Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Öljyharja - 24.10.2016, 14:05:21
-
Tervehdys.
Lienee ongelmia iskunvaimentimien kanssa. Ajettaessa töyssyyn edestä kuuluu ikävä kuminen nitinä joka tosin vaimenee hieman kun autolla on ajellut pidemmän aikaa. Konetilan puolelta pystyy kädellä kääntämään iskunvaimentimien yläpäässä olevia kumisia kiekkoja. Mutterit on yläpäästä kiristetty tappiinsa joskus aijemmin (vaikkakaan ei minun omistuskauteni aikana) sillä niiden kiristäminen pienen jatkovarren avulla ei tuottanut tulosta. Mikään ei ole ainakaan sielläpäin löysällä.
Mikähän osa tuolla iskunvaimentimessa(?) nitisee ja onko se vaihdettavissa ilman, että täytyy irrottaa jousi iskunvaimentimesta?
-
No mikäli kumiset kiekot kääntyy, niin silloin on jousilautaset menneet hajalle. (Metalliholkki irronnut vulkanoinnista)
Uutta jousilautasta sinne vaan niin johan paranee, tuskin iskarit ovat miksikään menneet. Ja mikäli ei orkkista halua, niin OEM valmistaja näille on Lemförder, 50€/kpl maksavat, ja autoon menee luonnollisesti 2 kpl näitä.
Samalla kannattaa vaihtaa jousen alapäähän eristinkumi joka taitaa maksaa joku 4€ volvolla. Eristää alalautasen sekä jousen että ei ole metalli metallia vasten. :)
Aiheesta lisää myös oheisessa linkissä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82478.0
-
Mainiota, kiitoksia! Lienee syytä olla jonkin sortin jousipuristin matkassa, että saa nuo jousilautaset vaihdettua?
Motonetissä tuote 18-2580 lienee juuri se, mikä pitäisi vaihtaa? Tuolla hintaa 69,90e.
-
Jousipuristin saa olla kyllä mukana mikäli näitä itse vaihtelee. Itsellä maksoi osat ja työt paikallisessa puljussa 300€ muistaakseni. :) Ja Lemförderiä olivat molemmat. Itsellä ei motonet laadusta ole aavistustakaan.
Ja motonetin koodillä tämä: 18-2155 on osa mitä tarkoitan, tuo keskellä oleva holkki irtoaa ja aiheuttaa noita narinoita. Muita kohteita on myöskin, mutta tämä taitaa olla se yleisin. Tuon laakerin vaihtaminen ei ole tarpeen välttämättä, mutta itse vaihdoin ne samalla kerralla kun tolpat olivat irrallaan.
-
Ne yläpään laakerithan sieltä oli menneet tuusan nuuskaksi. Samoin toinen iskunvaimentimista oli alkanut vuotamaan, mutta jouset olivat ehjät. Auto pelaa taas kun osat saatiin vaihtoon.
-
Hienoa että viat selvisivät, ei muutakuin huolettomia kilometrejä. :sundaydriver: