Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 460GLE - 25.10.2016, 12:32:01
-
On tuossa vanhemman v70:n ohjauksessa semmosta "ominaisuutta" että jyrkemmin kääntyessä tulee tietty kohta, millon joutuu pitää ratista tiukemmin kiinni.
Lähtee kuin kääntämään lisää itsekseen jos ei jarruta vastaan. Huomaa varsinkin kun lähtee pihasta, mut ilmenee tietysti myös vauhdissa.
On tehnyt tuota ostosta asti, mitään välyksiä tuennassa ei tunnu olevan. Pari kk. sitten leimasetäkään ei löytänyt mitään poikkeavaa.
Pyöränkulmissa lienee syy ja niistä kävi tietysti perinteinen aurauskulma ekana mielessä.
Auto kuitenki menee suoraan ja on maantiellä varsin lepposa ajettava että voisko syy olla camber-kulmissa?
Iskarin kiinnityspultit on sen näköset ettei oo avattu 10 vuoteen, yläpäässähän näissä ei tainnut olla säätövaraa?
Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä.
Jos nappais nuo iskarin alapään pultit auki, siinähän tais olla pikkasen säätövaraa pukata camberia miinukselle.
-
On tuossa vanhemman v70:n ohjauksessa semmosta "ominaisuutta" että pyöriä kääntäessä tulee tietty kohta, millon joutuu pitää ratista tiukemmin kiinni.
Lähtee kuin kääntämään lisää itsekseen jos ei jarruta vastaan.
On tehnyt tuota ostosta asti, mitään välyksiä tuennassa ei tunnu olevan. Pari kk. sitten leimasetäkään ei löytänyt mitään poikkeavaa.
Pyöränkulmissa lienee syy ja niistä kävi tietysti perinteinen aurauskulma ekana mielessä.
Auto kuitenki menee suoraan ja on maantiellä varsin lepposa ajettava että voisko syy olla camber-kulmissa?
Iskarin kiinnityspultit on sen näköset ettei oo avattu 10 vuoteen, yläpäässähän näissä ei tainnut olla säätövaraa?
Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä.
Mulla on ainakin kokemusta 850 ja v70 mk1 siitä, että ovat tarkkoja säädöistään. Vaikka olis "sallituissa arvoissa", ei välttämättä kulje nätisti.
En tiedä millaista säätötyö on ja kuin tarkkaan saa säädettyä, mutta ekalla kerralla mennään "sektorille" ja toisella kerralla ns. takuutyönä sitten laittavat vasta kohdalleen. Sama joka ikinen kerta, vaikka kerron ennalta että on tarkka säädettävä. Onneksi nyt on ilmaantunut niitäkin paikkoja, jossa homma toimii kerralla (etu- ja takapään säätö).
-
Mulla on ainakin kokemusta 850 ja v70 mk1 siitä, että ovat tarkkoja säädöistään. Vaikka olis "sallituissa arvoissa", ei välttämättä kulje nätisti.
En tiedä millaista säätötyö on ja kuin tarkkaan saa säädettyä, mutta ekalla kerralla mennään "sektorille" ja toisella kerralla ns. takuutyönä sitten laittavat vasta kohdalleen. Sama joka ikinen kerta, vaikka kerron ennalta että on tarkka säädettävä. Onneksi nyt on ilmaantunut niitäkin paikkoja, jossa homma toimii kerralla (etu- ja takapään säätö).
Nää tuntuu tosiaa olevan aika kranttuja ja maholliset välykset vaikuttaa heti.
On niin helppo verrata kun pihassa on toinen samanlainen ja ero ajotuntumassa on valtava. :)
Liikkeessähän nuo joutuu laitattaan jos hyvän haluaa, muistaakseni 75e ku vuosia sitte viimeks kävin.
-
Voiko näissä tolpan yläpään kääntölaakeri tehdä tätä? Rellussa oli kääntölaakerit taannoin ihan finito ja oireet oli kuvatun kaltaiset, sopivissa kurveissa piti kääntää vastakkaiseen suuntaan ettei mene sisäkaarteen ojaan. Ei syönyt renkaita tms.
-
Voiko näissä tolpan yläpään kääntölaakeri tehdä tätä? Rellussa oli kääntölaakerit taannoin ihan finito ja oireet oli kuvatun kaltaiset, sopivissa kurveissa piti kääntää vastakkaiseen suuntaan ettei mene sisäkaarteen ojaan. Ei syönyt renkaita tms.
Eipä tullu mieleen että voihan vika olla siellä yläpäässäkin. =)
Täytyy tsekata narulla tänään karkea auraus ny ainaki alkuun.
Juutuubissa oli kätevä ohje camberin mittaustyökalun tekoon, sitäkin vois huvikseen koittaa.
-
Eipä oo ehtinyt kulmia tutkimaan, mut tänäaamuna ohjaus tuntui normaalimmalta.
Mihinkään en oo koskenu, ainut ero oli että tänään sataa. :idiot2:
Täytyy sen verran tarkentaa tuota alkuperästä kuvausta että miedoissa kurveissa ohjaus keskittää normaalia voimakkaammin eli ratista joutuu pitään tukevasti kiinni.
Sitten tarpeeks paljon kääntäessä saakin ruveta pitämään vastaan. Ohjaus tuntuu ikäänkuin kulmikkaalta.
-
Minkä merkkiset eturenkaat?
Jos käännät paikallaan - pitävällä pohjalla, kuten asfaltilla - rattia hitaasti, niin tuntuuko ponnistelevan kumimaisesti vastaan?
-
"Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä."
Tuo vaiva tulee aurauskulmistakin, onko alatukivarsien kumit kiinni/väljät se myös vetelee autoa jarruttaessa ja kiihdyttäessä :-\
-
Itse epäilen syyksi paskoja korealaisia, korkeita renkaita; 65:set ja kapeita, joiden kantavuusluokka on 94 tai alle.
-
Renkaissahan se vika oli, tarkemmin ottaen varmaankin just tos vänkärin etupyöräs.
Talvirenkuloiden vaihdon jälkeen vika poistui, kelpaa taas ajella. :)
Vänkärin eturenkaasta oli sisä ja ulkoreuna kulunu vahvasti, mikä varmaanki aiheutti tuon ilmiön.
Nyt ku muistelin niin tuo rengas vuotikin hiljakseen kun auton ostin, sillä oli varmaan ajettu pitemmän aikaa vähillä ilmoilla mikä oli syöny nuo olkapäät renkaasta.