Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jk3935 - 24.10.2016, 14:32:59
-
Moron.
Volvo alko renaamaan ja ilmoittelee että moottorin ohjaus kaipaa huoltoa. Oireina juuri ja juuri havaittava nykivä kulku mutta tyhjäkäynti tasaista. Pers tuntumalla vaihdoin ilmamassamittarin mutta oire säilyi. Vikakoodit kävin luetuttamassa ja tuloksena 3 vikaa:
1. 121B ilmamassamittari - impulssi liian alhainen
2. 614B pakopuolen nokka-akselin säätö - oikosulku
3. 616D pakopuolen nokka-akselin säätö - katkos/maavuoto
Onko kellään tullut vastaavaa eteen ja mistä löytyisi vika? Asentaja sanoi että lähtisi etsimään johdoista vikaa mutta johtoa on sen verran paljon ettei viitsisi lähteä sokkona etsimään. Liittimissä ei ollut näkyvää vikaa / hapettumaa. Onko noissa johdotuksissa jotain tyyppivikaa jossain kohdassa mistä piuhat saattaisi mennä poikki tai hiertyä rikki?
-
2. 614B pakopuolen nokka-akselin säätö - oikosulku
3. 616D pakopuolen nokka-akselin säätö - katkos/maavuoto
Noilla tiedoin lähtisin ensimmäisenä tarkistamaan VVT solenoidin kunnon. Löytyy sieltä jakohihnan yläkopan alta rintapellin puolimmainen.
-
Piti sitten lähteä tutkimaan vikaa tarkemmin niin vika hävisi joten jätin solenoidinkin vielä tutkimatta. Ajoa nyt n40km ja vikavalo syttyi uudelleen mutta näytölle ei mitään viestiä. Tarttee käydä uudelleen lukemassa vikakoodit ja jännittää minkä koodin on tällä kertaa lotossa voittanut. ::)
-
Tässä uutta tarinaa aiheeesta.
V70 2.5T AWD -05. molemman nokka-akselin säätöpyörissä oli välystyä niin paljon, että tehtiin VVT-pyörien remontti liikkeessä.
Kalliin remontin jälkeen ilmestyi vikakoodi ECM-611B. Imupuolen nokka-akselin säätö oikosulku-vika.
Ihmetyttää ettei tuota ollut ennen remonttia? Mekaanikko väittää että oli jo tullessa vaikka mitään vikakoodia ei ollut. Mitähän tässä nyt..
Auttaisko puhdistus? Voiko tuollainen viallinen anturi paljastua vasta remontin jälkeen?
-
Voihan sieltä olla kosahtanut VVT-solenoidi. Avaa ja katso onko siinä tiivisteen sihdissä pahastikkin öljymoskaa ja puhdista se ja katso tokeneeko sillä.
-
Voihan sieltä olla kosahtanut VVT-solenoidi. Avaa ja katso onko siinä tiivisteen sihdissä pahastikkin öljymoskaa ja puhdista se ja katso tokeneeko sillä.
Kiitos vinkistä, katotaan tämä ekaksi.