Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo_5.7 - 26.10.2016, 23:01:36
-
Elikkäs tommonen vikakoodi pähkinä, vähän vieras moottori mulle mutta pikkuhiljaa edenny tutkimukset.
Tänään sain vikakoodin luettua siitä obd2 pistokkeen näköisestä töpselistä hienolla ledi virityksellä ja koodi on 1-1-3, eli rikas/laiha seos. Muita koodeja ei tule. Mistäköhän lähtis ettimään syyllistä, onko näissä mitään tyypillistä tuon ongelman aiheuttajaa.
Vaihdettuja osia on jo tulpat, johdot, jakajan kansi / pyöriä, lämpötila-anturi, lambda-anturi ja ilmamassamittari joka oli myös rikki. Käynti on parantunut jo huomattavasti, mutta rupeaa jossain vaiheessa käymään tyhjää vähä aaltoilemalla ja lopuks syttyy lambdavalo kojelautaan.
Lambdalta mittailin että jännite seikkaili 0,6-1 välillä, joten melko rikkaalla meinas käydä siis välillä. Kun koodit nollaa, se kesti ajella aika kauan ennen kuin lambdavalo sytty ja taas sama koodi.
Kaikki vinkit ois tervetulleita!
-
Lambdan vois koettaa vaihtaa, jos siinä vika niin antaa kyllä ajaa yllätävänkin kauan ennenkuin sytyttää vikavalon tauluun.
-
Imuvuodot on aika yleisiä. Imusarjan tiiviste esim. Kaikki letkut ja liitokset immulle asti.
-
Unohtui tosta listasta, myös lambda on vaihdettu edellisen korjaajan toimesta. Imuvuotoja täytyy tutkia löytyykö mitään.
-
Pakosarjan tiivisteet (kaikilla neljällä on oma) voisi kanssa sotkea. On kanssa aika yleistä, että joku noista alkaa hiukkasen vuotaa.
Niin , ja etuputken liitos turboon.
-
Tai vuotava downpipen liitos.
Edit. no sitähän siihen aiempaankin jo lisäiltiin. ;D
-
Joo pakosarjankin pitää olla tiivis että toimii ja aavistus näkyi nokea turbon molemmissa liitoksissa. Pitää tutkia vuotaako sieltä. Kiitoksia vaan vinkeistä kaikille jo tässä vaiheessa, kyl tää varmaan vielä alkaa pelaa!
-
Vahva veikkaus, että down pipen liitos vuotaa, jos siitä välistä näkyy nokirantua.
Vetää rikkaalle sopituksen ja antaa vikakoodin 1-1-3 tai 2-3-1.
1-1-3 ilmestyy rikkaasta sopituksesta ja 2-3-1 laihasta. Pitäisi korjata tuonne FAQ:n tuo.
Kiristä dp-liitos ja nollaa purkki, sillä vuoto vetää LTFT (pitkän ajan lambda-korjaus) pahasti vinoon ajan saatossa.
Purkki nollaantuu pitämällä sulaketta 1 irti vähintään vartin verran.
-
Vetää rikkaalle sopituksen ja antaa vikakoodin 1-1-3 tai 2-3-1.
1-1-3 ilmestyy rikkaasta sopituksesta ja 2-3-1 laihasta. Pitäisi korjata tuonne FAQ:n tuo.
Lisätty.
-
Unohtui tosta listasta, myös lambda on vaihdettu edellisen korjaajan toimesta. Imuvuotoja täytyy tutkia löytyykö mitään.
Varmasti oikean tyyppinen lambda vaikka antaakin voltteja nii silti tarkistaisin
-
Vahva veikkaus, että down pipen liitos vuotaa, jos siitä välistä näkyy nokirantua.
Vetää rikkaalle sopituksen ja antaa vikakoodin 1-1-3 tai 2-3-1.
1-1-3 ilmestyy rikkaasta sopituksesta ja 2-3-1 laihasta. Pitäisi korjata tuonne FAQ:n tuo.
Kiristä dp-liitos ja nollaa purkki, sillä vuoto vetää LTFT (pitkän ajan lambda-korjaus) pahasti vinoon ajan saatossa.
Purkki nollaantuu pitämällä sulaketta 1 irti vähintään vartin verran.
Kirrattu, vähän oli löysässä ja vikakoodit nollattu semmosella vilkku-ledi "testerillä" johon täältä foorumilta löytyi ohjeet. Vikakoodi nollantuu, mutta poistaako se tota fuel trimmiä vai pitäiskö lisäks esim sulake tai akku irti nollailla koko poksi.
-
Kirrattu, vähän oli löysässä ja vikakoodit nollattu semmosella vilkku-ledi "testerillä" johon täältä foorumilta löytyi ohjeet. Vikakoodi nollantuu, mutta poistaako se tota fuel trimmiä vai pitäiskö lisäks esim sulake tai akku irti nollailla koko poksi.
Suleke nro.1 irti vaan niin nollaantuu.
-
Suleke nro.1 irti vaan niin nollaantuu.
Mä kokeilen tota heti kun taas ehtii ruuvaamaan. Etenee vähän pätkittäin tämä tutkiminen kun on kaikkea mahdollista muutakin hommaa.
-
Ainoastaan sulakkeen irroittaminen nollaa purkin sopeutumat.
-
Ai nyt ne boksit saa nollata katkaisemalla virrat? Viimeksi se oli kiellettyä.
-
Ai nyt ne boksit saa nollata katkaisemalla virrat? Viimeksi se oli kiellettyä.
Vikakoodien osalta noin kyllä, mutta jos vika vetää sopeutumat pieleen ja vika on jo korjattu, purkit voi nollata irroittamalla sulakkeen. Tosin ajamalla kotvasen sopeutumat palaavat entiselleen.
Vikakoodeja ei nollata sulakkeen irroituksella, mutta vian korjaamisen jälkeen tarpeeksi pielessä (+/-25% pikkuisen binistä riippuen) LTFT korjaukset on syytä nollata purkin resetoinnilla.
Toki tämän voisi tehdä K-linjan kautta, mutta välineet siihen ovat harvalla säätäjällä ja vielä harvemmalla tavis-kuskilla. :pomo:
-
Nollasin taas koodit ja irroitin sulakkeen ja boksin LTFT trimmit korjaantui. Kävi ihan eri kuulosesti aikansa tyhjää, sit koeajolle ja pelaa hienosti ja lopuks valo taas syttyy ja koodi on sama, 1-1-3. Ajossa se pelaa kyllä jo senverran nätisti ettei ilman vikavaloa osais varman epäillä mitään.
Jos toi koodi tarkottaa liian rikasta seosta, niin mikä voisi aiheuttaa liian rikasta seosta. Imuvuodot luulis laihentavan, pakovuoto myöskin antais happea putkee, eli laiha seos jonka jälkeen ruisku tietysti yrittäis rikastaa seosta ja jos ei se ois tyytyväinen vieläkään, niin eiks sen pitäis herjata että seos liian laiha. Eli mikä voi aiheuttaa liian rikasta seosta?
Tuolla aiemmin kehoitettiin tsekkaamaan että on varmasti oikean tyyppinen lamda. Kolmejohtoinen siihen oli tällätty, eli lämmitys ja signaali. Signaalipiuhasta mittailemalla tuli tosiaan 0,6-1 voltin jännitteitä. Vai voisko toi lambda olla vaan viallinen ja näyttäis normi seoksillakin liian rikasta ja poksi koittaa laihentaa kunnes ei säätövara piisais ja tulis sitten herja rikkaasta seoksesta.
-
Lh saattaa vuodosta vetää paksulle, ikään kuin ylireagointina. Onko kuinka paljon ajettu?
-
Vähä reilu pari satkuu muistaakseni.
-
Jos huvittaa kokeilla mitä tapahtuu kun jätät coolerilta tulevan letkun vähän raolleen niin tuo imuvuodon aiheuttama seoksen rikastuminen näkyy selvästi. Käy kyllä jotenkin tyhjäkäyntiä mutta ajaa sillä ei voi(ainakin jos on autom). Savupilvikin takana kertoo tilanteen.
-
No niin, nyt pelaa!
vika oli lambda anturissa, vääräntyyppisen anturin oli omistaja tai aikasempi mekaanikko vaihtanu. Joku titaanihappianturi, en ees tienny että semmosiakin on, mutta bilteman luettelossa semmonen löytyy. Kolmejohtoinen, mutta yks piuha on punainen.
Eli normi anturi tilalle ja pelaa niin saaketin hienosti! ELK tulipahan puuhailtua ja tutkittua sitten vähän ekstraakin, mutta oppia ikä kaikki. Ei pitäis ikinä olettaa mitään, vaan varmistaa kaikki. Varsinkin aikasemmat korjaukset..!
Kiitos kaikille vianhakuun osallistuneille ja vinkkejä antaneille!