista paremmin perillä oleva voisi kertoa, mikä näissä alkaa vuotamaan jos alkaa? Likaantuuko/kuluuko suuttimen mekaniikka johtaen väärin ruiskutusaikoihin tai jumittamisiin, pettääkö tiivisteet tms? Siemensin valmistamat taitaa ainakin 2.0D:ssä olla.
-
Onko paluuvirtauksessa olemassa joku määrä paljon sitä tulee esim. tyhjäkäynnillä 5min aikana?
-
Heipä hei!! Jälleen vaivaan teitä viisaampia. Minulla tämä öljyn lisääntyminen (laimentuminen) aiheutti moottoririkon. Edellisestä öljynvaihdosta ei ollut kulunut kuin 3500 kilometriä. Nyt vaihtokone ja samat ongelmat jatkuvat. :idiot2: On asennettu uusi loukku, uusi loukun anturi, suuttimet olivat tarkastuksessa (ei vikaa), laturi uusi..jne. Mulla on totaalisesti mennyt hermo koko autoon. Korjaamoilla vaihdetaan kalliita osia ihan hakuammuntana ja nostetaan kädet pystyyn, kun vika ei korjaannu! 6500 euroa mennyt tähän mennessä!!! Tänään auto hinattiin jälleen korjaamolle kotipihasta. Käynnistyy, mutta ei pysy käynnissä. Lisäksi Vaasan volvolla missä loukku vaihdettiin, asennettiin joku uusi päivitys. Tämän jälkeen auto miettii turhan pitkään kiihdyttäessä..ei siis lähde alakierroksilla niin kuin ennen. Mitä hittoo mä nyt oiken teen tuon auton kanssa? Hemmetin hienossa kunnossa muuten mutta konepellin alla ei oikein toimi!! Mä en oo mikään autonasentaja, mutta mun mielestäni korjaamoiden pitäisi tietää mitä tekee.. Yhyy!! Auttakaa naista mäessä! Mä haluan mun auton toimimaan niin kuin ennenkin!!! :'(
-
Kuten noin 100 kertaa olen täällä tämän maininnut vastaavassa ongelmassa, kaksi vaihtoehtoa:
1. Uusi moottorinohjainlaite = 2000€
2. Loukun poisto osaavalla tekijällä = ~700€
Muut konstit ovat täysin turhia ja vievät vain aikaa ja rahaa, kuten tämäkin tapaus taas osoitti.
-
Niin. Olen itse ehdoittanut korjaamolla tuota loukun poistoa. (sinun vastaukseen vedoten) Vastauksesksi sain pään pyörittelyä ja että vika ei johdu siitä. :-\
-
Niin. Olen itse ehdoittanut korjaamolla tuota loukun poistoa. (sinun vastaukseen vedoten) Vastauksesksi sain pään pyörittelyä ja että vika ei johdu siitä. :-\
Minkä vuoksi se heidän mielestä ajaa dieseliä öljyn joukkoon?
-
Niin. Olen itse ehdoittanut korjaamolla tuota loukun poistoa. (sinun vastaukseen vedoten) Vastauksesksi sain pään pyörittelyä ja että vika ei johdu siitä. :-\
Hyvä Sari82, Volvo huolto ei koskaan ryhdy loukunpoistoihin(!). Kyseinen toimenpide on auton muuttamista joka vieläpä vaikuttaa päästöihin ja moinen touhu ei tietenkään kuulu merkkihuollon toimintaan. Suosittelen että hurautat vaikka tuonne volvotdi pajalle ja poistatat sen loukun. Kannattaa katkaista huoltokierre nyt heti.
-
6500€ ja auto vieläkään kunnossa... Itse riitauttaisin tilanteen, eihän asiakkaalla kuulu maksaa korjaamon vian korjaus arpajaisia.
-
Volvo V50 2.0D myös itsellä. Öljyn lisääntymisen takia poistatin loukun ja egr pois pelistä myös ja ohjelmoitiinkin toki.
Mutta mutta, öljyn lisääntyminen jatkuu edelleen. Kulutus toki tipahti 8litrasta noin kuuteen.
Niin mistä sitä sitä sitten vikaa lähtis hakemaan? Suuttimista vai voiko ohjelmointi olla viallinnen?
Korjaamo setä sanoi että ei tullu nii pirteä kuin olisi pitänyt tulla ohjelmoinnilla ja epäili tukkoista imusarjaa, tiiäppä tuosta sitte.
Niin se kysymys siis että mitä sitten tehtäisiin ettei menis dieselit öljyyn?
-
Voisiko korkeapainepumpun tiivisteistä vuotaa polttoainetta öljytilaan.Tammerdieselistä itse ostin uudet tiivisteet, kun epäilin sitä yhdeksi mahdollisuudeksi.Ei paljoa maksa osat.Työtä korjaamolla reilu tunti meni.
-
Suutinvikaa on ollut tuttava piirissä , eri automerkeissä .
-
Voisiko korkeapainepumpun tiivisteistä vuotaa polttoainetta öljytilaan.Tammerdieselistä itse ostin uudet tiivisteet, kun epäilin sitä yhdeksi mahdollisuudeksi.Ei paljoa maksa osat.Työtä korjaamolla reilu tunti meni.
Loppuiko tuolla remontilla vuoto öljytilaan?
-
Suutinvikaa on ollut tuttava piirissä , eri automerkeissä .
Minkälaiset oireet suutinvika aiheuttaa nuin muuten.
Kun tuntuu käyvän ja toimivan muutoin niin hyvin, ainoo toi öljyn lisääntyminen.
Toki se korjaamo setä sanoi ettei tullu ihan nii pirtee ku yleensä sillä ohjelmoinnilla tulee että jotai häikkää
siellä jossain voi olla. Voisko olla sitte ne suuttimet??
-
Joko ohjelmointi ei mennyt nappiin tai voihan tuolta kp-pumpulta päästä dieseliä öljytilaan eli tiivisteet vaihtaisin, koska ei se niin kallis hommana ole.
-
Joko ohjelmointi ei mennyt nappiin tai voihan tuolta kp-pumpulta päästä dieseliä öljytilaan eli tiivisteet vaihtaisin, koska ei se niin kallis hommana ole.
Suuttimiako et epäilisi viaksi tuohon? Toki oiskin mukava että ne olis kunnossa kun kait aika hintava uusia?
Ruukaako nuita kp-pumpun tiivisteitä nuista mennä?
"Tavaraa" tulee mittatikkuun lisää noin 1cm/1200km.
Pitänee kysellä korjaamolta mahdollisesta ohjelmoinnin epäonnistumisesta. Liekkö semmonen kuinkin yleistä?
-
Huom! Ketjun aloittajan auton suuttimet on tarkistettu, loukku ja anturi ja moottorikin(!) vaihdettu notta luulisi tiivisteetkin vaihdetun. Silti vuotaa öljyn sekaan. Vika siis moottorinohjainlaitteessa? Se vaihtoon tai juuri vaihdettu loukku pois..?
-
Huom! Ketjun aloittajan auton suuttimet on tarkistettu, loukku ja anturi ja moottorikin(!) vaihdettu notta luulisi tiivisteetkin vaihdetun. Silti vuotaa öljyn sekaan. Vika siis moottorinohjainlaitteessa? Se vaihtoon tai juuri vaihdettu loukku pois..?
Tuosta omastani loukku tyhjätty fyysisesti sekä ohjelmallisesti mutta silti se perhana öljy vaa lisääntyy :-[
-
Suuttimiako et epäilisi viaksi tuohon? Toki oiskin mukava että ne olis kunnossa kun kait aika hintava uusia?
Ruukaako nuita kp-pumpun tiivisteitä nuista mennä?
"Tavaraa" tulee mittatikkuun lisää noin 1cm/1200km.
Pitänee kysellä korjaamolta mahdollisesta ohjelmoinnin epäonnistumisesta. Liekkö semmonen kuinkin yleistä?
Todella yleistä on ohjelmoinnin epäonnistuminen, jolloin mm. putken lämmitys jää toimintaan ja jälkiruiskutusta tapahtuu. Suuttimista tuo ei kyllä johdu. Jälkiruiskutusta pystyy ajossa huomaamaan kun moottorilämmöt nousee normaaliin niin hetkellinen kulutus ei mene nollaan yhtä nopeasti mitä normaalisti tai puolilämpimällä moottorilla. Muutenkin hetkellinen kulutus korkeaa. Eli seuraa noita asioita.
-
Todella yleistä on ohjelmoinnin epäonnistuminen, jolloin mm. putken lämmitys jää toimintaan ja jälkiruiskutusta tapahtuu. Suuttimista tuo ei kyllä johdu. Jälkiruiskutusta pystyy ajossa huomaamaan kun moottorilämmöt nousee normaaliin niin hetkellinen kulutus ei mene nollaan yhtä nopeasti mitä normaalisti tai puolilämpimällä moottorilla. Muutenkin hetkellinen kulutus korkeaa. Eli seuraa noita asioita.
Kiitos vinkistä :). Josko tää homma rupeis tästä aukeneen.
-
Todella yleistä on ohjelmoinnin epäonnistuminen, jolloin mm. putken lämmitys jää toimintaan ja jälkiruiskutusta tapahtuu. Suuttimista tuo ei kyllä johdu. Jälkiruiskutusta pystyy ajossa huomaamaan kun moottorilämmöt nousee normaaliin niin hetkellinen kulutus ei mene nollaan yhtä nopeasti mitä normaalisti tai puolilämpimällä moottorilla. Muutenkin hetkellinen kulutus korkeaa. Eli seuraa noita asioita.
Korjaamo setä ei antanut mahdollisuutta sille että ohjelmoinissa olisi häikkää, oli tehnyt nuita v50 jos kuin monta menestyksekkäästi.
Sen sijaan oli aika varma että kp-pumpun,olikohan akselintiiviste,olisi sökö, joten semmoseen remonttiin olisi nousuviikolla auto vietävä.
Noinkohan asia korjaantuu??
-
Korjaamo setä ei antanut mahdollisuutta sille että ohjelmoinissa olisi häikkää, oli tehnyt nuita v50 jos kuin monta menestyksekkäästi.
Sen sijaan oli aika varma että kp-pumpun,olikohan akselintiiviste,olisi sökö, joten semmoseen remonttiin olisi nousuviikolla auto vietävä.
Noinkohan asia korjaantuu??
On niitä mennyt jonkun verran kyseisissä pumpuissa.
-
On niitä mennyt jonkun verran kyseisissä pumpuissa.
Vanha aihe, mutta olisiko jollain osakoodeja noihin pumpun tiivisteisiin?