Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Temmitei - 28.10.2016, 03:07:34
-
Mistä voisi etupään kolina johtua. Hidasteeseen/töyssyyn ajettaessa vasemmalta edestä kuuluu klonksahdus. Takaa oikealta kuuluu taas narinaa. Onko yläpäät loppu vai mitä lottoaa raati?
-
Meikäläisella kolis 760 oikeelta edestä aika mahtavasti, mukava rumpukomppi kun ajo vähän töyssystä tietä tms.
Auto ylös ja raivoraudalla kokeilemaan väljiä niin oikeelta edestä alapallo oli totaalisen loppu.
-
Hidasteeseen/töyssyyn ajettaessa vasemmalta edestä kuuluu klonksahdus.
Mulla teki samaa, kevyesti jarruttaessa myös ratti pyörähti. Vika löytyi alatukivarren niistä gummipuslista.
-
Itellä kolisi satula liukupultteja vasten. Ettin sit kaiken muun ensin. Tein liukuihin holkituksen ja ääni loppui. Paksu tahna auttoi viikon.
-
Reaktiotangot on kans hyvä arvaus, ne pitää kolahduksen kun tönäsee jarrua.
-
Mulla kolis 740 farkussa kuoppiin/hidasteisiin ajettaessa ja syyks selvis kuskinpuolen iskarin ylätuki tai enemmänkin ongelma taisi olla sen laakerissa kun oli mädäntynyt jumiin :D Mutta vaihtoon meni kummatkin ja kolina loppui!
-
Yks on että iskarin mutteri tolpasta on auennu ja iskari hakkaa tolpan sisässä vapaasti ::)
-
Kiitos paljon vastauksista, tota yläpäätä epäilen ehkä eniten. Onko millainen homma vaihtaa?
-
Ei kovinkaan paha, muutaman tunnin voi varata. Auto ylös, jousi kasaan ja iskarin mutteri vähän auki alkuun. Muistaakseni torni mahtuu ulos alakautta jos irroittaa koiranluun ja tornin mutterit ylhäältä. Itse otin kyllä alapallon ja raidetangonpään irti ja koko tolpan lattialle.
-
Minulla kolahteli bensauodatin auton pohjaan, kuulosti tulevan edestä vasemmalta.
Takapään narina voi tulla perän oikealta puolen x-mallin puslasta.
Antaako joku perän puslista periksi?
-
Perää en ole sen enempää tutkinut. Liukkailla on tullut uusi oire etupäähän että jarrujen lukkiutuessa ohjaus kolahtaa ja kovalla lumella ajaessa etupää kalkattaa jatkuvasti. Yläpäät laitan mutta tukivarsien puslat menossa?
-
Jos kolahtaa jarrutuksissa niin tukivarsien puslat todennäköisesti vaihtokunnossa. Varsinkin aiemmin mainitut reaktiotankojen puslat, siis nämä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/181045/314306?ajoneuvo=658), ovat usein kuluneet.
-
Kiitos paljon vastauksista, tota yläpäätä epäilen ehkä eniten. Onko millainen homma vaihtaa?
Noh, onnistuttiin siinä kaverin kanssa ilman kokemusta kyseisestä hommasta ihan mallikkaasti. Pulttipyssyä siinä tarvittiin omalla kohdalla kun ei käsin lähteny tolppa auki. Muuten ihan perustyökaluilla pärjäsi. Pallonivelen ulosvetäjälle tuli kans töitä mutta sekin halpa ja helposti saatava työkalu.
-
Nyt ehkä vähän myöhässä vastaan mutta tänään nostettiin kuskin etunurkka ilmaan ja heiluteltiin, niin raidetangonpääty ainakin kolisee ja on väljä. Taisi vika siis selvitä? Kannattaako vaihtaa kummallekkin puolelle samalla vai sitä mukaa kun hajoaa?
-
Noissa ohjaukseen liittyvissä osissa vissiin ihan hyvä vaihtaa molemmille puolille samalla.
-
Jos vaihtaa iskarien yläpäät, tarvitseeko sen jälkeen käyttää pyörien suuntauksessa? Yleensähän pitää, teki mitä tahansa alustan osille mutta näistä en ole varma.
-
Noissa ohjaukseen liittyvissä osissa vissiin ihan hyvä vaihtaa molemmille puolille samalla.
Vaihtaisin molemmat jos toista ei ole vaihdettu lähiaikoina.
Onko raidetangon sisäpäissä yhtään väljää?
Tätä ei kannata tehdä kahdesti kun joutuu suuntauksessa käyttämään,
osta laadukkaat osat.
-
Jos vaihtaa iskarien yläpäät, tarvitseeko sen jälkeen käyttää pyörien suuntauksessa? Yleensähän pitää, teki mitä tahansa alustan osille mutta näistä en ole varma.
Yläpäässä mitään säätöä?
Suuntaukseen olen vienyt jos raidetankoon on koskettu tai auto ei kulje remontin jälkeen suoraan.
-
Ei ole säätöjä ellei tee uusia reikiä.
Minunkin mielestä pitäisi aurauksen pysyä samana vaikka iskunvaimenninta tai yläpäitä vaihtaa.
-
En näe tarvetta säätää jos vaihtaa pelkät yläpäät. Käytin muuten vain säädettävänä vaihdon jälkeen, kun ei ollut tietoa viime säädöstä. Oli ihan rajojen sisällä ja tuntuma sama kuin ennen vaihtoa.
Raidetangonpääty, kannattaako vaihtaa kummallekkin puolelle samalla vai sitä mukaa kun hajoaa?
Jos autoa on tarkoitus pitää niin vaihtaisin molemmat laatuosiin.
-
Tuli kolistelua kaikki ja ainoa väljä oli kuskin puolen raidetangon pää joten tuli sitten vain se vaihdettua. Eipä siinä paljoa säästänyt. Vielä tosin ehtii ennen kulmien säätöä vaihtaa toisenkin puolen.